Death Stranding Director’s Cut Review: livrare mai plăcută, dar fără bacșiș

Autor: Cosmin Aionita | 27.09.2021

Pandemia a pus în altă lumină evenimentele din Death Stranding, reconfirmând talentul de veritabil vizionar al lui Hideo Kojima. Izolarea oamenilor în propriile locuințe pentru a evita contactul social nu mai este doar o premisă fantezistă, ci o realitate prin care am trecut cu toții. Deși nu sunt chiar pe gustul tuturor, livrările lui Sam Porter Bridges au ajuns în cele din urmă și pe PS5, prin ediția Death Stranding Director’s Cut, după ce au cucerit nu doar generația anterioară, ci și PC-urile.

Death Stranding a avut parte deja de două recenzii pe acest site, astfel putem spune fără nici un dubiu că nu este un joc pe care să-l reîncepi cu entuziasm din nou și din nou. Partea sa introductivă necesită răbdare, deoarece trebuie să treci prin încercările unui curier cu responsabilități aproape mesianice, sortit să le livreze oamenilor nu doar pachete, ci și speranță. Trebuie să faci față ploii mai distrugătoare și mai melancolice decât o poezie scrisă de Bacovia și să rabzi ore lungi până ajungi să reconstruiești drumurile, să cunoști personajele, să folosești diferite vehicule, să înțelegi povestea și să descoperi rostul întregului drum inițiatic.

Death Stranding Director’s Cut

Procesul de importare a salvării de pe PS4 este anevoios

Noua ediție Death Stranding Director’s Cut nu doar că aduce îmbunătățiri cosmetice jocului, ci încearcă să adreseze această problemă, netezind curba de adaptare a jucătorilor. Ediția extinsă de pe PS5 permite fie să continui fix din punctul în care te-ai oprit pe PS4, fie s-o iei de la capăt, beneficiind de noi elemente care-ți fac viața mai ușoară și mai interesantă. Cea mai bună alegere se va dovedi să o iei de la zero și să te familiarizezi cu noile mecanici de joc, dozate încât să facă întreaga experiență mult mai plăcută.

Dacă totuși decizi să imporți salvarea de pe PS4, va trebui să te pregătești sufletește pentru o procedură deloc elegantă sau scurtă: trebuie să instalezi versiunea de PS4, să cauți terminalul care-ți permite să exporți salvarea, să instalezi versiunea de PS5 și să încarci salvarea respectivă. Sincer, mai bine o iei de la zero și te bucuri de arma cu șocuri, respectiv de exoscheletul care fac primele ore de joc mult mai ușor de suportat.

Death Stranding Director’s Cut

Un curier mai bine dotat este un curier mai eficient

Lista de noi ustensile include și o catapultă ruptă din filmele SF, care nu poate înlocui în întregime abilitățile de livrare ale lui Sam, dar îți poate ușura viața, reducând riscul traversării unor zone populate cu oponenți. Dacă alegi să apelezi la această unealtă nu tocmai delicată, trebuie să știi că stabilirea traiectoriei și a distanței nu sunt tocmai exacte. Noroc cu parașuta care-ți permite să mai ajustezi punctul în care va ateriza transportul. Mult mai puțin sălbatic și mai de ajutor este simpaticul Buddy Bot.

Death Stranding Director’s Cut

Cu excepția terenului foarte accidentat și a prăpăstiilor, micul robot face față cu brio sarcinilor de livrare, putând să care nu doar pachete, ci chiar și pe Sam. Este o soluție foarte bună de a economisi timp, deși cei care vânează calificativele perfecte vor fi dezamăgiți. Serviciile de transport oferite de Buddy Bot pot primi în cel mai bun caz calificativul A. Pentru a beneficia de calificatul maxim S este în continuare nevoie de implicarea personală a lui Sam.

