Beyond a Steel Sky Review: not great, not terrible

Autor: Cosmin Aionita | 20.01.2022

Când spui Revolution Software, automat gândul te duce la una dintre cele mai de succes serii de jocuri adventure din toate timpurile: Broken Sword. Puțini știu însă că, înainte de aventurile lui George Stobbart și Nico Collard, la începutul anilor ’90, Revolution a mai avut câteva hituri, printre care și clasicul Beneath a Steel Sky. Jocul spunea povestea lui Robert Foster, prizonier în orașul futurist Union City, în care populația trăia sub presiunea lumii interlope, a corporațiilor și a autorităților ce girau „bunul mers al lucrurilor”. Pentru fanii genului point and click adventure, Beneath a Steel Sky rămâne un joc de neratat, fiind disponibil în mod gratuit, prin intermediul GOG.

În aceste condiții, după ce Revolution Software a reușit să dezvolte și să lanseze cel de-al cincilea joc al seriei Broken Sword, echipa britanică și-a îndreptat din nou privirile către Union City, prezentând o nouă față a orașului în Beyond a Steel Sky, prin ochii aceluiași Robert Foster. Cu atâția ani trecuți de la primul joc din serie, trendurile s-au schimbat, alături de modul în care o bună parte dintre oamenii se bucură acum de jocurile video. Astfel, Beyond a Steel Sky a debutat pe dispozitivele Apple în 2020, prin intermediul serviciului Apple Arcade. Și, abia spre sfârșitul anului trecut, a văzut lumina zilei și pe console, în redacția Go4Games sosind versiunea pentru PS5 a jocului.

Beyond a Steel Sky

Totuși, nu putem încheia această scurtă lecție de istorie legată de Revolution Software fără a menționa dorința pe care acest studio a avut-o mai mereu: cea de-a modifica și de a actualiza genul adventure pentru a-l aduce în ton cu preferințele noilor generații de gameri. A încercat-o deja cu Broken Sword 3 și, într-o măsură mai mică, cu Broken Sword 4, dorindu-și să abandoneze gameplay-ul clasic point and click 2D în favoarea unei formule complet 3D. Iar rezultatele nu au fost niciodată pe măsura așteptărilor: fanii genului preferă abordarea clasică, iar, pentru Broken Sword 5, Revolution s-a întors la prezentarea 2D tradițională și gameplay-ul point and click.

Beyond a Steel Sky este un nou experiment al celor de la Revolution în acest domeniu oarecum controversat al jocurilor de aventură transpuse în 3D. Cu bune și cu rele (mai mult cu rele). Mai exact, deși jucătorii îl pot controla direct pe Foster, într-o manieră asemănătoare cu mai orice joc third person, interacțiunile se realizează într-un sistem similar cu vechile point and click-uri. Ai din nou la dispoziție un inventar, posibilitatea de a discuta cu tot felul de personaje și de a interacționa cu diferite obiecte din mediul înconjurător pentru a rezolva puzzle-urile tipice acestui gen.

Beyond a Steel Sky

Din păcate, farmecul pe care îl avea Beneath a Steel Sky, cu atmosfera sa cyberpunk apăsătoare, este aproape absent din Beyond a Steel Sky și o parte din vină o poartă și look-ul 3D al jocului. Revolution Software este o echipă mică, cu posibilități reduse, iar grafica noului joc trădează acest aspect: mediile 3D sunt modeste, lipsite de detalii, iar multora dintre modelele de personaje le lipsește acea expresivitate pe care pixel art-ul anilor ’90 o evidenția atât de bine. Ce-i drept, noua aventură prezintă o versiune actualizată a metropolei Union City, modernizată și democratizată, sarcina lui Foster fiind de a descoperi prețul pe care locuitorii orașului (și nu numai) trebuie să-l plătească pentru aceasta nouă viață. Cert este ca atmosfera din Beyond a Steel Sky nu se ridica nici la genunchiul celei a bătrânului său precursor.

În rest, dacă treceți peste aspectul un pic prea luminos (la propriu și la figurat) al jocului și peste prezentarea sa vizuală modestă, veți avea de-a face cu un titlu adventure familiar, ce putea fi la fel de bine transpus și într-un mediu 2D clasic (sau poate chiar mai bine!). O oarecare excepție este făcută de o serie de puzzle-uri bazate pe un dispozitiv de hacking pe care Foster îl dobândește în prima parte a jocului. Acesta permite accesul la „schemele logice” după care funcționează anumite dispozitive, oferind posibilitatea de a altera acești algoritmi sau chiar de a „împrumuta” parametri de la un device la altul. Iar pentru a putea afecta simultan mai multe dispozitive, Foster trebuie să se deplaseze „strategic” în mediul 3D, în funcție de necesitățile fiecărui astfel de puzzle.

Beyond a Steel Sky

Alte influențe ceva mai moderne sunt și unele decizii ce pot influența anumite aspecte ale deznodământului final, precum și posibilitatea de a debloca și aduna o serie de decorațiuni, ce joacă rolul de obiecte colecționabile.

Într-un astfel de adventure însă, povestea este ingredientul principal, care poate face diferența dintre un joc slab și unul reușit. În cazul lui Beyond a Steel Sky, partea narativă se încadrează în categoria perfect descrisă de personajul serialului Chernobyl: „not great, not terrible”. Începutul nu este deloc încurajator, însă lucrurile devin mai interesante pe parcurs, pe măsură ce Foster descoperă secretele din spatele noului regim din Union City. De altfel, și dialogurile, un element vital pentru un asemenea joc, devin mult mai interesante de un anumit punct încolo, odată ce Foster este reunit cu un fost prieten de nădejde. Abia în acel moment jocul începe să livreze unele replici deștepte, bine scrise, ironice și amuzante, precum eram obișnuiți de realizările de top ale genului din anii ’90. Măcar vocile sunt decent interpretate.

Beyond a Steel Sky

Revenind la partea grafică, versiunea de PlayStation 5 oferă două moduri de afișare: unul care prioritizează rezoluția 4K, la un framerate de 30fps, și unul care dublează numărul de cadre pe secundă, sacrificând rezoluția. La cum arată jocul, cu animații, modele și medii înconjurătoare modest realizate, astfel de compromisuri nu ar fi trebuit să existe. Bine că gameplay-ul rămâne totuși lent, Beyond a Steel Sky nefiind un titlu care să necesite reacții rapide și framerate ridicat.

Drept concluzie, putem spune că Beyond a Steel Sky este un joc mediocru: nucleul său de titlu adventure old school există, însă nu este pus în valoare cu adevărat de prezentarea 3D dezamăgitoare, iar povestea nu iese foarte mult în evidență. Pasionații genului (și în special fanii lui Beneath a Steel Sky!) ar trebui să-l încerce pentru a-și completa cunoștințele de „cultură generală”, în timp ce restul de gameri îi pot da o șansă atunci când vor prinde o reducere foarte mare de preț.

Beyond a Steel Sky
  • nostalgia întoarcerii în Union City și reîntâlnirii cu Robert Foster
  • puzzle-urile ce implică dispozitivul de hacking