ARC Raiders Review: trăim cu Speranza în suflet, dar Topside murim cu arma în mână

Autor: Cosmin Aionita | 10.12.2025
ARC Raiders Review: trăim cu Speranza în suflet, dar Topside murim cu arma în mână
Foto: Embark Studios

Într-un moment în care prea puține titluri ne mai pot surprinde, apare uneori o experiență care, la prima vedere, pare similară cu altele. Însă, odată ce trăiești pe pielea ta o paletă atât de variată de emoții și descoperi că ARC Raiders continuă să te surprindă și după mai multe ore, ai convingerea că te mai poți totuși bucura de inovație în materie de jocuri video.

ARC Raiders

Între poveste și trăire

ARC Raiders s-a lansat ca un PvPvE, un mix de PvP și PvE care te ține cu sufletul la gură de fiecare dată când ieși sus sau, cum spun ei, Topside. Asta deoarece toți stau jos, în Speranza, un oraș subteran ferit de camerele video ale roboților ARC care au invadat lumea și vânează oamenii. De ce ne vânează și cine i-a trimis aici… nu mai știe nimeni. Povestea, precum istoria, nu oferă prea multe detalii. După un prim val de roboți pe care omenirea a reușit cu greu să-l respingă, a venit un al doilea val care a forțat ce a mai rămas din societate să se mute sub pământ. Din când în când, cei mai curajoși dintre noi ies la suprafață pentru a caută și a obține cele necesare supraviețuirii și continuării luptei împotriva acestor mașinării.

Doar că nimic nu este simplu pe lumea asta și nu toți oamenii sunt la fel. ARC Raiders poate nu este este cel mai bun și nici cel mai complex joc de genul acesta făcut vreodată. Nu aici vei găsi noutatea pe care o cauți. Embark a inovat printr-un mix de mecanici de gameplay care scoate din oameni tot ce au mai bun. Sau mai rău. Nu cred că am întâlnit așa o experiență până acum, una care să mă treacă prin toate stările posibile și care să-mi dea ocazia să vad cu ochii mei diversitatea naturii umane.

ARC Raiders

Calul de dar nu se caută la dinți

După un scurt tutorial vei fi aruncat în ghearele lupilor. Din fericire, jocul te dotează cu un minim necesar, o configurație gratuită (free loadout) de fiecare dată când vrei să ieși la suprafață. Și este un sfat prietenesc pe care vi-l dau. Până învățați mecanicile și hărțile, ieșiți cu acest loadout gratuit. Jocul nu este doar PvE și nu lupți doar împotriva mașinilor ARC, ci și împotriva altor jucători. Indiferent de motivul pentru care mori la suprafață, te vei întoarce gol pușcă. Fără absolut nimic. Cu o singură excepție și anume obiectul (la început unul, mai încolo mai multe) din safe pocket. Doar că acest safe pocket nu este disponibil în cadrul configurației gratuite.

Și uite așa, fiecare ieșire la suprafață de la începutul jocului reprezintă o aventură din care nu știi dacă te mai întorci cu ceva, cu ce anume sau cât de sfâșiat emoțional vei termina runda. Iar toate rundele au maxim 30 de minute. Hărțile se deblocheaza succesiv, dar nu vă sfătuiesc să vă aventurați prea repede pe cele mai dificile pentru că oricum nu veți avea echipamentul necesar și muriți aiurea. Este într-adevăr posibil să te duci și pe noua hartă, Stella Montis, cu free loadout, dar trebuie să ai mare noroc ca să eviți toate mașinile, eventual și alți jucători, și să ajungi în punctul de întoarcere.

ARC Raiders

Ce-i în mână nu-i minciună și e mai bun decât un glonț în spate

ARC Raiders este un extraction shooter la bază. Practic, scopul este să obții cele mai bune resurse, indiferent că le iei de la mașini sau de la alți jucători. Jos în Speranza suntem toți prieteni. Topside e fiecare pentru el. Uneori colaborăm în fața unei amenințări care poate cere prea mult de la noi, iar atunci lucrăm împreună. Dar, odată trecută amenințarea, cum împarți resursele? Dacă vedeți mai mulți jucători care încearcă să doboare o regină, de exemplu, iar voi nu sunteți echipați pentru o asemenea luptă, plecați de acolo cât mai curând. Nu pentru caăinamicii de talie foarte mare sunt extrem de puternici, ci pentru că, odată terminată lupta, cei prezenți se vor macelări între ei pentru resurse. Însă nu se întâmplă mereu așa. Uneori colaborează și se înțeleg. Și totul se termină cu bine. Iar când tu ai inventarul plin de cele mai bune lucruri pe care le-ai găsit în ultimele runde, vrei să te duci spre unul din punctele de pe hartă unde te poți reîntoarce în subteran. Doar că acolo sau chiar pe drum te atacă alții. Care te omoară și îți iau tot ce ai obținut. Iar tu te-ai ales doar cu experiență, și la propriu și la figurat.

