From Dust Hands-on Preview Exclusiv

| 07.07.2011
From Dust Hands-on Preview Exclusiv

From Dust este cel mai nou proiect al
designer-ului Eric Chahi, ajuns celebru în anii
’90 graţie unor titluri de cult precum Another
World
(Out of This World pentru Statele
Unite ale Americii) sau Heart of Darkness. După
acest joc, lansat în 1998, Chahi s-a retras din tumultoasa lume a
jocurilor video, dedicându-se celeilalte mari pasiuni a sa:
vulcanologia. Experienţa trăită în 1999, lângă un
vulcan activ din Vanuatu, l-a determinat însă pe Chahi să se
reîntoarcă în industria jocurilor, astfel luând naştere
From Dust.

Acesta este dezvoltat împreună cu echipa de la Ubisoft
Montpellier
şi urmează a fi lansat în premieră, pe 27
iulie 2011, pe Xbox 360 (ca parte a promoţiei Summer of Arcade
2011) şi PC (Steam, UbiShop etc.), versiunea pentru PlayStation 3
urmând a fi publicată la scurt timp după. Go4games.ro este
singura publicaţie din România care a avut ocazia să testeze o
versiune preliminară a lui From Dust
, pe care Ubisoft a
avut plăcerea de a ne-o oferi în exclusivitate.


From Dust

În esenţă, From Dust este un titlu de
strategie
, însă nu în sensul în care v-aţi fi putut
aştepta. Producătorii citează ca principală sursa de
inspiraţie seria Populous
, însă nivelul de complexitate a
lui From Dust este mult diminuat faţă de titlurile celor de la
Bullfrog. În From Dust, jucătorul întruchipează
o entitate divină numită The Breath, care ia
fiinţă în urma ritualilor desfăşurate de un trib de oameni
primitivi. De altfel, această „naştere” este portretizată şi de
secvenţa introductivă a jocului, narată într-o limba imaginară (sau
cel puţin total necunoscută mie), intro care clarifică în mare
măsură scopul jocului.

Astfel, jucătorul trebuie să aibă mereu în grijă de
micuţii săi protejaţi
, obiectivul fiecărei misiuni fiind
ghidarea acestora către „ieşirea din nivel”, un tunel ce duce către
următoarea hartă. The Breath nu poate interveni însă direct asupra
supuşilor săi, principalul rol al acesteia fiind
manipularea reliefului fiecărui nivel în aşa fel
încât populaţia să poată ajunge la intrarea în tunel. Astfel, odată
ajunşi pe malul unui râu imposibil de trecut pentru ei, adepţii vor
începe să dea din mâini şi să scoată tot felul de sunete amuzante,
avertizand astfel jucătorul că intervenţia lui este necesară pentru
a putea continua.


From Dust

Manipularea terenului se face prin intermediul unui cursor (care
reprezintă de fapt The Breath în universul jocului), cu ajutorul
căruia poate fi „aspirată” o cantitate anume de
pământ/praf/apă, transportată şi, mai apoi, şi deversată în orice
alt loc de pe hartă
. În cazul descris mai devreme,
intervenţia nu este deloc complicată: este necesară colectarea de
pământ dintr-un loc bogat în aşa ceva, care trebuie depozitat în
albia râului menţionat anterior, fiind creat astfel un pod natural
pe care micuţii supuşi îl pot traversa în drumul lor către
destinaţie.

Însă From Dust nu este doar o variaţiune pe
tema Lemmings, cum ar putea părea din cele
descrise mai sus. Pentru a putea debloca tunelele de care vorbeam
mai devreme, omuleţii aflaţi sub influenţa The Breath
trebuie să „colonizeze” o serie de totem-uri împrăştiate pe
hartă
. Odată acaparat un astfel de obiectiv, supuşii vor
construi un sătuc în jurul acestuia, care, în funcţie de relieful
din zonă, va genera apariţia şi răspândirea
vegetaţiei
. Cu cât mai mult pământ fertil în jurul unui
astfel de totem, cu atât mai mult se va răspândi „influenţa” nou
apărutului sătuc. O hartă cât mai bogată în vegetaţie are ca efect
direct apariţia animalelor migratoare, precum şi
deblocarea unei serii de challenge-uri
suplimentare
, din păcate inaccesibile în versiunea de
preview a jocului pe care am încercat-o.


