Live A Live Review: un RPG clasic, readus la nivel de capodoperă

Autor: Cosmin Aionita | 30.08.2022

Poate că am fost norocos că am avut un Super Famicom, mi l-am luat din târgul de vechituri, prin 1995, însă ăsta era nou și furat de băieții care „făceau” Germania prin anii ’90. Țin minte și acum că l-am luat cu trei „casete”, iar pe una erau 36 de jocuri NES, Mario, Zelda etc., Final Fight și Live A Live. Era un joc care spărgea tiparele, reprezenta o nouă eră în industria de gaming, însă eu nu i-am dat atenție, pentru că mi se părea foarte greu. După aproape 30 de ani, Square Enix l-a readus la viață într-o manieră pur și simplu surprinzătoare, fantastică, aproape de perfecțiune.

Probabil că sunt foarte puțini familiarizați cu originalul, care propunea o aventură cu opt capitole, cu protagoniști diferiți în diferite locații și perioade de timp, de la preistorie, la China Imperială, Japonia samurailor, Vestul Sălbatic, prezentul (adică anii ’90), viitorul etc. Cu design diferit, povești diversificate, așa că toate meritau din plin exploatate și experimentate. Atenție, niciun capitol nu este slab, fiecare are farmecul său și creează o identitate unică pentru RPG-urile turn based. Asta și distinge Live A Live de alte jocuri de gen.

Live A Live

Explorați repede, vă ajută enorm în luptă

La fel ca multe jocuri de acest gen, în Live A Live ai mai multe de făcut decât ceea ce a-i crede inițial, la prima vedere, pentru că fiecare capitol individual are conținut suplimentar pe lângă obiectivul principal, încurajând explorarea.

Și așa, jocul îți permite să personalizezi povestea, experiența ta, pe măsură ce alegi și ordinea în care vei aborda capitolele. Toate te prind de la început, iar jocul este atât de bun, că nu m-aș opri până mâine din laude.

Cel mai bine, atunci când începi jocul, ia-o cu Preistoria și familiarizează-te cu harta, te învață că un steag portocaliu este obiectivul principal, cel gri este zonă neexplorată, iar la albastru ai fost și poate ar fi bine să mai cauți. Ce găsești în locații? Capcane pentru inamici și poțiuni pentru a-ți reface viața în timpul luptelor. Tot ceea ce dobândești funcționează în tandem cu personajul tău și te ajută enorm.

Live A Live

Vestul Sălbatic, preferatul meu

Unul dintre capitolele jocului, The Wanderer in the Wild West, te pune în pielea unui haiduc căutat din Vestul Sălbatic și începe ca un film cu Clint Eastwood și muzica lui Morricone.

Dacă sunteți fani western, lupta din acest capitol se bazează pe arme, iar unele dintre abilități sunt atât de distractive. Adică am găsit morcovi, i-am pus drept capcane, iar caii mâncau și inamicii dispăreau de supărare. Și nu m-am putut abține să nu mă simt ca un Billy The Kid virtual în timp ce trăgeam mai multe runde de gloanțe. Cu toate acestea, trucul în Vestul Sălbatic este poziționarea, deoarece trebuie să stai în locul corect pentru că poți fi lovit din toate părțile de gloanțe, mai ales când intră căpetenia în acțiune. Bine ar fi să vă concentrați toate eforturile pe boss, pentru că doborârea lui aduce și fuga celor din banda sa.

Live A Live

Dintre toate capitolele din joc, trebuie să spun că The Successor în China Imperială este fantasic. Ești un Shifu care trebuie să găsească discipoli. Imaginați-vă un maestru kung-fu în căutarea ucenicilor: unul a furat tăiței pentru mâncare, altul vrea să bată un moș neajutorat și tot felul de idei japoneze năstrușnice.

Și nu ești singur în toată această aventură, fiecare poveste are personajele secundare, care te ajută și care se dezvoltă alături de tine. În China Imperială ai și antrenament pentru discipolii tăi, îi vei favoriza, le alegi stiluri de luptă diferite etc.

Live A Live

Luptele, poate cam lipsite de spectaculozitate

Când vine vorba de combat în Live A Live, nu știu ce să zic. Nu este îmbunătățit față de clasicul din 1994, dar bifează și aici un plus: felul în care se schimbă ecranul, grila sau culoarele pe care ataci sunt foarte bine definite, adică simți că nu te deplasezi pe o hartă invizibilă. Este foarte ușor să înțelegi când inamicul este în raza ta de acțiune sau nu. Și inspirația joacă un rol important în lupte: uneori este bine să lași inamicul să te atace primul și-l rupi în două cu un contraatac, cu foarte multe moduri de a-i “face felul”.

Există un meniu de abilități, iar protagoniștii luptă diferit. Asta transformă Live A Live în ceva aproape de o capodoperă: în fiecare poveste personajele au stiluri total diferite, unul dă cu bâta, altul este expert în arte marțiale, altul dă bine cu pumnul, iar altul mânuiește armele natural. Unele abilități vă cer să închideți distanța, în timp ce altele, cum ar fi aruncarea shuriken-urilor, vă țin la distanță.

Live A Live

De rejucat și rejucat…

În concluzie, Live A Live este un RPG turn based superb, entuziasmant, pentru că oferă o întoarcere plăcută la perioada de glorie a genului din anii ’90. În același timp, jocul a întinerit într-un mod remarcabil, mai ales în 2022, atât pentru fanii vechi, cât și pentru cei noi. Dacă ți-au plăcut Octopath Traveler sau Triangle Strategy sau ești fan X-Com, cu siguranță că Live A Live merită spațiul ocupat pe card (aproximativ 30 GB) și cele peste 20 de ore necesare pentru a-l finaliza. Și asta doar la prima parcurgere, pentru că plănuiesc să îl rejoc: farmecul, carisma și personajele sale autentice oferă o experiență pe care cu greu o găsiți în altă parte. Un RPG sublim care a rezistat trecerii timpului.

Live A Live
  • voice acting (atunci când apare) și dialoguri superbe
  • elemente vizuale minunate, îmbină dioramele pixelate și sprite-urile clasice