Indiferent de rezultatul rundei și chiar dacă ai fost cel mai ghinionist jucător de pe hartă, tot te alegi cu niște XP. Ai nevoie de XP pentru a avansa în nivel, iar asta îți permite să deblochezi skill-uri care te ajută pe parcurs. Skill-urile sunt împărțite în trei categorii (Survival, Mobility și Conditioning). Cel mai important aspect în ARC Raiders este stamina. Nu ai stamina, ești mort. Hărțile sunt mari, inamicii sunt de toate felurile, timpul este limitat. Ai nevoie să te miști mult și repede. Nu vei putea acoperi toată harta în timpul unei runde, însă nici nu este indicat. Zonele cu resurse sunt marcate pe culori și tipuri de resurse și te poți decide încă de la început unde vrei sa mergi, în funcție de ce resurse ai nevoie pentru un quest sau pentru crafting. Și cea mai bună parte a jocului este că nu trebuie să te duci singur dacă nu vrei. Poți să o faci și în doi sau în trei. Atenție mare însă. Jocul tinde să cupleze jocătorii solo intre ei și pe echipe cu alte echipe. De asemenea, jocul are crossplay activ în modul implicit. Aceste mențiuni sunt importante din două motive.

ARC Raiders

În primul rând, jocul vine la pachet și cu funcție de voice chat. În party sau chat de proximitate. Dacă joci singur, funcția de proximitate este extrem de utilă pentru că poți comunica cu cei pe care îi întâlnești și poți să le transmiți că ești prietenos. Cei care nu folosesc această funcție au la dispoziție un emote de genul “Don’t shoot”. De la alții care au însă un microfon vei auzi un simplu “Friendly” sau poate chiar vei începe o conversație mai lungă. După care unii te vor împușca pe la spate, iar alții nu. Vrei să fii tu cel care omoară din prima toți jucătorii pe care îi întâlnește? N-ai decât. Vei ruina experiența de joc pentru foarte mulți începători, dar este alegerea ta. Vrei să-i ajuți, eventual să le dai un sfat sau un obiect care îți prisosește? Nimic mai simplu, poți să faci și asta. Vezi că este atacat de 2-3 mașini ARC și nu se descurcă? Poți să-i sari în apărare. Sau nu. Și dacă moare poți să-i iei tot ce are. Sau să tragi în el in timp ce este ocupat cu mașinile care îl atacă. Jocul îți permite să fii cine vrei tu să fii și nu te penalizează indiferent de alegerea făcută. O faci pe pielea ta. Îți asumi riscuri și bine ar fi să nu te atașezi de nimic pentru că vei avea multe runde, uneori una dupa alta, când nu te vei întoarce cu absolut nimic. Dar și când găsești un blueprint sau un epic, te simți ca un rege. Până când îți dai seama că ești pe free loadout și poți să mori oricând, să pierzi totul și să o iei de la zero. Iar atunci realizezi că jocul te învață să nu fii lacom. Ai un singur obiect prețios și nu ai safe pocket. Pleacă de acolo și reîntoarce-te imediat în Speranza. Ai totuși acel safe pocket. Folosește-l. Ai două sau mai multe, dar un singur safe pocket? Pleacă instant. Există mereu runda următoare. Nu fi curios să vezi ce e și în clădirea următoare pentru că nu știi peste cine dai. Există și data viitoare.

