World of Warcraft – MMO-ul din zilele noastre

| 30.06.2011
World of Warcraft - MMO-ul din zilele noastre

World of Warcraft a fost, si este inca cel mai jucat MMORPG
(Massively multiplayer online role-playing game) din lume, si cel
mai probabil cea mai mare realizare a companiei Blizzard
Entertainment. Sunt multi factori care au dus la aceasta concluzie,
dar eu cred ca adevaratul succes este cauzat de dorinta
creatorilor, ca jocul sa fie accesibil tuturor varstelor.
Intreaga poveste a inceput cu lansarea Warcraft : Orcs & Humans
din 1994, urmata indeaproape de Warcraft II : Tides of Darkness,
Warcraft III: Reign of Chaos si nu in ultimul rand de primul
expansion al seriei Warcraft III: The Frozen Throne. Inca din acea
vreme, Blizzard a inregistrat un profit enorm de pe urma ultimelor
doua jocuri din serie, asa ca din dorinta lor de a continua
povestea s-a materializat World of Warcraft, lansat la 23 noiembrie
2004. Cum numele o spune deja, aceast nou univers virtual cuprinde
toate jocurile predecesoare acestei serii de succes, si
intentioneaza sa continue povestea, si sa fructifice unele intrigi
deja tesute in istorie. Desi la inceput jocul a fost socotit drept
complicat, multi jucatori interesati in provocari, si multi altii
pe langa, i-au dat o sansa, si impreuna cu parerea lor Blizzard a
facut din WoW cel mai jucat joc din lume. Anticipand nevoia de a
introduce constant lucruri noi, pentru a tine publicul ocupat si
fericit, Blizzard a lansat patch-uri cu raiduri noi (o sa le explic
mai tarziu), questuri noi, si multe alte lucruri menite sa
imbujoreze atmosfera pe servere. Aceasta actiune a culminat insa cu
lansarea pe 16 ianuarie 2007 a unui nou Expansion, respectiv World
of Warcraft: The Burning Crusade. Jucatorii puteau acum sa
intalneasca personajele principale din Warcraft III, si chiar sa
lupte impotriva lor. Invatand din propriile greseli Blizzard a
continuat cu tactica da a tine populatia ocupata cu noi patch-uri
si schimbari in joc. Dorind sa continue aceasta deja formata
traditie Blizzard a scos la iveala toti raufacatorii din lume in
urmatoarele Expansion-uri, respectiv World of Warcraft: Wrath of
the Lich King, lansat pe 13 noiembrie 2008, si ultimul din serie,
World of Warcraft: Cataclysm, lansat pe 7 decembrie 2010.
Blizzard s-a folosit de intriga dintre Orci si Human tesuta in
primul joc, pentru a complica lucrurile, si pentru a da mana libera
jucatorului sa aleaga de partea cui lupta: a Aliantei, formata din
Human, Gnome, Dwarf si Night Elf, sau a Hoardei, respectiv Orc,
Troll, Tauren si Undead (sau Forsaken). Cu timpul noi rase au fost
adaugate sa mai indulceasca monotonia: Draenei si Worgen la
Alianta, si Blood Elf si Goblin pentru Hoarda. Cum fiecare rasa e
diferita in felul ei, Blizzard s-a gandit sa sublinieze aceste
deosebiri si mai mult, reusind sa faca in asa fel incat fiecare
rasa sa fie buna numai la anumite lucruri. Acestea fiind zise putem
sa trecem la campul de batalie al celor doua factiuni, respectiv
Azeroth, o lume pe cat de vasta pe atat de frumoasa. Fiind compusa
initial din 2 continente Kalimdor si Eastern Kingdoms, si ajungand
la un total de 4 dupa cele 3 Expansion-uri, respectiv Outland
(lansat in WoW: The Burning Crusade) si Northrend (lansat in WoW:
Wrath of the Lich King), in ultimul Expansion a fost sugerata o
intoarcere la radacini, jucatorii fiind nevoiti sa descopere
meleaguri noi aparute dupa Cataclismul din joc.
