FIFA 14 Review: retragere glorioasă a ediţiei current-gen

| 01.11.2013
FIFA 14 Review: retragere glorioasă a ediţiei current-gen

Cu toţii ştim cum sunt jocurile de fotbal, în special cele produse de EA Sports. An de an compania oferă o listă cu îmbunătăţiri principale (cu denumiri pompoase ce dau bine din punctul de vedere al marketing-ului), dintre care cel puţin una iese în evidenţă şi stârneşte curiozitatea pasionaţilor.

FIFA 11 a adus noutăţi precum Be a Goalkeeper sau 360° Dribblings. În FIFA 12 şi-a intrat în drepturi noul sistem de apărare Tactical Defending împreună cu Precision Dribbling, dar şi măreţul sistem de animaţie Impact Engine. FIFA 13 a venit cu îmbunătăţiri precum First Touch Control sau Attacking AI.

FIFA 14

FIFA 14 face exact acelaşi lucru – preia mai tot ce înseamnă FIFA 13 şi adaugă noi facilităţi şi modificări peste acel joc. Dar sunt modificările destul de semnificative pentru ca un deţinător de FIFA 13 să treacă la FIFA 14? Vom analiza acest lucru în cele ce urmează.

EA Sports spune că FIFA 14 (varianta current-gen) conţine o serie de îmbunătăţiri majore, expuse în toate materialele de marketing sub denumirile Pure Shot, Precision Movement, Real Ball Physics, Protect the Ball, Teammate Intelligence, Co-op Seasons şi Global Transfer Network. Primele cinci sunt îmbunătăţiri de gameplay, iar celelate două sunt noi opţiuni prezente în meniuri.

FIFA 14

Par multe şi importante, însă ca să fiu sincer, niciuna dintre ele nu iese în evidenţă într-un anume fel. Acest lucru poate părea un punct slab in FIFA 14, însă ceea ce vreau să spun este că majoritatea acestor îmbunătăţiri, şi mă refer în special la cele care afectează gameplay-ul partidei, sunt într-o relaţie strânsă şi creează un rezultat bun, care adaugă o nouă dimensiune jocului de fotbal creat de către EA Sports.

Mai exact, modificările aduse gameplay-ului in FIFA 14 au de a face în mare parte cu mişcările jucătorului şi relaţia acestuia cu mingea. Acum jucătorii se comportă mai natural, cu mişcări mai puţin robotizate şi cu o adevărată senzaţie de inerţie atunci când schimbă brusc direcţia de alergare. De asemenea, momentul pasei sau al şutului este atent calculat de jucătorul de pe teren astfel încât să nu existe animaţii întrerupte.

FIFA 14

Incursiunile cu mingea la picior sunt foarte palpitante. Lucrul la care EA Sports lucreaza de două ediţii încoace, adică acel comportament inteligent al jucătorului care se fereşte de piciorul adversarului sau se pregăteşte de impact, a devenit foarte rafinat şi convingător, adăugând realism şi plauzibilitate jocului.

Acum orice schimbare de direcţie, orice încercare de a trece pe lângă un adversar, orice creştere sau scădere a ritmului de alergare are un efect real asupra jocului. Noul buton „Protect the Ball” vine să întărească şi mai mult acest atu al lui FIFA 14, acţionarea acestuia ducând la protejarea inteligentă a balonului de către jucătorul de pe teren ce se mişcă foarte prudent şi încearcă să ţină cât mai mult mingea la picior.

FIFA 14

Cei ce folosesc un gamepad pentru a juca FIFA 14 (şi sincer recomand un gamepad, având în vedere multitudinea de butoane ce trebuie apăsate) vor avea surpriza să vadă că skill move-urile se fac acum fără apăsarea butonului L2/LT, ci prin simpla mişcare a stick-ului analog drept. Cei care foloseau acest stick pentru a executa knock on-uri (sprinturi explozive, cu mingea trimisă mult în faţa jucătorului) nu trebuie să se sperie – această comandă a fost mutată acum sub tutela butonului de sprint. Astfel stick-ul drept redevine knock on-ul clasic atât timp cât butonul sprint este menţinut apăsat. Probabil că această modificare din FIFA 14 vine în urma feedback-ului de la jucători, mulţi considerând skill move-urile mai utile decât knock on-ul.

Fizica mingii a fost şi ea îmbunătăţită iar acum forţa gravitaţională are un efect mai realist asupra balonului. Ricoşeurile din jucători sunt mai palpitante ca oricând şi generează faze ce până acum rar vedeam în jocurile FIFA. Mingea este un element mult mai dinamic decât obişnuia să fie în titlurile anterioare şi oferă multe surprize şi satisfacţie de-a lungul unei sesiuni de joc.

FIFA 14

Inteligenţa artificială, în special cea a coechipierilor, a primit şi ea o binemeritată îmbunătăţire, iar acum este un adevărat deliciu modul în care atacanţii se demarcă pentru a primi pase importante în evoluţia meciului.

Ritmul de joc a fost încetinit faţă de FIFA 13, dar este totuşi mai rapid faţă de ceea ce vedem în Pro Evolution Soccer 2014. Atacurile necesită acum un joc mai inteligent, de posesie, în care butonul de sprint trebuie folosit doar atunci când chiar este nevoie de sprint iar schimbările de direcţie a atacului trebuie gândite cu mult mai multă atenţie. Aceasta este o mare diferenţă faţă de jocurile anterioare, în care sprintul era cheia iar jocul încuraja atacurile-fulger, avantajând în final echipa cu jucători care pot alerga pentru mai multă vreme.