From Dust

Nu totul este însă idilic în lumea monitorizată de The Breath,
traiul micuţilor adepţi putând fi tulburat de o serie de
dezastre naturale
. Dintre acestea, în versiunea pe care am
avut ocazia să o testăm, am putut experimenta efectele devastatoare
ale valurilor tsunami. Aceste ameninţări sunt marcate printr-o
icoană pe ecran, precum şi de un contor care informează jucătorul
despre cât timp mai are până la următorul astfel de eveniment
neplăcut. Bineînţeles, dezastrele naturale nu sunt situaţii
fără ieşire
, universul din From Dust fiind darnic în ceea
ce priveşte antidoturile împotriva acestor ameninţări.

Astfel, există unele stânci pe hartă, care au ataşate un soi de
steag. Fiecare astfel de steag reprezintă o vrajă anume.
Pentru a putea folosi o astfel de vrajă, un sătean trebuie
trimis la respectiva stâncă, pentru a prelua steagul şi a-l aduce
înapoi în sat.
Odată ce un astfel de steag este ataşat
totemului din sat, jucătorul poate folosi respectiva vrajă. În
cazul tsunamiurilor, se crează un soi de câmp protector în jurul
satului, apele devastatoare ocolind astfel aşezământul creat de
supuşii jucătorului.


From Dust

Un lucru imediat sesizabil este corectitudinea cu care
comportamentul diferitelor materiale din joc a fost
reprodus
. Astfel, există şi ape
curgătoare
, care vor eroda solul din joc,
inclusiv barajele şi podurile pe care încearcă The Breath să le
realizeze. Pe cât de realistă este această abordare, pe atât de
frustrantă poate deveni câteodată. Astfel, se poate ajunge în
situaţii în care este mult prea dificil pentru un sătean să ajungă
la vraja mult dorită (şi înapoi în sat!) în limita de timp acordată
de joc până la următorul dezastru natural. Mai ales că sursele de
pământ şi nisip nu sunt tot timpul la îndemână, iar camera
nu a fost proiectată tocmai pentru deplasări rapide pe
hartă
.

Este adevărat, există o tastă prin intermediul căreia
poţi privi întreaga hartă din înaltul cerului
, însă
omuleţii sunt cam mici şi greu de observat în acest mod.
Alternativ, poate fi folosită şi perspectivă apropiată, care
focalizează doar pe un omuleţ, pentru a-i putea privi de aproape
mişcările şi gesturile. Rolul acesteia este însă pur cosmetic, fără
a fi cu adevărat utilă pentru gameplay.


From Dust

Grafica jocului este mai mult funcţională decât
frumoasă
, camera „de proximitate” scoţând în evidenţă
anumite efecte interesante, cum ar fi depth of field sau umbrele
omuleţilor, reproduse în timp real. Totuşi, adevărata vedetă din
acest punct de vedere este apa, complet dinamică, care
poata căpăta forma locului în care este deversată.
De aproape însă, aspectul acesteia nu este tocmai realist,
shaderele folosite fiind totuşi destul de rudimentare pentru zilele
noastre.

From Dust este fără urmă de îndoială un concept
interesant şi original
, însă rămâne de văzut dacă Ubisoft
va reuşi să-i exploateze întregul potenţial. Având în vedere că
data de lansare a jocului se apropie cu paşi repezi, nu ştiu cât
timp va mai avea Eric Chahi şi echipa sa pentru a rezolva
neajunsurile menţionate în cadrul acestui preview. Personal, cel
mai probabil voi prefera versiunea de PC a lui From Dust,
interfaţa de control lăsând impresia ca ar putea fi
manevrată mult mai uşor cu ajutorul clasicei combinaţii de mouse şi
tastatură
.