Istoria gamingului în ultimii 50 de ani

Autor: Alex Manole | 29.04.2022
Istoria gamingului în ultimii 50 de ani

Pentru copii, jocurile video sunt un instrument esențial pentru distracție și educație, iar pentru adulți, acestea reprezintă o modalitate prin care pot evada din stresul cotidian, pentru a intra într-o lume virtuală, în care pot găsi momente preţioase de relaxare. Dacă în urmă cu 50 de ani, jocurile video erau încă la început, iar consolele nu erau disponibile pentru oricine, în prezent, industria gamingului valorează peste 300 de miliarde de dolari şi orice persoană de pe glob se poate juca. Din recomandările de aici, descoperim că producătorii de telefoane mobile au modele special concepute pentru gaming, cu o putere de calcul capabilă să satisfacă nevoile oricărui jucător.

Gamingul în anii 1970-1980

Anii ’70 au reprezentat una dintre cele mai importante perioade pentru jocurile video.

În 1972 a luat fiinţă Atari, una dintre cele mai mari companii din industrie. 4 ani mai târziu, în California, se năştea şi Apple, care a ajutat la dezvoltarea microprocesoarelor. Colaborarea dintre cei doi giganţi a ajutat la dezvoltarea primei console video portabile, Atari 2600, care nu s-a limitat la un singur joc, datorită casetelor interschimbabile. Aceasta a fost vândută în peste 30 de milioane de exemplare, fiind una dintre cele mai populare console.

Anii ’80 – Grădinița cu jocuri video

Multe dintre jocurile clasice, care încă sunt apreciate, au apărut în anii 1980: Pac-Man (1980), Ultima (1980), Mario Bros (1983), Tetris (1984) și SimCity (1989). La începutul deceniului, piaţa de gaming era plină de console noi, însă apariţia computerelor, din ce în ce mai puternice şi accesibile, a dus la prăbuşirea ei. Astfel, compania Atari a dat faliment, nu înainte de a lansa E.T. (1982), considerat cel mai prost joc video din toate timpurile. Din ruinele industriei de gaming au apărut două companii ce aveau să scrie istorie: Commodore şi Nintendo. Acestea au lansat două dintre cele mai cunoscute dispozitive ale deceniului: Commodore 64, cel mai bine vândut model unic de calculator din toate timpurile, şi Nintendo Entertainment System (NES).

În anii ’90 apar primele jocuri 3D

Această perioadă este extrem de importantă în istoria gamingului, deoarece jocurile video au intrat într-o nouă dimensiune, la propriu, pentru că în a doua jumătate a deceniului, grafica a devenit tridimensională. Astfel, lumile virtuale deveneau mai realiste şi ofereau acţiuni din ce în ce mai complexe. Totodată, în 1994, Sony a lansat primul model de PlayStation, strămoşul lui PS5, cea mai dorită consolă din prezent. În materie de jocuri, anii ’90 au adus şi nume cunoscute în materie de jocuri: Monkey Island (1990), Wolfenstein 3D (1992), Command & Conquer (1995), Tomb Raider (1996) şi Age of Empires (1997).

Anii 2000 – jocurile devin multiplayer

Începutul mileniului III avea să revoluţioneze industria de gaming. Deşi internetul nu era suficient de puternic sau răspândit pentru a le permite oamenilor să se joace împreună, online, aceştia se întâlneau la aşa-numitele „LAN Party”, în care jucătorii îşi aduceau propriile calculatoare și le conectau la o rețea locală pentru a juca unul împotriva celuilalt până la primele ore sau chiar toată noaptea. În România, internet cafe-urile devin din ce în ce mai populare, iar tinerii aleg să îşi petreacă din ce în ce mai mult timp în aceste locuri. Jocurile devin din ce în ce mai complexe, iar datorită dezvoltării tehnologiei, lumile virtuale au devenit din ce în ce mai realiste. Printre cele mai notabile titluri de jocuri din această perioadă amintim The Sims (2000), Grand Theft Auto: San Andreas (2004), Super Mario Galaxy (2007) și Minecraft (2010).

Din 2010 te poţi juca oricând, de oriunde

În deceniul trecut, industria de gaming a adus profituri mai mari decât cea a filmului. Astfel, studiourile au dezvoltat jocuri pentru orice platformă: computer, console şi telefoane mobile. Drept urmare, jocurile au devenit accesibile în orice moment al zilei, în orice colţ de pe planetă. În plus, ca şi în deceniul anterior, grafica jocurilor a beneficiat de îmbunătăţiri considerabile. Astfel jucătorii puteau intra în lumi virtuale, foarte asemănătoare cu realitatea. Dintre jocurile celebre lansate în această perioadă amintim Red Dead Redemption (2010), The Last of Us (2013) şi God of War (2018).

Iată că industria gamingului a ținut pasul cu tehnologia și, odată cu trecerea timpului, a transformat jocurile video și modul în care utilizatorul interacționează cu lumea virtuală. Ce ne rezervă viitorul? Rămâne să aflăm…

Sursă foto: pexels.com