King’s Quest A Knight To Remember Review: nostalgie contemporană

Autor: Cosmin Aionita | 03.08.2015

În anii ’80 şi prima jumătate a anilor ’90, jocurile de aventură point and click erau la mare modă, două companii făcând legea în acest domeniu: LucasArts (acum înghiţită de Disney) şi Sierra On-Line. După ce a scris istorie cu titluri precum seriile King’s Quest, Police Quest, Space Quest, Gabriel Knight sau Leisure Suit Larry, Sierra (acum purtând sufixul Entertainment) a sfârşit prin a fi înglobată în Vivendi, iar, în 2008, a dispărut de tot in urma fuziunii cu Activision, ce a dat naştere mega-publisher-ului Activision Blizzard.

Anul trecut, în preajma târgului Gamescom, Activision a anunţat reînvierea Sierra şi transformarea mărcii într-un label sub care urmau să fie publicate jocuri ieşite din tiparul succeselor comerciale contemporane. Primul de pe această listă: noul King’s Quest, o reinventare a uneia dintre cele mai populare serii Sierra, de această dată produs de studioul The Odd Gentlemen. Este bine de ştiut că noul joc nu este o continuare directă a seriei, ci, mai degrabă, o adaptare a universului la ceea ce înseamnă joc adventure în zilele noastre.

King's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

Şi, dacă vorbim de aventură de succes în 2015, probabil cel mai reprezentativ studio este Telltale Games, cu ale lor jocuri inspirate din seriale precum The Walking Dead sau Game of Thrones (şi nu numai). La prima vedere, King’s Quest-ul celor de la The Odd Gentleman urmează regulile rescrise de către Telltale: joc episodic, publicat pe parcursul a cinci capitole; stil grafic inspirat din desenele animate, accesibil pentru o gamă cât mai largă de PC-uri şi console; control regândit şi adaptat pentru gamepad-uri etc.

Din fericire, cei de la The Odd Gentlemen nu s-au mulţumit doar cu atât: primul capitol din King’s Quest, intitulat A Knight to Remember, merge ceva mai departe, împrutând elemente din aventurile clasice point and click, cum ar fi exporarea mediilor de joc, găsirea a numeroase elemente de inventar şi folosirea acestora la momentul oportun pentru a progresa. Mai mult, anumite puzzle-uri pot fi rezolvate prin mai multe metode, iar unele alegeri realizate pe parcusul acestui capitol promit să influenţeze desfăşurarea poveştii din următoarele episoade. Comparat cu un titlu de la Telltale Games, noul King’s Quest este mult mai fidel aventurilor de pe vremuri, existând totuşi şi segmente mai “cinematice”, în care accentul nu se pune neapărat pe rezolvarea de puzzle-uri, ci pe secvenţele de tip QTE sau reflexele jucătorului.

King's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

Totuşi, nu se ajunge la nivelul de complexitate caracteristic titlurilor de aventură point and click din epoca de aur a celor de la Sierra. Controlul în noul King’s Quest este mult mai simplist, dezvoltat pentru controller (merge şi pe tastatură, însăr ecomandăm un gamepad), acţiunile disponibile sunt contextuale şi mult mai limitate, iar obiectele din inventar nu pot fi combinate între ele. Chiar şi în aceste condiţii, trebuie să mărturisesc că prefer oricând formula propusă de noul King’s Quest în detrimentul “pilotului automat” din creaţiile Telltale Games.

În privinţa poveştii, primul capitol din noul King’s Quest se opreşte asupra aventurilor regelui Graham ce au precedat domnia sa. Acţiunea are loc pe două planuri: bătrânul rege îi istoriseşte nepoatei sale întâmplările din viaţa sa, acestea fiind momentele în care jucătorul intră în acţiune, controlându-l direct pe tânărul Graham şi încercând să ducă povestea la bun sfârşit. Astfel, întreaga parte narativă a jocului are un farmec aparte, sporit de vocile excepţionale ale actorilor aleşi să dea viaţă acestor eroi de poveste (spre exemplu, Christopher Lloyd face un rol deosebit în rolul bătrânului rege Graham). De altfel, jocul păstrează în majoritatea timpului atmosfera aceasta de basm dedicat mai mult copiilor, lipsind parcă glumele acide, cu subînţeles, atât de prezente în titlurile adventure din secolul trecut.

King's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

King's QuestKing's Quest

Pe aceeaşi direcţie merge şi grafica, deloc ieşită din comun în ceea ce priveşte latura tehnologică, însă cât se poate de potrivită pentru un basm copilăresc. Totuşi, fanii mai vechi ai seriei King’s Quest sunt trecuţi de prima tinereţe, existând riscul ca nu toată lumea să se “înţeleagă” cu stilul grafic ales de The Odd Gentlemen pentru noua serie episodică. Şi pentru că tot a venit vorba din nou de abordarea episodică, trebuie menţionat că A Knight to Remember, primul capitol din noul King’s Quest, oferă o durată de joc semnificativ mai mare decât echivalentele sale din jocurile Telltale. Astfel, acest prim episod vă poate ţine în faţa PC-urilor sau a consolelor, în medie, între 5 şi 6 ore, suficient având în vedere preţul său de 9,99€.

Drept concluzie, putem spune că noul King’s Quest a debutat cu dreptul: avem parte de o doză de aventură mult mai autentică decât în titlurile moderne, fiind păstrat totuşi nivelul acestora de accesibilitate. Povestea putea fi poate o idee mai matură, iar grafica nu va fi pe placul tuturor, însă, per total, A Knight to Remember poate fi considerat un pas în direcţia corectă pentru noul Sierra.

King's Quest

• explorare şi puzzle-uri ce amintesc de aventurile clasice
  • interfaţă simplificată, accesibilă începătorilor