Spider-Man Preview exclusiv: erou nou, formulă de joc familiară

Autor: Cosmin Aionita | 02.08.2018

Luna august a fiecărui an poate fi clasificată drept proverbiala linişte dinaintea furtunii atunci când vine vorba de industria jocurilor video. Primele semne de “vreme rea” vor apărea odată cu Gamescom 2018 (eveniment ce va avea loc în perioada 21 – 25 august, în Koln, Germania), când vom fi din nou asaltaţi de numeroase noutăţi din acest domeniu, urmând ca un veritabil “potop” de jocuri noi să ne lovească în septembrie, lună ce va deschide, în mod oficial, “sezonul de toamnă” al anului. Unul dintre cele mai aşteptate titluri ce urmează să-şi facă apariţia în septembrie este noul Spider-Man, dezvoltat de veteranii de la Insomiac Games (Resistance, Ratchet & Clank, Sunset Overdrive), în parteneriat cu Sony Interactive Entertainment şi Marvel Entertainment. Iar Go4games a fost, din nou, singura publicaţie din România invitată să testeze o versiune preliminară a creaţiei celor de la Insomiac Games.

Pe lângă testarea propriu-zisă a primelor două ore din Spider-Man, am avut ocazia şi de a discuta cu Jon Paquette de la Insomniac Games, principalul scenarist al acestui joc. Iar John a pus un accent deosebit pe faptul că, încă de la primele discuţii pe care studioul său le-a purtat cu Marvel, cei de la Insomniac au insistat pentru o poveste originală, fără legături foarte apropiate cu recentele filme din acest univers sau cu clasicele benzi desenate. Astfel, cei mai puţin familiarizaţi cu aventurile Omului Păianjen sau cu ecranizările cu Tobey Maguire, Andrew Garfield sau Tom Holland se vor putea bucura de acest joc fără a fi nevoiţi să se “documenteze” în prealabil.

Spider-Man PS4

Astfel, acţiunea din Spider-Man va avea loc la opt ani de când Peter Parker a ales să îmbrace costumul roş-albastru, acesta, după absolvirea facultăţii, alăturându-se echipei de cercetare conduse de Dr. Otto Octavius. De altfel, pe parcursul jocului, veţi avea ocazia să jucaţi atât din postura Omului Păianjen, cât şi ca Peter Parker, eroul începând să-şi pună anumite semne de întrebare legate de care dintre cele două alter egouri ale sale ajută cu adevărat omenirea. Însă distribuţia de personaje jucabile din Spider-Man nu se va limita la cele două personalităţi ale lui Peter Parker: Mary Jane Watson, fosta iubita a lui Peter şi un neobosit reporter de investigaţii, va putea fi controlată de asemenea, alţi aliaţi urmând să-şi facă apariţia pe parcursul poveştii. În privinţa răufăcătorilor pe care îi vom întâlni în Spider-Man, producătorii nu au fost deloc secretoşi: Electro, Rhino, Scorpion, Vulture, Mr. Negative şi Kingpin vor fi prezenţi “la datorie”, dintre aceştia doar ultimul jucând un rol activ pe parcursul sesiunii noastre de joc.

Dacă pentru latura narativă Insomniac Games a preferat o abordare originală (în limitele impuse de univers), când vine vorba de jocul propriu-zis, Spider-Man împrumută elemente din mai multe creaţii de succes. Astfel, încă din primele momente de joc vă veţi simti poate un pic cam familiarizat cu mediul de joc open-world din New York-ul recreat de Insomniac Games. Senzaţia de déjà vu va fi accentuată şi de nelipsitele turnuri, care, odată escaladate şi activate, dezvăluie sectoare din hartă şi activităţile opţionale ce pot fi abordate în acele regiuni. Din fericire, acestea sunt destul de variate, iar îndeplinirea lor duce la câştigarea mai multor tipuri de token-uri, despre care vom discuta un pic mai târziu.

Spider-Man PS4

Spre exemplu, Spider-Man poate interveni şi stopa tot felul de ilegalităţi care au loc în oraş (jafuri armate, tentative de intimidare a unor martori etc.), îşi poate recupera ghiozdanele cu resurse plasate prin oraş pe vremea când Peter era încă la liceu, poate face fotografii monumentelor sau clădirilor emblematice din oraş etc. Pe lângă acestea, există şi misiunile secundare propriu-zise, selecţia limitată pe care am avut ocazia să o încercăm în primele ore de joc lăsându-ne impresia că, la acest capitol, Insomniac Games s-a inspirat puternic din titluri precum The Witcher III sau Horizon: Zero Dawn. Cu alte cuvinte, aceste misiuni dau impresia de complexitate, nelimitându-se la acţiuni banale. De exemplu, într-o astfel de misiune a trebuit să “vânăm” un stol de porumbei prin Manhattan, în încercarea de a recupera un stick USB furat de una dintre înaripate.

