Ratchet & Clank Rift Apart Preview: un nou tur de forță pentru PS5

Autor: Cosmin Aionita | 12.05.2021

Apariția pe piață a consolei PlayStation 5 i-a prins pe cei de la Insomniac Games într-o poziție privilegiată, studioul recent achiziționat de Sony lansând Marvel’s Spider-Man: Miles Morales și având, într-un stadiu al dezvoltării foarte avansat, un nou titlu exclusiv pentru PS5: Ratchet & Clank: Rift Apart. Cu o asemenea ofertă de jocuri în doar câteva luni, Insomniac Games devine, treptat, cel mai prolific studio din “curtea” celor de la Sony, amenințând pozițiile fruntașe ale colegilor de la Naughty Dog sau Santa Monica Studio.

Ratchet Clank Rift Apart

Cu mai puțin de o lună rămasă până la apariția jocului, am avut ocazia de a participa la un eveniment de preview pentru Ratchet & Clank: Rift Apart, cel mai recent proiect ce urmează să iasă pe porțile celor de la Insomniac Games. După cum o dictează vremurile pe care (încă) le trăim, a fost vorba despre un event digital, în care am putut urmări două demonstrații de gameplay din noul Rift Apart, și am luat parte, de asemenea, la o serie de discuții cu membrii echipei producătoare.

Pentru fanii cu vechime, dar și pentru începători

Unul dintre punctele pe care reprezentanții Insomniac Games au dorit să pună accentul a fost povestea din Ratchet & Clank: Rift Apart și modul în care aceasta a fost gândită special pentru a acomoda și jucătorii ce nu au mai luat contact cu seria până acum. În același timp, firul narativ din noul joc nu se ferește să facă numeroase referințe la evenimentele din titlurile precedente, oferindu-le astfel veteranilor o anumită doză de satisfacție suplimentară.

Iar un exemplu bun în acest sens este chiar secvența introductivă a jocului, ce are loc după evenimentele din Ratchet & Clank: Into The Nexus. Pe scurt, cei doi eroi au parte de o sărbătoare organizată în cinstea lor, un adevărat carnaval a cărui cireașă de pe tort este reprezentată de o defilare ce prezintă câteva dintre aventurile trecute ale cuplului Ratchet și Clank. În punctul său culminant, infamul Dr. Nefarious întrerupe petrecerea și fură cadoul pe care micuțul Clank îl pregătise pentru prietenul sau de-o viață.

Ratchet Clank Rift Apart

Cei doi protagoniști ajung astfel să fie despărțiți, prizonieri într-o nouă dimensiune, o realitate alternativă în care Dr. Nefarious și-a îndeplinit scopul de a supune întregul univers. Această modificare de plan s-a dovedit a fi destul de solicitantă pentru producători, personajele obișnuite ale seriei, ce și-au câștigat atâția fani de-a lungul anilor, trecând prin schimbări semnificative. Provocarea a fost reprezentată de păstrarea familiarității și a esenței acestora, în ciuda contextului nou. Spre exemplu, Mrs. Zurkon, unul dintre adversarii de tip boss din jocul precedent al seriei, s-a transformat într-un aliat de nădejde în Rift Apart, îndeplinind rolurile de comerciant de arme și upgrade-uri, precum și de agent secret sub acoperire.

De asemenea, și-au făcut apariția și fețe noi, în prim plan aflându-se Rivet, noua eroină jucabilă din Rift Apart, ce aparține de aceeași rasă lombax precum Ratchet. Cei de la Insomniac Games au insistat asupra efortului depus pentru a o portretiza pe Rivet într-un mod cât mai autentic, atât în ceea ce privește aspectul său fizic, animațiile, dar și atitudinea și vocea sa. Cea mai importantă este însă, în opinia subsemnatului, păstrarea acelui umor specific seriei, ce pare să fi rămas intact și în Ratchet & Clank: Rift Apart.

Ratchet Clank Rift Apart

Gameplay-ul, construit în jurul punctelor forte ale consolei PS5

În ceea ce privește gameplay-ul, din ce am putut vedea, fanii seriei ar trebui să se simtă ca acasă în Rift Apart. Combinația de acțiune și platforming rămâne prioritară, cu obișnuitele adăugiri la care te poți aștepta de la un titlu nou al unei serii cu vechime: mișcarea și unghiurile de redare a acțiunii au fost îmbunătățite, personajele pot executa manevre noi, precum fugitul pe anumiți pereți, dar și posibilitatea de a dinamiza luptele cu ajutorul eschivelor realizate prin intermediul mișcărilor de tip dash.

Mai mult, arsenalul din Ratchet & Clank, cu adevărat emblematic pentru serie, a primit adiții noi, pline de creativitate. În acest sens, se remarcă imediat Topiary Sprinkler (un soi de robinet portabil capabil să “înverzească” inamicii și să-i imobilizeze), Drillhound (un lansator de torpile ce pot “călători” până la țintă și prin pământ) sau Ricochet (favoritul meu, capabil să lanseze proiectile ce ricoșează din inamici și pot fi reutilizate prin apăsarea repetată a butonului de foc, atacând din diferite unghiuri și poziții; deosebit de util împotriva adversarilor echipați cu scuturi).

Ratchet Clank Rift Apart

De altfel, modurile în care se comportă armele, dar și numeroase alte elemente ale jocului, au fost gândite în jurul capabilităților hardware oferite de consola PlayStation 5 și controller-ul DualSense. Spre exemplu, triggerele progresive oferă acces la multiple moduri de foc ale armelor, într-o manieră oarecum similară cu ce am întâlnit de curând și în Returnal. De asemenea, SSD-ul consolei facilitează eliminarea aproape completă a timpilor de loading și călătoria instantanee în anumite arii “secrete”, porțiuni pierdute între dimensiuni, a căror traversare cu succes poate duce la deblocarea unor bonusuri.

Conform explicațiilor oferite de producători, întreaga putere hardware a consolei PlayStation 5 este utilizată pentru a reproduce, în anumite instanțe, două “lumi” în același timp, facilitând astfel tranziția instantanee între acestea prin intermediul rift-urilor, portal-urile pe care le-ați văzut și în trailerele jocului publicate până acum.

Ratchet Clank Rift Apart

Ray Tracing sau 60fps

Toate acestea sunt redate cu o grafică de-a dreptul încântătoare, atât gameplay-ul propriu-zis, cât și secvențele cinematice impresionante fiind reproduse în timp real, prin intermediul motorului grafic. Tranzițiile dintre scenele de acțiune și cutscene-uri devin astfel foarte naturale, iar aspectul vizual al jocului se apropie de nivelul calitativ caracteristic unui film de animație, precum cele de la Pixar.

Chiar dacă Ratchet & Clank nu și-a propus niciodată să arate realist, Insomniac Games preferând abordarea artistică stilizată, din Rift Apart nu lipsesc shaderii foarte performanți, precum cei folosiți pentru a reda blana protagoniștilor Ratchet și Rivet, dar și unele suprafețe, mai autentice ca niciodată. De asemenea, producătorii folosesc efectele de Ray Tracing, în special pentru redarea anumitor reflexii complexe, cum ar fi cele de pe carcasa metalică a lui Clank sau casca neîndemânaticului Nefarious.

Ratchet Clank Rift Apart

În momentul lansării, Ratchet & Clank: Rift Apart va oferi două moduri de afișare: cel implicit, la 30fps, ce va face uz de rezoluție 4K dinamică și Ray Tracing, dar și un Performance Mode, ce va renunța la anumite efecte de iluminare și Ray Tracing pentru a oferi un framerate de 60 de cadre pe secundă.

Vocile personajelor, precum și avalanșa de efecte audio, sunt din nou la înălțime, acompaniate de o coloană sonoră semnată de Mark Mothersbaugh, confondator al trupei rock Devo și compozitor cu o vastă experiență în domeniul filmelor, animațiilor sau spoturilor publicitare.

Ratchet & Clank: Rift Apart va fi lansat pe 11 iunie 2021, în exclusivitate pentru consolele PlayStation 5.

Ratchet & Clank: Rift Apart