Dreams Review: un proiect 3 în 1, mai energizant decât o cafea instant

Autor: Cosmin Aionita | 27.02.2020

Dreams este cel mai ambiţios proiect de până acum al echipei de la Media Molecule, responsabilă pentru două dintre jocurile exclusive de referinţă disponibile pe PlayStation: Little Big Planet şi Tearaway. Cea mai nouă creaţie a celor de la Media Molecule reprezintă însă mai mult decât „un simplu joc video”, fiind un fel de 3 în 1, dar mult mai energizant decât orice cafea solubilă. Producătorii au reuşit să îngrămădească într-un singur joc o campanie, care arată posibilităţile aplicaţiei ca platformă creativă, toate uneltele necesare descătuşării bestiei creative care zace latent în sufletul jucătorilor şi un carusel rupt din cel mai spectaculos bâlci, ce-ţi permite să încerci creaţiile altora şi chiar să le încorporezi în propriile tale proiecte.

Dreams este un exerciţiu de imaginaţie, o adevărată aventură creativă cu suişuri şi coborâşuri, care, după o scurtă campanie extrem de bine realizată, îţi deschide calea spre o lume infinită de experienţe. Dacă te atrag poveştile ţesute cu măiestrie, campania scurtă, dar intensă a jocului te va fermeca. Dacă-ţi plac mod-urile, strădaniile indie sau operele de artă digitale, Dreams te transformă în curatorul propriilor tale experienţe, oferindu-ţi acces la un adevărat bufet suedez al operelor făurite de comunitate. Iar, dacă la rândul tău eşti pasionat creaţie, în dreams vei regăsi toate uneltele necesare să făureşti adevărate jocuri, limita posibilităţilor fiind doar propria ta imaginaţie. Şi, dacă asta nu ar fi de ajuns, datorită tutorialelor şi sfaturilor unei comunităţi unite de aceeaşi pasiune, Dreams îi va ajuta pe cei talentaţi să-şi atingă potenţialul.

Dreams

DreamsDreams

DreamsDreams

DreamsDreams

După cum am spus, avem de-a face cu un proiect 3 în 1: joc video, platformă de creat conţinut digital şi comunitate creativă. La prima strigare s-ar putea să sune idilic şi foarte ambiţios, dar cumva cei de la Media Molecule au găsit formula câştigătoare. Comunitatea este una pozitivă, cu multe sfaturi constructive, Dreams putând să se laude deja cu diferite creaţii deosebit de reuşite, dezvoltate atât de profesionişti ai industriei de gaming, dar şi de amatori ambiţioşi. În cazul unui astfel de proiect întotdeauna există riscul apariţiei plictiselii şi a pierderii interesului din partea membrilor comunităţii. Pe lângă creaţiile mai puţin reuşite şi utilizatorii care doar copiază ideile altora, Dreams se bucură de o creştere explozivă de conţinut de calitate şi de o popularitate din ce în ce mai mare în rândul spiritelor creative, încorporând deja destul talent capabil să garanteze lungi ore de distracţie. Şi să nu uităm că Dreams abia a început să paveze drumul viselor.

Dar să vedem concret cum ne-a cucerit minţile şi inimile un joc video care nu s-a bucurat de surlele şi trâmbiţele ce acompaniază de obicei marile lansări. În primul rând prin povestea principală denumită Art’s Dream. Aşa cum am spus, avem de-a face cu o campanie deosebit de scurtă, ce poate fi parcursă chiar şi în două ore. În pofida dimensiunii reduse, această creaţie nu ar trebui ratată de niciun pasionat de jocuri video, deoarece, pe lângă atmosfera sa unică, producătorii reuşesc să sară de la un gen diferit la altul cu viteza şi graţia unui ghepard. Trecerea de la jump and run la adventure point and click, de la acţiune la curse cu maşini, de la joc de ritm la sideway shooter se realizează absolut natural şi demonstrează că singura limită în Dreams este imaginaţia. Toate aceste elemente individuale sunt legate de o poveste fabuloasă, o aventură a regăsirii de sine a individului ajuns în criză existenţială. Ieşirea din iadul personal şi redescoperirea valorilor îţi oferă o distracţie de două-trei ore memorabile, care în sine ar merita achiziţionarea jocului. Acesta este doar începutul, o colecţie de exemple menite să motiveze jucătorii şi să le arate ce se poate atinge folosind uneltele puse la dispoziţie de producători.

Dreams

DreamsDreams

DreamsDreams

DreamsDreams

Măiestria şi dragul cu care au fost plămădite scenariile din Art’s Dream pot fi copleşitoare şi îi vor descuraja pe mulţi, făcându-i să creadă că nu vor ajunge niciodată la acel nivel de pricepere. Acest lucru probabil a fost evident şi pentru cei de la Media Molecule, care au inclus şi alte creaţii mult mai puţin ambiţioase, care reuşesc să te motiveze să încerci şi tu să făureşti ceva în Dreams. Dacă tutorialele detaliate ţi se par însă prea complicate, sau pur şi simplu nu te distrează ideea de a sculpta obiecte sau de a compune muzică, Dreams îţi oferă acces la „visurile” altor utilizatori.

Printre nenumăratele creaţii ale comunităţii vei putea găsi, de la „simple” melodii sau creaţii grafice, până la întregi jocuri. Unii au ales să recreeze fidel P.T., defunctul demo al Silent Hills, alţii au recreat întregi niveluri din Sonic, în timp ce alţii s-au ambiţionat să creeze shootere cu Mario, platformere cu Master Chief ori proiecte complet originale. Cum era de aşteptat calitatea conţinutului variază şi nu tot ce-ţi va ieşi în cale va fi capodoperă. Sistemul este însă foarte bine gândit şi, pe lângă faptul că poţi găsi cu uşurinţă conţinut pe placul tău, numărul de jucători activi în cadrul unei creaţii, istoricul, recomandările, evaluările, comentariile şi diferitele distincţii te ajută să dai peste cele mai reuşite elemente de conţinut.

Dreams

DreamsDreams

DreamsDreams

DreamsDreams

Cea mai ambiţioasă şi mai spinoasă parte a Dreams este însă cea de creaţie. Şi spunem spinoasă nu pentru că ar fi dificilă, ci din cauza complexităţii: deşi producătorii au făcut tot posibilul să ne ofere unelte uşor de folosit, partea de creaţie a jocului este deosebit de cuprinzătoare şi necesită nişte zeci de ore bune pentru a învăţa tot ce poţi realiza în Dreams. Este la fel ca şofatul: faptul că ai permis nu te face pilot de raliuri. Nu strică să ai nişte talent, dar cel mai important este să exersezi. Media Molecule a inclus în Dreams toate uneltele necesare realizării unui joc video de la A la Z. Vorbim nu doar de partea grafică sau de sunet, ci inclusiv componentele de animaţie şi de programare. Astfel, toţi cei cu inclinaţii către dezvoltarea de conţinut îşi pot găsi propria felie, sau colaborând cu alţii pot realiza proiecte cu adevărat ambiţioase. Dacă nu vrei să începi de la zero, poţi prelua creaţiile altora şi le poţi remixa: le poţi modifica după propriul plac şi apoi poţi partaja rezultatul cu întreaga comunitate. Ca regulă generală, întregul joc încurajează colaborarea şi dezvoltarea de conţinut alături de alţi membri ai comunităţii.

Dreams este un proiect de vis: un joc teoretic infinit, o comunitate pozitivă şi o platformă vie ce funcţionează ca sursă de inspiraţie. Comunitatea, deşi afltă încă la început, deja a reuşit să producă destul de mult conţinut de calitate, oferind experienţe ce merită încercate şi de cei care sunt mai degrabă pasionaţi de partea de joacă şi nu de dezvoltare de conţinut. Dreams deschide noi orizonturi jucătorilor, reprezentând un proaspăt punct de referinţă pentru istoria jocurilor video. Din păcate nu se va bucura însă de aceeaşi popularitate precum simulatoarele de fotbal sau shooterele multiplayer, fiind o producţie ceva mai elitistă, ce se adresează gamerilor pasionaţi şi nu jucătorilor ocazionali.

Dreams

• campanie scurtă, dar extrem de reuşită
  • conţinut de calitate cu duiumul