Dragon Age: Origins

| 18.06.2011
Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins este cu siguranta unul din cele mai bune 10
jocuri, nu numai din istoria genului RPG, ci din istoria jocurilor
in general. Nu se intampla foarte des in viata sa iti gasesti greu
cuvintele atunci cand vrei sa descrii un lucru care iti place. Dar
daca as incerca sa gasesc un singur cuvant care inglobeaza tot ceea
ce inseamna acest joc, acel cuvant ar fi EPIC.

Inca de la inceputuri, compania Bioware s-a facut cunoscuta nu atat
prin talentul extraordinar de a crea RPG-uri pe toate gusturile,
cat pentru un element unic si bine pus la punct care a
diferentiat-o de toate celelalte companii producatoare de jocuri:
POVESTEA. Cei de la Bioware nu sunt doar designeri de jocuri, ci si
foarte buni povestitori, atat de buni incat esti atras in lumea
imaginara a jocului pe nesimtite si nu-ti doresti s-o parasesti
prea curand. Incepand cu jocuri clasice precum Baldur’s Gate,
Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic si ajungand pana la
succese recente precum Mass Effect, Bioware a reusit sa-si formeze
o baza solida de fani fideli si dedicati. Si atunci cand aveai
impresia ca nu se poate mai bine de atat, a aparut Dragon Age,
povestea unui erou remarcabil care salveaza tinutul Ferelden de
atacul iminent al rasei mutante Darkspawn, condusa de un dragon
infricosator.

Cadrul actiunii este unul de natura fantastica, desprins parca din
povestile care ne fascinau cand eram copii. Palierele evolutiei
eroului sunt surprinzator de complexe, facandu-l la fel de uman ca
fiecare dintre noi. El iubeste, are prieteni si lupta pentru a-si
razbuna trecutul si pentru a-si salva viitorul. E neasteptat de
usor sa te identifici cu el si, in cele din urma, chiar sa devii tu
insuti acel erou.

Ca orice RPG, jocul iti ofera posibilitatea de a-ti alege si
configura personajul, care poate fi Human, Elf sau Dwarf, de sex
feminin sau masculin. In plus, ai de ales intre trei specializari:
Rogue, Warrior sau Mage. Ce e interesant si unic in acest joc este
ca, in functie de combinatiile personaj-specializare pe care le
alegi, inceputul jocului e diferit, de aici si includerea in titlu
a cuvantului „Origins”.

Inceputul jocului creeaza premisele pentru transformarea ulterioara
a personajului simplu in erou. Pe parcurs, tot in stilul clasic al
RPG-urilor, eroul isi formeaza o echipa, care ii va fi alaturi in
cursa pentru salvarea lumii. Interactiunea dintre toate aceste
personaje este absolut uimitoare si o trasatura de baza a jocurilor
care poarta semnatura Bioware. Dialogurile sunt foarte bine scrise
si evolutia relatiilor depinde de reactiile si atitudinile pe care
le ai in fiecare discutie sau actiune. Unii dintre ei te vor
placea, altii mai putin, unii chiar te vor iubi daca esti dispus sa
o iei pe aceasta cale si sa dezvolti o relatie romantica. In acest
sens, mentionez ca exista continut „matur”, insa intr-o proportie
decenta si de bun gust (din nou, o trasatura de baza a jocurilor
Bioware).

Dupa standardele actuale, grafica nu este tocmai cea mai buna, dar
e important de retinut ca jocul a fost creat pe o perioada de 10
ani si, chiar daca a iesit in 2009, nu avea chiar cea mai buna
grafica de pe piata. Totusi, jocul arata foarte bine si, avand in
vedere toate calitatile pe care le are, grafica putin mai veche nu
deranjeaza absolut deloc.

Sistemul de control este unul tipic pentru RPG-uri, adica tastatura
si mouse, ai posibilitatea de a crea strategii de lupta si de a
controla toate cele personajele prezente intr-o scena (patru, in
acest caz). Pe langa abilitatile de lupta, personajele pot invata
si alte abilitati, cum ar fi crearea de potiuni (sanatate, magie,
otrava, etc.) sau de capcane. Unul din punctele slabe ale
RPG-urilor este ca nu pot fi „traduse” pentru console fara sa se
piarda cateva elemente esentiale genului. Dragon Age nu este o
exceptie si, desi exista si pentru XBox, a creat unele dificultati
jucatorilor cu console datorate unor incompatibilitati. Totusi,
avantajul folosirii PC-ului este existenta unor comunitati uriase
de modderi care creaza aproape constant continut nou pentru
RPG-uri, o experienta pe care va recomand sa n-o ratati.

Un element extrem de interesant, care te determina sa te implici si
mai mult in lumea jocului, este existenta codex-urilor, adica
informatii de tip text, gasite/dezvaluite in diverse locuri sau
momente ale jocului care te ajuta sa intelegi fiecare detaliu al
lumii pe care o explorezi, care contine rase cu istorii diferite,
tinuturi cu povesti diferite si evenimente sociale si politice la
fel de complexe ca in lumea reala.

Ceea ce mie mi se pare important intr-un joc, orice joc, e
posibilitatea de a-l juca din nou, fara sa simti ca faci exact
aceleasi lucruri. In Dragon Age, aceasta cerinta e respectata din
plin, pentru ca nu numai ca jocul e atat de captivant incat tot ce
vrei dupa ce l-ai terminat e sa te intorci in acea lume, insa cele
sase origini diferite (si faptul ca, pe parcursul jocului, lumea se
raporteaza la tine altfel in functie de rasa si specializarea ta)
sunt suficiente pentru a-ti crea o experienta diferita de joc. In
plus, in functie de deciziile pe care le iei pe parcursul povestii,
finalul poate si el sa difere.

Dragon Age: Origins e unul din acele jocuri care apar odata la un
deceniu si raman cu tine poate pentru totdeauna. Intr-un fel, e mai
mult decat un joc, pentru ca nu e doar un mod de a-ti petrece
timpul liber, ci o experienta pe care o traiesti din plin, avand
grija sa nu-ti scape cumva vreun detaliu. E o poveste despre
eroism, curaj si datorie, dar si despre personaje palpabile pe care
ajungi sa le indragesti.

Ar fi mult mai multe de spus, dar am scris deja mult prea mult si e
cazul sa mai si inchei. Sper ca am reusit sa creez o imagine pe
masura pasiunii mele pentru acest joc, pe care il recomand sincer
absolut oricui, fie ca e fan RPG sau nu. E un joc atat de complex
si atat de special incat e capabil sa satisfaca cele mai diverse
gusturi. For the Grey Wardens!

Tags: