PlayerUnknown’s Battlegrounds (PS4) Review: Battle Royale-ul original, acum şi pe consolele Sony

Autor: Cătălin Niţu | 23.12.2018

PlayerUnknown’s Battlegrounds, sau PUBG pe scurt, a surprins industria de gaming anul trecut, devenind, pe parcursul a doar câteva luni, cel mai popular titlu din lume, cu milioane de jucători simultan la orice oră din zi. Apariţia acestuia în format Early Access a marcat şi momentul în care genul Battle Royale a intrat în mainstream, iar milioane de jucători s-au alăturat câmpului de bătălie, în ciuda limitării la o singură hartă şi a abundenţei de bug-uri. Acum, la fix un an de la „lansarea oficială” a jocului şi de la debutul acestuia pe consola Xbox One, PUBG ajunge şi pe PlayStation 4, într-o versiune mult mai finisată, care include, încă de la început, toate elementele necesare pentru a oferi o experienţă de joc completă.

Versiunea de PlayStation 4 nu aduce nimic cu adevărat nou pentru PUBG. Practic, PUBG Corporation, studioul din cadrul Bluehole care se ocupă de acest titlu, a reuşit să porteze pe consola celor de la Sony versiunea jocului deja disponibilă pe Xbox One, fără îmbunătăţiri, dar şi fără dezavantaje majore şi fără să modifice gameplay-ul  în vreun fel. Singurele adiţii adevărate sunt skin-ul Nathan Drake, care adaugă hainele protagonistului din Uncharted 3: Drake’s Deception, şi ghiozdanul lui Ellie din The Last of Us. Acestea sunt exclusive versiunii de PlayStation 4 şi au fost oferite tuturor celor care au plasat o precomandă înaintea lansării.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

În această ediţie a jocului sunt incluse încă de la început toate cele trei hărţi mai vechi: Erangel, Miramar şi Sanhok, în timp ce Vikendi, noua hartă cu tematică de iarnă, urmează să fie lansată în viitorul apropiat. Desigur, cei care au jucat sau încă joacă PUBG pe PC vor observa câteva diferenţe faţă de versiunea originală.

Meniul principal este complet diferit şi oferă acces la mult mai puţine setări, în timp ce pentru matchmaking sunt disponibile mult mai puţine opţiuni. PUBG Corporation oferă momentan în versiunea de PlayStation 4 doar posibilitatea de a juca în modul TPP (Third Person Perspective), în variaţii Solo, Duo, Squad şi 1-Man Squad. Modul FPP (First Person Perspective) urmează să fie „deblocat” mai târziu.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

Cel mai probabil această strategie a fost abordată pentru a oferi jucătorilor o perioadă de acomodare cu stilul de joc din PUBG, destul de complex şi greoi de învăţat la început. Totodată, această decizie împinge mai mulţi jucători către anumite moduri de joc, lucru care duce la timpi de aşteptare foarte mici pentru matchmaking.

Tot pentru a încuraja adunarea mai multor jucători concentraţi pe un singur mod de joc, opţiunea de a alege dintre cele trei hărţi nu este încă disponibilă. Astfel, de fiecare dată când apeşi pe butonul de „Play”, vei ajunge pe un server la întâmplare. Acest lucru poate fi puţin frustrant uneori, întrucât poţi ajunge de mai multe ori consecutiv pe aceeaşi hartă, explorarea mediilor de joc fiind îngreunată pentru începători.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

Din fericire, lansarea de pe PlayStation 4 este ferită de problemele care au împânzit versiunea de PC (atât în Early Access, cât şi după) şi varianta de Xbox One, care pe modelele iniţiale şi S încă nu funcţionează corespunzător. Atât pe consola de bază (PS4 original sau Slim), cât şi pe modelul Pro, nivelul de performanţă în PUBG este constant, la 30 de cadre pe secundă aproape tot timpul. Spun „aproape” pentru că, la începutul meciurilor, atunci când toţi utilizatorii se adună în lobby, dar şi în timpul călătoriei cu avionul, performanţa scade, însă, odată ce aterizezi, experienţa de joc este constantă, fără fluctuaţii prea mari.

