Battlefield 4 Review: ciuruit din naştere

| 22.11.2013

Battlefield este un nume cu o rezonanţă foarte puternică. Un nume impunător în industria jocurilor, datorită multelor titluri din serie ce au adus experienţe unice pentru gameri.

Seria Battlefield este creaţia studioului suedez DICE şi a pornit cu peste un deceniu în urmă, în 2002, cu jocul Battlefield 1942. În mod contraintuitiv, Battlefield 4 nu este cel de-al patrulea, ci cel de-al doisprezecelea joc din această serie.

Battlefield 4

Battlefield 4 este unul dintre cele mai aşteptate jocuri ale anului 2013, după succesul răsunător pe care Battlefield 3 l-a avut după lansarea sa de acum doi ani. Asemeni predecesorului său, Battlefield 4 conţine atât un mod multiplayer cât şi single player, iar acţiunea se desfăşoară cam în aceeaşi  perioadă, ceea ce înseamnă că multe arme şi vehicule din Battlefield 3 îşi fac apariţia şi în jocul cu numărul 4.

Modul single player ne pune în pielea sergentului Daniel Recker, membru al unei echipe militare speciale numită Tombstone. In anul 2020, la câţiva ani după terminarea războiului cu Iranul, SUA se confruntă cu o nouă probleă – tensiuni foarte mari în relaţia cu Rusia.

Battlefield 4

Iar pentru că atunci când doi se ceartă, al treilea trebuie să fie creativ ca să câştige, în mod subit un candidat pentru preşedinţia Chinei este asasinat, iar un personaj foarte puternic din China are în plan să arate cu degetul spre SUA ca fiind făptaşul, astfel câştigând simpatia Rusiei şi pornind un război gigant cu SUA. Daniel Recker (protagonistul jocului) împreună cu echipa sa pornesc într-o misiune riscantă ce are ca scop eliminarea riscului acestui război.

Din păcate în timpul jocului povestea rămâne undeva în planul secund. Spre deosebire de alte (puţine) FPS-uri militare care chiar dezvoltă contextul şi îi amintesc jucătorului unde şi de ce se află în război, Battlefield 4 dă de foarte puţine ori senzaţia că echipa Tombstone se luptă pentru o cauză importantă şi nu doar de amorul vânătorii de inamici. Există anumite momente  care într-adevăr sunt memorabile, însă în general jocul nu reuşeşte să creeze o legătură emoţională între jucător şi Recker, chiar dacă protagonistul este un personaj mut, lucru ce teoretic permite o mai bună legătură între jucător şi personajul controlat.

Battlefield 4

Luate individual, misiunile sunt însă decent executate, cu level design reuşit care permite mai multe căi de parcurgere a unei zone şi un arsenal foarte divers la dispoziţia jucătorului. De asemenea, aşa cum ne-am obişnuit din titlurile FPS moderne care încearcă să creeze o atmosferă cât mai palpitantă, jocul conţine o mulţime de secvenţe in-game de tip „Hollywood”, dar şi cut-scene-uri de tip pre-render între misiuni.

Vorbeam despre arme. Pe parcursul campaniei single player ne întâlnim cu două tipuri de cutii de reaprovizionare: pentru arme de foc obişnuite şi pentru gadget-uri (unde gadget înseamnă orice, de la grenade şi mine anti-tanc şi până la lansatoare de rachete). Cel puţin în modul de dificultate obişnuit, aceste cutii de reaprovizionare nu au doar rolul de a reîncărca instantaneu stocul de muniţie pentru armele din dotare, ci oferă şi posibilitatea de a schimba armele cu orice altă armă deblocată pe parcursul jocului. Cel mai simplu mod de a debloca o armă este acela de a o împrumuta de la un inamic decedat.

Battlefield 4

Trasul cu arma oferă o experienţă foarte plăcută, fiecare dintre modelele prezente având o personalitate aparte, atât din punctul de vedere al cadenţei de tragere şi reculului cât şi ca model sonor. Pentru cei care apreciază atmosfera de război, sunetul armelor din Battlefield 4 este unul care pur şi simplu ridică părul de pe mâini. În afara înregistrărilor foarte bine executate, jocul ajustează dinamic anumite elemente precum reverberaţia sau ecoul în funcţie de mediul înconjurător.

Din punct de vedere grafic, Battlefield 4 stă excelent. Chiar dacă la o primă impresie nu sunt diferenţe foarte mari faţă de Battlefield 3, există anumite chestiuni de fineţe care fac ca acest joc să arate într-adevăr ca un joc al momentului actual. Una dintre cele mai interesante noutăţi este modelul de apă, care acum arată mult mai interesant decât în jocurile anterioare, iar valurile se sincronizează automat între jucători în cazul modului multiplayer.

Battlefield 4

Şi, dacă tot am adus vorba despre multiplayer, ca de obicei, aici este locul pe care s-au concentrat producătorii. În fond şi la urma urmei, Battlefield este o serie bazată pe multiplayer, iar Battlefield 4 este abia al patrulea joc ce prezintă o campanie single player.

În acest joc, modul multiplayer este jucabil din perspectiva a trei facţiuni: SUA, China şi Rusia. Ca de obicei, limita maximă de jucători ce pot intra pe un server este de 64 de jucători (24 în variantele PS3 şi Xbox 360), ceea ce înseamnă că bătăliile sunt cel puţin la fel de impresionante ca în jocul anterior.

Battlefield 4

Sunt prezente o mulţime de arme şi vehicule, plus multe opţiuni de personalizare a acestora, aşa că orice jucător îşi poate crea combinaţia perfectă de arme pentru a fi cât mai eficient în luptă.

Battlefield 4 deţine un număr de 10 hărţi de multiplayer, jucabile în mod Conquest, Domination, Rush, Team Deathmatch, Squad Deathmatch, Defuse sau Obliteration. Ultimele două moduri de joc menţionate sunt complet noi şi adaugă ore întregi de distracţie jocului.

Battlefield 4

Datorită diversităţii hărţilor şi modurilor de joc, Battlefield 4 pare să fie creat astfel încât să fie atât pe placul fanilor tradiţionali ai seriei, cât şi pe al celor cărora le place mai mult multiplayer-ul la scară mai mică din seria Call of Duty. Acest lucru se datorează şi faptului că fiecare hartă este disponibilă şi într-o variantă mai mică pe care se pot lupta mai puţini jucători. Practic, Batttlefield 4 oferă o varietate de experienţe pentru un singur jucător, în funcţie de dispoziţia acestuia.

De asemenea, toate hărţile de joc conţin un element „wow” denumit în materialele de marketing Levolution. Levolution reprezintă o serie de evenimente ce modifică spaţiul de joc. Există evenimente majore, precum un zgârie-nor ce se prăbuşeşte în mijlocul hărţii, creând un nor de fum ce îngreunează viaţa sniperilor. Pe o altă hartă porneşte o furtună iar un vas imens din largul mării este purtat de valuri până pe ţărm. Există şi evenimente Levolution mai mici, precum butoane ce pot fi apăsate de jucători pentru a ridica piroane peste care tancurile nu pot trece.

Battlefield 4

Pentru a crea un mediu şi mai dinamic, Battlefield 4 oferă acum şi posibilitatea înotului pe sub apă şi efectuarea aşa-ziselor „knife kills” în apă. Mai mult, există şi posibilitatea de a face „counter-knife” în cazul în care atacatorul foloseşte cuţitul din faţa victimei.

Un element căruia mulţi fani ai seriei i-au dus dorul de la Battlefield 2 încoace este Commander Mode, care s-a întors în noul Battlefield 4, dar într-o altă formă. Acum Commander–ul nu este un soldat pe câmpul de luptă, ci un jucător care are în faţă o vizualizare top-down a hărţii de joc şi care poate vedea într-un colţ al ecranului un stream cu lucrurile pe care le vede soldatul selectat. Comandantul poate să dea ordine şi să îşi ajute echipa reaprovizionând-o sau trimiţând rachete spre poziţiile inamice, de exemplu.

Battlefield 4

Deţinătorii de tablete relativ recente se pot bucura de experienţa Battlefield 4 utilizându-şi micile gadget-uri, însă nu am putut testa această funcţionalitate deoarece aplicaţia pentru Android nu funcţionează corect şi nu conţine toate funcţiile la acest moment. Aplicaţia pentru tabletă va permite utilizarea Commander Mode fără a fi la un calculator, sau utilizarea tabletei pe post de ecran secundar (pentru minimap) atunci când jucătorul se află în joc pe PC sau consolă.

Dar dacă lucrurile pe care le-am spus până acum denotă partea pozitivă a jocului, există şi o parte mai proastă, ba chiar foarte proastă legată de Battlefield 4. La momentul lansării jocul a fost aproape de nejucat. Chiar şi în acest moment, la trei săptămâni de la lansare, jocul are probleme tehnice grave pe care nu le-aş putea trece cu vederea.

Battlefield 4

În modul single player am întâmpinat două crash-uri, o oprire totală a sunetului în mod brusc şi două glitch-uri grafice grave. În multiplayer există de asemenea probleme, mai puţin grafice şi mai mult de stabilitate şi reţea. Chiar şi după un patch major, crash-urile sunt încă la ele acasă.

În concluzie, Battlefield 4 e un joc bun, cu un multiplayer solid şi un single player decent, fără strălucire. Totuşi, nu recomand achiziţia acestui joc în acest moment, căci este încă nefinisat şi generează multe momente frustrante. Cu siguranţă în patch-urile viitoare vor fi rezolvate toate problemele, dar nota noastră reflectă stadiul actual al jocului.

Battlefield 4

• grafică reuşită
  • multiplayer pentru toate gusturile