Assassin’s Creed Mirage Hands-on Preview: un AC ca pe vremuri?

Autor: Cosmin Aionita | 12.09.2023

Cele mai noi titluri ale seriei Assassin’s Creed sunt îndrăgite de milioane de jucători, mulți dintre ei alegând să petreacă zeci sau chiar sute de ore în Egiptul antic din Origins, Grecia din Odyssey sau asaltul vikingilor asupra Insulelor Britanice din Valhalla. Totuși, există o categorie de nostalgici, din care face parte și autorul acestui articol, pentru care Assassin’s Creed înseamnă parkour prin orașe foarte detaliate, referințe istorice, abilitatea Hidden Blade-ului de a ucide instantaneu țintele și mai puțin dialogurile extinse, loot-ul și grinding-ul din jocurile AC recente.

Assassin’s Creed Mirage

Pentru a satisface și această categorie de public, înainte de a trece la viitorul Assassin’s Creed RPG-izat, Ubisoft a hotărât să facă o scurtă oprire în “stația” Mirage, un titlu ce își dorește să aducă un soi de tribut elementelor care au pus bazele seriei acum mai bine de 15 ani. Pe scurt, Assassin’s Creed Mirage își propune să fie un joc mai „concentrat”, bazat pe ingredientele-cheie ale seriei – parkour, stealth, mixul dintre realitate istorică și ficțiune –, care să nu necesite sute de ore pentru a fi finalizat în totalitate.

În acest sens, jucătorii vor intra în pielea lui Basim Ibn Ishaq, personaj familiar pentru cei care au trecut prin Assassin’s Creed Valhalla, și vor experimenta începuturile sale din frăția asasinilor, într-un Bagdad înfloritor al secolului al IX-lea. Cu alte cuvinte, un „cadru” cum nu se poate mai potrivit pentru a ne aduce aminte de originile seriei Assassin’s Creed, pe care am avut ocazia să-l testăm prin intermediul unui preview demo pus la dispoziție de Ubisoft.

Assassin’s Creed Mirage

Revenirea la origini, cu bune și cu rele

În ciuda acestei reorientări către abandonarea elementelor de RPG ce au caracterizat cele mai recente titluri din serie, Assassin’s Creed Mirage păstrează conceptul de inventar și un sistem de crafting mai limitat, prin intermediul căruia poți aplica anumite upgrade-uri.

Assassin’s Creed Mirage

Misiunile pe care le-am parcurs în acest demo puneau foarte mult accent pe latura stealth, în sensul în care, odată descoperit, Basim nu era cine știe ce luptător, fiind eliminat relativ rapid de gărzile care patrulau prin Bagdad. Iar aici, din păcate, iese în evidență sistemul de parkour/deplasare prin mediul înconjurător, foarte inexact, așa cum era și în primele jocuri ale seriei. Totuși, suntem în 2023, iar stângăciile tolerabile în 2007 se dovedesc foarte deranjante acum, mai ales în condițiile în care, geometric vorbind, mediul de joc este mult mai complex în Mirage decât la începuturile seriei.

Ajungi în situații în care trebuie să te miști cu precizie pentru a evita inamicii, iar Basim mai mereu o ia fix prin locurile pe care nu ai dori să o facă, sau, în loc să-și execute inamicii cu lama din dotare, îi atacă cu sabia, alarmându-i și forțându-te la un restart nedorit al misiunii. Ce-i drept, am avut ocazia de a încerca acest demo AC Mirage prin intermediul unei soluții de streaming, care ar fi putut adăuga, la rândul ei, o întârziere nedorită între acționarea comenzilor și executarea acestora pe ecran. Poate, atunci când veți juca local, Basim va fi mai „ascultător”.

Assassin’s Creed Mirage

Reîntorcându-ne la principiile stealth care au caracterizat seria încă de la începuturi, pe lângă obișnuitele throwing knives sau smoke bombs, a fost introdus și sistemul prin intermediul căruia poți elimina mai mulți inamici „dintr-o singură mișcare”, precum în jocurile Splinter Cell. Asemenea lui Sam Fisher, Basim își poate marca victimele și apoi le poate ucide cu o singură comandă. Abilitatea este însă limitată de o băruță, pe care o poți alimenta suplimentar executând stealth kills.

Iar când ești nevoit să confrunți direct inamicii (fie că ți-ai dorit, fie că nu), luptele se dau în stilul jocurilor Assassin’s Creed recente, cu posibilitatea de a eschiva atacurile sau de a le para, în funcție de necesități. Totuși, după cum aminteam mai devreme, Basim nu este tocmai un luptător înnăscut, cel puțin pe parcursul misiunilor pe care am avut ocazia să le încercăm în acest demo, varianta confruntărilor directe nefiind tocmai eficientă.

Assassin’s Creed Mirage

Un pic de efort înainte de vărsarea de sânge

Și, dacă tot am adus în discuție misiunile din acest demo, ce țin de firul poveștii principale, este limpede faptul că principala sursă de inspirație a producătorilor a fost primul joc din seria Assassin’s Creed. Dacă vă aduceți aminte, în AC1 trebuia să strângi informații despre viitoarea ta țintă, prin îndeplinirea unor obiective din câteva categorii predefinite. Ceva similar se întâmplă și în Mirage, însă într-o manieră ceva mai elegantă, metodele de a culege aceste indicii fiind mai complexe și mult mai puțin restrictive.

Assassin’s Creed Mirage

Spre exemplu, în acest preview demo, am avut acces la un întreg bazar din Bagdad, prin care ne-am putut plimba pentru a căuta, în primă fază, persoane de la care am putea obține informații. Odată identificați acești negustori, fie a trebuit să ducem la bun sfârșit niște sarcini pentru aceștia, fie am avut posibilitatea de a-i mitui, dacă buzunarul lui Basim era suficient de… încăpător.

Indiciile dobândite au fost organizate într-un meniu dedicat, creându-se astfel niște conexiuni logice, într-un stil ce amintește de jocurile Sherlock Holmes, pentru a ne ajuta să identificăm ținta și metodele prin care puteam ajunge la ea. A fost ușor dezamăgitor faptul că, odată ce am pătruns în „ascunzătoarea” victimei, operațiunea de a o elimina s-a rezumat la o simplă secvență cinematică.

Assassin’s Creed Mirage

Speranțe de mai bine

Vizual, Assassin’s Creed Mirage se prezintă bine, în special în ceea ce privește reproducerea orașului și stilul artistic folosit. Totuși, unele personaje parcă nu se ridică la nivelul de fidelitate grafică întâlnit în alte jocuri de top recente, lăsându-ți impresia că sunt niște manechine create din elemente predefinite. Trebuie menționat însă că, fiind vorba despre un demo jucat prin streaming, am fost limitați în ceea ce privește rezoluția la care am rulat jocul (1080p).

La o prima vedere, Mirage pare că se achită cu brio de promisiunea făcută, oferind o experiență Assassin’s Creed ce evocă începuturile seriei, fără „bagajul” strâns pe parcurs. Totuși, anumite elemente-cheie ale jocului, precum stealth-ul sau parkour-ul, sunt dependente de un control cât mai precis, capitol la care acest demo a șchiopătat vizibil. Poate totuși că eliminarea streaming-ului din ecuație și ajustările de ultim moment făcute de producători vor elimina, sau măcar diminua, acest neajuns în versiunea finală a jocului.

Assassin’s Creed Mirage