Heroes of the Storm Preview: jocul care reuneşte Diablo, Starcraft şi Warcraft

Autor: Cosmin Aionita | 05.06.2014

Am putea să ne lungim zile în şir, consumând navete de bere la duzină, dacă ar fi să dezbatem de ce ultima redută de exclusivităţi a PC-ului este reprezentată de jocurile MOBA (multiplayer online battle arena). Multe dintre MMORPG-uri şi un număr foarte mare de jocuri indie migrează spre console, calculatorul personal reuşind să-şi menţină supremaţia incontestabilă doar pentru DotA sau League of Legends.

Chiar dacă poate să-i pară ciudat unui gamer serios călit în bătălia FPS vs RTS şi decorat în războiul platformelor, acest gen de jocuri are priză la un public numeros, ai cărui reprezentanţi sunt în stare să se calce în picioare pentru o îmbunătăţire cosmetică care nu afectează gameplay-ul. Piaţa există cu fani cu tot, titlurile renumite fac mai mult zgomot decât o Mobra tunată, astfel era de aşteptat ca şi Blizzard să vrea o bucăţică din tort. Heroes of the Storm este proiectul aflat încă în stadiu alpha, prin care compania responsabilă cu Diablo, Warcraft şi Starcraft vrea să cucerească publicul care se autodefineşte ca hardcore gamers.

Heroes of The Storm

RAYNOR FUGĂRINDU-L PE DIABLO

Am putea fi tentaţi să credem că după succesul odraslei celor de la Riot Games clădit pe umerii „anticilor defensivi”, tronul imaginar al genului MOBA a fost ocupat. Să nu uităm însă că avem de-a face cu Blizzard, care are un fler deosebit în a face accesibile maselor genuri de jocuri elitiste precum Trading Card Games (vezi Hearthstone) sau RPG-urile (vezi Diablo). Prin HotS, pe lângă faptul că vor să cucerească un gen uşor de abordat, susţinut de o comunitate devotată, producătorii au şi un alt mare avantaj: panteonul de personaje legendare reunite din cele trei francize amintite mai sus.

Heroes of the Storm îi aruncă pe aceeaşi hartă pe Tychus, pe Tyrael şi pe Malfurion, alături de alte personaje pe care foarte mulţi jucători le cunosc şi le îndrăgesc. Ciomăgeala dintre Nova şi Illidan are ceva fascinant, care poate stârni şi curiozitatea jucătorilor ce în mod normal se feresc de acest gen (în mare parte şi din cauza consumatorilor MOBA). HotS demonstrează încă din stadiul iniţial că-şi ia în serios misiunea, insuflând gradul de competitivitate care-i face pe jucători deosebit de vocali după pierderea unui meci.

Heroes of The Storm

Poveştile din MOBA sunt la fel de elaborate precum versurile melodiilor drum’n’bass. Astfel, nu trebuie să ne mirăm că vom întâlni reprezentanţii a trei universuri complet diferite în acelaşi loc. HotS debutează cu un tutorial ce prezintă bazele jocului din perspectiva lui Raynor, care se trezeşte în Nexus, luat la instructaj de Uther şi aruncat în mijlocul unei confruntări cu Diablo. Nici „cel mai shaormar bun” nu le putea combina mai „cu de toate”.

În cadrul acestor prime misiuni sunt explicate rolul trupelor auxiliare, abilităţile eroului, structura hărţii, condiţiile de victorie – cu alte cuvintele mecanismele esenţiale care stau la baza tuturor jocurilor MOBA. Cei care se aşteaptă şi la un curs în tactici şi strategii vor fi dezamăgiţi: vor fi nevoiţi să înveţe aceste fineţuri în cadrul a trei moduri de joc, ce reprezintă şi o scalare a gradului de dificultate, pornind de la măsurarea puterilor cu AI-ul, până la înfruntarea altor jucători.

Heroes of The Storm

CÂT CERI MAICĂ PE KERRIGAN?

