Re-review: Crash Bandicoot PC şi Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition

Autor: Cosmin Aionita | 30.09.2018
Re-review: Crash Bandicoot PC şi Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition

Chiar dacă a început cea mai bogată perioadă a anului atunci când vine vorba de apariţia de jocuri video noi, am considerat că este necesar să scoatem în evidenţă şi două dintre cele mai importante relansări ale unor titluri importante, din vara ce recent s-a încheiat: versiunea pentru PC a colecţiei Crash Bandicoot N.Sane Trilogy (asupra ediţiei pentru PS4 deja ne-am pronunţat într-un articol trecut), dar şi Definitive Edition-ul unuia dintre cele mai bune RPG-uri ale anului trecut: Divinity: Original Sin 2.

Cu această ocazie, ne despărţim de titulatura anterioara a acestei rubrici (“Dacă doriţi să rejucaţi”), adoptand o nouă denumire: “Re-review”, mult mai potrivită, credem noi, pentru acest gen de analize realizate pe scurt.

CRASH BANDICOOT N.SANE TRILOGY
(PC)

În vara anului trecut am discutat despre generoasa colecţie Crash Bandicoot N.Sane Trilogy, prin intermediul căreia Activision, alături de studioul Vicarious Visions, au reuşit să revitalizeze una dintre cele mai importante serii de platformere 3D ale anilor ’90. La acea vreme, ne-am limitat însă la a arunca o privire asupra versiunii pentru PlayStation 4, singura disponibilă atunci.

Lucrurile s-au mai schimbat între timp, perioada de exclusivitate pentru consolele Sony a expirat, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy fiind acum disponibil atât pe Xbox One, cât şi pe Nintendo Switch şi PC. Astăzi ne oprim asupra celei din urmă ediţii, singura în care jucătorii pot experimenta cele trei jocuri incluse – Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back şi Crash Bandicoot 3: Warped – la un framerate de 60 de cadre pe secundă, fără niciun compromis grafic.

Şi, deşi această afirmaţie este cât se poate de adevărată, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy este tras în jos de anumite probleme de portare, care împiedcă remasterizarea celor de la Vicarious Visions să-şi atingă adevăratul potenţial. Dacă singurul obiectiv pe care vi-l propuneţi este rularea jocului în rezoluţie 4K şi 60fps, atunci o puteţi face fără mari bătăi de cap, cu condiţia să aveţi o placă video pe măsură în PC-ul personal.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy PC

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy PCCrash Bandicoot N.Sane Trilogy PC

Inconvenientele încep să apără atunci când îţi doreşti să profiţi de alte opţiuni pe care o platformă precum PC-ul le-ar putea oferi: rezoluţii ultrawide, framerate deblocat pentru a profita de ratele de refresh de peste 60Hz, posibilitatea de a folosi mai multe monitoare etc. Din păcate, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy nu suportă niciuna dintre aceste facilităţi, utilizatorii fiind nevoiţi să se mulţumeasca doar cu rezoluţii 16:9 şi un framerate maxim de 60fps.

O altă alegere oarecum ciudată este schema de control implicită, configurată pentru a folosi atât tastatura (pentru butoanele de mişcare WASD şi sărituri), cât şi pentru mouse (pentru efectuarea de atacuri). Nu înţeleg rostul folosirii unui mouse într-un astfel de joc, în care perpectiva oferită de camera oricum nu poate fi ajustată, recomandarea noastra calduroasa fiind sa folositi un controller pentru a juca. Din fericire, schema de control poate fi personalizată în totalitate.

Merită? Dacă nu aţi parcurs deja Crash Bandicoot N.Sane Trilogy anul trecut şi ţineţi neapărat la cele 60 de cadre pe secundă, da. Dacă doriţi totuşi să profitaţi la maximum de posibilităţile oferite de un sistem PC modern, nu ar trebui să vă bazaţi pe această colecţie.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy PC

DIVINITY: ORIGINAL SIN 2 – DEFINITIVE EDITION
(PlayStation 4, Xbox One)

Larian Studios a început să ne obişnuiască cu modul său de lucru: studioul belgian îşi lansează mai întâi jocurile pentru PC, urmând ca, un an mai târziu, să ofere, în mod gratuit, un update major pentru acestea, alături de o adaptare pentru console ce include toate îmbunătăţirile aduse de acest update. S-a întâmplat cu Enhanced Edition pentru Divinity: Original Sin, iar istoria se repetă cu acest Definitive Edition pentru Divinity: Original Sin 2.

Având în vedere că deţinătorii versiunii pentru PC jocului au primit gratuit update-ul Definitive Edition, ne vom concentra pe modul în care această ediţie a lui Divinity: Original Sin 2 a făcut trecerea şi către console. Pe scurt, producătorii au găsit o modalitate eficientă de a adapta pentru controllere interfaţa stufoasă, caracteristică unui RPG atât de complex, păstrând intacte toate elementele originalului: posibilitatea de a-ţi construi şi controla un party cu ajutorul personajelor predefinitive oferite de producători sau cu unele noi, create de la zero de jucători, luptele pe ture ce aduc aminte de titlurile Fallout originale sau inventarul şi dialogurile numeroase, vorbite în întregime.

Divinity Original Sin 2 Definitive Edition

Divinity Original Sin 2 Definitive EditionDivinity Original Sin 2 Definitive Edition

Mai mult, cei care au căutat nod în papură ediţiei initiale a jocului vor fi bucuroşi să afle că anumite porţiuni importante ale poveştii au fost rescrise, aventura din Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition putând fi abordată acum şi în mod cooperativ pe aceeaşi consolă. Mai mult, chiar şi în lipsa unui al doilea controller, bătăliile din modul Arena (separat de povestea principală) pot fi încercate folosind metoda Hot Seat (controllerul este cedat următorului jucător atunci când acestuia îi vine rândul).

Pe lângă adaptarea schemei de control, cei de la Larian Studios s-au descurcat admirabil şi în ceea ce priveşte adaptarea grafică pentru console, acest Definitive Edition prezentându-se, din punct de vedere vizual, mai mult decât acceptabil, mai ales dacă beneficiaţi de un Xbox One X sau de un PS4 Pro. În plus, într-un astfel de joc, orientat mai degrabă către explorare şi dialoguri, în care luptele oricum se duc pe ture, eventualele scăderi de framerate deranjează mult mai puţin.

Merită? Da, Divinity: Original Sin 2 fiind prima noastră recomandare în materie de RPG-uri în cadrul listei dedicate celor mai bune jocuri lansate anul trecut. Logica dictează astfel ca o versiune îmbunătăţită a acestui titlu, cu funcţionalitate sporită şi adaptată corespunzător mai multor platforme, să beneficieze de acelaşi tratament.