Ratchet & Clank Review: când filmele de animaţie prind viaţă

Autor: Cosmin Aionita | 27.04.2016

Era o vreme când platformerele 3D dominau şi împingeau de la spate industria jocurilor, eroii unor titluri precum Crash Bandicoot, Croc, Spyro The Dragon, Sly Cooper, Banjo-Kazooie, Jak and Daxter, Ratchet & Clank sau Super Mario 64 fiind consideraţi veritabile mascote pentru cei de la Sony sau Nintendo. Anii au trecut însă, industria s-a reorientat către „jocurile mature”, iar singura serie care şi-a menţinut într-o oarecare măsura relevanţa (în afara lui Mario, care rămâne un simbol pentru Nintendo) este Ratchet & Clank-ul celor de la Insomniac Games (cu patru titluri ale seriei principale şi încă două spin-off-uri lansate pentru PlayStation 3).

Pe principiul „mai bine târziu decât niciodată”, Sony a decis până la urmă să finanţeze realizarea unui film de lung metraj bazat pe aventurile simpaticilor eroi Ratchet & Clank, studioul Insomniac Games fiind, la rândul său, însărcinat cu realizarea unui joc menit să acompanieze acest film. Şi, după cum istoria ne-a învăţat, jocurile de acest gen nu au parte tocmai de cea mai bună primire, fiind, de cele mai multe ori, de foarte slabă calitate. Din fericire, noul Ratchet & Clank se dovedeşte a fi nu doar o excepţia de la această regulă, ci şi unul dintre cele mai bune jocuri ale acestui an.

Ratchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Astfel s-a ajuns la motto-ul amuzant care a stat la baza promovării acestui titlu: „jocul bazat pe film, la rândul său bazat pe joc”. Pe înţelesul tuturor, atât noul joc Ratchet & Clank, cât şi filmul omonim (pe care românii îl vor putea viziona în cinematografe abia în toamna acestui an) au la origini povestea din primul titlu al seriei, cel lansat în 2002 pentru PlayStation 2. Acel fir narativ a fost însă adaptat pentru film, fiind operate modificări semnificative faţă de vechiul joc.

Astfel, noul joc Ratchet & Clank a ajuns să fie un soi de reimaginare a primului titlu din serie, un remake modern cu numeroase noutăţi, precum şi elemente împrumutate din jocurile mai noi ale seriei. Un soi de Best of Ratchet & Clank, dacă vreţi. Poate cea mai timidă componentă a jocului este povestea, cel puţin în prima parte a aventurii celor doi eroi. Este oarecum logic: jocul expune aceeaşi poveste din film, relatată de această dată din perspectiva Căpitanului Qwark, unul dintre cele mai amuzante personaje ale seriei. Şi, chiar dacă secvenţele cinematice nu dau dovada de cine ştie ce consistenţă din punct de vedere narativ (fiind folosite chiar şi scurte segmente din film), realizarea acestora este excelentă.

Ratchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Iar, din punct de vedere grafic, aceste cutscene-uri nu sunt decât cireaşa de pe proverbialul tort. Întregul joc, fiecare model, fiecare planetă, fiecare armă emană personalitate şi calitate. Adăugaţi aceste elemente lângă shaderele excelente şi tehnologiile moderne de renderizare (cum ar fi efectele de tip motion blur aplicate direct pe obiectele aflate în mişcare) şi obţineţi unul dintre cele mai arătoase jocuri ale momentului, un apogeu grafic al jocurilor care îşi propun să arate precum filmele de animaţie 3D moderne. Pe vremea când promova consola PlayStation 2, Sony promitea jocuri care să rivalizeze, ca prezentare, creaţiile celor de la studioul Pixar. Iată că abia în 2016, prin intermediul noului Ratchet & Clank, Insomniac Games a reuşit să respecte aceste promisiuni.

După cum aminteam mai devreme, direcţia în care merge povestea nu este singura noutate din proaspăt lansatul Ratchet & Clank. Deşi la prima vedere noul joc pare un remake actualizat a primului titlu din serie, pe parcurs apar diferenţe semnificative, unele planete (niveluri) din original fiind eliminate, altele fiind adăugate, făcându-şi apariţia şi unele secţiuni de joc cu roboţelul Clank în prim plan. Acestea, spre deosebire de formula clasică a seriei (platforming 3D + shooting), propun o serie de puzzle-uri, suficient de accesibile însă chiar şi pentru jucătorii de vârste fragede. Nu în ultimul rând, avem parte şi de câteva secvenţe noi în care Ratchet şi Clank, aflaţi la bordul navetei lor spaţiale, trebuie să se lupte împotriva unor inamici zburători.

Ratchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Sintagma „Best of Ratchet & Clank” cred că se potriveşte cel mai bine când vorbim de arsenalul de arme şi echipamente de care beneficiază cei doi eroi. Jocul readuce în prim plan câteva dintre cele mai iubite (şi trăznite!) arme din serie, dintre care nu lipsesc Groovitron-ul (globul disco la apariţia căruia toţi inamicii încetează să te atace şi încep să danseze energic) sau Mr. Zurkon (un roboţel companion ce trage în inamici şi nu se poate abţine de la unele replici de-a dreptul savuroase). Nu lipsesc nici noile adăugiri, cum ar fi Pixelizer-ul (un soi de shotgun care transformă inamicii în pixeli înainte de a-i dezintegra), numai bune pentru a reduce la tăcere boşii noi ce-şi fac debutul în acest Ratchet & Clank.

Alte elemente împrumutate din jocurile mai recente ale seriei sunt evoluţia pe baza acumulării de experienţă (atât pentru Ratchet, cât şi pentru fiecare armă în parte), precum şi sistemul de upgrade-uri bazate pe colecţionarea de raritarium. Atât acestea, cât şi implementarea altor gadget-uri ce şi-au făcut apariţia în serie de-a lungul anilor (grind boots, jetpack etc.) apropie şi mai mult noul Ratchet & Clank de sufletul fanilor cu vechime, transformând în acelaşi timpul noul joc într-o experienţă accesibilă şi satisfăcătoare şi pentru cei nou-veniti.

Ratchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

La aceasăa realizare contribuie şi controlul complet modernizat din acest nou Ratchet & Clank (ştiţi că în primul joc al seriei nu aveaţi posibilitatea de strafe / mişcare laterală, un element nelipsit în titlurile actuale?), dar şi noile obiecte colecţionabile. Pe lângă clasicele şuruburi de aur (fanii seriei ştiu la ce mă refer), în acest nou joc se pot colecţiona şi o serie de cărţi de joc, cu ilustraţii inspirate de întreaga serie Ratchet & Clank. Întreaga colecţie este împărţită în seturi de câte trei, care, odată completate, oferă diferite bonusuri. De asemenea, tot prin intermediul unor astfel de cărţi de joc, se poate accesa şi celebrul R.Y.N.O. (Rip You a New One), o altă armă emblematică a seriei.

Vocile se menţin din nou la înălţime, personajele clasice fiind interpretate de aceiaşi actori din mai vechile titluri ale seriei, iar scenariul incorporează şi acum o doza importantă de umor, ce-i drept actualizat (sunt menţionate reţelele de socializare şi multe ale referinţe moderne). Muzica îşi face la rândul său treaba, combinând temele alerte cu cele orchestrale, folosite în momentele „grandioase” ale jocului.

Ratchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Ratchet & ClankRatchet & Clank

Cât despre durata de joc, prima parcurgere a campaniei din Ratchet & Clank poate depăşi lejer bariera de zece ore, în funcţie de cât de mult timp vă dedicaţi descoperirii tuturor secretelor din joc. Dificultatea, în schimb, a fost la rândul său adaptată cerinţelor moderne, jocul dovedindu-se, în mare parte, destul de uşor de abordat chiar şi pentru copii. Spre exemplu, cursele de hoverboard-uri (faimoase pentru dificultatea extremă din primul Ratchet & Clank) sunt mult mai uşor de abordat aici, subsemnatul reuşind să obţină medaliile de bronz, argint şi aur chiar din primele încercări). Finalizarea poveştii are însă ca efect deblocarea unui Challenge Mode, un soi de New Game+ în care îţi poţi păstra toate armele şi upgrade-urile dobândite, dificultatea crescând exponenţial. De asemenea, există numeroase trofee PSN pentru obţinerea cărora perioada de joc se poate dubla, dacă nu chiar tripla.

Un alt aspect ce nu trebuie neglijat este costul: noul Ratchet & Clank poate fi achiziţionat din magazine pentru numai 149,9 lei, un preţ excelent pentru un joc nou, cu o prezentare grafică de excepţie, bazat pe un gameplay rafinat şi perfecţionat de-a lungul anilor şi cu durata de joc la care alte titluri cu pretenţii mult mai mari nici nu îndrăznesc să viseze.

Ratchet & Clank

• grafica excelentă, este unul dintre cele mai arătoase jocuri actuale
  • personajele şi umorul specific seriei