FIFA 14

În ceea ce priveşte modurile de joc din FIFA 14, avem de-a face în continuare cam cu aceleaşi abordări din titlul precedent, cu puţine modificări. Avem meciurile simple (amicale), campionate, mod career solo şi online, Online Seasons şi campionatele periodice derivate din acest mod de joc, Pro Clubs în care se pot desfăşura meciuri online nebuneşti 11 vs 11,  mod Manager, mult iubitul FIFA Ultimate Team, meciuri amicale online şi noul Co-op Seasons.

Co-op Seasons propune dezvoltarea conceptului de Seasons pentru meciuri între mai mult de două persoane. Mai exact, jocul FIFA 14 este gândit pentru sezoane în care doi prieteni (de pe Origin) se adună şi joacă împreună contra a câte alţi doi adversari. Este, dacă vreţi, un fel de tenis pe echipe în care doi jucători se coordonează pentru a bate echipa adversă de doi jucători. Evident pe teren vor fi 22 de jucători, iar cei doi din fiecare echipă vor putea schimba întotdeauna jucătorul controlat, exact ca în modurile normale 1vs1. Dat fiind că modul are în componenţă şi cuvântul Seasons, trebuie menţionat că echipa de doi se va lupta pentru a câştiga cât mai multe meciuri în fiecare sezon, pentru a ajunge la un nivel superior de adversari. Şi mai frumos este că un jucător poate participa în mai multe astfel de competiţii în acelaşi timp în funcţie de prietenul cu care joacă. Practic, fiecare doi prieteni au un parcurs de sezon al lor.

FIFA 14

Din punct de vedere grafic jocul este aproape identic cu varianta sa de anul trecut. Această stagnare se explică atunci când ne gândim în perspectivă – varianta current gen nu mai este în rolul principal atunci când EA se gândeşte la avansuri tehnologice. Trebuie să ne obişnuim cu faptul că versiunea pentru PC va fi cu un pas în urmă la acest capitol pentru o perioadă, dat fiind că echipa de dezvoltatori se concentrează pe consolele de generaţie următoare PS4 şi Xbox One, pentru care au creat un engine nou, ceva mai arătos. La acest moment, Pro Evolution Soccer 2014 arată mult mai bine pe PC decât FIFA 14.

Sunetul este aşa cum seria ne-a obişnuit deja: fantastic. Colecţia de melodii incluse în soundtrack-ul jocului este la fel de antrenantă ca în anii trecuţi, iar atmosfera sonoră de pe stadioane este fenomenală.

FIFA 14

Meniul jocului a primit o binemeritată îmbunătăţire, împrumutând look-ul interfeţelor bazate pe tile-uri precum cele din Windows 8 sau din dashboard-ul Xbox 360. Noul design din FIFA 14 este o gură de aer binevenită şi permite în general navigarea cu uşurinţă prin meniu, atât cu ajutorul unui gamepad cât şi al tastaturii sau al mouse-ului. Un lucru mai puţin fericit este modul în care anumite funcţii au fost oarecum ascunse în spatele unor tile-uri. Pentru că este greu de explicat, voi da un exemplu concludent.

La prima pornire a jocului nu am observat niciun buton care să permită crearea unui nou campionat, ci doar Load Tournament. După un minut de nedumerire am realizat că anumite butoane, printre care şi cel de Load Tournament, au mai multe funcţii ce sunt ascunse şi pot fi dezvăluite prin click într-o anumită zonă a butonului (sau mişcarea stick-ului analog drept de pe gamepad). Aşa am reuşit să comut butonul de pe Load Tournament pe New Tournament.

FIFA 14

Cred că am ajuns la final şi trebuie să dăm verdictul. Este sau nu FIFA 14 (varianta PC, Xbox 360, PS3) un joc demn de a fi achiziţionat de către cei ce au jucat iteraţiile anterioare? Răspunsul meu este afirmativ. Chiar dacă jocul nu „ia ochii” cu o anumită îmbunătăţire, întreg gameplay-ul a fost îmbunătăţit şi dus spre realism. Mai mult, selecţia de moduri de joc este incredibilă şi nu cred că există posibilitatea ca un pasionat de jocuri de fotbal să se plictisească în acest joc.

FIFA 14 pare să fie un joc clădit cu atenţie, pentru care ultimul an de zile a însemnat rafinarea detaliilor şi crearea unei experienţe cu îmbunătăţiri care contează. Grafic, este adevărat, jocul nu se poate bate cu noua ediţie PES, însă FIFA 14 nu este doar un joc de fotbal, ci o experienţă completă pe care fiecare o poate savura într-o diversitate de arome. În acest sens, pot spune că FIFA 14 este o retragere glorioasă a jocurilor FIFA current-gen din planul întâi, predând acum ştafeta ediţiilor next-gen.

FIFA 14

Părţi pozitive
  • gameplay rafinat
  • co-op Seasons
  • experienţă variată, pe toate gusturile
  • meniu nou
Părţi negative
  • grafică
  • elemente contraintuitive în meniu