Rise of Nations

| 04.07.2011
Rise of Nations

Rise of Nations Review

Cerinţe minime de sistem:
• Oricare dintre următoarele sisteme de operare:
o Microsoft Windows 98
o Microsoft Windows 98 Second Edition
o Microsoft Windows Millennium Edition (Me)
o Microsoft Windows 2000
o Microsoft Windows XP
• Un processor de 500 megahertz (MHz).
• 128 megabytes (MB) memorie RAM.
• Placă video de 16-MB, 3D.
• 800 MB memorie HDD.
• Placă de sunet cu boxes au sistem audio.
• Modem ce suportă 56 kilobytes (Kb) pe secundă sau conexiune mai
bună la Internet pentru modul multiplayer sau online.

Cu 18 civilizaţii diferite, fiecare cu bonusuri şi unităţi unice,
Rise of Nations se aseamănă, la prima vedere, foarte mult cu Age of
Empires, joc creat de acelaşi studio Microsoft, de data aceasta, în
colaborare cu cei de la Big Huge Games. Cu toate acestea, jocul
devine, însă, mult mai profund, chiar mult mai mult decât alte
jocuri din genul RTS (Real Time Strategy), mulţumită conceptelor
noi cum ar fi graniţele naţionale, asimilarea oraşelor şi multe
altele. Deşi unele dintre aceste noi aspecte ar părea stăine
juncătorilor, fanii ar trebui să fie destul de familiarizaţi şi să
le cunoască foarte bine.

Ca şi în Age of Empires, Rise of Nations pune la dispoziţia
gamerului opt stadii / ere de dezvoltare: clasic, medieval,
iluminat, industrial, modern şi cel al informaţiei. Deşi linia
cronologică a jocului începe în vremurile de demult, întunecate ale
timpului, aceasta se încheie într-o eră a viitorului, futuristică
şi reuşeşte să creeze un echilibru perfect între diferitele epoci
şi tehnologia acestora. În ciuda primei impresii, care este cea a
unui joc complex, el este de fapt simplu, interfaţa permiţând
utilizatorului să înţeleagă cu uşurinţă cum să se dezvolte şi cum
să îşi administreze resursele pentru a se dezvolta pe parcursul
diferitelor stadii.

Singura inconvenienţă ce ar putea fi ridicată este faptul că Rise
of Nations nu are un fir narativ, aşa cum prezintă alte jocuri din
genul său. În schimb, scopul principal este campania de a cuceri
lumea în care aceasta este divizată, exact aşa cum este clasicul
board game, Risk. Începi prin a primi o naţiune, aleator sau pe
care ţi-o alegi şi închei după ce reuşeşti să cucereşti toate
celelalte ţări de pe hartă. Controlul factiunii se face cu ajutorul
turelor (turn-based game), dar atunci când intri într-un anumit
teriotoriu al naţiunii, jocul îşi schimbă modul în cel de real-time
strategy. Interesant este faptul că această campanie oferă scenarii
diferite pentru teritorii diferite. Într-un teriotoriu s-ar putea
să fii nevoit să rezişti atacurilor barbare timp de 30 de minute,
în altul e posibil să fii nevoit să străbaţi harta pentru a cuceri
inamicul. Capturarea şi deţinerea de teritorii îţi poate oferi
avantaje cum ar fi primirea suplimentară de armată sau de resurse.
Cu toate acestea, această campanie, ce reprezintă o versiune mult
mai interactive a jocului Risk, nu e atat de dezvoltată ca parte de
RTS a jocului. Este totuşi foarte interactivă, puţin simplă şi
oferă o componentă substanţială modului single-player.

Diferit de alte jcuri de genul turn-based în Rise of Nations,
oraşele reprezintă o component esenţială de strategie. Teritoriul
ocupat este constituit din raza pe care se întind oraşele tale.
Clădirile anexe pot fi construite doar în această raza şi doar în
număr limitat pentru fiecare oraş (de exemplu, doar 5 ferme pe
oraş). Cum extinderea imperiului depinde strict de orase, jocul te
face sa îţi pui mintea la contribuţie şi să gândeşti cum şi unde să
le amplasezi. Această concentrare pe oraşe transform zona într-o
comunitate distinctă, cu propriile ferme, temple, universităţi,
astfel încât imperiul va fi populat de oraşe, cu baza undeva, lângă
sursa principală de resurse, spre deosebire de celelalte jocuri de
genul RTS, unde activităţile se concentrau pe oameni şi câteva
clădiri distincte.