Aminteam mai devreme că structura open world a jocului este poate prea familiară, în special celor care au trecut prin “oferta” Ubisoft din ultimii ani. Diferenţa o face însă metoda prin care Spider-Man se deplasează prin oraş, folosindu-se de lansatoarele sale de pânză de păianjen pentru a se propulsa prin aer, ataşat de clădiri, precum un Tarzan urbanizat. Cei de la Insomniac Games au dat o importanţă sporită acestei mecanici de swinging, navigarea fiind mai complexă decât pare la prima vedere.

Spider-Man PS4

Pe lângă legănatul propriu-zis, unde trebuie să te foloseşti de inerţie pentru a dobândi un avânt din ce în ce mai accentuat, Spider-Man poate executa şi scurte sărituri, dar se poate şi ataşa temporar de diferite obiecte din decor pentru a se lansa orizontal, în faţă, cu viteză sporită. Combinarea acestor elemente cu diferitele acrobaţii pe care eroul le poate executa în aer duce la un adevărat “vals” al navigării prin oraş, cu viteze ameţitoare, fără a atinge pământul, amplificat de o coloană sonoră pe măsură. Iar atunci când eşti forţat să aterizezi, Spider-Man beneficiază şi de un sistem de deplasare de tip parkour, prin intermediul căruia poate escalada obstacole sau chiar clădiri întregi cu uşurinţă.

Un alt element ce poate părea foarte familiar la prima vedere, dar care devine mult mai complex pe măsură ce joci, este reprezentat de luptele din Spider-Man. Conceptele de bază sunt împrumutate din seria Batman: Arkham, cu un tip principal de atac, precum şi cu un buton de eschivă ce trebuie acţionat atunci când se activează Spidey-sense-ul protagonistului (când este pe cale să fie lovit de un inamic). Lucrurile devin însă mult mai dinamice decât în confruntările Cavalerului Întunecat, jocul introducând, destul de rapid, o sumedenie de mecanici de luptă pe care trebuie să le stăpâneşti bine pentru a putea supravieţui: posibilitatea de a-ţi imobiliza adversarii cu pânze de păianjen, loviturile ce îţi ridică inamicii în aer (mutând luptele la înălţime), eschivele speciale, realizate fie sărind peste inamici (mi-au adus aminte de Prince of Persia: Sands of Time), fie alunecându-le printre picioare (deosebit de folositoare în cazurile inamicilor înzestraţi cu scuturi, ce pot fi astfel atacaţi din spate într-un interval foarte rapid) etc. Nu lipsesc nici execuţiile speciale, capabile să incapaciteze definitiv un inamic, ce pot fi activate atunci când se umple bara de focus a personajului.

Spider-Man PS4

Alternativ, acest focus poate fi folosit şi pentru a regenera băruţa de sănătate a eroului principal, atunci când situaţia o cere. Şi vă veţi confrunta cu acest gen de situaţii destul de des, în primele ore de gameplay Spider-Man fiind nevoit să înfrunte o sumedenie de inamici, unii înarmaţi cu electroşocuri, alţii cu scuturi, mitraliere sau chiar lansatoare de rachete, fără a menţiona mini-boşii. Grosul acestor lupte vor avea loc pe parcursul misiunilor principale, direct legate de povestea jocului. Acestea sunt în general structurate sub forma unor niveluri liniare, separate de open world-ul principal, beneficiind de numeroase secvenţe cinematice şi dialoguri între personaje. Unele dintre ele extrem de amuzante, cum ar fi schimbul de replici despre Spider-Cop (nu vă stric plăcerea, vă las să-l ascultaţi atunci când îşi va face apariţia versiunea finală a jocului).

Distinctive pentru aceste story missions sunt şi secvenţele de stealth: folosind gurile şi reţeaua de aerisire a clădirilor, dar şi barele metalice suspendate deasupra unor camere, Spidey îşi poate surprinde si elimina inamicii fără a fi descoperit, tot în stilul confruntărilor de acest tip din jocurile Batman Arkham. Spre exemplu, poţi lansa o pânză de păianjen către un obiect, iar zgomotul produs va atrage atenţia unor inamici, care se vor deplasa înspre acel loc, lăsându-şi un coleg neajutorat, numai bun de împachetat într-o densă pânză pe tavanul încăperii.

Spider-Man PS4

Gameplay-ul va diferi semnificativ atunci când întruchipezi alte personaje, scurtul segment în care am avut ocazia să o controlăm pe MJ axându-se pe explorare, rezolvarea de puzzle-uri şi o secvenţă de stealth, în care trebuie să te deplasezi fără a fi observat de oponenţi. Tabloul este întregit şi de o serie de QTE-uri (quick time events) ce-şi fac apariţia în momentele de tensiune maximă, punerea acestora în scenă amintind de implementările similare din mai vechile titluri ale seriei God of War.

Îndeplinirea cu succes a tuturor acestor activităţi, fie că vorbim de cele opţionale, de misiunile secundare sau de porţiunile ce împing povestea mai departe, aduce puncte de experienţă şi avansarea în nivel. Fiecare nivel nou atins oferă câte un skill point, acestea putând fi investite în deblocarea de abilităţi noi pentru erou, ce duc la posibilitatea de a executa tot felul de mişcări noi (jocul are o listă stufoasă de “moves” ce pot fi realizate prin diferite combinaţii de butoane, care, personal, mi-a adus aminte de jocurile gen Mortal Kombat sau Street Fighter). Jon Paquette a insistat însă asupra faptului că acest sistem de a avansa în nivel nu limitează în niciun fel activităţile pe care le poţi aborda, progresul în cadrul poveştii nefiind condiţionat de atingerea unui anumit nivel în anumite momente ale jocului. Cu alte cuvinte, dacă vrei să te concentrezi doar pe poveste şi să ignori restul de activităţi secundare, o vei putea face fără probleme.

Spider-Man PS4

Un alt aspect al gameplay-ului este reprezentat de secvenţele în care îl vei întruchipa “doar” pe Peter Parker, asistent al doctorului Otto Octavius, în laboratorul acestuia. Aici îl vei putea ajuta pe doctor realizând câteva experimente pentru a-i testa teoriile şi pentru a-l ajuta în munca sa de cercetare. Acestea sunt reprezentate de o serie de mini-games, unele foarte asemănătoare cu clasicele Pipe-Mania sau Pipe Dream, altele mai mult sau mai puţin complexe sau interesante. Sincer, aceste momente mi s-au părut un pic nepotrivite în contextul jocului, însă s-ar putea ca alţi jucători să le aprecieze.

Tot în laborator poţi folosi token-urile de care aminteam mai devreme, câştigate în urma îndeplinirii de activităţi secundare, cu ajutorul cărora poţi debloca noi costume pentru Spider-Man sau upgrade-uri pentru acestea. Pe lângă aspectul diferit, fiecare costum vine cu propria abilitate specială, cum ar fi invulnerabilitatea la gloanţe, stealth sporit etc. Nu lipsesc nici gadget-urile pe care Peter şi le poate proiecta pentru a fi folosite în luptă, un capitol la care cei de la Insomniac Games s-au dovedit foarte inventivi în trecut (vezi seria Ratchet & Clank).

Spider-Man PS4

Din punct de vedere grafic, lucrurile stau fix cum le-aţi putut vedea în trailerele şi imaginile lansate până acum, New York-ul virtual fiind reprodus în detaliu, obiective turistice precum Empire State Building, Central Park sau Times Square fiind foarte uşor de recunoscut. Evident, producătorii şi-au permis şi o serie de “licenţe poetice” inspirate din materialul sursă, printre clădirile impunătoare din Manhattan făcându-şi apariţia şi turnul Avengers, spre exemplu. Totuşi, Jon Paquette ne-a asigurat că nu vom întâlni alţi super-eroi pe parcursul aventurii din Spider-Man.

Revenind la capitolul tehnic, am avut ocazia să încercăm jocul pe console PlayStation 4 Pro, în rezoluţie 4K (probabil 1440p, upscalat prin aplicarea tehnologiei temporal injection, la fel ca în cazul celui mai recent titlu Ratchet & Clank), iar rezultatele au fost mai mult decât mulţumitoare, jocul rulând stabil la 30 de cadre pe secundă, fără nicio sacadare perceptibilă.

Spider-Man PS4

Aminteam mai devreme de coloana sonoră, de-a dreptul epică în anumite momente, acompaniată, în mod inspirat, de vocile foarte bine interpretate ale personajelor principale. Deşi Insomniac Games a apelat la motion capture pentru a reproduce mişcările şi înfăţişarea personajelor, producătorii au preferat ca alţi actori să interpreteze vocile acestora. Astfel, deşi John Bubniak îşi împrumută înfăţişarea lui Peter Parker, vocea eroului este interpretată de Yuri Lowenthal, pe care îl veţi recunoaşte din rolul principal din Prince of Persia: The Sands of Time (şi alte titluri ulterioare ale acestei serii).

Aşadar, putem spune că, sub aparenţa unor elemente foarte familiare (vezi structura open world a jocului sau luptele inspirate din seria Batman Arkham), Insomniac Games a “ascuns” foarte multe mecanici de joc caracteristice universului Marvel (şi lui Spider-Man în particular). Acestea trebuie descoperite, stăpânite şi folosite pentru a te bucura cu adevărat de ceea ce are de oferit noul joc Spider-Man. Rămâne de văzut dacă întreaga aventură a Omului Păianjen de pe PlayStation 4 va reuşi să păstreze viu interesul jucătorilor prin menţinerea acestui echilibru fin dintre aspectele (poate prea) familiare şi cele inedite. Răspunsul îl vom afla foarte curând, Spider-Man urmând să fie lansat, în exclusivitate pentru PlayStation 4, pe 7 septembrie 2018.

Spider-Man PS4