Interviu exclusiv cu Rui Casais, CEO Funcom, despre deschiderea noului studio din București

Autor: Cosmin Aionita | 20.07.2021
Interviu exclusiv cu Rui Casais, CEO Funcom, despre deschiderea noului studio din București
Rui Casais, CEO Funcom / Foto: Funcom

După cum v-am informat la finele lunii trecute, producătorul de jocuri video norvegian Funcom va deschide unui nou studio la București până la sfârșitul lui septembrie 2021. Astfel, compania își va internaliza procesul de asigurare a calității pentru titlurile sale, echipa din București urmând să coordoneze zona de QA (quality assurance).

Cu această ocazie, am discutat cu Rui Casais, CEO al Funcom, despre extinderea companiei sale în România, dar și despre trecutul și prezentul său de “gamer”.


Go4Games: Bună ziua și felicitări pentru extinderea în România și Suedia! Înainte de a intra în detalii despre această mișcare îndrăzneață, puteți oferi cititorilor noștri mai multe informații despre dvs., despre expertiza dvs. din industrie și cum ați ajuns să deveniți CEO al Funcom?

Rui Casais: Bună ziua și mulțumesc! A fost o călătorie destul de interesantă, care a început cu epsiodul în care eu am împrumutat un exemplar al jocului Anarchy Online de la unul dintre prietenii mei, în timp ce studiam Informatică și Calculatoare în Portugalia, în urmă cu aproape 20 de ani. Eram atât de încântat încât aproape că a ajuns să interfereze cu studiile mele, dar a fost și momentul în care Funcom a intrat în atenția mea și care m-a determinat, în cele din urmă, să aplic pentru un loc de muncă drept programator AI junior.

Lucrurile au mers bine pentru mine și am ajuns să fiu promovat. Mai întâi la rolul de lead programmer, iar apoi la cel de technical chief officer. Planul meu inițial era să lucrez în diferite companii timp de zece ani, apoi să mă întorc în Portugalia și să-mi deschid propriul studio. Dar, la un moment dat, mi-am dat seama că îmi place foarte mult aici. Mi-a plăcut ceea ce făceam și mi-au plăcut oamenii cu care lucram. Am cunoscut-o aici chiar și pe soția mea.

Apoi, ca să mergem înainte câțiva ani, Funcom a trecut printr-o perioadă mai dificilă. Au fost câteva lansări care nu au reușit să aibă succesul la care speram și am fost nevoiți să depunem eforturi mari pentru ca această companie să reușească să meargă înainte. Au existat mai multe schimbări în conducere, iar în mai 2015 am devenit noul CEO. Nici atunci nu eram sigur că voi rămâne în acest rol mult timp. Am avut atât de multe probleme financiare, încât compania s-ar fi putut destabiliza cu ușurință, dar spiritul de luptă al tuturor de aici a fost incredibil și am reușit să stabilizăm din nou nava. În 2017 am lansat Conan Exiles, cel mai mare succes al nostru până în prezent, un joc care este acum în mâinile a peste 11 milioane de jucători din întreaga lume. Ne-am orientat atât spre publishing, cât și spre dezvoltare, lucru care ne-a oferit mai multe surse de venit, și ne-am adjudecat drepturile de a dezvolta și de a publica jocuri bazate pe universul Dune.

Au fost 17 ani nebuni și plini de satisfacții la Funcom, acum că mă uit înapoi, iar în acest moment suntem în cea mai bună postură în care am fost vreodată. Am învățat atât de multe, atât din experiențele plăcute, cât și din cele mai puțin fericite, suntem mai puternici decât oricând din punct de vedere financiar și avem în dezvoltare proiecte interesante și ambițioase.

G4G: De ce ați ales Bucureștiul pentru a vă extinde operațiunile? Care este rolul acestui nou birou din București în contextul operațiunilor dvs. mondiale?

RC: Industria românească de gaming se află pe radarul nostru de mult timp. Faptul că regăsim atâtea companii extraordinare în București, precum Electronic Arts, Ubisoft și Gameloft, înseamnă și că aveți o mulțime de talente. Iar industria de gaming este influențată, în cea mai mare parte, de abilitățile oamenilor care dezvoltă jocurile. Primul obiectiv al noului studio din București este ca acesta să devină un sediu modern de asigurare a calității de primă clasă. Premium QA este unul dintre aspectele de cea mai mare importanță în dezvoltarea jocurilor video. Poate ajuta la economisirea de timp și resurse, este crucial pentru eliminarea bug-urilor și a problemelor de performanță și poate indica, de asemenea, domenii importante în care este nevoie de mai multă atenție pentru a face jocul și mai plăcut. Dar pentru studioul din București avem planuri de a ne orienta și către alte domenii de dezvoltare, în timp.

G4G: Câți angajați vor lucra în biroul din București când se va deschide? Aveți de gând să vă extindeți de la testare (QA) la dezvoltarea efectivă a jocurilor în biroul din București? Dacă da, când ar putea gamerii să vadă primul proiect co-dezvoltat de Funcom București?

RC: Este greu să dai cifre exacte, pentru că vrem să ne asigurăm că avem oamenii potriviți la bord – astfel încât procesul de angajare va trebui pur și simplu să fie parcurs în timpul de care este nevoie pentru a atinge acest scop. Am văzut situații în care companiile se extind prea repede și, deși poate fi extrem de tentant atunci când lucrurile merg bine, de obicei nu este bine pe termen lung. Dacă ajungem la 100 de angajați în București până la sfârșitul anului 2022, voi fi fericit. Planificăm să ne extindem către alte domenii de dezvoltare, dar nu pot dezvălui niciun detaliu despre jocurile asupra cărora acest lucru va avea un impact, deocamdată.

G4G: La ce proiecte / jocuri lucrează în prezent Funcom? La câte dintre aceste titluri își va aduce aportul biroul din București?

RC: Conan Exiles este încă unul dintre cele mai importante titluri ale noastre. Recent, am lansat un expansion major, Isle of Siptah, și vom actualiza în continuare jocul pe toate platformele, inclusiv pe cea mai nouă generație de console PlayStation și Xbox, în viitorul apropiat. Cel mai mare proiect la care lucrăm este un joc survival open-world, situat în universul Dune. Avem ambiții foarte mari pentru acest titlu, iar biroul din București va juca un rol important în acest context.

În plus, publicăm jocuri precum Metal: Hellsinger și Conan Chop Chop și avem câteva proiecte neanunțate în curs. Titlurile concrete la care se va lucra la nivel local, în București, vor fi stabilite odată ce studioul va fi deschis și funcțional.

G4G: Ce ați spune că diferențiază Funcom de alți dezvoltatori de jocuri? Care sunt detaliile care fac jocurile voastre să iasă în evidență?

RC: Păstrarea moștenirii și a culturii noastre nordice au fost aspecte foarte importante pentru mine. Este unul dintre principalele motive pentru care m-am îndrăgostit de companie și care m-a împiedicat să plec, atunci când am avut, inițial, această intenție. Punctul său central este structura plană, în care toată lumea este prețuită și în care cu toții se pot aștepta ca vocea lor să fie auzită și părerea lor să conteze. Cred că acest lucru poate constitui o parte importantă în procesul de a realiza de jocuri bune. Înseamnă că primești mai multe idei și înseamnă că toată lumea se adună împreună ca o echipă. Când vine vorba despre jocuri în sine, vrem să facem jocuri îndrăznețe. Asta înseamnă să nu-ți fie frică să încerci lucruri noi și să fii ambițios. Când te uiți la jocuri precum Anarchy Online, Age of Conan și The Secret World, am țintit cu mult mai sus decât o făcusem înainte, pentru că nu am vrut să ne mulțumim cu nimic mai puțin. Acum suntem într-o poziție în care putem trece la o altă „categorie de greutate”, dar este în continuare în natura noastră să avem scopuri și mai înalte.

G4G: Faptul că ești CEO full time al unei companii de dezvoltare de jocuri îți mai permite să te joci și să te bucuri de jocurile video? Dacă da, care sunt jocurile tale preferate din toate timpurile și ce titluri ți-au plăcut, dintre cele mai recente?

RC: Acest aspect depinde, într-adevăr, de starea mea de spirit și de gen. A trecut mult timp de când nu m-am bucurat pe deplin de un joc survival sau de un multiplayer online, deoarece mintea mea începe automat să pătrundă în mecanică. Încerc să-mi dau seama ce funcționează bine, ce putem învăța din asta și, dintr-o dată, îmi dau seama că lucrez. Așadar, dacă vreau să mă relaxez complet, mă orientez spre jocuri din alte genuri. Sunt un mare fan al jocurilor de strategie și RPG și pot petrece nenumărate ore încercând noi strategii în Civilization, de exemplu. Dar trebuie să menționez și Anarchy Online. Aproape că mi-a distrus unele dintre cursurile de la universitate, dar fără el probabil că nu aș fi ajuns la Funcom.

G4G: Vă mulțumesc pentru timpul acordat. Un mesaj de final pentru cititorii noștri?

RC: A fost o plăcere! Aș vrea să le transmit doar că sunt foarte încântat că putem să inaugurăm un studio Funcom în România și chiar abia aștept să călătoresc în curând la București și să mă întâlnesc cu oamenii de acolo. Sperăm că vom depăși pandemia și că va deveni în curând doar o amintire. De asemenea, sper că ați reușit cu toții să depășiți aceste momente în siguranță și că acum putem privi cu toții cu nerăbdare următorii ani care ne așteaptă.


Pentru mai multe informații despre Funcom și pentru a vedea pozițiile disponibile în București și în alte părți ale lumii, puteți accesați www.funcom.com/careers.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *