EA Sports UFC 4 Review: recomandat doar pentru fani

Autor: Cosmin Aionita | 02.09.2020

Jocurile bune inspirate din diferite sporturi, chiar și în cazurile celor mai puțin populare decât fotbalul, ar trebui să aibă o caracteristică importantă: abilitatea de a transforma jucătorul într-un admirator al respectivei dicipline sportive, chiar dacă acesta nu este neapărat familiarizat cu ea. Pe acest principiu am pornit și atunci când primit EA Sports UFC 4 la review, în speranța că un asemenea joc mă va convinge să urmăresc această competiție de MMA, în ciuda interesului meu scăzut față de ea.

Și trebuie să recunosc că am pornit la acest drum încrezător, în condițiile în care același gen de sentimente l-am trăit, în trecut, și cu alte sporturi, iar jocurile dedicate acestora au reușit, măcar parțial, să-mi stârneasca un anumit interes față de acestea. Din păcate, prima impresie nu pot să zic că a fost tocmai pozitivă.

EA Sports UFC 4 Review

Carieră și control, greu de abordat

Mai mulți jucători de EA Sports UFC 4 s-au plâns, în preajma apariției pe piață, că acesta are probleme cu conexiunea la serverele Electronic Arts și pot confirma că, atunci când a pornit prima oară jocul, am fost întâmpinat de un asemenea mesaj de eroare. Însă nu i-am dat mare atenție, EA Sports UFC 4 oferindu-mi imediat ocazia de a-mi crea un luptător de MMA propriu, pe care, mai apoi, să-l angrenez în diferite tipuri de competiții, precum și într-un mod Carieră extins.

Și nu am stat pe gânduri, mi-am creat propria versiune a unei “brute” și am aruncat-o direct în mijlocul acțiunii din ringul octagonal, pornind la drum în modul Carieră. Trebuie lăudate multiplele opțiuni pe care le ai la dispoziție în privința stilului de luptă pe care acești “gladiatori personalizați” îl vor prefera pe parcursul activității lor profesionale, iar acest gen de complexitate este transpus și în gameplay-ul propriu-zis.

EA Sports UFC 4 Review

Modul Carieră are atașată și un soi de poveste, ce implică un fost luptător, retras forțat din cauza unei accidentări și transformat, între timp, în antrenor/manager pentru tinerii aspiranți. După o primă luptă în care pierzi fără drept de apel, ești remarcat de acest antrenor și recrutat în echipa sa. Apoi jocul va alterna între sesiuni de atrenament, în cadrul cărora, la început, ești familiarizat cu loviturile de pumn pe care le poți aplica, apoi cu cele de picior etc. Între toate aceste sesiuni de atrenament apar meciurile propriu-zise, mai întâi la categoria amatori, în care poți pune în aplicare toată “teoria” învățată.

Din păcate, in ceea ce privește controlul, EA Sports UFC 4 are tendința să fie mult mai complex decât ar fi fost cazul, aruncând foarte multe informații asupra jucătorului și bulversându-l astfel cu mai multe tipuri de pumni, aplicați la diferite înălțimi și prin procedee diferite (croșeu, upercut etc.), și mai multe tipuri de lovituri cu piciorul, posibilitatea de a mișca capul independent de corp pentru a te feri de unele atacuri, mai multe tipuri de a bloca, alături de o sumedenie de manevre și lovituri ce pot fi efectuate în timpul clinciurilor la sol. Nici măcar după ce am parcurs în totalitate tutorialul extins din Mortal Kombat 11 nu m-am simțit atât de asaltat de informații precum în EA Sports UFC 4: jocul este mult prea “încărcat” pentru a fi gustat de publicul larg, ce urmărește divertismentul și nu neapărat performanța.

EA Sports UFC 4 Review

Apoi, feedback-ul pe care EA Sports UFC 4 îl oferă la începutul modului Carieră nu este deloc “prietenos”, și nu poate fi ignorat într-un asemenea review. Mai exact, jocul este necruțător în această perioadă introductivă, eforturile făcute pentru a pune în practică loviturile învățate în timpul antrenamentelor fiind “răsplătite” doar prin înfrângeri usturătoare, inamicii întâlniți fiind parcă invulnerabili în fața eforturilor tale. Nu ar trebui să te simți descurajat: revii la antrenamente, alegi în ce domenii vrei să insiști cu antrenamentele, îți îmbunătățești abilitățile (în acest sens există și un sistem dinamic inspirat din jocurile RPG) și încerci din nou, până când vei atrage atenția pentru a obține un contract de profesionist cu UFC.

Problema este că pentru jucătorul mediu, de ocazie, șirul de înfrângeri de la început va fi descurajant și îl va determina să abandoneze acest mod de joc destul de rapid. O abordare mai logică ar fi fost să se înceapă cu confruntări mai ușoare, accesibile, iar nivelul de dificultate să crească treptat. Păcat.

EA Sports UFC 4 Review

O a doua șansă

Totuși, nu m-am lăsat complet descurajat de experiența mai degrabă frustrantă din modul Carieră și am început să explorez și alte opțiuni de joc puse la dispoziție de EA Sports UFC 4. Poți juca fie meciuri independente, impunând un anume set de reguli sau număr de runde, sau te poți aventura în punerea bazelor pentru propriile turnee etc. În distribuția de luptători din joc regăsiți toate numele importante din acest sport, aflate în activitate sau nu, fiecare cu propriul mod de a lupta.

De asemenea, personajele proprii, create pentru modul Carieră, pot fi folosite și în celelalte moduri de joc din EA Sports UFC 4, iar sistemul de progresie este comun, având posibilitatea de a acumula experiență indiferent de tipul competiției pe care o abordezi.

EA Sports UFC 4 Review

Și nu mică mi-a fost mirarea când am pornit un meci separat, am ales niște personaje mai cunoscute, precum Conor McGregor, și am înfruntat computerul pe nivelul de dificultate mediu. Obișnuit cu piedicile din modul Carieră, am fost păacut suprins: EA Sports UFC 4 parcă a devenit alt joc, cu mișcări mult mai fluente, lovituri care într-adevăr provoacă “pagubele” la care te aștepți și, în general, un spectacol mult mai ușor de “digerat” și de către jucătorii de ocazie, nu doar de împătimiții acestui sport.

Dacă treci peste pragul destul de abrupt al familiarizării cu schema de control prea complexă, te poți distra copios în lupte 1vs1 pe aceeași consolă. Ajută și prezentarea grafică destul de spectaculoasă, cu intrări în ring pe muzică specifică, “ritualurile” efectuate de fiecare luptător înainte de confruntare, gesturile acestora, rănile pe care le suferă pe parcursul luptei, sângele care se strânge pe podeaua ringului etc. De asemenea, și comentatorii creează o atmosferă demnă de transmisiile TV din UFC.

EA Sports UFC 4 Review

Cu alte cuvinte, la finalul acestui review, ajung la concluzia că EA Sports UFC 4 va fi pe placul pasionaților de acest sport, al celor care mănâncă MMA pe pâine, cel puțin din perspectiva fanului din fața televizorului. Pentru cei care doar caută un mijloc de divertisment, un joc “cu bătăi” ceva mai realist decât Mortal Kombat sau Street Fighter, titlul celor de la EA Sports este destul de greu de recomandat, în special din cauza complexității schemei de control și a dificultății peste medie a modului Carieră.

EA Sports UFC 4 Review
  • reproduce satisfăcător atmosfera unei confruntări reale din octagon
  • luptători consacrați, cu propriile mișcări și lovituri specifice