Yakuza Kiwami 2 Review: lupta pentru supravieţuire

Autor: Cosmin Aionita | 02.10.2018

Seria Yakuza nu mai este un mister pentru nimeni. Dacă pe vremea PlayStation 3 lumea ridica o sprânceană când pomeneai de Kiryu, azi el a intrat în peisajul vestic datorită eforturilor SEGA din ultimii ani. Povestea a ajuns la final odată cu Yakuza 6, însă compania a decis că ar fi bine să avem parte de remake-uri pentru PlayStation 4 ale tuturor jocurile, începând bineînţeles cu primele două.

Aşadar, Yakuza Kiwami 2 reprezintă remake-ul lui Yakuza 2, titlu lansat iniţial în 2006, realizat acum cu ajutorul motorului grafic Dragon, engine folosit şi pentru dezvoltarea lui Yakuza 6. De aici decurg o serie de avantaje despre care vom vorbi mai jos, iar, dacă aţi jucat Yakuza 6, atunci Kiwami 2 va fi o experienţă familiară. Un prim aspect pe care il veţi observa imediat este că nu mai sunt disponibile patru stiluri de luptă complet diferite, aşa cum am avut parte in Yakuza Zero şi Kiwami. Pe de o parte, nu mai este nevoie să schimbi stilul de luptă în funcţie de situaţie şi nici nu trebuie să mai ţii minte o grămadă de combinaţii şi posibilităţi, caracteristice fiecăruia. Acest lucru face din Kiwami 2 un titlu mai accesibil pentru cei care nu au mai încercat această serie. Putem spune acest lucru şi despre Yakuza 6, dar poate nu ar fi indicat să începeţi aventura Yakuza cu ultimul titlu al seriei.

Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Cele mai simple combinaţii sunt formate din cele două forme de atac, light şi heavy, în timp ce restul acţiunilor se bazează fie pe energia acumulată în timpul unei lupte (Heat), fie pe diverse situaţii ce variază în funcţie de context. La fel ca în celelalte titluri ale seriei, Kiryu poate folosi obiecte pentru a lovi inamicii sau pentru a declanşa atacuri puternice extrem de eficiente. De asemenea, o noutate absolută este posibilitatea de a păstra şi folosi ulterior armele culese de pe jos în timpul unei lupte. Ele pot fi stocate în inventar şi pot fi echipate pentru a le avea la îndemână în confruntările viitoare. Poate părea complicat la început, însă toate aceastea sunt explicate pe parcurs şi integrate în aşa fel încât, după prima oră de joc, eşti complet familiarizat cu tacticile de bază.

Restul tehnicilor speciale şi mai ales cele care pot fi executate doar în anumite situaţii se vor debloca pe parcurs cu ajutorul experienţei acumulate. Aici apar diferenţele majore faţă de Yakuza 6. Meniul jocului include secţiunea Stats unde poţi cheltui experienţa acumulată şi poţi urmări progresul lui Kiryu. Avem însă parte de o simplificare a sistemului. Atributele de bază sunt acum Attack, Defense, Health şi Heat Gauge. Lipseşte Evasion, prezent în Yakuza 6.

Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Pe de altă parte, aceste atribute au parte de niveluri pentru deblocarea cărora trebuie sa cheltuieşti experienţă în plus. Acest lucru face dezvoltarea acestora puţin mai lentă deoarece experienţa poate fi cheltuită şi în cadrul altor secţiuni precum Battle Skills, Heat Actions sau Life Skills. Vei dori să investeşti experienţă pentru a învăţa mai multe tehnici de luptă, pentru a sprinta pe o distanţă mai lungă sau, de ce nu, pentru a găsi mai uşor quest-urile secundare şi pentru a dobândi mai multă experienţă şi bani.