Cum cele 12 rase singure sunt destul de banale, Blizzard a introdus
un nou termen, respectiv Clasa, adica ce pot sa fie reprezentantii
acelei rase. Cu un total de 9 clase initial, a 10-a fiind introdusa
in WoW: Wrath of the Lich King, Blizzard a reusit sa adauge inca o
alegere destul de grea pentru jucator, acesta fiind nevoit sa
aleaga dintre Warrior, Paladin, Hunter, Shaman, Rogue, Druid,
Priest, Mage, Warlock, si nu in ultimul rand prima Clasa-Erou,
Death Knight. Desi in Classic (inainte de The Burning Crusade) se
poate spune ca Blizzard a avantajat si dezavantajat ambele factiuni
prin accesul la anumite clase, cum ar fi Paladinul, care era
accesibil numai pentru Alianta, si Shamanul care era intalnit numai
la Hoarda, a reusit sa creeze acele diferente definitorii pentru
jucatori. Din punct de vedere PvE (Player versus Environment)
aceste diferente dadeau atat avantaje cat si dezavantaje
factiunilor; de exemplu Paladinul putea sa fie un Healer (voi
explica mai jos rolurile Claselor) bun, dar un DPS rusinos,
Shamanul putea sa fie la fel de bun in ambele roluri. Ca urmare
Blizzard a introdus in WoW: The Burning Crusade, pe langa cele 2
noi rase, Blood Elf la Hoarda si Draenei la Alianta, sansa ca
fiecare jucator sa poata experimenta toate clasele posibile,
indiferent de Factiune. Chiar si dupa aceasta schimbare, au existat
totusi diferente menite sa pastreze o balanta intre cele doua
factiuni, cum ar fi faptul ca Blood Elves de la Hoarda nu puteau fi
Warrior, cea mai banala clasa putem sa o numim. Cu aparitia WoW:
Wrath of the Lich King, o noua clasa a fost adaugata, care sa
sprijine povestea ce urma sa fie introdusa in acest Expansion.
Toate clasele sunt diferite in felul lor, fapt ce le face in
acelasi timp interesante, dar foarte multi jucatori au afirmat ca
aparitia Death Knight-ului, care e din toate punctele de vedere
diferit, a adus un plus in PvE, lucru frictificat ulterior de
Blizzard in promovarea raidurilor de 10 persoane, fiind doar 10
clase total. In ultimul Expansiun, WoW: Cataclysm toate limitele
dintre Clase si rase a fost aproape integral distrusa, fiecare rasa
putand deveni aproape orice clasa din cele 10 existente.
Exista 3 roluri mari existente la acest moment in joc: Tank, DPS si
Healer. Primul dintre ele, respectiv Tank-ul este considerat de
multi jucatori a fi cel mai greu rol de jucat: acesta trebuie sa se
asigure ca el si numai el este atacat de toata lumea, respectiv de
NPC (Non-Playing Characters – caractere ale jocului), dar sa fie
atent in acelasi timp sa nu moara, si sa isi foloseasca abilitatile
cu intelepciune. A fi DPS este cea mai usoara treaba, doar
folosesti arme si vraji pentru cauza rani NPC-urilor. Desi pare
usor, si acest rol necesita o cunostinta a clasei cu care joci.
Ultimul, Healer-ul, este cel care se asigura ca Tank-ul si DPS-ii
nu mor, pe scurt se foloseste de abilitatile lui pentru a vindeca.
Daca ar fi sa comparam cele 3 roluri cu viata reala am putea spune
ca Tank-ul este cel care incepe o bataie, DPS-ii sunt cei care se
bat iar Healer-ul este cel care are grija ca niciunul nu pateste
ceva. Pornind de la aceste roluri principale, se pot creea
combinatii care sa convina luptei.
