Dragon Ball Z Kakarot Review: o scrisoare de dragoste către fanii desenelor animate

Autor: Cosmin Aionita | 31.01.2020

Dacă am aduna la un loc toate jocurile Dragon Ball apărute din anii ’80 şi până în prezent am putea ridica adevărate baraje pe râurile din Namek, aceasta fiind una dintre cele mai profitabile francize din portofoliul celor de la Bandai Namco Entertainment. Kakarot, cel mai nou episod al seriei, continuă direcţia adoptată de Dragon Ball FighterZ, un joc de lupte pur-sânge, care s-a bucurat de un succes apreciabil. Schimbarea cea mai mare este însă importanţa şi atenţia acordată firului epic, Dragon Ball Z Kakarot fiind primul titlu din serie în care povestea este cel puţin la fel de importantă precum bătăliile spectaculoase.

Schimbarea de direcţie aduce şi un nou producător – CyberConnect2 -, cunoscut pentru adaptările de jocuri video realizate după bine cunoscuta serie Naruto. Noii producători s-au confruntat cu o provocare dublă: pe lângă faptul că trebuiau să se ridice la nivelul aşteptărilor fanilor, ei şi-au propus să cucerească cât mai multă lume încă nefamiliarizată cu aventurile lui Goku şi ale prietenilor săi. Rezultatul eforturilor depuse poate fi comparat cu o scrisoare de dragoste adresată seriei Dragon Ball şi fanilor acesteia. Din păcate cei care nu ştiu ce e un Super Saiyan şi, auzind de Vegeta, se îndreaptă spre raionul de condimente, la un moment dat s-ar putea să considere plictisitoare încercarea de a înghesui întregul material de bază într-un singur joc.

Dragon Ball Z Kakarot

Dragon Ball Z KakarotDragon Ball Z Kakarot

Dragon Ball Z Kakarot se doreşte a fi un RPG semi open-world, cu elemente caracteristice jocurilor de lupte sau, din perspectivă inversă, un joc de lupte uşor de digerat, cu elemente de gameplay împrumutate din RPG-uri. În orice caz, de-a lungul celor 30-35 de ore de joc necesare parcurgerii întregului fir epic, organizat sub forma de episoade prelungite ale serialului de desene animate, poţi retrăi, sau, după caz, te poţi familiariza cu întreaga saga Dragon Ball Z. Deşi la început lumea poate să pară puţin cam prea mare pentru conţinutul inclus, după prima luptă majoră cu un boss îţi vei da seama că producătorii au adoptat un ritm foarte comod de a prezenta tot ce au pregătit, oferindu-le mai mult decât suficient timp jucătorilor pentru a se familiariza cu toate elementele.

Astfel, terminarea primei file din istoria Dragon Ball Z, reprezentată de înfrângerea lui Vegeta prin puterile combinate ale lui Goku, Gohan şi Picollo, reprezintă doar finalul unui proces de tutorial prelungit. Abia după acest moment vei putea călători pe alte planete, parcurgând din ce în ce mai multe misiuni secundare şi întâlnind din ce în ce mai mult feţe familiare. O mare parte a evenimentelor familiare din serial sunt redate de misiunile secundare, cele principale concentrându-se doar pe momentele-cheie.

Dragon Ball Z Kakarot

Kakarot continuă să introducă noi elemente de gameplay până la final, o parte dintre activităţi fiind concepute pentru a fi parcurse în free roam-ul care-i aşteaptă pe jucători după epuizarea poveştii. Până să vezi lista finală de credits vei fi pescuit tone de peşti gigantici, vei fi întâlnit toate personajele din serialul de desene animate, vei fi învins nenumărate cete de oponenţi minori, vei fi gătit multiple mese cu potenţialul să îndestuleze armate întregi, vei fi adunat întreaga colecţie de reviste deocheate ale maestrului Roshi, vei fi colecţionat de mai multe ori toate Dragon Ball şi vei fi pus mai multe dorinţe lui Shenron.

Cei curioşi să exploreze pe îndelete lumea de joc sunt aşteptaţi de foarte multe activităţi şi chiar mai multe secrete. Din păcate, felul în care acestea sunt servite se va dovedi captivant doar pentru fani, neiniţiaţii riscând să se plictisească de atâtea detalii a căror descoperire consumă timp considerabil. Din păcate, explorarea lumii înconjurătoare nu este încurajată suficient, cei care se concentrează doar pe misiunile principale riscând să piardă o bună parte din ce are de oferit Kakarot.

Dragon Ball Z Kakarot

Povestea este susţinută de o mecanică de lupte simplificată şi un sistem de evoluţie a personajelor, deopotrivă complex şi inovator. La fel ca în cazul jocurilor Naruto, Kakarot oferă un sistem de control mult simplificat faţă de jocurile Dragon Ball anterioare. În locul combo-urilor mai mult sau mai puţin complexe, jucătorii au la dispoziţie un singur buton de atac pe care trebuie să-l folosească cu hărnicie în fiecare confruntare. Peisajul este completat de parările şi eschivele executate la momentul oportun, atacurile speciale şi de o mare atenţie la mediul înconjurător. Fiind mai mult un arena fighter decât un joc de lupte clasic, fiecare confruntare are loc şi în aer, atât jucătorii, cât şi oponenţii controlaţi de AI putând să se mişte liber în spaţiul de 360 de grade.

Simplificarea controlului nu aduce însă şi simplificarea luptelor: în timp ce confruntările cu un singur sau doi oponenţi sunt chiar banale, în cazul unui număr crescut de oponenţi folosirea eficientă a tehnicilor de parare şi de eschivă este esenţială. Luptele cu boşii pot să pară în primă fază dificile, însă nu sunt imposibile şi nu devin frustrante nici chiar după mai multe încercări nereuşite. Eventualele eşecuri din primele încercări te motivează să înveţi diferitele tipare şi să foloseşti  eficient atacurile speciale, de fiecare dată izbânda venind la pachet cu un sentiment de satisfacţie. Cei care nu sunt familiari cu stilul serialului de desene animate vor fi surprinşi de durata acestor bătălii, pe cât de spectaculoase, pe atât de lungi, datorită frecventelor răsturnări de situaţie, prezentate ca noi etape ale aceleiaşi confruntări.

Dragon Ball Z Kakarot

La fel ca în cazul oricărui action RPG care se respectă, şi în Kakarot primeşti puncte de experienţă pentru mai toate acţiunile, puncte ce pot fi investite în dezvoltarea diferitelor abilităţi ale personajelor. O noutate deosebit de interesantă este însă aşa numitul Community Board. La deblocarea diferitelor personajelor, fie ele principale sau secundare, primeşti câte o emblemă a eroului respectiv. Acestea te informează despre cât de pricepuţi sunt aceştia la diferite domenii cum ar fi bătăile, gătitul sau exploratul. Aceste medalioane pot fi apoi amplasate în nişte lăcaşuri găzduite de un sistem ce ne aminteşte de un skill tree mai special. În funcţie de priceperea lor şi de relaţiile dintre ei, izvorâte din serialul de desene animate, aceste asocieri pot debloca bonusuri deosebit de utile, cum ar fi dobândirea experienţei suplimentare sau creşterea eficienţei atacurilor.

Mai mult, legături puternice precum cea dintre Goku şi Gohan, tată şi fiu, sau Piccolo şi Gohan, maestru şi discipol, pot aduce extra beneficii. Este recomandat să verifici cât mai des aceste asocieri, deoarece, în urma explorării lumii, vei primi diferite obiecte ce pot fi folosite pe post de cadouri. Oferirea de cadouri diferitelor personaje îmbunătăţeşte relaţia cu ei, ceea ce duce la  ameliorarea caracteristicilor acestor medalioane şi implicit a bonusurilor primite. Este un mecanism menit să sublinieze importanţa prieteniei şi a cultivării unei relaţii apropiate cu cei din jur.

Dragon Ball Z Kakarot

Din punct de vedere vizual şi acustic nu avem de ce să ne plângem. S-a păstrat stilul grafic cel shaded care a debutat în FighterZ, Kakarot lăsând impresia reîntoarcerii serialului de desene animate în rezoluţie Ultra HD şi cu o paletă de culori mult mai vii. Hărţile au dimensiuni considerabile şi nu prezintă sacadări nici măcar în momentele când ţi se oferă posibilitatea de a le explora liber. Cea mai eficientă metodă de transport, zburatul, are o implementare tehnică lină, fără „sughiţuri” nici chiar în momentele bruşte de accelerare sau frânare. Singurul aspect uşor deranjant pot fi timpii de încărcare, nu neapărat din cauza lungimea lor, ci mai degrabă frecvenţei acestor secvenţe. În anumite zone, precum clădirea Capsule Corp din West City, jocului îi place să afişeze destul de des ecranul de încărcare. Pe partea audio ne vom întâlni cu melodii bine cunoscute din serial, alături de un voice acting fără cusur atât în engleză, cât şi în japoneză.

În concluzie, putem spune că Dragon Ball Z Kakarot este cel mai complet joc al seriei de până acum, care încearcă din greu să nu le ofere fanilor motive de nemulţumire. Neiniţiaţii trebuie să-şi dorească cu adevărat să descoasă tainele francizei pentru a rezista până la final fără a fi copleşiţi de numărul mare de detalii. De asemenea, o mai bună ghidare şi motivare pentru a descoperi secretele ascunse în lumea de joc ar fi fost utile pentru a menţine viu interesul nou-veniţilor. Kakarot rămâne însă un joc reuşit, ce nu ar trebui ratat de nimeni care a îndrăgit aventurile celui mai puternic Super Saiyan şi nici de cei care vor să înţeleagă secretele universului Dragon Ball.

Dragon Ball Z Kakarot

• atmosferă Dragon Ball fără cusur
  • redare vizuală excelentă