Cele trei moduri de joc devin disponibile unul câte unul după ce jucătorul atinge anumite praguri. Indiferent de rezultat, meciurile aduc participanţilor puncte de experienţă care-i propulsează pe cărarea lentă, dar sigură a evoluţiei. Câştigarea confruntărilor facilitează o ascensiune mai rapidă şi deblochează accesul la misiuni zilnice şi către achiziţia de noi eroi. Până la nivelul cinci nu apare tentaţia şi blestemul monedelor de aur, magazinul virtual cu eroi fiind doar visul cu rouă a unei nopţi de vară. Odată încasat însă primul premiu de 2.000 de monede, eroii ce pot fi achiziţionaţi cu valuta virtuală încep să te îmbie cu al lor cântec de sirenă. HotS conţine un total de 26 de eroi al căror preţ variază între 2.000 şi 10.000 de galbeni. Dintre acestea, în fiecare săptămână, jucătorii primesc o selecţie gratuită de cinci eroi diferiţi. După atingerea nivelului şapte de experienţă, devine disponibil un nou slot de erou, ajungându-se astfel la şase personaje gratuite, care se schimbă în mod regulat.

Din cauza acestei rotaţii aleatorii, dreptul de folosire permanentă a unui personaj este asigurat numai de achiziţia lui. Un gest de fair-play din partea producătorilor este includerea posibilităţii de a încerca eroii înainte de a-i lua în stăpânire, abilităţile lor putând fi testate pe o hartă de dimensiuni reduse. Astfel, fiecare poate să-şi aleagă rolul cel mai potrivit (warrior, assassin, support sau specialist) şi personajul aferent cu setul de abilităţi cel mai compatibil. Un plus de ajutor pentru începători este indicarea gradului de dificultate asociat fiecărui personaj. În timp ce Raynor nu ridică foarte mari probleme încadrându-se la categoria easy, Tyrael intră la medium, în timp ce Tychus la hard. După deblocarea nivelului şase, jucătorul primeşte acces la misiunile zilnice, îndeplinirea cărora se răsplăteşte cu extra experienţă şi bani. Nivelul opt aduce talente pentru eroi, în timp ce atingerea nivelului 10 de experienţă este răsplătită prin quest-uri eroice.

Heroes of The Storm

Aceste misiuni speciale îi recompensează pe jucători cu noi înfăţişări ale eroilor şi mount-uri. Şi pentru că vorbim de un joc bazat pe modelul freemium, anumite skinuri şi mount-uri nu vor putea fi obţinute decât atentând la puşculiţa cu economii. HotS păstrează ideea de funcţionalitate complet gratuită, taxând doar obiectele de cosmetizare precum bikineii şi aripile de succubus ale lui Kerigan sau pijamalele şi suzeta lui Abathur. Microtranzacţiile sunt deja active, producătorii promiţând un mount special în versiunea finală celor care simt nevoia să-şi pună portofelul la cură de slăbire încă din fazele Alpha şi Beta ale jocului.

EROU AVEM, SĂ NE CIOMĂGIM

Dacă primele două moduri dominate de confruntările cu AI-ul  reprezintă o etapă de antrenament, cel de-al treilea mod de joc, Versus, renunţă la orice fel de roţi ajutătoare, aruncând jucătorul în mijlocul acţiunii PvP. Pentru a putea izbândi, trebuie să existe coordonare şi comunicare între cei cinci jucători ai echipei, în încercarea lor de a acoperi  lane-urile şi a de îndeplini obiectivele secundare. La ora actuală există patru hărţi, fiecare dintre ele incluzând un mecanism special ce nu doar că oferă un avantaj unuia dintre echipe, dar este şi prilej de emoţii şi amuzament.