Și, dacă tot am vorbit de teren accidentat, merită amintite și noile rampe pentru sărituri, care-ți permit să traversezi mai ușor distanțe extinse în timp ce folosești vehicule. Mai mult, în mijlocul săriturii vei putea executa și niște cascadorii spectaculoase. Chiral Bridges sunt și ele niște structuri noi deosebit de utile, care pot fi ridicate în spații care nu permit amplasarea unui pod convențional. Un alt avantaj al acestor poduri futuriste este sistemul de identificare, ce previne folosirea lor de către mules. Din păcate ploaia sau zăpada au un efect devastator asupra Chiral Bridges, reducându-le fiabilitatea.

Death Stranding Director’s Cut

La poligon sau pe circuitul de curse

Dincolo de noile elemente de gameplay menite să ușureze viața jucătorilor, există două noutăți mari și late care merită amintite. Prima dintre acestea, poligonul de tragere este introdus simultan cu nou armă cu șocuri. Spațiul redat în realitatea virtuală îți permite nu doar să testezi abilitățile și echipamentele protagonistului, dar și să te compari cu alți jucători. Lupta nu a fost niciodată un element central din Death Stranding, dar poligonul permite să abordezi mai multe scenarii de antrenament, să vezi cum funcționează diferite tactici și să te convingi cât de priceput ești față de alți jucători din întreaga lume.

A doua noutate, care suna mai promițător, dar s-a dovedit a fi mult mai puțin distractivă decât pac-pacul din spațiul virtual, este pista de curse, ce poate fi reconstruită într-o manieră asemănătoare șoselelor. După ce reușești să găsești punctul de construcție și să livrezi toate materialele, o sarcină nu tocmai ușoară, vei avea confirmarea unui lucru pe car deja îl bănuiai: vehiculele jocului nu au fost concepute pentru curse. Controlul este imprecis, accelerația este aidoma unui diesel de pe vremea bunicului, în timp ce frânele aproape că te înfig instant în carosabil. Cele trei vehicule și cele doisprezece circuite cauzează mai degrabă frustrare decât distracție.

Death Stranding Director’s Cut

Poveste neglijabilă, grafică și framerate mai bune

Pe partea de poveste, noua ediție include pe lângă conținutul bonus inspirat din Half-Life și Cyberpunk 2077, și un nou șir de misiuni. Chiar și puse cap la cap, cele trei misiuni noi sunt mai subțirele decât un model ce suferă de anorexie și nu aduc un plus real jocului. Până și posibilitățile de personalizare a recipientului care-l găzduiește pe BB sau schimbarea culorilor echipamentului purtat de Sam sunt mai însemnate decât noile misiuni.

Death Stranding, care nu arăta deloc rău nici pe PS4, își atinge adevăratul potențial acum pe PS5, în 4K. În cazul rezoluției native, framerate-ul de 30 de cadre oferă o experiență decentă, în timp ce, în cazul alegerii variantei upscaled, jucătorii se pot bucura de 60 fps stabil. Timpii de încărcare sunt neglijabili, iar caracteristicile speciale ale DualSense au fost exploatate atât când vine vorba de explorare, controller-ul tremurând în mână în funcție de denivelările de teren, cât și în cazul folosirii armelor, trigger-ul opunând rezistență aidoma unui trăgaci.

Death Stranding Director’s Cut

Death Stranding Director’s Cut nu este tocmai ușor de evaluat, deoarece impactul noutăților aduse variază de la jucător la jucător. Nou veniții vor avea parte de o experiență mai lină și mult mai bine dozată, dar pentru veteranii care au mâncat pe pâine jocul inițial și au explorat și cele mai ascunse colțișoare, această ediție s-ar putea să nu le ofere destul.

Pentru cei care nu au jucat până acum cea mai recentă creație a lui Kojima, Director’s Cut reprezintă cea mai potrivită oportunitete de a descoperi de ce este atât de special Death Stranding. Pentru cei care l-au terminat, singurele motive de a reveni sunt noile elemente de gameplay și partea vizuală îmbunătățită. Per ansamblu, Death Stranding Director’s Cut nu este mai mult, dar nici mai puțin decât ni s-a promis: o versiune revizuită, care oferă o experiență mai prietenoasă, fără să aducă noutăți care să schimbe lumea.

Death Stranding Director’s Cut
  • un început de joc mult mai prietenos
  • performanță grafică fără cusur