GRID Legends Review: Drive to Survive cu buget redus

Autor: Cosmin Aionita | 16.03.2022
GRID Legends Review: Drive to Survive cu buget redus
Foto: Electronic Arts / Codemasters

Race Driver: GRID, debutul seriei din 2008, a marcat direcția în care Codemasters a continuat cu jocurile sale de racing contemporane. De asemenea, influența acestuia asupra întregii industrii nu poate fi negată, inovații precum așa-zisele flashbacks, ce permiteau derularea înapoi a timpului pentru a evita accidente sau manevre nereușite, fiind adoptate atât de toate titlurile de la Codemasters care au urmat, cât și de concurență (vezi Forza Motorsport și Forza Horizon).

Totuși, în istoria recentă, și din cauza ascensiunii altor jocuri de curse, seria GRID și-a pierdut oarecum din identitate, balanța dintre simulare și arcade începând să atârne din ce în ce mai greu în favoarea celei de-a doua opțiuni. Iar GRID Legends continuă în această direcție, producătorii adăugându-i însă un Story Mode, probabil încurajați de primirea călduroasă de care s-a bucurat inițiativa similară din F1 2021.

GRID Legends

Drive to Survive, după două săptămâni în Vaslui

Spre deosebire însă de corespondenta din F1 2021, povestea din GRID Legends este mult mai superficială, fiind redată în stilul unui soi de documentar despre ascensiunea unei echipe din campionatul fictiv GRID World Series. Scurtele secvențe cu actori reali, majoritatea „interviuri”, sunt intercalate astfel într-o serie de curse, nici foarte lungi, nici foarte dificile. Treci foarte rapid prin întreaga „poveste”, cu impresia că ai asistat la un soi de „Drive to Survive” cu buget redus, care, sincer, nu aduce niciun plus jocului.

Nici provocarea nu prea există, chiar și atunci când urci dificultatea pe trepte gen Hard, probele în sine fiind foarte ușoare, întregul Story Mode, cu secvențele cinematice incluse și medalie de aur în toate probele, putând fi finalizat în 3-4 ore.

GRID Legends

Iar dacă în cazul poveștii să zicem că lucrurile sunt voit mai ușoare, pentru a familiariza nou-veniții cu mecanicile de joc, precum un soi de tutorial extins, această relativă superficialitate se extinde, din păcate, și asupra modului Carieră. Aici trebuie să avansezi prin mai multe etape ale aceluiași World Series, pornind de la rookie și ajungând până la profesioniști, în fiecare dintre acestea având libertatea de a concura în cadrul mai multor categorii ale sporturilor cu motor.

Așadar, după cum seria aceasta ne-a obișnuit de-a lungul anilor, și în GRID Legends putem alerga în camioane, mașini de stradă tunate pentru curse, mașini GT, monoposturi etc. Această libertate de alegere și diferențele evidente dintre aceste tipuri de vehicule fac în continuare deliciul curselor din Legends, chiar dacă jocul rămâne foarte ușor pentru un gamer experimentat.

GRID Legends

Merită menționate în special cursele de camionete, pe parcursul cărora pe circuite își fac apariția și niște rampe care, din cauza suspensiilor exagerate caracteristice acestor vehicule, te pot scoate din competiție dacă nu sunt abordate cumpătat. De asemenea, în întrecerile de bolizi cu propulsie electrică, GRID Legends abandonează în întregime și ultimele pretenții de simulator, îndemnând jucătorii să treacă prin niște „porți” plasate în afara trasei ideale de pe traseu, fiecare astfel de reușită adăugând unei rezerve de boost pe care o poți folosi la nevoie. Per total, selecția de mașini incluse este mulțumitoare, chiar dacă nu include decât câteva modele din fiecare categorie.

Modul carieră este piperat și cu elemente pe care le-am mai întâlnit și în precedentele jocuri de la Codemasters: deblocarea de upgrade-uri pentru fiecare mașină în parte, de abilități atât pentru colegul de echipă, cât și pentru mecanic sau obiectivele impuse de sponsori.

