Dave The Diver Review: revelație în universul jocurilor indie

Autor: Cosmin Aionita | 19.07.2023

Mai țineți minte când veneau și vă spuneau părinții: „Gata, e târziu, mai lasă jocul ăla că și mâine e o zi!”? Cam așa este și Dave The Diver, un titlu indie dezvoltat de Mintrocket, dar care a întrecut orice așteptare, mai ales în ceea ce privește vânzările pe Steam. La nici o lună de la lansare, sunt deja peste un milion de jucători de Dave The Diver, o performanță fabuloasă pentru un asemenea joc, o lovitură la care nu se aștepta nimeni.

Dave The Diver

Dar de ce este atât de bun și de ce fascinează?

Cu grafica pixelată, fără a necesita resurse uriașe de sistem, fără niciun bug după 40 de ore de joc, Dave The Diver te ține acolo din prima clipă, grație unor elemente precum art-style-ul, coloana sonoră fantastică, plus o poveste de care mi-era dor. Deși a costat doar 18 euro, lansat chiar în timpul efervescenței provocate de Steam Summer Sale, jocul dă dovadă de un gameplay aproape perfect, cu tot managementul de la restaurantul de preparat sushi, ferma care produce orez pentru sushi sau piscicultura, dar mai ales datorită faptului că te lasă să te dezvolți singur, ca într-un sandbox de nota 10.

Personajul Dave The Diver este un scafandru profesionist, cu o greutate ce trece lejer de 100 de kilograme, care își câștigă existența din pescuit, alături de partenerul său, Cobra, un personaj care aduce cu filmele americane de acțiune ale anilor ‘80. Dave și Cobra pescuiesc pentru restaurantul lui Bancho, un chef cu skill-uri de arte marțiale în gătit sushi. Din clipa în care te-ai scufundat în Dave The Diver, deși ai rezervă de oxigen limitată, parcă nu mai vrei să ieși. Lumea submarină este prezentată fabulos, cu toți peștii, moluștele din realitate, iar vietățile marine sunt realizate într-un detaliu minunat. Jocul te captivează la propriu, iar sistemul de upgrading, să ai harpon mai bun, arme mai bune, să prinzi peștii vii, pentru a obține un preț mai bun, toate acestea încep să dea dependență.

Dave The Diver

Ai grijă de social media și de restaurant

Dave se bazează pe smartphone-ul său, cu el rezolvă multe, primește telefoane pentru misiuni, își verifică Cooksta, un Instagram special pentru restaurantul de sushi, de aici își upgradează armele, cu ajutorul unui prieten, iar dintr-o aplicație specială își cumpără și echipament mai bun. Să nu uităm de misiunile de păstrare a unui ocean curat și multe alte surprize, excepționale.

Spre exemplu, atunci când stabiliți meniul restaurantului în fiecare seară, puteți alege din peștele pe care l-ați prins în timpul scufundărilor anterioare. Devii astfel motivat să explorezi la adâncimi cât mai mari pentru a obține pești rari și valoroși. Pentru că așa se upgradează și porțiile de mâncare și poți vinde sushi din ce în ce mai scump.

Dave The Diver

Clienții restaurantului sunt tot mai numeroși și plasează comenzi pe care va trebui să le executați fizic, fără a epuiza rezerva de steamina a lui Dave. Eficiența atrage recenzii bune, dar și clienți speciali cu pretenții gastronomice unice. Și mai multă treabă pentru Dave. Dar jocul oferă întotdeauna statistici detaliate pentru fiecare noapte de activitate a restaurantului, permițându-ți astfel să îmbunătățești anumite aspecte.

Doar restaurantul nu este de ajuns

Povestea din Dave The Diver este o capodoperă, pentru că imaginați-vă, te scufunzi, găsești o pictură murală în apele adânci, iar un om de știință te premiază cu ulei de măsline. Amuzant. De aici, se deschide un întreg mister, descoperi oamenii mării, un fel de Atlantidă, niște oameni muncitori, care ascultă muzică japoneză și nu-s departe de obiceiurile japoneze, doar că în varianta de sub ape.

Și luptele cu creaturi fantastice uriașe fac din Dave The Diver un joc fenomenal. Aici, vei putea călători cu o belugă, doar pe tărâmul misterios de sub ape, să prinzi căluți de mare pe care-i antrenezi în curse și câștigi bani, utilizabili însă doar în lumea lor. Și cu cât avansezi, primești și o acvacultură, unde aduci icre și pești vii, pe care-i înmulțești și-i vinzi sau folosești carnea pentru restaurant. Apoi propria fermă, unde folosești îngrășământ, apă, cumperi găini, care fac și ouă de aur de la un hip-hoper care lasă muzica pentru a se dedica fermei. Și urmează un alt restaurant pe care-l gestionezi de la distanță, prin telefon. Și multe alte surprize.

Dave The Diver

Lupte grele în ape

Stilul 2D este incredibil, bazat mult și pe sunetele din joc, iar fiecare hartă, fiecare nivel are propria piesă, pe care o poți asculta în player-ul muzical de pe telefonul din joc. Dave The Diver nu este doar un joc de explorat, de crescut pești, orătănii și preparat sushi, ci dispune și de lupte destul de solicitante în adâncurile mărilor, fie că vorbim de o zonă întunecată, la adâncimi foarte mari, sau de zona glacială, preferata mea.

Un rechin din Groenlanda va fi destul de greu de doborât, un rechin tigru la fel, să nu mai vorbesc de cel ciocan, care are niște atacuri devastatoare. La fel și peștele spadă. Și aici trebuie avută mare grijă, pentru că Dave dispune de arme foarte puternice, odată upgradate, iar sfatul meu este să investiți în tranchilizante. Îmi veți mulțumi mai târziu.

Dave The Diver

Cuvânt de final? INOVAȚIE

Dave The Diver combină mai multe elemente de joc, oferind totuși mai mult decât un banal mix al acestor concepte. Scufundările la adâncime și gestionarea restaurantului de sushi sunt la fel de plăcute, creând un sentiment de dependență cum rar mai întâlnești în jocurile video recente. Chiar dacă a apărut de nicăieri, fără pic de reclamă, zecile de mii de recenzii pozitive de pe Steam i-au cimentat titlul de unul dintre cele mai bune jocuri ale anului 2023. Închipuiți-vă o combinație inedită de puzzle-uri, management, acțiune și RPG, totul de la un producător indie care a pus jucătorul mai presus de orice.

Dave The Diver
  • captivant, capabil să dea dependență
  • stilul 2D excepțional