Super Mario Maker 2 Review: make Mario great again

Autor: Cătălin Niţu | 20.07.2019

Super Mario Maker a fost una dintre bijuteriile consolei Wii U şi s-a numărat printre ultimele jocuri cu adevărat importante dedicate vechii platforme de la Nintendo. Pentru prima dată, producătorul japonez a permis gamerilor să creeze niveluri pentru cel mai faimos joc al lor, Super Mario Bros., în patru dintre cele mai populare variante ale sale. Imediat ce consola Switch a ajuns pe piaţă, fanii Mario Maker au aşteptat cu sufletul la gură o portare, însă Nintendo a venit doi ani mai târziu cu un adevărat „sequel”, îmbunătăţit aproape din toate punctele de vedere. Spunem „aproape” pentru că nu totul este obligatoriu superior în Super Mario Maker 2.

Jocul original de pe Wii U era mai degrabă un schelet, pe bazele căruia se putea construi în plus, însă Nintendo pare să fi încercat mai întâi piaţa pentru a vedea interesul pentru un astfel de joc, axat în mare parte pe conţinutul generat de comunitate. Acesta oferea majoritatea uneltelor necesare pentru realizarea de niveluri în universurile Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World şi New Super Mario Bros. Din păcate însă, conţinutul single player era limitat, iar componenta online suferea de lipsuri la multe capitole.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Pentru Super Mario Maker 2, Nintendo pare să fi ascultat cerinţele comunităţii şi a integrat un mod „Story”. Acesta nu este foarte complex şi este centrat pe jucarea celor 100 de niveluri create de Nintendo, pentru a câştiga monede care ajută la reconstruirea castelului Prinţesei Peach. Castelul poate fi terminat în aproximativ 5-6 ore de joc, în funcţie de abilităţile jucătorilor, existând mai multe niveluri decât sunt necesare pentru terminarea „poveştii”. Toate aceste niveluri sunt excelent realizate şi folosesc toate cele patru şabloane iniţiale de niveluri disponibile în Mario Maker, cât şi unul nou: Super Mario 3D World.

Acesta din urmă, chiar dacă este diferit în materie de inamici şi obiecte, nu este Mario 3D în adevăratul sens al cuvântului, ci foloseşte mecanicile care au debutat în jocul Mario 3D World de pe Wii U, aplicate însă unui plan 2D. Rezultatul este puţin ciudat, însă comunitatea pare să fie foarte atrasă de acest stil, multe dintre nivelurile disponibile online fiind bazate pe el.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Rolul tuturor nivelurilor realizate de Nintendo este însă de a demonstra tot ceea ce este posibil în cadrul Super Mario Maker 2, fiecare stagiu în parte fiind concentrat pe un anume stil de nivel, sau o anumită mecanică de joc deja existentă în jocurile Mario, sau complet nouă, introdusă în titlul de faţă. Chiar dacă Mario Maker foloseşte istoria seriei, acesta devine astfel, la rândul său, un titlu Mario de sine stătător, anumite reguli fiind valabile doar în jocului de faţă.

De exemplu, toate nivelurile realizate în stilul Mario 1 şi până la New SMB sunt compatibile. Acest lucru înseamnă că inamici, obstacole şi alte elemente care nu existau în jocul original şi care au fost introduse în Mario 3, World sau NSMB apar şi în stilul Mario 1. Lucru valabil pentru oricare combinaţie dintre aceste stiluri. Singurul care nu este compatibil este Mario 3D World, care face parte dintr-o altă categorie, iar modul în care este listat în editorul de niveluri sugerează că Nintendo ar putea lansa mai multe opţiuni în viitor.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Alte elemente care fac Mario Maker 2 unic ar fi posibilităţile de a merge înapoi în niveluri, de a realiza niveluri pe verticală în toate stilurile, cât şi elemente exclusive, precum macaralele, o mecanică nouă realizată special pentru acest titlu. Faţă de Mario Maker 1, a apărut opţiunea de a realiza teren înclinat, pe care Mario poate să alunece, dar au apărut şi alte elemente care permit realizarea de niveluri mai compexe, precum butoanele ON/OFF, setarea de obiective pentru a putea duce la bun sfârşit nivelul (de exemplu colectarea unui număr de monede, sau eliminarea anumitor inamici), cât şi necesitatea colectării unui număr de chei sau monede speciale care deblochează apoi calea către steagul de la final.

Toate aceste elemente sunt mai întâi prezentate în cadrul „campaniei”, iar utilizatorii se pot astfel inspira pentru a realiza niveluri în modul de creaţie numit Course Maker. Acesta nu s-a schimbat extrem de mult de la primul Mario Maker, însă interfaţa sa a avut puţin de suferit în tranziţia de la Wii U la Switch. Ştiind că nu toţi utilizatorii vor dori să realizeze niveluri în modul portabil, Nintendo a introdus şi un mod de creaţie cu gamepad-ul. Evident, precizia mişcării unui cursor cu stick-urile analogice nu este tocmai plăcută, în timp ce obiectele au fost mutate în nişte meniuri radiale, mai uşor de folosit cu butoane. Totuşi, realizarea unui nivel este prea complicată în acest mod.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

De aceea recomandarea noastră este ca unealta de creaţie să fie folosită exclusiv în mod portabil. Nintendo Switch nu este echipat cu un stylus, deci degetul ar fi prima alegere a utilizatorilor, însă noi sugerăm utilizarea unui stylus capacitiv. Am cumpărat special un astfel de accesoriu din supermarket la preţul de 5 lei, iar experienţa de creaţie a nivelurilor a fost cu mult îmbunătăţită faţă de utilizarea degetelor. În mod portabil poţi folosi o combinaţie de butoane şi atingeri de ecran (poţi naviga prin nivel cu stick-ul şi poţi accesa funcţiile Undo şi Erase cu butoane), însă nu poţi să foloseşti cursorul asemeni modului „docked”.