Când vine vorba de circuitele și traseele pe care ne putem întrece în GRID Legends, lucrurile stau bine și… nu prea. Racerii cu vechime se vor bucura să revadă circuite legendare precum Suzuka sau Mount Panorama, însă vor rămâne oarecum dezamăgiți de cât de ușor este să le „stăpânești”, în comparație cu alte jocuri de acest gen. Cei care caută decoruri mai spectaculoase le vor găsi în cadrul circuitelor urbane, acestea fiind însă mult prea asemănătoare cu corespondentele pe care le-am tot întâlnit în serie de la Race Driver: GRID și până acum.

GRID Legends

Next-gen și nu prea

Spre deosebire de proaspăt lansatul Gran Turismo 7 și chiar față de F1 2021, GRID Legends are un aspect îndreptat mai degrabă către latura spectaculoasă și mai puțin spre realism. Astfel, mașinile nu sunt nici pe departe le fel de detaliate precum în GT7, însă circuitele par mai pline de viață, mai populate de public, de baloane, artificii etc.

De asemenea, deși comportamentul mașinilor este mai puțin afectat de ploaie, acest gen de condiții meteorologice sunt spectaculos redate, cu apa care se scurge pe parbriz, obturează vederea etc. La „strălucirea” întregului pachet vizual pune umărul și AI-ul, parcă programat să greșească mult mai des, jucătorul transformându-se astfel în martor la derapaje pierdute de sub control, accidente sau chiar abandonuri ale piloților controlați de „calculator”.

GRID Legends

Jocul rulează foarte bine pe PlayStation 5, unde nu am perceput nicio scădere vizibilă de framerate sub obișnuitul 60fps. Totuși, dintr-un motiv care-mi scapă, opțiunea de 120Hz din meniul jocului era inaccesibilă, deși am rulat GRID Legends pe un TV compatibil cu standardele HDMI 2.1 (pe care am putut activa setarea similara din F1 2021).

În schimb, mixul audio din GRID Legends este de la dezamăgitor în jos. Pe parcursul poveștii, nu îmi puteam auzi zgomotul motorului din cauza muzicii date mult prea tare; iar dacă renunți la muzică, în continuare, atunci când conduci folosind camera de la bord, sunetul motorului este mult, mult prea discret. De asemenea, în unele instanțe, vocile comentatorilor pur și simplu se pierd în mix, singurul indiciu rămas în privința faptului că aceștia vorbesc în continuare fiind subtitrările care continuă să apară pe ecran.

GRID Legends

Nu în ultimul rând, implementarea facilităților permise de controllerul DualSense este foarte slabă. În afara pedalei de frână, pe care o „simți” în triggerul rezistiv stâng, vibrațiile sunt foarte slabe, iar feedback-ul haptic lipsește cu desăvârșire, mai ales atunci când treci cu roțile peste vibratoarele instalate în viraje. Pur și simplu nu înțeleg o asemenea omisiune, jocul aflându-se, din acest punct de vedere, la ani lumină în spatele lui Gran Turismo 7, spre exemplu.

Deși nu este tocmai rău, GRID Legends cu greu își găsește un loc în peisajul actual al jocurilor cu mașini. Pe de-o parte, cei care înclină spre simulatoare ceva mai serioase au la dispoziție alternative precum Gran Turismo 7, Assetto Corsa Competizione (recent lansat pe PS5 și Xbox Series) sau chiar F1 2021. De cealaltă parte, amatorii de arcade-uri cred ca vor fi mult mai mulțumiți de Forza Horizon 5 sau, de ce nu, DiRT 5 tot de la Codemasters.

GRID Legends
Părţi pozitive
  • mai multe discipline ale sporturilor cu motor
  • mod Cariera mai cuprinzător
  • cursele de mașini electrice
  • selecție variată de circuite
  • aspect grafic plăcut și framerate fluent
Părţi negative
  • modul Story neinspirat și prea scurt și ușor
  • dificultatea scăzută a jocului, per ansamblu
  • multe circuite se repetă de la primul GRID și până acum
  • mixul audio dezamăgitor
  • lipsa unei implementări decente a feedback-ului haptic