În continuare însă, pot exista momente în care clădirile nu sunt 100% încărcate atunci când aterizezi sau anumite texturi nu trec atât de repede pe cât ar trebui la versiunea de rezoluţie înaltă. Aceste probleme sunt mult mai rare decât pe Xbox One (versiunea standard, nu One X) şi cel mai probabil că vor dispărea complet după un patch viitor.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

Cei care vin de pe PC vor avea de furcă cu interfaţa inventarului, aceasta fiind practic portată şi adaptată la controlul cu gamepad, însă nu tocmai într-un mod care să fie uşor de folosit cu un controller. Inventarul este afişat ca o listă verticală, fiind greu să schimbi ataşamentele armelor în timpul luptelor în acest mod, iar looting-ul este mult mai lent din acest motiv. De asemenea, multitudinea de butoane din versiunea de PC a fost adaptată la numărul limitat de butoane de pe gamepad, multe funcţii fiind disponibile la apăsare lungă (de exemplu, butonul pătrat este folosit pe post de buton de „use”, însă la apăsare lungă este folosit pentru „reload”).

Tranziţia de la PC la console nu a făcut însă jocul mai uşor. Avem de-a face cu aceeaşi experienţă de bază precum pe PC, inclusiv cu arme care trag în mod realist, cu recul puternic. De asemenea, nu a fost implementat un mod „autoaim” sau „snap to target” precum în cazul jocurilor Battlefield sau Call of Duty, deci va fi mult mai greu să ţinteşti cu armele imprecise din joc. Ba chiar acest lucru face luptele de la distanţă mare mult mai complicate, iar armele de apropiere primesc o atenţie mai mare. Nu de puţine ori m-am bazat mai degrabă pe shotgun-uri şi SMG-uri în cazul unor lupte de apropiere, când pe PC aş fi preferat să folosesc o armă de asalt în situaţii similare.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

Spuneam că versiunea de PlayStation 4 pare mai finisată, însă în niciun caz aceasta nu este lipsită de bug-uri. Deja poţi spune că acestea fac parte din experienţa de joc PUBG, în ciuda faptului că echipa de dezvoltare lucrează de zor pentru a îmbunătăţi jocul şi pentru a stabili un balans bun al armelor şi vehiculelor. Totuşi, aceste probleme sunt mult mai rare decât erau în urmă cu un an, când am început să joc pe PC şi pe Xbox One.

Din punct de vedere tehnic, jocul oferă o rezoluţie Full HD nativă pe PlayStation 4 şi 1440p pe PlayStation 4 Pro, ambele variante fiind comparabile în materie de calitate ale modelelor şi texturilor cu variantele de Xbox. Diferenţa majoră este că, pe Xbox One X, jocul rulează în 4K nativ. Nivelul de calitate al graficii este echivalent cu setări între medium şi high de pe PC, însă la distanţă se pot vedea câteva limitări în ceea ce priveşte nivelul de detalii al obiectelor. Clădirile îndepărtate arată de parcă sunt realizate din plastic topit, iar vegetaţia este „desenată” doar în jurul jucătorului pe o distanţă nu foarte mare.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

Review-ul de faţă se adresează strict versiunii de PlayStation 4 a lui PUBG şi doreşte să fie mai degrabă o analiză pe scurt a calităţii portării pe această platformă şi nu obligatoriu o analiză a jocului. Fiind vorba despre unul dintre cele mai populare astfel de titluri din lume, probabil că nu prea are sens să pierdem timpul cu descrierea gameplay-ului sau a regulilor de joc. PUBG rămâne Battle Royale-ul „original” şi totodată cel mai „hardcore” dintre cele de până acum. De asemenea, PUBG este şi cel mai apropiat, în termeni de design şi direcţie artistică, de filmul japonez Battle Royale care a inspirat acest gen.

În cazul în care vă întrebaţi, da, există un magazin de skin-uri, precum şi cutiuţe ce pot fi cumpărate atât cu credite BP, cât şi cu bani reali sub forma unei monede in-game. Atât timp cât aceste lucruri nu afectează gameplay-ul, acestea doar „există” şi pot fi ignorate complet.

PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

PUBG PS4PUBG PS4

Este îmbucurător pentru cei care aleg să joace PUBG pe console faptul că PUBG Corp. va asigura suport extins în perioada următoare, fiind deja promisă o nouă hartă (hărţile în PUBG sunt gratuite), cât şi modul de joc FPP. Dacă posibilitatea de selecţie a hărţii va fi adăugată în curând, versiunea de console a jocului va ajunge din urmă varianta de PC, ceva ce anul trecut ar fi fost greu de crezut că se va întâmpla.

Chiar dacă Fortnite a reuşit să acapareze discuţia din jurul genului Battle Royale cu ajutorul preţului său de zero lei şi unui stil dedicat publicului mai tânăr, iar Blackout din Call of Duty: Black Ops 4 ocupă acum treapta de mijloc, cu gameplay mai „arcade”, PUBG încă are multe de oferit, fiind de departe cel mai „hardcore” dintre acestea, dedicat unui public mai matur.

PUBG PS4

• experienţa de joc PUBG completă pe console
  • framerate stabil