Astfel, experienţa din Course Maker este puţin inconsistentă, însă uneltele pe care le ai la îndemână sunt foarte puternice, permiţând realizarea majorităţii proiectelor pe care le-ai putea imagina în limitele unui joc Mario. Conceperea unui nivel a fost ca o întoarcere în copilărie pentru mine, cel puţin, care obişnuiam să desenez din memorie niveluri din Super Mario Bros. atunci când nu aveam acces la o consolă pe care să mă joc. Totuşi, personal, nu pot decât să recreez nivelurile originale din memorie, întrucât nu am inspiraţia necesară pentru a concepe niveluri 100% noi sau prea complexe.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Aici intră însă în discuţie Course World, componenta online a jocului. Nintendo permite oricui să “urce” nivelurile create pe platforma sa online, cu condiţia ca aceste niveluri să poată fi terminate de către creator. Astfel, se asigură că nivelurile măcar sunt „terminabile”, chiar dacă unele par de-a dreptul imposibile la prima vedere.

Browser-ul de niveluri este structurat pe categorii precum „hot”, „popular” sau „new”, cu posibilitatea de a căuta niveluri după multe criterii, precum stilul grafic al jocului, tipul nivelului în funcţie de anumite tag-uri (puzzle, speedrun, etc.) şi chiar nivelul de dificultate. Există destule opţiuni pentru a găsi tot timpul ceva nou de jucat, comunitatea fiind extrem de activă în preajma lansării şi probabil că va rămâne aşa multă vreme de acum înainte. Primul Mario Maker, spre exemplu, a rămas activ multă vreme după lansare, chiar până la apariţia noului Super Mario Maker 2.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Din păcate însă, serviciile online de calitate şi Nintendo sunt doi termeni rar folosiţi în aceeaşi frază. Pe de-o parte, upload-ul şi download-ul de niveluri este rapid şi simplu. Pe de altă parte, platforma online a lui Super Mario Maker 2 nu este integrată cu sistemul de prieteni al serviciilor online de pe Switch. Practic, fiecare „creator” în parte primeşte un cod de prieten de 9 cifre pe care îl poate oferi celorlalţi care doresc să îl urmărească. Importul de prieteni din lista de pe Switch nu este posibilă. Apoi, fiecare nivel în parte poate fi distribuit printr-un cod de 9 cifre, dacă nu urmăreşti deja creatorul. Aceştia sunt nişte paşi inutili, care nu ar mai trebui să existe în 2019, mai ales după ce Mario Maker 1 a avut un sistem similar, la fel de criticat la momentul respectiv.

Super Mario Maker 2 a introdus pentru prima dată şi posibilitatea de a juca Mario online. Niciun alt titlu al seriei din trecut nu a permis asta, însă având în vedere experienţa oferită în jocul de faţă, probabil că există un motiv destul de bun: conexiunile slabe. Există şansa de a juca local cu prieteni pe mai multe Switch-uri şi să ai parte de un rezultat mai bun, însă prin modul online experienţa este aproape de nejucat. Latenţa mare afectează inclusiv framerate-ul jocului, în timp ce fizica este ba prea rapidă, ba prea lentă, în funcţie de conexiunile celorlalţi jucători.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Având în vedere cât de important este framerate-ul de 60 FPS într-un platformer precis precum Mario, mai bine staţi departe de modul co-op. De fapt, staţi departe şi de modul competitiv, care desemnează drept câştigător jucătorul care ajunge primul la sfârşitul nivelului. Desigur, nu te lupţi doar cu alţi 3 jucători, ci şi cu conexiunile lor, dar şi cu latenţa.

Desigur, aceste neajunsuri nu sunt nici pe departe destul de grave încât să nu aducă o recomandare din partea noastră. Super Mario Maker 2 este totodată un joc Mario original, cât şi o colecţie de „best of” pentru celebra serie de platformere. Oferă posibilităţi fără limite pentru comunitate în cele cinci stiluri de joc posibile şi 100 dintre cele mai distractive niveluri dintr-un joc Mario de până acum. Desigur, va trebui să „săpaţi” pentru nivelurile acelea care merită cu adevărat jucate, multe dintre cele populare fiind ori foarte grele, ori foarte scurte, ori bazate pe muzică, sau chiar niveluri care „se joacă singure”.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Din fericire, nu trebuie să aşteptaţi după nimeni, dacă nu găsiţi ceva distractiv sau pe gustul vostru în Course World. Super Mario Maker 2 plasează “puterea” în mâinile jucătorilor, permiţând oricui să creeze o nouă capodoperă de design în universul Mario. Şi dacă nu vă pricepeţi, nu e nicio problemă, jocul oferă un tutorial cuprinzător pentru crearea de niveluri, iar dacă aveţi nevoie de ajutor, puteţi face asta alături de un prieten, fiind posibilă crearea de niveluri în co-op pe aceeaşi consolă.

Super Mario Maker 2 este jocul pe care îl poţi juca la infinit, atât timp cât stai departe de modurile sale online, care pot fi cu adevărat frustrante.

Super Mario Maker 2

• niveluri originale extrem de bine realizate