F1 2013 Review: am descoperit maşina… timpului

| 11.10.2013
F1 2013 Review: am descoperit maşina… timpului

Formula 1 este un sport automobilistic extrem de cunoscut şi apreciat, chiar şi de către cei care nu cunosc foarte multe lucruri despre întrecerile de acest tip. A fi pilot de Formula 1 a fost şi încă este  un vis pe care îl au mulţi încă de la vârste fragede. Ce este atât de atractiv la F1 încât copiii, adulţii, câinii şi pisicile visează să aibă o experienţă de pilotat în monopost? Să fie maşinile atât de atent construite? Să fie viteza nebună cu care se desfăşoară cursele? Pistele ce abia aşteaptă să fie străbătute cu viteză? Sunetul puternic al motoarelor supărate? Depăşirile pline de adrenalină? Accidentele? Faima piloţilor? Echipele renumite? Strategiile de cursă?

Nu ştiu care este răspunsul perfect la întrebarea de mai sus şi nici dacă există unul singur. Cred însă că motivele sunt diferite de la persoană la persoană, iar noul F1 2013 de la Codemasters este o metodă excelentă de a experimenta acest sport şi toate caracteristicile sale. Orice persoană căreia competiţia de Formula 1 i-a făcut cu ochiul vreiodata va fi încântată să încerce cel mai nou joc despre acest sport atât de captivant.

F1 2013

F1 2013 nu este doar un F1 2012 cu lista de piloţi actualizată (deşi într-adevăr există foarte multe lucruri reciclate din jocul anterior, un joc foarte bun de altfel). Noul titlu vine cu o ofertă destul de atrăgătoare în ceea ce priveşte îmbunătăţirile faţă de varianta 2012, iar pe acestea ne vom concentra în rândurile ce urmează.

Să începem cu introducerea în joc. Surpriză: acelaşi Young Driver Test lung din F1 2012 ne aşteaptă şi acum, dar pe de o parte a fost îmbunătăţit (e mai iertător şi te lasă să ratezi nişte apex-uri), iar pe de altă parte – ţineţi-vă bine – lungit şi mai mult, căci acum nu există doar o zi de teste, ci două! Nu contest partea de utilitate: Young Driver Test-ul este o metodă bună de a învăţa lucruri despre joc dar şi despre Formula 1 în general (lucruri precum abordarea curbelor sau folosirea sistemelor Drag Reduction System şi Kinetic Energy Recovery System). Jocul a recunoscut că am jucat şi F1 2012 şi mi-a permis trecerea directă în ziua a doua de testing.

F1 2013

O altă noutate absolută o constituie modul de joc F1 Classics, care aduce în joc maşini, piste şi piloţi ai anilor ’80 şi ’90. Probabil bine de menţionat este că anii ’90 sunt deblocaţi doar pentru cei ce au precomandat jocul (şi au primit F1 2013 Classic Edition) şi pentru cei care sunt dispuşi să plătească pentru un pachet de conţinut suplimentar (DLC). Altfel în joc sunt prezente doar elementele aferente anilor ’80. Adică cinci maşini, zece şoferi şi două piste. DLC-ul anilor ’90 mai adaugă şase maşini şi doisprezece şoferi, plus încă două piste.

Senzaţia curselor de la finalul secolului trecut este total diferită de a celor din 2013, asta atât graţie unei bune modelări vizuale şi sonore a maşinilor, cât şi a personalităţii pe care fiecare bolid o are în timpul condusului. De asemenea, este superb momentul în care plasezi camera de joc la volanul monopostului şi observi cât de diferit arăta un cockpit F1 acum 30 de ani faţă de cele din acest moment.

F1 2013

Dincolo de modul F1 Classics (care are la rândul său câteva sub-moduri de joc), o adăugire extrem de binevenită este aceea a posibilităţii de a salva sesiunea de joc în timpul unei curse. Astfel, chiar şi persoanele cu timp limitat pot începe o cursă mai lungă şi o pot pune pe “pauză”, pentru ca după câteva zile să o reia din condiţiile în care a părăsit-o. În acest mod, experienţa curselor lungi (unde contează foarte mult deciziile tactice de pe parcursul cursei) devine mai accesibilă.

Modul Grand Prix ce a lipsit anul trecut din joc, s-a întors în acest an în forţă, iar Scenario Mode a fost rafinat şi vine acum cu 20 de scenarii ce pot fi abordate de jucător. Practic majoritatea componentelor de anul trecut au fost completate şi îmbunătăţite prin includerea de noi facilităţi.

F1 2013

Grafica jocului este competitivă, aşa cum ne-a obişnuit şi F1 2012, iar anul acesta pare că a fost unul în care echipa de la Codemasters a studiat în mare detaliu modul în care ploaia afectează din punct de vedere vizual cauciucurile şi pista, căci pilotatul pe timp de ploaie este o experienţă incredibilă din punct de vedere vizual. Jocul este optimizat excelent pentru PC şi este cu siguranţă cel mai arătos joc de Formula 1 creat vreodată, pe locul doi situându-se în mod clar jocul de anul trecut.

Nu totul este roz însă. Deşi F1 2013 aduce îmbunătăţiri la majoritatea capitolelor, animaţiile de dinaintea şi de după curse, de exemplu, nu sunt cele mai reuşite. Mai mult decât atât, modelul grafic de damage al maşinilor este unul care nu le face cinste producătorilor, cunoscuţi pentru inovaţii în acest sens în alte serii de jocuri. Coliziunile între maşini, indiferent de punctul de contact, se aseamănă cu ciocnirea a două cărămizi, cu excepţia coliziunilor foarte puternice care se vor solda cel mai probabil cu o roată pierdută şi cam atât.

F1 2013

Controlul a fost un pic îmbunătăţit faţă de jocul anterior, însă un gamepad sau volan este obligatoriu pentru o experienţă decentă de joc, indiferent de setările de asistenţă a maşinii din partea calculatorului, care sunt foarte diverse. Şi pentru că tot am adus vorba, setările de asistenţă au rămas cam aceleaşi din vechiul F1, dar a fost inclus un nou mod de dificultate. AI-ul este şi el ceva mai realist, ştie să evite coliziunile cu jucătorul dar nu este nici lipsit de credibilitate, uneori făcând greşeli şi cauzând de unul singur accidente pe pistă, datorită simulării comportamentului piloţilor umani.

În ceea ce priveşte partea de asemănare a elementelor din joc cu situaţiile din competiţiile reale de F1, jocul conţine cele 11 echipe şi cei 22 de piloţi participanţi la sezonul 2013 al Formula 1, 19 circuite şi mult iubitul Grand Prix.

F1 2013

În final, pot spune că nu am foarte multe cuvinte de rău despre F1 2013. Mi-aş fi dorit ceva mai mult rafinament în partea de damage şi un control mai bun din tastatură şi gamepad-uri fără butoane analog, în special în momentul dificil al accelerării de pe loc, când maşinile F1 2013 pierd aderenţa roţilor din spate datorită rapidităţii cu care se apasă acceleraţia până la fund.

Pe de altă parte, F1 2013 este cu siguranţă cel mai bun joc F1 făcut vreodată şi oferă o imagine completă asupra acestui sport motorizat. Poate singurul lucru care poate bate experienţa F1 2013 rămâne pilotarea unui bolid de Formula 1 real.

F1 2013

Părţi pozitive
  • grafica de excepţie
  • modul Classics
  • save în mijlocul cursei
Părţi negative
  • damage-ul maşinilor
  • controlul fără butoane analogice