Acestea fiind zise, Rasa si Clasa fiind aleasa, si avand in minte
ce rol o sa jucam, putem trece in sfarsit la joc. Toate caracterele
incep de la nivelul (Level) 1, si prin misiuni (Quest) se poate
ajunge la nivelele superioare, respectiv 85 in momentul de fata. La
inceput a fost nivelul maxim 60, in WoW: The Burning Crusade a fost
marit la 70, marit inca o data la 80 in WoW: Wrath of the Lich
King, si adus la 85 in WoW: Cataclysm. Prin cresterea in nivel
jucatorii experimenteaza si descopera aproape tot universul
virtual, toata lumea. Intalnesc diferite creaturi, si invata despre
istoria Azeroth-ului, dar cel mai important ar fi ca ei insisi
devin o parte a istoriei jocului. Din textul misiunii reiese de
multe ori ca tu esti persoana cautata, sau care este pomenita
intr-o profetie etc. Blizzard a incercat si a reusit sa
construiasca World of Warcraft in jurul jucatorului, sa il faca sa
se simta bine si sa il indemne sa joace mai departe, sa descopere
si mai mult.
Daca pana aici vi s-a parut interesant, de indata ce atingeti
nivelul maxim, o cu totul alta lume vi se deschide. De aici aveti 2
solutii, din punct de vedere al viitoarei „cariere”: PvE (Player
versus Environment) sau PvP (Player versus Player). Pentru PvP se
intra in Battleground-uri (campuri de lupta), si se lupta pentru
suprematie asupra teritoriului, impotriva factiunii opuse. Un
concept simplu si distractiv pentru cei care nu vor sa se implice
asa mult in joc.
PvE este o cu totul alta treaba. Aceasta implica multe lucruri, si
dedicatie din partea jucatorului. In PvE se aplica cele 3 roluri
integral, in timp ce in PvP Tank-ul este rar intalnit. Prin PvE
intelegem jucatorul, sau jucatorii care se lupta cu NPC-ii pentru
diferite bunuri, cum ar fi armuri, arme sau pur si simplu
distractie. Exista o gramada de nivele de dificultate pentru PvE,
pentru jucatorii care o fac din cand in cand si cei care o fac
zilnic. De-a lungul timpului Blizzard a introdus noi moduri
inovative pentru a captiva jucatorii, dar mai ales pe acei
„hardcore raiders” (cei ce sunt interesati numai in PvE, si care
fac asta zilnic), dandu-le ocazia sa isi aleaga dificultatea.
Normal, cu cat creste dificultatea cu atat vor creste si
recompensele, respectiv artefactele. In fiecare patch, Blizzard a
uimit cu unele fight-uri, si cu conceptul de abordare al lor, lucru
cu care si-a rasfatat jucatorii inca de la inceput. Pentru a face
totul mai amuzant si provocator, toate raid-urile necesita cel
putin 10 persoane (mai fiind posibile si de 25), toate indeplinind
unul dintre cele 3 roluri pentru a exploata la maximum combinatiile
posibile.
Blizzard a creat Guild-ele pentru a incuraja socializarea, si
pentru a ajuta persoanele interesate in aceleasi lucruri sa fie
impreuna. Involuntar s-a creat o sociatate, sau cel putin o
imitatie, cu toate avantajele si dezavantajele ei. Acesta este inca
un lucru care a facut ca World of Warcraft sa devina aproape in
totalitate o lume virtuala care sa ii ia locul celei reale pentru
unii jucatori. Guilda este grupul tau de prieteni pe scurt, care te
ajuta cand ai nevoie si cu care faci diferite lucruri impreuna, cum
ar fi PvP sau PvE. Exista normal si Guilda specializate pe ceva
anume, Hardcore Raiding spre exemplu, care se bazeaza pe progresia
in raiduri, si al carui tel este sa fie cea mai buna de pe realm
(server) sau chiar din lume.
Inca de la inceput Blizzard a gandit in acest fel, si a reusit sa
faca imposibilul… Asa cum am spus mai sus, motivul pentru care
World of Warcraft este inca cel mai jucat MMORPG din lume se
datoreaza faptului ca oricine poate sa il joace. Chiar si
specificatiile tehnice incurajeaza acest lucru: nu este nevoie
decat de un calculator decent pentru zilele noastre, chiar sub
acest nivel, pentru a juca si a te bucura de el…

Tags: