Call of Duty Advanced Warfare Review: războiul se mai şi schimbă

Autori: Cosmin Aionita, Liviu - Andrei Mihai | 17.11.2014

Începand de la Call of Duty 4: Modern Warfare, seria Call of Duty s-a bucurat de o popularitate ieşită din comun, an de an conducând autoritar topurile de vânzări, devenind astfel unul dintre stâlpii de susţinere cei mai importanţi ai actualei industrii a jocurilor video. Firul s-a cam rupt însă la Call of Duty: Ghosts, trecerea la noile console şi pierderile de personal suferite de studioul Infinity Ward lăsându-şi amprenta asupra succeselor critic şi financiar ale jocului, cele mai scăzute din ultimii ani.

Pentru a nu pierde de sub control “maşina de făcut bani” numită Call of Duty, Activision a apelat pentru ediţia din 2014 a jocului la proaspăt creata echipă de la Sledgehammer Games (ce a ajutat şi la Modern Warfare 3), rezultatul fiind, sincer vorbind, peste aşteptări. Call of Duty: Advanced Warfare nu numai că reuşeşte să readucă seria pe linia de plutire după fiascoul numit Ghosts, dar vine şi cu o serie de inovaţii (timide, ce-i drept), capabile să mai scoată Call of Duty din letargia ultimilor ani.

Call of Duty Advanced Warfare

Call of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced Warfare

ÎN ROLUL PRINCIPAL: KEVIN SPACEY

Încă de la apariţia primului trailer pentru Advanced Warfare îţi puteai da seama că Sledgehammer Games a depus un efort suplimentar pentru realizarea unei campanii ceva mai închegate: Kevin Spacey îşi făcea apariţia, ridicând interesul asupra ceea ce urma să fie povestea acestui joc. Mai târziu l-am văzut şi pe Troy Baker (The Last of Us, BioShock Infinite, Middle-earth: Shadow of Mordor) în rolul personajului pozitiv, lucrurile devenind din ce în ce mai clare.

Call of Duty: Advanced Warfare îşi propune să reproducă într-un mod cât mai spectaculos, caracteristic seriei, scenariul unui film de acţiune, fără prea mari pretenţii narative, însă absolut suficient pentru a oferi câteva ore bune de “fun”. Sledgehammer Games au renunţat la ideea de a întruchipa mai mulţi eroi pe parcursul aceleiaşi campanii, limitându-se la personajul lui Troy Baker, fost puşcaş marin şi actual angajat al grupării militare Atlas, aflată sub conducerea lui Jonathan Irons (Kevin Spacey).

Call of Duty Advanced Warfare

Call of Duty Advanced Warfare

După cum spuneam mai devreme, povestea lui Advanced Warfare nu va întoarce capetele şi nici nu va stoarce lacrimi de bucurie/tristeţe, însă, în contextul unui joc video de tipul Call of Duty, îşi face treaba cu brio. Mai mult, modul în care este structurat scenariul a permis producătorilor să introducă numeroase tipuri de decoruri, de la peisaje îngheţate la oraşe aflate sub asediu şi până la păduri luxuriante.

Şi, probabil pentru a da un ghiont rivalului Battlefield, pe parcursul acestor niveluri nu o dată vom avea de pilotat diverse vehicule: bărci cu motor, avioane de vânătoare, tancuri etc. Adăugaţi şi niste secvenţe de tip quick time event spectaculoase şi aveţi imaginea unui veritabil film de acţiune “made in USA”, prezentat însă sub forma unui joc video.

Call of Duty Advanced Warfare

De departe însă cea mai importantă modificare sunt exoscheletele şi posibilităţile pe care acestea le aduc în luptă. În funcţie de tipul disponibil pentru fiecare misiune (se atribuie automat, fără ca jucătorul să poată alege), aceste unelte conferă abilităţi precum săriturile mult mai înalte şi deplasarea mult mai rapidă, folosirea unui scut ce protejează împotriva damage-ului, activarea unei funcţii de slow motion sau chiar folosirea unor arme grele, capabile să doboare armate întregi.

În functie de “performanţele” obţinute în misiuni (kills, headshots, grenade kills, strângerea de informaţii etc.), pot fi obţinute puncte de upgrade pentru aceste exoschelete, acesta conferind rezistenţă şi viteză de deplasare sporite, posibilitatea de a purta mai multe grenade şi alte asemenea bonusuri.

Call of Duty Advanced Warfare

PARTEA LEULUI: MULTIPLAYER-UL

Să fim însă realişti: singleplayer-ul nu reprezintă principalul motiv pentru care jucătorii se întorc, an de an, la seria celor de la Activision. Mai mult, există persoane care nici măcar nu pornesc vreodată campaniile single player din Call of Duty, limitându-se la a toci hărţile multiplayer puse la dispoziţie.

Din fericire, Advanced Warfare punctează şi la această categorie: rolul exoscheletelor în luptă modifică radical coordonatele luptelor, săriturile înalte şi mişcările rapide prin aer fiind acum la ordinea zilei, iar hărţile gândite în aşa fel încât să acomodeze cât mai bine aceste opţiuni noi. În rest, avem parte de acelaşi gameplay de tip “run and gun”, atât de apreciat de jucătorii de Call of Duty. O altă noutate este reprezentată de opţiunile avansate de personalizare a soldatatului controlat, cu numeroase modele de căşti, armuri, exoschele etc. disponbile. Mai mult, pe parcursul jocului, poţi câştiga Supply Drops, pachete care oferă aleatoriu câte 3 item-uri noi.

Call of Duty Advanced Warfare

Am citit prin diferite locuri că există foarte mulţi jucători de Call of Duty: Advanced Warfare nemultumiţi de instabilitatea online a jocului, aceştia plângându-se de apariţia erorilor sau a deconectărilor. Pe parcursul testării noastre, nu am avut parte de asemenea inconveniente, procesul de matchmaking realizându-se relativ rapid, iar meciurile propriu-zise desfăşurându-se fără probleme notabile (am folosit versiunea pentru PlayStation 4 a jocului).

Mai mult, Call of Duty: Advanced Warfare oferă câteva opţiuni foarte rar prezente în jocurile contemporane: posibilitatea de a juca multiplayer în reţea locală (fără necesitatea de a fi conectat la Internet), precum şi în split screen, pe aceeaşi consolă. Nu în ultimul rând, în lipsă de adversari umani, se poate apela şi la boţi, numai buni pentru a învăţa hărţile fără a cădea victimă în faţa jucătorilor experimentaţi. Este de lăudat ca asemenea elemente, altădată comune în shootere, îşi mai fac apariţia într-un joc din 2014.

Call of Duty Advanced Warfare

Totuşi, dacă ar fi să tragem un pic Call of Duty: Advanced Warfare de urechi la capitolul multiplayer, modul Co-op ne-ar oferi ocazia perfectă. Avem de-a face de fapt cu un mod de joc de tip Horde, în care până la patru jucători echipaţi cu diferite tipuri de exoschelete upgradabile trebuie să reziste valurilor de inamici. Comparativ cu restul modurilor de joc, co-op-ul pare cam banal şi nu ajută nici faptul că hărţile din acest mod de joc sunt mult prea asemănătoare cu cele din PvP.

NEXT GEN SAU NU?

Unul dintre elemente pentru care seria Call of Duty a fost criticată mai tot timpul în ultimii ani este prezentarea sa grafică. Motorul grafic derivat din deja anticul Quake III Arena şi determinarea producătorilor de a atinge 60 FPS chiar şi pe console vechi nu ducea tocmai la cele mai spectaculoase rezultate vizuale.

Call of Duty Advanced Warfare

În cazul lui Call of Duty: Advanced Warfare avem şi veşti proaste, dar şi veşti foarte bune. Din păcate, jocul rulează pe o versiune actualizată a aceluiaşi motor grafic, deci cei care aşteptau o rezvoluţie din acest punct de vedere vor fi dezamăgiţi. Totuşi, chiar şi aşa, Advanced Warfare reuşeşte să fie cel mai arătos joc al seriei, Sledgehammer Games adăugând o sumedenie de efecte noi (precum motion blur-ul aplicat mişcării personajelor şi obiectelor), rezultatul fiind un joc care “dă” bine (mai ales în imagini statice) şi care rulează la un framerate constant de 60 de cadre pe secundă.

În concluzie, Call of Duty: Advanced Warfare, chiar dacă nu revoluţionează seria, reuşeşte să pompeze energie într-o formulă ce începuse să devină, de la an la an, prea repetitivă şi banală. Dacă sunteţi un fan al seriei, Advanced Warfare nu ar trebui ratat, iar dacă titlurile Call of Duty din ultima vreme v-au dezamăgit, ar trebui măcar să-l încercaţi: s-ar putea să aveţi o surpriză plăcută.

Call of Duty Advanced Warfare

• campanie plăcută şi bine structurată
  • opţiunile adăugate de exoschelete