Judgment Review: judecata pumnului

Autor: Cosmin Aionita | 21.07.2019
Judgment Review: judecata pumnului

Seria Yakuza de la SEGA a revenit în ultimii ani în atenţia noastră nu doar datorită eforturilor companiei de a traduce în limba engleză aceste titluri, cât şi de a le remasteriza pe cele vechi pentru a fi lansate inclusiv pentru PC. Asemenea decizii au ajutat popularizarea seriei şi au completat experienţa pentru cei care nu s-au putut bucura de jocurile originale lansate la vremea lor. Pentru cei care nu au intrat în contact cu această serie până acum, vom spune doar că avem de-a face probabil cu una dintre cele mai bune, complicate şi longevive poveşti. Modul în care evoluează personajele şi sacrificiile lor, dialogurile, deciziile, răsturnările de situaţii şi luptele brutale de stradă sunt toate elemente prezente în fiecare joc şi cei care apreciază un singleplayer bun nu au cum sa rateze experienţa.

Cu toate acestea, Yakuza a ajuns la final şi nu cred că îl vom mai revedea prea curând pe dragonul familiei Dojima. Suntem într-un moment în care SEGA are nevoie, pe de o parte, de o poveste nouă, însă, pe de altă parte, nici nu prea ţi-ai dori să fie ceva cu totul nou şi original pentru că, totuşi, încă îţi este dor de Yakuza. Probabil aşa a luat viaţă Judgment. Îl simţi ca un spin off, o poveste alternativă într-o locaţie bine cunoscută, însă el de fapt are viaţa lui proprie şi oarecum o altă direcţie, puţin mai întunecată.

Judgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

Dar să începem cu începutul. Primele minute din Judgment sunt extrem de familiare oricărui fan Yakuza şi motivul este fix locaţia. Kamurocho este cartierul japonez prezent în seria Yakuza, iar în Judgment el este la fel de plin de viaţă şi misterios precum în jocurile acelei serii. Acţiunea are loc în prezent şi nu îţi ia prea mult timp să realizezi asta, mai ales când îţi zboară câteva drone pe deasupra capului. Personajul principal este un fost avocat, iar prima secvenţă cinematică îţi arată “realizarea” acestuia: a reuşit să scoată basma curată un criminal care mai tarziu comite încă o crimă. Depresia şi vina îşi spun cuvântul, iar Takayuki Yagami (pe scurt Tak) renunţă la vocaţia lui şi se converteşte în detectiv particular, o activitate detestată de aproape toata lumea. Acţiunea jocului începe la ceva timp după tragicul eveniment, într-o perioadă în care Kamurocho este cutremurat de o serie de crime oribile, săvârşite asupra unor membri Yakuza. Nu, nu vă gândiţi că scăpaţi aşa usor. Yakuza este peste tot în Kamurocho şi Japonia nu ar avea farmec fără ea.

Poate că prima diferenţă sesizabilă faţă de titlurile Yakuza este faptul că personajul poate acum să alerge fără să obosească. Kazuma Kiryu îmbătrânise în seria Yakuza şi, în ultimul timp, erai forţat să te odihneşti din când în când, însă Tak este tânăr, ceea ce face deplasarea pe hartă mult mai rapidă. Este un detaliu minor, însă ai atât de mult de alergat în jocurile astea încât îţi ia o piatră de pe inimă. Cea de a doua diferenţă este modul în care Tak rezolvă cazurile pe care le primeşte. Pe lângă cel important pentru povestea jocului, mai avem, bineînţeles, şi multe alte cazuri secundare. Fiecare dintre ele presupune rezolvarea unei probleme şi prezentarea dovezilor. Pentru a realiza acest lucru trebuie să găseşti persoanele cheie şi să obţii dovezile necesare, iar toate aceste mecanici sunt complet noi. În primă fază vei fi nevoit să urmăreşti personajul în cauză pentru ca apoi să faci pozele necesare sau să obţii dovezile de care ai nevoie în alt mod. În cazurile mai complexe, vei putea chiar analiza imagini sau locuri în care s-au petrecut faptele, ceea ce ne aduce aminte de tehnicile folosite într-un alt joc faimos pentru aşa ceva şi anume LA Noire.

Judgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

Alteori vei putea apela la prieteni care te pot ajuta cu informaţii, însă vei fi nevoit să faci ceva în schimbul lor. De cele mai multe ori se aplică principiul quid pro quo, astfel că vei fi ajutat doar dacă şi tu la rândul tău te implici şi rezolvi problemele altora. Toate acestea modifică ritmul jocului, în sensul că acesta nu se mai reduce la misiuni din punctul A în B şi lupte de stradă, introducând elemente pe care, de obicei, le regăsim în titlurile adventure consacrate. În scurt timp vei folosi inclusiv drona din dotare pentru a monitoriza o întâlnire dintre două personaje sau pentru a inspecta o clădire şi a găsi un personaj anume. Pentru a te infiltra ai la dispoziţie şi diverse costume care îl transformă pe Tak într-un om al străzii sau într-un electrician, aşa că misiunile de infiltrare într-un cuib Yakuza sunt pe cât de savuroase, pe atât de tensionate, pentru că poţi fi oricând descoperit.

Cu toate acestea, elementul comun cu celelalte jocuri Yakuza rămâne lupta de stradă. Tak are la dispoziţie de această dată doar două stiluri de luptă, unul exploziv, eficient în luptele unu contra unu, şi altul care îţi ofera flexibilitatea necesară pentru a te lupta cu grupuri de inamici. Ca şi până acum, Tak va putea învăţa diverse procedee situaţionale pe care le poate folosi în luptă şi care îţi dau acea satisfacţie caracteristică fiecărei lupte dificile din seria Yakuza. Un element nou este faptul că acum te poţi folosi şi de pereţi pentru a efectua diverse procedee. Peretele aste acum cel mai bun prieten al tău.

Judgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

Un alt element caracteristic acestor jocuri este faptul că poţi învăţa diverse procedee sau îţi poţi îmbunătăţi anumite calităţi. În timp ce unele jocuri au folosit bani, iar altele experienţa acumulată, aici utilizezi experienţa pe care o aduni făcând practic orice, de la lupte de stradă până la misiuni principale şi secundare sau alte activităţi minore, precum multiplele mini jocuri prezente. îţi vei putea îmbunătăţi atacul sau viaţa, vei învăţa procedee noi sau vei avea diverse avantaje atunci când spargi o uşă, când foloseşti drona, când faci poze, urmăreşti pe cineva, când bei alcool şi, de ce nu, când fumezi. Să nu uităm că este un joc japonez, astfel că multe elemente care pentru dezvoltatorii din vest ar fi tabu sunt prezente şi chiar normale în titlurile nipone. Am apreciat mereu aceste aspecte pentru că adaugă o doză de realism poveştii, pe lângă cruzimea unor mafioţi, corupţia unor politişti sau mercantilismul unor oameni de afaceri. Totul este, bineînţeles, fictiv în joc, însă povestea este transpusă într-o lume care se comportă în mod real şi se doreşte autentică.

Şi tocmai pentru ca această lume să fie cât mai credibilă, jocul prinde viaţă datorită unui motor grafic modern, care a reuşit să ridice cartierul Kamurocho la lumină. Judgment arată fenomenal noaptea, moment în care am încercat să rezolv cât mai multe cazuri secundare pentru că, pur şi simplu, cartierul este superb redat şi este o plăcere să te plimbi printr-un oraş plin de lumini şi oameni, chiar şi la cele mai târzii ore. Cei pretenţiosi vor strâmba puţin din nas la framerate-ul de numai 30 de cadre pe secundă, însă am jucat pe PlayStation 4 Pro şi nu am avut parte de variaţii, ceea ce este totuşi un plus. Personal sunt obişnuit cu 30 de cadre pe consolă şi nu sunt genul care să refuze un joc doar pentru că nu rulează la 60fps, dar, dacă faceţi parte totusi din acea categorie specială, poate ca ar fi mai bine să-l aşteptaţi pe PC. Nu a fost încă anunţat pentru această platformă, dar mai toate jocurile recente Yakuza au venit în ultimul timp şi pe Steam, ceea ce ne dă speranţe în acest sens.

Judgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

JudgmentJudgment

Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim puţin şi despre vocile personajelor. Yakuza a excelat mereu în această direcţie, şi mă refer aici la actorii japonezi aleşi pentru a interpreta dialogurile. Judgment nu se dezminte şi punctează de 10 la acest capitol, bineînţeles pentru cei care se încumetă să-l joace în japoneză, cu subtitrări în engleza. De fapt, acesta ar trebui sa fie modul implicit pentru orice joc japonez, dacă doriţi să păstraţi şi să trăiţi experienţa originală, aşa cum a fost ea gândită de dezvoltatori. Pur şi simplu nu pot să urmăresc personaje asiatice care vorbesc altceva. Nu se mi se pare corect, şi nu pentru că aş fi din altă categorie specială, care face furori pe Internet în perioada asta, ci pentru ca vreau să mă simt acolo, parte din poveste.

În concluzie, Judgment este jocul de vară pe care îl recomandăm cu căldură celor care au jucat titlurile Yakuza, cât şi celor care se bucură de o poveste bună, complicată, plină de mister şi răsturnări de situaţie. Cum zilele acestea nu avem parte de prea multe lansări de jocuri, ne face plăcere să recomandăm acest titlu şi ştim că veţi avea parte de o experienţă pe care nici un alt film sau serial nu o poate oferi în această perioada. În plus, dacă tot suntem sinceri, nu ştim vreun alt joc în care îţi poţi upgrada frigiderul sau poţi afla avantajele şi dezavantajele consumului de alcool.

Judgment

• poveste captivantă cu personaje noi
  • locaţie familiară, redată de un motor grafic modern