În timp ce îţi extinzi graniţele, poţi recruta soldaţi de o
varietate largă, fiecare specifică naţiunii alese. Lupta în Rise of
Nations este una rapida, deşi prezintă aspect de tactici ce nu pot
fi omise, precum, învăluirea inamicului, atacul prin surprindere,
şi deasemeni abilităţile special ale generalilor ce oferă puncte de
avantaj în apărare şi atac. Oraşele sunt puncte cheie ale artei
războiului în Rise of Nations întrucât un atac de succes nu disruge
aşezarea, ci o capturează pentru folosinţă personală. Astfel,
bătăliile pentru oraşe sunt cruciale şi au un potenţial de
recompense ridicate, mai ales în modul multyplayer.

Mulţumită aspectului de joc pe ture, Rise of Nations prezintă alte
funcţii interesante ce nu sunt commune jocurilor obişnuite din
categoria RTS, dar care oferă numeroase opţiuni. De exemplu, pot fi
constuite minuni, monumente puternice ce oferă bonusuri trupelor
sau altor aspect ale jocului. Pe lângă aceasta, unităţi de
transport nu vor fi de găsit în Rise of Nations, astfel încât
gamerul nu este nevoit sa îşi administreze trupele odată ce acestea
au fost trimise în luptă, fiind nevoite sa străbată o apă în drumul
lor. Atâta timp cât docurile sunt construite, unităţile îşi văd de
drum, nestingherite. Asemănător cu renumitul Civilizations, Rise of
Nations oferă mai multe condiţii şi posibilităţi de a câştiga o
luptă. Poţi câşiga prin a-ţi cuceri vecinii, ocupa 70% din hartă,
construi şi/sau cuceri un număr mare de minuni sau prin a captura
şi menţine capitoliul unui inamic.

Spre deosebire de alte jocuri RTS, zonele de resurse nu devin
epuizate. Pentru a aduna resursele de bază, gamerul trebuie doar să
amplaseze clădirea corespunzătoare şi să desemneze muncitorii
pentru fiecare resursă, iar aceştia îşi vor îndeplini sarcina
singuri. Singura resursă care face excepţie este cea de „knowledge”
care este produsă în universităţi, clădiri ce pot fi construite.
Deasemeni, un rol important îl au şi resursele rare, ce oferă
diferite bonusuri şi care pot fi adunate cu ajtorul
comercianţilor.
Rise of Nations pune la îndemâna jucătorului patru domenii de
dezvoltare: militar, civil, commercial şi ştiinţific. Fiecare are
opt nivele, precum şi unul special, ce poate fi atins numai după
realizarea precedentelor. Toate aceste cercetări se fac în
Librărie, ceea ce ajută jucătorul, eliminând goana după clădiri
pentru a dezvolta anumite aspect ale civilizaţiei.

Ca o concluzie, Rise of Nations este unul dintre cele mai bune
jocuri de strategie apărute până acum. Este construit deştept, este
antrenant şi oferă utilizatorului mai multe opţiuni în realizarea
scopului principal. Prezintă deasemeni şi o component multiplayer
cu un detaliu ridicat de adaptabilitate la cerinţele diverse ale
gamerului. Până şi tutorialul construit este unul ce ajută pe
începători să se obişnuiască cu uşurinţă. Grafica este una destul
de frumoasă, cu detalii numeroase, în mod special pentru diferitele
civilizaţii, iar sunetul este unul antrenant, ce atenţionează
jucătorul de fiecare dată ce intervine o modificare în mediul
înconjurător, pe câmpul de luptă. Dar ce deosebeşte cu adevărat
Rise of Nations de alte jocuri RTS sunt toate aceste noi concept:
oraşe noi, limite de comerţ, caravane, resurse rare, un element mai
larg şi mai distinct – graniţele naţionale, şi multe altele fac din
acest joc unul cu mult mai atractiv decât altele din genul său.
Astfel, îmbinând jocul pe ture cu RTS-ul, Rise of Nations poate fi
considerat un joc excelent.

Tags: