Mass Effect 2: Shooter sau RPG?

| 12.06.2011
Mass Effect 2: Shooter sau RPG?

Bioware este o corporatie recunoscuta pentru RPG-urile de
calitate cu care ne-au ispitit de ceva vreme incoace. Titluri ca
Baldur’s Gate, Neverwinter Nights si, mai nou, Dragon Age nu au
trecut neobservate de-a lungul anilor in industria de jocuri video,
ele primind nenumarate distinctii in cadrul diferitelor prezentari
anuale, cum ar fi E3, si astfel Bioware a castigat increderea
gamerilor de pretutindeni care vor sa-si petreaca timpul liber in
compania unui RPG.
Insa, odata cu lansarea Xbox 360, Microsoft a semnat un acord cu
Bioware pentru ca acestia sa dezvolte un RPG exclusiv pentru noua
consola, un joc care sa fie oarecum sinonim cu Xbox 360. Si astfel
a luat nastere Mass Effect. Lansat pe data de 20.11.2007 (Mass
Effect PC abia in Mai 2008), Mass Effect era o compilatie dintr-un
TPS ( Third Person Shooter) si RPG, insa a prins foarte repede la
public noul gen, desi era exclusiv pe Xbox 360. A primit multe
distinctii, printre care si cea de „Game of the year” pe diferite
site-uri de specialitate. Mass Effect prezenta povestea
comandantului Shepard, un soldat in cadrul armatei Alliance.
Premisa era ca in anul 2148, omenirea a facut o mare descoperire in
apropiere de Pluto, si anume un fel de poarta catre alte sisteme
solare din galaxie, care folosea principiul asa-numitelor gauri de
vierme, care teoretic curbeaza spatiul pentru a se micsora distanta
de la un punct la altul, in acelasi timp obiectele atingand viteze
mai mari decat cea a luminii. Aceasta poarta a fost denumita Mass
Relay. Povestea spune ca aceste porti au fost construite de catre o
specie de mult disparuta, numita Protheans, despre care se stia
doar ca au disparut in urma cu 50.000 de ani, probabil anihilata de
o specie distructiva, numita Reapers. Consilul galactic refuza sa
creada ca Reaperii ar mai putea exista. Insa dupa ce o colonie este
atacata, Shepard descopera ca Reaperii inca exista si vor sa
extermine toata viata din galaxie o data la 50.000 de ani. El
porneste intr-o cursa contra timp prin galaxie pentru a aduce
dovezi ca Reaperii sunt un real pericol. Insa un prim atac ii i-a
prin surprindere si Citadel, „inima” galaxiei este atacata, de
Sovereign, un singur Reaper. Cu fortele Alliance, Citadel este
salvata. Insa Shepard este sigur ca acesta este doar inceputul unei
invazii, asa ca pleaca din nou in cautare de dovezi.
Mass Effect 2 preia povestea la o luna de la atacul de pe Citadel,
cand Shepard, impreuna cu echipajul de pe Normandy, acum propria
lui nava, cauta semne ale activitatilor Geth, rasa extreterestra
folosita de Reaperi pe post de pioni in pregatirea atacului, cand
dintr-o data Normandy este atacata de o nava misterioasa. Aproape
tot echipajul se salveaza cu exceptia lui Shepard, care ramane in
urma, iar mai apoi este recuperat de o organizatie privata numita
Cerberus. Cerberus nu este agreata de Alliance datorita metodelor
aspre aplicate asupra pacientilor. Shepard ramane in operatie timp
de 2 ani, timp in care este „refacut” in urma ranilor suferite in
timpul atacului navei. Shepard se trezeste in final si este pus sa
lucreze pentru Cerberus de catre Illusive Man, misteriosul sef al
organizatiei, sub pretextul ca Cerberus are drept scop protejarea
si avansarea din punct de vedere tehnologic al omenirii, si cum
Alliance nu se mai implica in cazuri speciale, inca refacandu-se
dupa atacul de acum 2 ani, Shepard accepta sa lucreze cu Cerberus
pentru a afla ce anume face sa dispara intregi colonii umane din
galaxie. Se pare ca o noua rasa, numita Collectors, lucreaza pentru
Reaperi si rapeste oamenii pentru scopuri nestiute. Illusive Man ii
pune la dispozitie lui Shepard o noua nava Normandy, SR2, si un
intreg echipaj, printre care si vechiul pilot, Joker. I se da o
serie de dosare cu numele unor cunoscuti in galaxie, cei mai buni
dintre cei mai buni, care il vor ajuta pe Shepard in lupta cu
Collectorii pentru a afla de ce rapesc exclusiv oameni,De aici
povestea devine mult mai interesanta, dar va las pe voi sa
descoperiti adevarul. Merita.
Fiind un RPG, ce spui are impact asupra povestii, poti fi ori bun,
ori rau. Deciziile bune iti umplu bara de Paragon, iar cele rele
bara de Renegade. Cu cat oricare bara este mai plina, cu atat mai
mult deciziile tale vor avea efect asupra povestii, ca sa nu mai
spun ca umplerea barei iti da acces la o alegere speciala in timpul
conversatiilor, care nu da niciodata gres, fie ca esti Paragon ori
Renegade.
De asemenea, sistemul de conversatii e mai simplu decat in alte
RPG-uri, dar e mai bine. Practic in dreapta cercului cu replici ai
replicile esentiale, care dau curs povestii, iar in stanga de
obicei ai sectiunea „Investigate”, care contine o serie de replici
care te ajuta sa intelegi mai bine conversatia. Aceste optiuni
(Investigate) nu sunt neaparat necesare si nu afecteza in vreun fel
povestea.
Cat despre replici in sine, cele de tip Renegade sunt cele mai
interesante, insa per total e mai greu sa joci ca Renegade decat ca
Paragon, deoarece unele questuri secundare sunt mai greu de
rezolvat in pielea baiatului rau. De cele mai multe ori replicile
sunt scurte si direct la tinta, Ceea ce e bine deoarece asa nu ne
plictisim. De asemenea, Bioware a mai adaugat un sistem interesant,
de genul Quick Time Event, care consta in apasarea LMB, RMB (PC)
sau L2, R2 (X360, PS3), in anumite momente pentru a declansa o
serie de evenimente, fie ele Paragon sau Renegade, care pot face
momentul mai interesant daca sunt declansate la momentul potrivit.
Atentie! Nu aveti decat 3 secunde sa luati aceasta decizie.
In general, povestea este printre cele mai bune spuse vreodata
intr-un joc video. Este impresionant cum fiecare replica poate
schimba cursul povestii. Este frumoasa, interesanta si foarte
emotionanta, caci spre sfarsit, chiar ajungi sa simpatizezi
personajele si sa-ti pese de soarta lor.
A, si sa nu uit, daca ati terminat primul joc, fie pe X360 sau PC,
va puteti importa salvarea din ME1 in ME2 si astfel povestea preia
de cum ati lasat-o voi, si prin urmare, alegerile voastre din
primul joc vor avea consecinte in ME2. Cei cu varianta de PS3
primesc un filmulet interactiv care reia povestea din ME1 si va
lasa sa faceti alegerile importante, cele care au impact mare
asupra firului narativ.
OK, povestea e buna, dar mai exact cum se joaca Mass Effect 2
?