Iar dacă totuși se întâmplă să pierzi tot, uneori și de mai multe ori la rând, nu dispera. Ai free loadout, îl ai pe Scrappy cocoșul care îți va da diverse componente după fiecare rundă, ai câștigat XP, ai mai învățat puțin harta, ai descoperit inamici noi și ai trăit pe pielea ta întâlnirile tensionate cu alți raideri. Ai câștigat experiență, care este mai valoroasă decât orice epic din joc. Pentru că poți să ai cele mai bune arme și tot poți fi încolțit atât de jucători, cât și de mașini, și să mori. Dar vei învăța cum să anticipezi și ce să faci pe parcurs. Vei ști de unde obții anumite componente, ce să faci ca să te miști mai mult și mai silențios, unde să te duci și mai ales în ce bătălii să te “bagi” și pe care să le eviți.

ARC Raiders

După un parcurs nu tocmai fericit în primele câteva zeci de runde, care mi-au dat toate așteptările și planurile peste cap, am început să înțeleg că jocul nu excelează pleiadei de posibilități pe care ți le oferă. Nu varietatea obiectelor și complexitatea mecanicilor de gameplay primează. Ci modul în care interacționezi cu alți jucători. ARC Raiders nu este acel joc multiplayer unde tragi în orice alt jucator din echipa adversă. Nu întotdeauna. Este mai sănătos să o faci? Desigur, dar chiar vrei să te duci în zona aia? Tendința este ca jucătorii solo să se accepte reciproc și, în marea majoritate a cazurilor, vei da peste oameni înțelegători. Sunt, bineînțeles, și excepții. În party însă, în doi sau în trei, treaba devine mult mai complicată. În general echipele se atacă între ele fără menajamente, așa că, atunci când te duci Topside în echipă, stai cu ochii în patru!

Nu în ultimul rând, majoritatea jucătorilor pe PC vor avea și un microfon, deci vei putea interacționa cu ei prin intermediul funcției de proximitate. Cei care joacă pe console nu au mereu așa ceva și tind să fie mai agresivi din ce comentează unii și alții. Cu riscul de a nu fi pe placul tuturor, eu vă recomand să dezactivați crossplay pe PC, iar dacă sunteți pe consolă, îl puteți lăsa activ așa cum e implicit, dar asigurați-vă că puteți comunica sau eventual folosiți emote-uri.

ARC Raiders

Unreal Engine 5, dar bine optimizat

Noi am avut la dispoziție versiunea pentru PC care a rulat excepțional pe cea mai recentă serie de plăci video de la NVDIA, RTX 50. Jocul are la bază Unreal Engine 5, însă este extrem de bine optimizat și vine la pachet cu toate funcțiile pe care le aștepți de la un joc lansat în ultimul timp. DLSS nu doar ca este prezent în joc, însă ai și opțiunea de a alege între modele de reconstruție CNN și Transformer. CNN va fi puțin mai rapid, dar Transformer oferă o calitate mai bună a imaginii, ceea ce îți permite o flexibilitate în alegerea unei preset DLSS care să-ți ofere acel număr de cadre pe care ți-l dorești. Dacă pe CNN, Quality era în general alegerea corectă, pe Transformer puteți să scădeți și la Balanced sau Performance, fără pierderi calitative sesizabile. În plus, jocul oferă inclusiv MFG (multi frame generation), care pe seria RTX 50 de la NVIDIA poate sa urce la 3X sau 4X. Dar ARC Raiders vine și cu o setare Auto, unde jocul decide câte frame-uri să genereze în plus (de obicei 2X).

În funcție și de celelalte setări grafice, de presetul DLSS ales și de multiplicatorul MFG, numărul de cadre poate să crească rapid la câteva sute, cu un input lag minim. Nu este un joc chiar atât de competitiv încât să simți că te afecteaza acele câteva milisecunde în plus, însă experiența de joc, per ansamblu, va fi net superioară. Setările care țin de umbre și iluminare globală au, ca de obicei, cel mai mare impact, dar, atât timp cât le calibrați în funcție de modelul plăcii video pe care o dețineți, nu va fi nicio problemă. Presetul “Epic” al jocului nu este chiar pentru orice placă video, iar dacă nu dețineti un model GeForce RTX 5080 sau 5090 nu v-aș sugera să vă aventurați acolo, ci mai degrabă să alegeți High sau o combinație de setări care, împreună cu DLSS și MFG, să vă ducă la rezultatul dorit, în funcție de rezoluția la care rulați jocul și refresh-ul monitorului.

