The Last of Us Part I Review: remake sau remaster?

Autor: Cosmin Aionita | 31.08.2022

Trebuie să recunosc că anunțul celor de la Sony referitor la realizarea și lansarea unei noi ediții a jocului The Last of Us m-a lasat un pic contrariat. Și asta pentru că deja am avut parte de creația celor de la Naughty Dog atât pe PS3, cât și pe PS4, în format remasterizat (iar această versiune funcționează și pe PS5). Ce aduce în plus acest The Last of Us Part I pentru PlayStation 5 și cât de justificat este prețul premium pe care publisher-ul îl cere în schimbul acestui produs?

Pentru a elucida acest mister, putem încerca să clasificăm unde se „încadrează” The Last of Us Part I. Avem parte de încă o remasterizare sau de un remake complet? Un simplu remaster este eliminat din start din discuție, o astfel de ediție fiind lansată deja pe PS4. Atunci avem parte oare de un remake complet, care profită și de avansul tehnologic scurs de la apariția inițială de pe PS3, dar și de progresul și îmbunătățirile de gameplay pe care le-am întâlnit în The Last of Us Part II pe PS4? După parcurgerea acestui Part I, înclin înspre această a doua variantă, însă cu unele rezerve, ce atârnă destul de greu în privința verdictului final.

The Last of Us Part I

Grafică, grafică și iarăși grafică

Și asta pentru că, într-adevăr, din punct de vedere vizual, The Last of Us a fost refăcut complet pentru această ediție „Part I”. Pe scurt, nu există colțisor de nivel sau textură care să nu fi fost relucrate și aduse la standardele grafice contemporane. De asemenea, încăperi altădată golașe și monotone au suferit o transformare uimitoare: au primit o sumedenie de detalii în plus, iluminare refăcută, toate menite să aducă și prima aventură a lui Joel și Ellie la standardele anului 2022. Mai mult, modelele de personaje și mimica facială a acestora au fost actualizate, emoțiile redate fiind și mai credibile. Poate cel mai bun exemplu în acest sens este cel al personajului Tess, diferențele dintre varianta inițială și cea actuală fiind „ca de la cer la pământ”.

Totuși, să nu vă așteptați la ceva ce nu ați văzut deja în alte titluri, unul dintre ele fiind chiar The Last of Us Part II. Da, noua față grafica a lui The Last of Us Part I este detaliată, upgradată și superioară versiunii inițiale, însă nu folosește cine știe ce tehnologii ultra-moderne super-pretențioase. Spre exemplu, nu vă veți bucura de Ray Tracing în acest produs. De altfel, și consola PlayStation 5 dă semne că ar putea „duce” mai mult decât are de oferit acest remake vizual: în cazul utilizării unui afișaj cu suport pentru 120Hz, modul de redare Fidelity (rezoluție 4K nativă) țintește spre 40fps (spre deosebire de obișnuitul 30fps), iar în modul Performance (dacă alegeți să deblocați framerate-ul, opțiune disponibilă în meniul jocului), framerate-ul urcă semnificativ peste uzualul 60fps în „4K dinamic”. Rămâi astfel cu impresia că, deși grafica a făcut un salt imens, The Last of Us Part I putea fi adaptat cu ușurință și pentru PlayStation 4, în limitele a 30 de cadre pe secundă și ale unor rezoluții mai modeste.

The Last of Us Part I

Am insistat atât de mult asupra „pachetului grafic” din The Last of Us Part I pentru că, în proporție de aproximativ 90%, acesta e singurul lucru cu adevărat nou din ediția pentru PS5 a jocului. Din păcate, modernizarea împrumutată din The Last of Us Part II este aplicată numai la nivel vizual, neafectând foarte mult desfășurarea propriu-zisă a jocului. Este adevărat, avem parte de HUD-ul actualizat din Part II, precum și de prezentarea mult mai detaliată a aplicării de upgrade-uri la work benches, la rândul ei împrumutată din al doilea joc al seriei. În rest, din păcate, în ciuda acestor „haine” noi, „împăratul” a rămas același.

Mai exact, avem parte de fix aceleași mecanici de joc, aceleași niveluri, aceleași evenimente scriptate, pauze cinematice și curs al jocului. Imaginați-vă un brad de Crăciun: în timp ce versiunea originală reprezenta varianta împodobită cu globuri si ghirlande învechite, Part I beneficiază de o serie de decorațiuni complet noi, mult mai spectaculoase și încântătoare din punct de vedere vizual. Dar, sub toate podoabele, rămâne același brad.

The Last of Us Part I

Mai este ceva nou?

Ce-i drept, cei de la Naughty Dog se laudă că au implementat și sistemul de AI (inteligență artificială) din The Last of Us Part II, care, în teorie, ar trebui să adauge un nivel sporit de dinamism și dramatism luptelor din acest remake. Realitatea, cel puțin potrivit experienței mele, este diferită: am reluat un anumit moment al jocului de mai multe ori pentru a observa cum reacționează inamicii. Deloc surprinzător, am văzut fix același comportament din partea lor, care, după câteva încercări, mi-a permis să plasez în avans capcane și explozibili pe traiectoriile acestora și să-i elimin fără ca măcar să fie nevoie să-i înfrunt direct. Ce încerc să spun este că, în ciuda utilizării unor rutine de AI modificate, jucătorii probabil că nu vor simți cine știe ce diferențe semnificative față de ediția originală.

The Last of Us Part I

Pentru a nu fi nedrept cu aceasta nouă ediție, trebuie amintită și adăugarea unor noi moduri de joc, cum ar fi New Game+ sau Speedrun Mode, deblocate după prima parcurgere a campaniei principale. Însă și acestea reprezintă tot variațiuni pe aceeași temă, care cântăresc destul de puțin în ceea ce privește valoarea adăugată de acest Part I. De asemenea, pentru gamerii cu diferite deficiențe, au fost adăugate opțiuni de accesibilitate mult mai consistente.

Nu vreau să fiu înțeles greșit: The Last of Us, alături de mini-campania DLC Left Behind (inclusă la rândul său, în versiune refăcută grafic, în această nouă ediție), rămâne un joc de excepție și unul dintre cele mai bune titluri lansate de Sony vreodată, indiferent de generația de console pe care și-a făcut apariția. Iar acest Part I păstrează toate atuurile inițiale (ba chiar putem spune că privim cu alți ochi porțiunea sa narativă, de când am trăit și noi pe viu o pandemie) și le îmbunătățește din punct de vedere grafic.

The Last of Us Part I

Sunt însă suficiente aceste veșminte noi pentru a justifica prețul de aproape 80€ pe care Sony îl cere pentru The Last of Us Part I? Poate pentru jucătorii de pe PC (jocul a fost anunțat și pentru PC), care n-au apucat încă să treacă prin această aventură memorabilă. Sau pentru cei pentru care PlayStation 5 reprezintă prima lor consolă. Poate altfel vorbeam dacă aveam parte de The Last of Us Part I și The Last of Us Part II, într-un singur pachet complet pentru PS5, la acest preț.

În condițiile actuale însă, în ciuda upgrade-ului vizual, nu pot recomanda cu inima deschisă The Last of Us Part I la acest preț. Primiți, în mare, același joc (cu o grafică mai puțin impresionantă, ce-i drept) și dacă jucați The Last of Us Remastered, la o fracțiune din costul versiunii noi. Sau, mai bine, așteptați o reducere semnificativă de preț, versiunea de PC sau pachetul cu ambele jocuri ale seriei, în funcție de caz.

The Last of Us Part I
  • porțiunea grafică refăcută în totalitate cu aceeași atenție la detaliu precum în The Last of Us Part II
  • HUD-ul și work bench-urile din The Last of Us Part II