Kiwami 2 nu se dezminte şi merge pe aceeaşi reţetă open-world folosită până în prezent. Avem acces la două locaţii cunoscute celor care au mai jucat titluri din această serie: Kamurocho (Tokyo) şi Sotenbori (Osaka). Răufăcătorii pândesc la tot pasul şi vei avea parte de foarte multe confruntări pe parcurs, acestea fiind principala sursă de experienţă şi bani. Bineînteles, vei avea parte şi de sub-stories, quest-uri secundare axate în primul rând pe ajutorul pe care Kiryu trebuie sa-l ofere unor personaje aflate la ananghie sau în diverse situaţii ciudate. De multe ori ele sunt haioase, domolind tonul serios al poveştii principale.

Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Nu voi intra în detalii legate de povestea jocului pentru că nu ar fi indicat să vă dau spoilere, dar pot să vă spun că, de această dată, Kiryu încearcă să oprească un război între două clanuri, care ar fi dus, mai mult ca sigur, la dispariţia sau dezintegrarea clanului Tojo din care face şi el parte. Povestea este excelentă, ca de o obicei, cu dialoguri savuroase şi destule secvenţe cinematice care îţi prezintă toate firele narative. Atenţia pentru detalii este maximă, ca de fiecare dată când vorbim de Yakuza, povestea ridicându-se la un nivel extrem de înalt, un prag pe care din ce în ce mai puţine jocuri îl ating în ultimul timp.

Un atu al jocurilor din seria Yakuza este numărul mare de activităţi secundare, de la diverse mini-games (inclusiv mahjong, cu un tutorial întins pe câteva zeci de pagini) până la management-ului unui club. O principală sursă de venit, Cabaret Club Grand Prix reprezintă o întrecere dintre toate cluburile din Japonia, iar Kiryu este prins, fără voia lui, şi în această activitate de noapte. Disponibil în Sotenbori, clubul Four Shine va fi locaţia unde te vei transforma dintr-un yakuza periculos într-un manager de club la patru ace. Vei recruta fete, vei încheia parteneriate cu diverse locaţii ca să-ţi trimită clienţi şi, bineînteles, vei avea grijă de clienţii care îţi calcă pragul în fiecare noapte. Scopul este să faci bani, ideal cât mai mulţi deoarece clasificarea în cele patru ligi din cadrul Grand Prix-ului se bazează pe veniturile obţinute. De asemenea, noua funcţie clan creator disponibilă în Yakuza 6 este şi ea prezentă, însă recomandăm activitatea de management a clubului dacă doriţi un moment de pauză cu efecte benefice asupra portofelului.

Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2 este un remake aproape perfect. Reuşeşte să impresioneze din aproape toate punctele de vedere, dar sunt totuşi nevoit să menţionez un aspect care nu îi face cinste şi anume faptul că rulează la doar 30 de cadre pe secundă, comparativ cu Yakuza Zero şi Kiwami, care rulau la 60fps. Cum pe consolă aveam instalat şi primul Kiwami, am jucat puţin pentru a compara cele două. Surpriza a fost că nu am simţit un salt major, cel puţin nu aşa cum îl percepi în alte titluri atunci când treci de pe consolă pe PC, iar diferenţa este ca de la cer la pământ. Poate că unii dintre voi vor simţi imediat diferenţa, însă pentru mine, cele două experienţe au fost aproape identice.

Ajunşi la final, nu putem decât să recomandăm călduros Yakuza Kiwami 2 atât fanilor seriei, cât şi celor care nu au mai luat contact cu ea. Luptele şi sistemul de progresie sunt ceva mai simple şi mai uşor de înţeles comparativ cu primul Kiwami, iar undeva la începutul jocului există posibilitatea de a ţi se prezenta pe scurt povestea din primul joc. Luând în calcul toate acestea, cei care nu au mai jucat niciun joc din seria Yakuza ar putea începe cu acest titlu, pentru ca, mai apoi, să joace Zero şi Kiwami care sunt ceva mai complexe. SEGA a promis deja adaptări şi ale următoarele trei jocuri din serie care au fost lansate doar pentru PlayStation 3, în timp ce Yakuza 6 este deja disponibil pentru PlayStation 4. Nu ne rămâne decât să sperăm că se vor ţine de cuvânt şi că le vor lansa la acelaşi nivel calitativ.

Yakuza Kiwami 2

• poveste excelentă, care te prinde imediat
  • quest-uri şi activităţi secundare haioase