Heroes of The Storm

Tango-ul monoton de a doborî fortăreţele adverse este colorat, pe lângă înrolarea temporară a unor mercenari, şi de evenimente mai grandioase. Pe harta Balckheart’s Bay de exemplu, jucătorii pot aduna dubloni cu care să-l plătească pe infamul pirat pentru a scălda cu o rafală de ghiulele nimicitoare structurile echipei adverse. Pe harta Haunted Mines combatanţii sunt provocaţi să intre în mine pentru a elimina „scheletonii” şi pentru a le aduna căpăţânile lipsite de viaţă. Echipa cu mai multe cranii va putea invoca un golem destul de puternic încât distrugă jumătate de hartă, în timp ce echipa care nu a vânat apariţiile de dincolo de mormânt va trebui să se mulţumească cu un golem doborât de primul vânt de ţânţar.

Chiar dacă aceste componente nu revoluţionează neapărat mecanismul de bază al jocului (mai ales că pot fi ignorate), ele aduc un substrat de complexitate tactică şi un plus de distracţie. Nu vă speriaţi însă, Blizzard nu vrea să complice inutil lucrurile şi vrea să promoveze un gameplay cât mai rapid. De aici şi introducerea mount-urilor, care accelerează jocul – cel puţin în teorie. În practică, pentru moment reprezintă un mecanism de joc în plus, nu tocmai atât de util precât se doreşte. Totuşi este haios să-l vezi pe Stitches, monstrul odios de coşmar cu prea multe membre, echipat cu şorţ şi beretă de bucătar călare pe un bidiviu supraponderal cu o ţepuşă înfiptă în frunte, lăsând în urmă un jet de curcubeu.

Heroes of The Storm

Chiar dacă vorbim de o versiune de Alpha cu număr limitat de invitaţii, găsirea jucătorilor şi formarea meciului nu durează mai mult de 2-3 minute. Trecerea de la confruntarea cu AI-ul la meciuri împotriva jucătorilor umani nu este chiar atât de dramatică, în mare parte graţie AI-ului bine crescut care reprezintă o provocare, în special pentru neiniţiaţi. Heroes of the Storm oferă destulă varietate pentru a putea pune în aplicare diferite tactici şi strategii, în funcţie de abilităţile fiecărui personaj în parte. Pe lângă comunicarea din cadrul echipei, la nivel individual gestionarea abilităţilor reprezintă cheia succesului. O singură persoană nu poate câştiga meciul din Heroes of the Storm, dar stângăciile lui şi lipsa coordinării cu ceilalţi poate duce la pierderea confruntării.

Conceput cu aceeaşi atenţie pentru comunitate precum celelalte jocuri Blizzard, HotS pare la fel bine gândit ca oricare alt titlu al francizelor deţinute. Întreaga experienţă dobândită de-a lungul anilor se regăseşte în acest titlu, care împrumută elemente din World of Warcraft şi Starcraft II. O parte din funcţii încă neimplementate, precum Watch, care permite urmărirea de meciuri din postura de spectator, dovedeşte că Blizzard încearcă să se gândească la toate şi frucitifică ce a învăţat din jocurile sale de mare succes.

Heroes of The Storm

HOTS, DOTA, LOL, OMG, ROFL, BRB

Din punct de vedere grafic, jocul se încadrează perfect în linia creaţiilor Blizzard, caracterizate de culori vii şi detalii haioase. Chiar dacă versiunea e departe de a fi finalizată, deja rulează foarte bine, cu un framerate de care alte jocuri doar visează. Cu multe opţiuni încă neimplementate, putem fi siguri că acest MOBA va arăta şi mai bine, oferind o performanţă perfect optimizată. De asemenea, este foarte plăcut să auzi vocile deja bine cunoscute ale unor personaje ca Uther sau Raynor, pe fundalul unor melodii care se potrivesc cu acţiunea de pe ecran.

Heroes of the Storm nu se ia prea în serios şi vrea să fie distractiv, lucru care până acum îi iese cu brio. Va reuşi să întreacă popularitatea MOBA-urilor actuale? E prea devreme să ne pronunţăm în acest sens, dar trebuie să recunoaştem că porneşte la drum sub o constelaţie absolut favorabilă.