The Crew Motorfest Review: primul joc bun din serie

Autor: Cosmin Aionita | 05.10.2023

Deși sunt un mare consumator de jocuri cu mașini, fie arcade-uri nebune, fie simulatoare ceva mai serioase, nu pot spune că seria The Crew de la Ubisoft mi-a lăsat cine știe ce impresie. Dimpotrivă, în ciuda eforturilor depuse de producători pentru a „îmbina armonios” conceptele de racing cu cele ale unui joc open world imens, mereu ceva mi se părea nelalocul său în aceste titluri. Am concluzionat, la acea vreme, că pur și simplu modurile în care se pilotează și răspund la comenzi vehiculele nu sunt compatibile cu preferințele mele.

The Crew Motorfest

The Crew Motorfest vine însă să-mi schimbe convingerile, abordând o formulă mult, mult mai familiară: conceptul de festival dedicat iubitorilor de sporturi cu motor, ce are loc într-o locație cât se poate de exotică. Cu alte cuvinte, la prima vedere, The Crew Motorfest ar putea fi lesne confundat cu un joc al seriei Forza Horizon. Asta și pentru că, pe lângă ideea de bază, studioul Ivory Tower s-a inspirat și din controlul și manevrabilitatea mașinilor din seria Forza Horizon. Astfel, Motorfest a devenit primul titlu din serie care, pentru mine, s-a dovedit a fi „fun” în ceea ce privește pilotatul (sau șofatul, dacă vreți) propriu-zis.

Viața-i un Playlist

Față de jocurile seriei Forza Horizon, The Crew Motorfest propune o campanie structurată diferit: probele sunt grupate sub forma unor Playlist-uri, fiecare dintre acestea cu o tematică anume. Spre exemplu, avem un Playlist dedicat competițiilor off-road, unul cu tematica curselor de stradă japoneze, unul cu drifting, altul cu istoria legendarului model Porsche 911 și multe altele. Cu alte cuvinte, pe lângă întrecerile propriu-zise, afli și câteva informații interesante despre categoria de mașini în care concurezi în acel moment, despre trecutul acestora și locurile prin care treci.

The Crew Motorfest

Și, de fiecare dată, ești răsplătit cu un model emblematic raportat la subiectul respectivului Playlist. Mi-a plăcut destul de mult această abordare, cursele fiind deseori acompaniate de discuții radio cu un expert în domeniu sau chiar de secvențe cinematice explicative. Un alt lucru pe care l-am apreciat la acest format este accentul predominant pus pe întrecerile auto, în detrimentul celor cu avioane sau bărci cu motor. Cele din urmă au doar un playlist al lor și nu distrag atenția de la subiectul principal: mașinile.

La început, accesul la aceste Playlist-uri este deschis oricui, vehiculele necesare pentru a concura fiindu-ți „împrumutate” de către joc în fiecare probă. Ulterior, accesul la playlist-urile mai avansate este condiționat de deținerea unui anumit model de vehicul, pe care îl poți fie cumpăra cu banii strânși în probele parcurse deja, fie cu fonduri dobândite în schimbul banilor reali. Deși prezența unei asemenea opțiuni nu este binevenită într-un joc pe care oricum trebuie să-l achiți la preț complet, obținerea locurilor fruntașe în întrecerile dintr-un playlist mai mereu asigură fondurile in-game necesare pentru a achiziționa vehiculul cerut pentru a debloca accesul la următorul playlist.

The Crew Motorfest

Totuși, faptul că jocul mereu îți oferă „cu împrumut” mașinile necesare pentru fiecare proba diminuează mult din dorința jucătorilor de a-și îmbunătăți bolizii din propriul garaj. În majoritatea timpului, acestea pur și simplu vor juca rolul de „Uber” până la următoarea probă din playlist-ul pe care îl joci. Odată completat un playlist, îi vei putea relua probele și cu alte mașini, însă nu știu cât de mult merită să pierzi timpul cu așa ceva în detrimentul descoperirii unui nou playlist.

O altă problemă pe care am descoperit-o jucând a fost implementarea deficitară a conceptului de a derula timpul înapoi, pentru a corecta anumite greșeli de pilotaj, inaugurată acum mulți ani de seria GRID și apoi preluată și de Forza. Aceasta funcționează fix cum te-ai aștepta în cursele normale: ții apăsat butonul Y de pe controller pentru a derula înapoi timpul până într-un moment prielnic, iar apoi îi dai drumul pentru a relua cursa din acel punct. În probele de tip time trial sau contra timp, funcționalitatea suferă: acțiunea propriu-zisă se derulează înapoi, însă nu și cronometrul. Ajungi să fii pus în imposibilitatea de a finaliza o astfel probă dacă ai făcut și cea mai mică greșeală, derularea cu Y mâncându-ți din timp în loc să te ajute.

The Crew Motorfest

Performanță la jumătate din așteptări

Din punct de vedere vizual, The Crew Motorfest arată mulțumitor, ba chiar foarte bine pe alocuri, jocul celor de la Ivory Tower ridicându-se la standardele impuse de cele mai recente titluri Forza Horizon. Totuși, optimizarea nu este la nivelul la care ar fi trebuit să fie. De ce? Pentru că în Motorfest ai numai doua ținte de framerate: 30 și 60 de cadre pe secundă.

Cu alte cuvinte, chiar și pe un sistem de top, echipat cu un procesor sau o placă video de ultimă generație, și atunci când optezi pentru rularea într-o rezoluție mai scăzută, maximul pe care îl poți obține sunt 60fps. Prea puțin în condițiile în care soluțiile hardware disponibile în ziua de azi, pornind de la plăci video și ajungând până la monitoare de gaming cu rate de refresh amețitoare, ar permite framerate-uri mult mai ridicate. Așa cum se întâmplă, spre exemplu, în Forza Horizon 5.

The Crew Motorfest

Mai mult, în plină creștere în popularitate a PC-urilor miniaturizate sub forma unor console de gaming portabile, The Crew Motorfest nu punctează cum ar trebui nici la acest capitol. Spre exemplu, Forza Horizon 5 poate fi rulat lejer cu 60fps pe un astfel de dispozitiv – cum ar fi un ASUS ROG Ally – nefiind nevoie nici măcar de reducerea la minimum a detaliilor grafice. În schimb, Motorfest abia reușește să ofere o experiență jucabila la 30fps pe un astfel de dispozitiv, cu opțiunile grafice coborâte la minimum.

Nu în ultimul rând, deși avem parte de un joc bogat în conținut single player, The Crew Motorfest nici măcar nu poate fi pornit în absența unei conexiuni la Internet.

The Crew Motorfest

Chiar și așa, trebuie să recunosc că m-am distrat mult cu noul joc din seria The Crew. În sfârșit, șofatul mașinilor este satisfăcător și responsiv, iar acesta este, de departe, cel mai important aspect într-un joc de curse. De asemenea, formatul de Playlist-uri pentru probele din campanie mi s-a părut inspirat și, într-o oarecare măsură, informativ. Iar dacă și optimizarea era pe măsură, nota finală ar fi fost și mai mare.

The Crew Motorfest
  • control și manevrabilitate bune
  • organizarea campaniei in Playlist-uri