Kena Bridge of Spirits Review: un debut promițător, chiar dacă ușor stângaci

Autor: Cosmin Aionita | 02.11.2021

Dezvăluit inițial în cadrul evenimentului ce a marcat debutul consolei PlayStation 5, Kena: Bridge of Spirits promitea o prezentare grafică de excepție, numai bună pentru a contura, așa cum se cuvine, atmosfera de basm a jocului. Iar în spatele proiectului stătea Ember Lab, un studio cu experiență în ceea ce privește animația computerizată, aflat însă la prima sa încercare în domeniul jocurilor video. Iar aceste debut ludic este trădat, din păcate, de unele probleme legate de gameplay.

Kena Bridge of Spirits

De altfel, Kena: Bridge of Spirits, luat în ansamblu, poate părea un joc ce provine dintr-o altă era a gaming-ului. Lăsând la o parte grafica modernă, creația celor de la Ember Lab pare că își trage seva din platformerele 3D și titlurile action/adventure din epoca PlayStation 2, propunând o formulă de joc mult mai liniară și oarecum simplistă decât blockbusterele din ziua de azi. Iar această abordare nu este deloc rea.

După o scurtă secvență introductivă, menită să familiarizeze jucătorii cu mecanicile de bază, Kena: Bridge of Spirits se deschide, însă nu în maniera titlurilor open world contemporane. Porțiuni importante ale hărții nu sunt accesibile în primă fază și trebuie să le explorezi pe cele disponibile în vederea obținerii abilitățile necesare pentru a debloca progresul. Iar jocul “curge” destul de natural, combinând secvențele de explorare cu luptele și porțiunile de platforming.

Kena Bridge of Spirits

Debut cu oarecare probleme de gameplay

Din păcate, fiecare dintre aceste elemente suferă, cel mai probabil din cauza lipsei de experiență a celor de la Ember Lab în privința realizării de jocuri video. Spre exemplu, confruntările cu inamicii sunt simpliste în teorie, cu un număr limitat de atacuri pe care Kena le poate executa. Dacă luăm în calcul și posibilitatea de a trage cu arcul (pe care o deblochezi un pic mai târziu în joc), sistemul de lupta din Kena poate fi considerat o replică mult mai puțin complexă a corespondentului său din Horizon: Zero Dawn.

Însă, în timp ce confruntările și mișcările eroinei din Horizon erau foarte bine gândite și finisate, în Kena abilitățile protagonistei în raport cu numărul de inamici, “viața” de care dispun aceștia și, uneori, locurile unde se desfășoară luptele pot crea destule momente de frustrare. Nu avem parte nici pe departe de un nivel de dificultate comparabil cu jocuri precum Returnal sau Dark Souls, dar aflat totuși într-o evidentă antiteză cu aspectul “de familie” al jocului. Astfel, deși look-ul l-ar recomanda pentru prichindei, aceștia nu vor ajunge foarte departe fără ajutorul unui părinte.

Kena Bridge of Spirits

În privința explorării și rezolvării de puzzle-uri, Kena: Bridge of Spirits stă mult mai bine, însă și aici apar, pe parcursul jocului, câteva secvențe care trădează faptul că avem de-a face cu prima încercare a unui studio debutant. Spre exemplu, într-o anumită fază te poți bloca efectiv pentru că nimeni nu te-a instruit în prealabil că arcul cu săgeți poate fi folosit și pentru navigarea unor distanțe mai mari, nu doar pentru lupte. La fel în cazul unui puzzle, în care producătorii se așteaptă să deduci soluția (ce-i drept, expusă “la vedere”) fără a te familiariza mai întâi cu faptul că decorurile pot ascunde astfel de indicii.

Atât în privința luptelor, cât și în ceea ce privește rezolvarea de puzzle-uri, formula este diversificată de apariția în peisaj ai micilor aliați ai Kenei, simpaticii Rot. Aceștia pot fi găsiți, eliberați și recrutați din diferite locuri mai mult sau mai puțin evidente, presărate pe parcursul jocului, și îndeplinesc mai multe funcții. În timpul confruntărilor, micuții Rot pot încetini unii inamici (altora le pot provoca și daune), îi pot reface “viața” Kenei (dacă sunt direcționați către anumite plante) și sunt absolut necesari pentru a progresa prin poveste, în general.

Kena Bridge of Spirits

Să zicem însă că te obișnuiești atât cu luptele, cât și cu partea de explorare, apelând fie la diminuarea cu o treaptă a dificultății, fie la upgrade-urile disponibile pentru armele Kenei, dar și pentru “turma” de Rot care o acompaniază. Un aspect care m-a deranjat însă până la finalul jocului a fost lipsa de “precizie” a mișcărilor eroinei, care afectează sever secvențele de platforming. Acestea vor deveni foarte frecvente în ultima parte a jocului, iar multe dintre ele se desfășoară contra timp, scoțând și mai mult în evidență inexactitatea acestor manevre.

Până la urmă este vorba însă de lipsuri pe care Kena: Bridge of Spirits le are în comparație cu jocuri mult mai pretențioase, provenite de la companii veterane. Per total, experiența oferită de titlul celor de la Ember Labs este satisfăcătoare, ba chiar încântătoare pe alocuri, pentru parcurgerea întregii povești fiind necesare undeva între 9 și 12 ore, în funcție de nivelul de dificultate ales.

Kena Bridge of Spirits

Poveste subțire, grafică excelentă

Un aspect peste care nu putem trece însă atât de ușor este “subțirimea” firului epic din Kena. Mă așteptam ca un studio cu experiență în ceea ce privește filmele animate să pună la punct o poveste ceva mai bine închegată. Din păcate, în timp ce unele personaje pe care le întâlnești pe parcurs sunt mai bine creionate, cu detalii despre trecutul și companionii acestora, tocmai eroina este foarte superficial dezvoltată din punct de vedere narativ. Parcă am experimentat un episod mai avansat al unui serial ale cărui prime capitole mi-au scăpat.

Măcar secvențele cinematice sunt foarte, foarte bine realizate, urcând nivelul calitativ la o treaptă superioară prezentării grafice din jocul propriu-zis. Un lucru pe care nu-l înțeleg însă este numărul redus de care pe secundă la care rulează aceste filmulețe, aflat într-un contrast evident și foarte deranjant cu framerate-ul fluent din gameplay.

Kena Bridge of Spirits

De altfel, Kena: Bridge of Spirits se aliniază trendurilor actuale, oferind două moduri de afișare, atunci când este rulat pe o consolă PlayStation 5. Poți opta între rezoluția 4K nativă, la un framerate de 30 de cadre pe secundă, sau alternativa 4K upscalată, cu un framerate “lin” de 60fps. Având în vedere accentul pe care jocul îl pune pe platforming și lupte, a doua opțiune mi se pare cea logică, pe care o recomand tuturor.

Drept concluzie, Kena: Bridge of Spirits este un joc foarte arătos, cu o structură oarecum inedită pentru această perioadă, tras însă în jos de unele stângăcii in ceea ce privește gameplay-ul sau povestea sa. Sincer, la prețul actual de 40€ as avea câteva rezerve în privința achiziționării sale imediate. Totuși, odată cu iminentele reduceri din perioada următoare, Kena: Bridge of Spirits mi se pare un cadou destul de potrivit pentru jucătorii cu vârste mai fragede.

Kena Bridge of Spirits
  • prezentare grafică foarte bună
  • structura liniară, ușor de înțeles