ARC Raiders

O singură mențiune aș mai avea de făcut la acest capitol și anume faptul că, de fiecare dată când am pornit jocul, multi-frame generation era dezactivat. Practic, eram nevoit să-l reactivez și setarea nu rămânea salvată așa cum o puneam eu. Asta până cand am realizat ca problema venea de la NVIDIA App, care era setată să optimizeze jocul (aveam bifa în setările aplicației pentru a optimiza automat orice joc nou adăugat). Iar aplicația NVIDIA, din oarecare motiv, consideră că nu am nevoie de DLSS (seta DLAA automat) și nici de MFG. Ceea ce era oarecum corect, dacă iau în calcul faptul că jucam pe un display 4K cu refresh de 120Hz. Deci, în cazul în care doriți o experiență fluentă, fără prea mari bătăi de cap, puteți activa acea setare din aplicația NVIDIA, care va optimiza automat jocul în funcție de capabilitățile sistemului vostru. Dar, pentru un control total al setărilor, va fi nevoie să o dezactivați ca să nu vă treziți cu setările modificate de fiecare dată când intrați în joc.

Ingrediente familiare, rezultat surprinzător

Forțând puțin limba română, aș putea spune că ARC Raiders este “neașteptat de surprinzător” și asta de fiecare dată când îl joci. Tocmai când ai impresia că le-ai văzut pe toate, mai descoperi ceva sau pe cineva care face ceva ce nu ar trebui în mod normal să facă. Și rămâi surprins indiferent de rezultat. Surprins de ceea ce ești tu capabil să faci și de reacțiile pe care le ai, dar și de alții cu care ai interacționat. Într-o perioadă în care jocurile se copiază unele pe altele sau împrumută cu lejeritate diverse mecanici, ARC Raiders vine cu o rețetă care, la bază, are fix aceleași ingrediente ca până acum, însă… cum să vă zic… e ca atunci când, în loc de produsele similare din super market, pui ouă de țară într-o rețetă. Parcă se leagă totul mult mai bine și ce iese are un gust mult mai bun decât până acum. Până și activitatea de a sta în meniu pentru a-ți aranja inventarul pe muzica din joc este o plăcere.

ARC Raiders

Nu avea sens să vă plictisesc pe parcursul acestui articol cu toate posibilitățile de crafting, cu toate armele, cu varietatea imensă de grenade și de alte obiecte care îți vor fi folositoare Topside sau cu diverse skill-uri care îți fac viața mai ușoară. Le veți descoperi și singuri. Știu că unii dintre voi care poate au încercat deja ARC Raiders sunt puțin triști și vor un mod exclusiv PvE, separat de cel actual. Ar lărgi baza de jucători care, și asa, este foarte mare, dar nu ar mai oferi aceleași experiențe neobișnuite pentru că ar fi destul de predictibil. Lumea este împărțită din punctul acesta de vedere și vom vedea ce decizie vor lua dezvoltatorii în lunile următoare. Însă mă îndoiesc puternic că partea PvP o să dispară din joc, fiind un factor extrem de important.

Jocul folosește inamici AI (și voci AI), dar mai interesant de atât ar fi un mod PvE cu inamici care evoluează în timp real în funcție de abordarea jucătorilor, ceea ce nu se întâmplă în acest moment. Asta deoarece un PvE static ar fi doar o experiență limitată, care ar necesita actualizări constante și destul de dese pentru a ține comunitatea în priză. Rămâne deci de văzut cum va evolua acest titlu în viitor. Este și motivul pentru care nu sunt tentat să dau note unor asemenea jocuri, care pot suferi modificări majore pe parcurs. Așa cum este el acum, ARC Raiders aduce un suflu nou pentru cele două moduri clasice pe care le îmbină cu o precizie și măiestrie rar întâlnită. Este acel joc pe care nu trebuie să-l ratezi indiferent de ce fel de jucator ești.

ARC Raiders
Părţi pozitive
  • îmbină perfect mecanici PvP și PvE
  • axat pe looting și crafting, cu varietate mare de obiecte, arme și resurse
  • bazat pe UE5 și optimizat excelent pentru sistemele disponibile azi
  • varietate de hărți cu obiective și inamici ce devin din ce în ce mai periculoși
  • comunitate dedicată jocului, cu reacții neașteptate în timpul meciurilor
Părţi negative
  • tutorial puțin spartan, cu puține detalii și explicații, curba de învățare destul de abruptă
  • UI deranjant în anumite momente, mai ales în inventar, cu descrieri ce acoperă alte informații
Urmărește Go4Games.ro pe Google News