„Bătrân” la 26 de ani? De ce jucătorii din eSports au cariere mai scurte decât alți sportivi

Autor: Adrian Popa | 28.04.2022
„Bătrân” la 26 de ani? De ce jucătorii din eSports au cariere mai scurte decât alți sportivi
Foto: Profimedia Images

Profesioniștii din sporturile electronice (eSports) se retrag la douăzeci și ceva de ani, spre deosebire de alți profesioniști din sporturile tradiționale. Un fotbalist poate juca, de exemplu, la nivel competitiv până spre vârsta de 40 de ani.

Johnathan „Fatal1ty” Wendel a fost cândva cel mai faimos gamer profesionist din Vest. A câștigat 12 competiții în jocuri precum Quake III Arena, Painkiller și Unreal Tournament. La sfârșitul carierei câștigase în total premii în valoare de aproape 460.000 de dolari. Wendel s-a retras în 2007 la vârsta de doar 26 de ani. După standardele domeniului, „Fatal1ty” era „bătrân”. De exemplu, în Call of Duty League vârsta medie a jucătorilor profesioniști este de 22 de ani. În Overwatch League vârsta este de aproximativ 20 de ani.

Mulți cred că gamerii profesioniști au cariere scurte deoarece nivelul de concentrare și coordonare necesar în domeniu este foarte ridicat, iar pe măsură ce îmbătrânesc oamenii nu mai sunt capabili de aceleași performanțe. Experții în medicină spun, însă, că nu aceasta este explicația. Un articol publicat în Washington Post arată care sunt cauzele reale, iar acestea sunt complexe.

Potrivit lui Caitlin McGee, doctor care lucrează cu gameri profesioniști, vârsta de la care se reduce semnificativ timpul de reacție apare târziu după 25 de ani.

Gamerii profesioniști trăiesc într-o lume dificilă

Mulți jucători suferă de afecțiuni medicale, provocate de sedentarism, alimentație nepotrivită și lipsa mișcării. Succesul din arenele virtuale le aduce altor gameri oportunități în domeniul antreprenoriatului. În alte cazuri, contracte încheiate cu echipe nepotrivite sau neserioase au pus capăt unor cariere din eSports. Sunt și jucători care suferă de stres și extenuare din cauza programului încărcat de antrenamente.

Totodată, gamerii nu sunt protejați de sindicate și alte forme de asociere, iar lipsa siguranței locului de muncă este o problemă care îi apasă pe mulți jucători.

Mulți oameni cred că gamerii mai în vârstă ar aduce plusvaloare în domeniu. Ronald „Rambo” Kim, cândva un jucător faimos de Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), spune că un bărbat de 30 de ani este mai încet decât un adolescent, dar poate compensa reflexele mai slabe prin înțelepciune și experiență.

eSports
Cască de gaming Fatal1ty by Monster (Foto: Profimedia Images)

După ce „a pus mouse-ul în cui”, Kim a apucat calea antreprenoriatului și a fondat FPS Coach, un serviciu care oferă programe de antrenament pentru jucătorii de titluri FPS. Antreprenor a devenit și Johnathan Wendel, care s-a folosit de parteneriatele avute cu producătorii de hardware pentru a exploata brandul Fatal1ty. Așa au apărut mouse-uri și alte periferice care poartă acest nume.