Serious Sam 3: BFE Review: măcel înainte de toate!

| 22.12.2011

Genul first person shooter a ajuns să se confunde în ultima vreme cu jocurile militare, în care cine ştie ce trupe speciale trebuie să „intermedieze” un conflict între marile puteri ale lumii şi, astfel, să asigure siguranţa locuitorilor planetei pentru cel mult încă un an. Pentru că, bineînţeles, în anul ce va urma trebuie să apară o nouă iteraţie a respectivei serii, care va relua procesul de la zero. În această tipologie se înscriu cu brio titluri precum Call of Duty sau Battlefield, jocuri în niciun caz slabe, însă extrem de previzibile. În cealaltă tabără avem însă shooterele old-school, în care muniţia nu este niciodată suficientă şi uciderea unor cantităţi industriale de monştri rămâne principalul obiectiv. În cealaltă tabără avem Serious Sam.

Primul titlu al seriei – Serious Sam: The First Encounter – s-a naăcut dintr-un simplu tech demo realizat de studioul croat Croteam şi, prin intermediul gameplay-ului simplist care a prins la public, s-a transformat într-un veritabil shooter de sine stătător. Combinaţia inedită de acţiune frenetică, grafică spectaculoasă şi umor l-au impus pe Serious Sam, la începutul anilor 2000, drept unul dintre cei mai apreciaţi eroi din gaming. Lupta împotriva extratereştrilor a continuat în Serious Sam: The Second Encounter (un soi de expansion al primului joc), precum şi în Serious Sam 2. Totuşi, spre deosebire de precursori, acest al doilea joc al seriei a fost considerat de fani mult prea copilăros şi neinspirat.

Serious Sam 3: BFE

Tocmai aceste neajunsuri au dorit cei de la Croteam să le facă uitate odată cu Serious Sam 3: BFE, un titlu care se întoarce, din mai multe puncte de vedere, la originile seriei. În primul rând, sunt eliminate elementele de poveste de-a dreptul stupide din Serious Sam 2, Sam revenind la principala sa preocupare: măcelarirea forţelor lui Mental. De această dată însă, acţiunea are loc înainte de The First Ecounter (de unde şi subtitlul BFE – Before First Encounter), într-o eră temporală mult mai apropiată de zilele noastre.

Oamenii abia au descoperit tehnologia locuitorilor de pe Sirius, adânc îngropată sub piramidele şi monumentele construite în Egipt. Din păcate, această descoperire a adus cu sine şi apariţia primului val al forţelor invadatoare ale lui Mental, care, ca de obicei, nu pot fi oprite decât de curajosul Sam „Serious” Stone, maşina-de-ucis-extratereştri. Astfel, putem spune că băieţii de la Croteam au jucat o mână sigură: Egipt, temple, piramide, zeci de monştri pe metru pătrat – exact elementele care au adus succesul primului titlu din serie.

Serious Sam 3: BFE

Totuşi, există câteva probleme care opresc Serious Sam 3: BFE să se ridice la nivelul iluştrilor săi precursori. De aceasta dată, avem parte de un Egipt cât de cât contemporan, în care locul templelor strălucitoare şi al piesajelor pline de viaţă a fost luat de cartiere posomorâte ale capitalei Cairo, subterane obscure şi monumente aflate într-o stare avansată de degradare. Pur şi simplu decorurile nu te mai îmbie să continui şi să explorezi, aşa cum era cazul în The First şi The Second Encounter. De această dată, însă, mediul de joc este destructibil, rareori existând locuri în care cu adevărat te poţi adăposti de valurile de atacatori.

Nici arsenalul iniţial al lui Sam nu ajută, primele arme pe care musculosul erou le are la dispoziţie fiind parcă împrumutate din shooterele militare moderne: pistol, shotgun şi assault rifle, mult prea „impersonale” pentru un personaj de tipul lui Serious Sam. Acest lucru, combinat cu decorurile mult prea sumbre, lasă o impresie nu prea placută, cel puţin în primele niveluri ale jocului. Din fericire, odată trecut acest prag psihologic, Serious Sam 3: BFE revine la origini, oferindu-i lui Sam decoruri mult mai deschise, arme mai… serioase şi tona de monştri pe care o aşteptam de la un astfel de joc. Păcat că trebuie să aştepţi atât de mult totuşi până să ajungi la adevăratul Serious Sam.

Serious Sam 3: BFE

Nici Sam nu mai este tocmai eroul de altădată: încearcă să fie amuzant, rostind tot felul de replici cu diverse ocazii, însă mai nimic nu mai are farmecul de odinioară. Mai mult, Sam a „învăţat” şi o serie de trucuri din alte jocuri de acest gen, mult mai moderne: unele arme pot folosi sistemul aim-down-sights (popularizat de Call of Duty) şi au nevoie de reîncarcare, iar eroul poate sprinta şi isi poate executa adversarii atunci când ajunge suficient de aprope de aceştia. Aceste adiţii nu sunt tocmai rele, dimamizând un joc şi aşa foarte alert.

Ce a rămas aproape neschimbată este „menajeria” pe care Sam o are de înfruntat, Mental întorcându-se în mare parte cu aceleaşi tipuri de slujitori din First şi Second Encounter: soldaţi kamize fără cap, scheletroni încornoraţi (kreel), scorpioni înarmaţi cu mitraliere grele, tauri sirieni sau roboti bipezi deloc prietenoşi. Sigur, unii inamici vechi au lăsat loc altor tipuri de oponenţi noi, însă, per total, cel puţin din punctul de vedere al monştrilor, Serious Sam 3: BFE rămâne cât se poate de fidel seriei iniţiale.

Serious Sam 3: BFE

Nu lipsesc nici boşii, apariţiile acestora (destul de dese) marcând, de cele mai multe ori, sfârşiturile de nivel. Şi pentru că tot a venit vorba de niveluri, campania lui Serious Sam 3: BFE este compusă din 12 astfel de episoade, durata totală de joc ajungând la 10-12 ore (pe dificultate easy-medium). Însă, chiar şi pe dificultate medie, jocul are tendinţa să devină foarte dificil în anumite momente.

Totuşi, aceste situaţii pot fi „rezolvate” fără probleme atunci când abordaţi campania în cooperativ, alături de prieteni, Serious Sam 3: BFE oferind suport pentru nu mai puţin de 16 jucători pentru modul de joc online co-op. De asemenea, dacă deţineţi gamepad-uri pentru PC, puteţi încerca Serious Sam 3 şi în mod splitscreen. Pe lângă campanie, există şi un mod de joc survival (în care trebuie respinse valuri interminabile de atacatori), precum posibilitatea de a juca moduri multiplayer competitive (deathmatch, capture the flag etc.). Din păcate, în cazul acestora din urmă, nu prea găseşti jucători interesaţi de aşa ceva, majoritatea deţinătorilor de Serious Sam 3 orientându-se către partidele cooperative.

Serious Sam 3: BFE

Una dintre cele mai apreciate componente ale primelor jocuri din serie – grafica – nu mai face o figură chiar atât de frumoasă în Serious Sam 3: BFE. Jocul are la bază motorul grafic Serious Engine 3.5, care, deşi este capabil de unele efecte de-a dreptul spectaculoase, suferă în ceea ce priveşte optimizarea. Primele zeci de minute în joc le-am petrecut modificând setările grafice, până când am reuşit să obţin un framerate mulţumitor, la o rezoluţie acceptabilă, fără să renunţ la majoritatea briz-briz-urilor vizuale. De asemenea, după cum spuneam, nici direcţia artistică nu ajută prea mult, peisajele fiind de cele mai multe ori mult prea mohorâte pentru a trezi entuziasmul.

Un lucru trebuie menţionat însă: violenţa din Serious Sam 3 are un farmec aparte. Pur şi simplu despicarea monştrilor în mii de bucăţele şi valurile parcă interminabile de sânge (şi ce sânge arătos!) care zboară în toate părţile adaugă o notă de vitalitate atât decorurilor, cât şi jocului în sine. Acesta rămâne de altfel şi principalul atu al acestui al treilea titlu al seriei, care, în ciuda eforturilor producătorilor, nu mai emană „magia” de altădată.

Serious Sam 3: BFE

• aceeaşi baie de sânge caracteristică seriei Serious Sam
  • arsenal bine gândit, chiar dacă un pic prea convenţional la început