Mass Effect era un RPG cu elemente de shooter, insa mai este acest
lucru valabil si pentru Mass Effect 2? Raspunsul este „NU”, Mass
Effect 2 este mult mai putin RPG si mult mai mult shooter decat
predecesorul sau. Sa nu ma intelegeti gresit, Mass Effect 2 inca
dispune de elementele caracteristice unui RPG, cum ar fi Level-Up
de exemplu si posibilitatea de a-ti alege propria clasa, insa
feelingul este acela de shooter. Armele arata, suna si se simt mult
mai realistice, categoria Inventory a fost mult simplificata, iar
acum primesti asa-numitele Squad Points, pe care le aduni in timpul
jocului, si pe care le folosesti pentru a-ti upgrada playerul. Daca
vrei sa faci upgrade la nava sau la arme, pur si simplu selectezi
upgradeul daca ai suficiente resurse, caci da, a disparut
omni-gelul din primul joc, acum trebuind sa cercetezi planetele cu
ajutorul unui radar care iti afiseaza zonele bogate in resurse iar
apoi trimiti o sonda sa-ti recupereze resursele, pe care le
folosesti in upgrade-uri. Adio Mako, vehiculul din ME1 cu care
cutreierai planetele! Aceasta metoda e interesanta la inceput, mai
ales ca e mult mai rapida, insa recunosc ca dupa o perioada de timp
de plictisesti de ea! Pentru cei carora le e dor sa cerceteze
planetele dintr-un vehicul la sol, va recomand DLC-ul Overlord,
care introduce un vehcul asemanator.
Deci cam asta e cu partea de RPG din Mass Effect 2, totul e foarte
simplu, nu ca ar fi ceva rau, dar unii pasionati de RPG-uri pure,
sau putea sa fie un pic dezamagiti, ceea ce nu e drept pentru joc,
pentru ca Mass Effect 2 este o experienta mult mai buna in acest
fel!
Am avut insa unele probleme pe PC cu cover-systemul, Shepard pur si
simplu blocandu-se in cover sau in pozitia incorecta. Bineinteles,
acest lucru se intampla rar si nu te distrage foarte mult de la
joc!
Si cum probabil pe cei mai multi ii intereseaza grafica, trebuie sa
spun ca Mass Effect 2 arata foarte bine pe toate platformele, de
mentionat fiind faptul ca varianta PS3 foloseste motorul grafic de
la Mass Effect 3 si de aceea arata ceva mai bine decat versiunea de
X360. Texturile, ilumniarea, efectele speciale, toate sunt redate
perfect in Mass Effect 2, fiecare planeta fiind parca mai frumoasa
decat cea dinainte. De asemenea, animatiile personajelor sunt
foarte bine realizate. In Mass Effect 2, ai la ce sa te
holbezi!
Cat despre sunet, soundtrackul si voice-actingul sunt sunt de cea
mai inalta calitate. Adica, melodiile chiar iti dau acel feeling ca
ce faci tu este foarte important, foarte riscant si ca de tine
depinde viitorul galaxiei. De asemenea mult respect pentru Martin
Sheen, omul din spatele Illusive Man.
Din pacate, jocul nu are componenta online, cu exceptia serviciului
Cerberus Network prin care va puteti descarca DLC-uri si puteti
afla stiri din universul Mass Effect. Si ca tot veni vorba de DLC,
puteti alege dintre Overlord, Lair of the Shadow Broker, Kasumi:
Stolen Memory, Cerberus Pack ( care il introduce pe Zaeed Massani,
un membru pentru echipa) si ultimul, care face puntea de legatura
intre Mass Effect 2 si Mass Effect 3, Arrival. Toate DLC0urile
totalizeaza cam 6 ore in plus de joc.
In concluzie, Mass Effect 2 este o alegere excelenta pentru oricine
este in cautare de un RPG de calitate. Este o experienta completa.
Marca Bioware!
P.S. Ce am scris mai sus este doar varful aisbergului! Inca nu am
mentionat nimic despre scenele de amor, de sistemul de hacking, de
EDI, noua inteligenta artificiala a navei Normandy sau de
questurile ascunse de pe planetele neexplorate ! Restul, va las pe
voi sa descoperiti !

Tags:
Urmărește Go4Games.ro pe Google News