Persona 3 Reload Review: un remake de neratat

Autor: Cosmin Aionita | 28.02.2024

Țineți minte că nu demult vă vorbeam despre Persona 5 Tactica și cât de mare a fost bagajul dezamăgirilor în legătură cu acel spin-off mai puțin inspirat. Dar oamenii care se ocupă de franciza japoneză, care luptă de atâția ani să păstreze Persona în topul JRPG-urilor, au venit cu o capodoperă fără seamăn: Persona 3 Reload.

Persona 3 Reload

Diamant atunci, magnific acum

Cred că sunt aproape 17 sau 18 ani de la apariția jocului Persona 3, care a fost un pionier în lumea JRPG-urilor, un joc puternic, cu personalitate, cu identitate, excepțional. Era revoluționar pe atunci, aducea elemente noi în combat, țin minte că era aproape incredibil pentru un gamer care pornea prima dată un asemenea joc pe PlayStation 2. După ce am instalat Persona 3 Reload mă comportam ca un copil, admiram texturile personajelor, totul „sculptat” cu grație și admirație. Contemplativ, pot spune că Persona 3 Reload bate Persona 5, că respectă acea formulă de succes, însă este măreț, superb, minunat, euforic, plus gătit ușor, un slow cook foarte cult.

Fiecare loc în care am trecut m-a întors cu 17 ani în urmă, iar dacă în Persona 3 original simțeam la un moment dat repetitivitatea agasantă, acum, nu o mai simt. Adică joci 35 de ore și simți că ai mai „băga” 35 de ore și tot nu te-ai sătura.

Persona 3 Reload

Mecanici de tipul Persona 5

Majoritatea gamerilor de nouă generație au început cu Persona 5 și, cu siguranță, vor spune că nu există un JRPG mai bun, iar pentru a ridica Persona 3 Reload la rangul și la așteptările jucătorilor, dezvoltatorii au împrumutat mecanici din acest al cincilea titlu numerotat al seriei. Jocul original, de PS2, nu avea lupte prea provocatoare, iar Tartarus, locul unde te lupți cu monștrii, devenea o plictiseală la un moment dat, pe care n-o mai simți deloc în remake.

Aici improvizează și revoluționează Persona 3 Reload, la prezentarea grafică, aș zice cea mai bună din serie, plus împrejurimile, cu un design superior: școala este minunat realizată, la fel și cele două mall-uri unde interacționează personajul principal, după ore sau noaptea. Cu modele 3D refăcute, personaje desenate ca-ntr-un anime modern, locații excelente, Persona 3 Reload este ceea ce ai putea numi “JRPG-ul perfect”. Cum a spus un antrenor român prin țările arabe: “NO GREȘEALĂ!”.

Persona 3 Reload

Tot ce-i vechi nu piere și devine nou

Ce am mai văzut nou în joc ar fi elementele sociale. Practic, jocul te învață să socializezi, să dezvolți relațiile interumane cu colegii de școală, cu prietenii, pentru că fiecare interacțiune cu ei îți aduce noi abilități, iar Persona devin tot mai puternici și nimicesc adversarii în doi timpi și trei mișcări. Trecând orele, pentru că ai nevoie de minimum 20-25 de ore să simți jocul cel mai bine, vei fi tot mai obișnuit cu meniul de socializare, plus că acum poți să dai timpul înapoi, nu trebuie să te mai temi de celebrul “salvează la fiecare pas”. Chiar dacă ai uitat să îți pui cele mai bune arme și un armament pe măsura, pentru a-i dovedi pe adversari în Tartarus, te întorci un pic și ai rezolvat problema.

Față de jocul original, remake-ul are noutăți în materie de socializare, plus că nu mai există factorul oboseală, așa că dacă ai chef de grinding în Tartarus, păi stai acolo cât vrei și te bați la infinit cu ciudățeniile de jivine cu pene sau fără. E minunat că dezvoltatorii au ținut cont de tot ce au dorit fanii Persona și a ieșit o minunăție. Acum, absolut toate dialogurile au voce, iar personajele nu doar dau din gură, ci au parte și de lip sync, nu ca-n alte JRPG-uri, unde sincronizarea este ca la filmele super low-cost. Coloana sonoră este schimbată în bine, sunt câteva piese pe modul repeat, dar au un ritm bun de tot.

Persona 3 Reload

Nu-i chiar jocul perfect

Până acum am lăudat gameplay-ul, coloana sonoră, schimbările, grafica, dar Persona 3 Reload are unele defecte, iar ritmul poveștii este identic cu cel din titlul original, așa că vei avea momente moarte în joc. De exemplu, ajungi la un nivel maxim în Tartarus, apoi trebuie să aștepți zile bune până se redeschide un alt etaj, așa că doar dai click, click, skip și simți că te ia somnul.

Știam mecanicile, știam jocul, dar parcă am simțit că rugina lăsată în cei 17 ani n-a fost curățată complet. Dacă, în Persona 4 sau 5, personajul tău e mai plin de viață, aici vei simți la un moment dat că e o păpușă pe ațe, du-te acolo, hai mai mergi până la Vasilica, eleva de la biologie, să-ți arate noul chițibaubau, treci pe la Nicolae Dică, să vezi că nu mai antrenează, aleargă și cu Bănel Nicoliță, că se supără colegii. În aceste momente, îți dai seama că personajul tău n-are personalitate, e manevrat după poftele altora. Tocmai pentru că este un remake al unui joc apărut acum 17 ani, unele momente le veți simți greoaie, atipice cu vremurile de astăzi. Și așa apar și unele personaje super enervante.

Persona 3 Reload

Este cel mai bun din serie?

Am jucat jocul pe PC și rulează excepțional, ai impresia de multe ori că te joci un anime, nu ai deloc probleme grafice, niciun bug, iar optimizarea este de nota 10. Ca fan al Persona, vei vedea elementele noi pe care ți le-ai dori și-n alte jocuri pe viitor sau poate te gândești la alte remake-uri. Dar asta nu mă oprește să vă recomand din toată inima Persona 3 Reload, mai ales dacă sunteți fani ai JRPG-urilor.

Persona 3 Reload

Este o capodoperă vizuală, o versiune superbă a unui titlu de legendă din istoria gaming-ului. Povestea solidă, chiar dacă un pic cam veche și trecută, face din Persona 3 Reload un joc superb, o experiență de neuitat. Și ce bine ar fi să nu vă fi jucat deloc Persona, iar titlul acesta, disponibil pe PC, PS4, PS5, Xbox One și Xbox Series X|S, să fie primul pe care să-l încercați. Merită din plin.

Persona 3 Reload
  • din punct de vedere grafic, se prezintă ca un joc nou
  • mecanici de luptă care te duc cu gândul la Persona 5