Far Cry New Dawn Preview exclusiv: viaţa de după apocalipsă

Autor: Cosmin Aionita | 23.01.2019

A devenit deja o tradiţie ca fiecare joc principal al seriei Far Cry să fie urmat, la un interval de timp destul de scurt, de un aşa-zis “spin-off”, un titlu nu neapărat legat direct de predecesorul său, dar care preia multe dintre particularităţile acestuia: Blood Dragon a sosit după Far Cry 3, Far Cry 4 a fost urmat de Far Cry Primal, iar “tabloul” din Far Cry 5 va fi completat, foarte curând, de noul Far Cry: New Dawn. Din nou, Go4games a fost singura publicaţie din România invitată la Londra, pentru a încerca o versiune preliminară a acestui nou titlu al seriei Far Cry.

Spre deosebire de Primal sau Blood Dragon, care schimbau aproape complet “datele problemei”, Far Cry: New Dawn poate fi considerat drept un soi de continuare pentru evenimentele din Far Cry 5, acţiunea desfăşurându-se acum la mai bine de 17 ani de la concluzia acelui joc. În urma inevitabilei catastrofe nucleare, peisajul s-a schimbat dramatic, multe dintre elementele vechii lumi dispărând, înlocuite fiind de altele. Viaţa însă a continuat, iar supravieţuitorii au dobândit, până la urmă, curajul necesar pentru a reconstrui şi a spera la mai bine.

Far Cry New Dawn

Noile comunităţi apărute astfel pe tot teritoriul nord-american, aflate încă într-un stadiu incipient, au devenit ţinte uşoare pentru grupările violente, ce preferă să-şi ducă traiul terorizând şi jefuind. Dintre acestea, s-a remarcat grupul The Highwaymen, condus cu mână de fier de noile personaje negative din New Dawn: gemenele Mickey şi Lou (care, într-un mod ciudat, îmi aduc aminte de surorile Serena şi Venus Williams din tenis). Acţiunea are din nou loc în ţinutul Hope County din Montana, la rândul său asuprit de The Highwaymen. Supravieţuitorii din baza Prosperity apelează astfel la Thomas Rush, o veritabilă legendă vie a acestor timpuri, care, împreună cu aliaţii săi, străbat America într-un tren, ajutând comunităţile şicanate de grupări precum The Highwaymen.

Aici începe aventura propriu-zisă din Far Cry: New Dawn, trenul salvator ce călătoarea spre Hope County fiind asaltat şi deraiat de Highwaymen, iar Thomas Rush răpit. Jucătorii intră astfel în pielea unuia dintre locotenenţii lui Rush (poţi alege din nou dacă doreşti să joci drept bărbat sau femeie), însărcinat, în această versiune de preview pe care am avut ocazia să o încercăm, cu protecţia bazei Prosperity (plasată în locaţia fostei reşedinţe a lui John Seed din Far Cry 5), elibererea lui Thomas Rush şi respingerea atacului membrilor The Highwaymen.

Far Cry New Dawn

După cum aţi dedus deja, fanii familiarizaţi cu mediul de joc din Far Cry 5 se vor simţi “ca acasă” în New Dawn, harta fiind suficient “remixată” pentru a oferi o experienţă cât de cât proaspătă. Totuşi, nu de puţine ori veţi avea un sentiment pronunţat de deja-vu, în New Dawn făcându-şi apariţia multe dintre locaţiile-cheie din Far Cry 5, dar şi personajele importante ce au supravieţuit dezastrului nuclear. Ba chiar, dacă căutaţi bine de tot, veţi da şi de Joseph Seed şi de rămăşiţele cultului său religios.

Şi totuşi, în ciuda acestor asemănări evidente, Jean-Sebastien Decant, directorul de creaţie din echipa de la Ubisoft Montreal, ne-a asigurat că Far Cry: New Dawn vine cu o sumedenie de noutăţi, capabile să determine jucătorii să “salveze” Hope County încă o dată. Poate cel mai important argument adus de Decant în acest sens este reprezentat de noile elemente de RPG adăugate formulei clasice din jocurile Far Cry. Nu vă închipuiţi însă sute de opţiuni de dialog, statistici complicate sau progresia pe parcursul a zeci de niveluri de experienţă, precum în Assassin’s Creed Odyssey.

Far Cry New Dawn

Dimpotrivă, elemente de RPG din New Dawn sunt descrise chiar de către producători ca fiind “light”, acestea fiind rezumate la împărţirea armelor, vehiculelor şi inamicilor în câteva rank-uri. Spre exemplu, inamicii pot fi clasificaţi de la rank 1 până la 5, cei de nivel crescut fiind, în mod evident, mai dificil de înfruntat. Astfel, pentru a supravieţui, producătorii recomandă crafting-ul unor arme de nivel cel puţin egal cu cel al inamicilor. Iar pentru dobândirea acestora, este nevoie de tot felul de resurse presărate prin lumea de joc, acestea înlocuind banii din Far Cry 5. Iar dintre acestea, de departe cea mai importantă, cel puţin pe parcursul demo-ului pe care am avut ocazia să-l încercăm, este etanolul, folosit drept combustil în lumea postapocaliptică din New Dawn.

Cu ajutorul acestui etanol, pot fi upgradate diferite porţiuni ale bazei Prosperity, cum ar fi centrul medical, atelierul de arme noi, garajul auto etc. Pentru dezvoltarea acestora este nevoie însă şi de salvarea unor specialişti, la rândul lor presăraţi prin lumea de joc. Recrutarea acestora constă în misiuni liniare, tipice jocurilor first person shooter sau, câteodată, chiar action/adventure, în cadrul unora dintre acestea fiind oferită ocazia de a revizita locuri familiare din Far Cry 5, afectate de trecerea timpului. Evident, pentru a atinge aceste obiective se pot recruta din nou aliaţi (Guns for Hire, prima dintre aceştia fiind chiar fiica cuplului Nick şi Kim Rye din Far Cry 5, sau simpaticele animale Fangs for Hire).

Far Cry New Dawn

Dependenţa de etanol, cel puţin în prima fază a jocului, poate deveni uşor deranjantă. În vederea progresului în cadrul poveştii, trebuie să strângi suficient etanol pentru a upgrada trei componente ale bazei Prosperity, această goană după resurse inducând o uşoară senzaţie de frustrare, sentimentul fiind, din nou pentru un titlu Ubisoft, că producătorii mă forţează să parcurg jocul aşa cum doresc ei, şi nu cum îmi place mie. Din fericire, aceste limitări nu sunt nici pe departe la fel de evidente precum pragurile de nivel din Assassin’s Creed Origins, spre exemplu, existând metode destul de rapide de a face rost de resursele necesare.

Una dintre componentele bazei Prosperity pe care am fost încurajaţi să o upgradăm cât mai repede este helipad-ul şi elicopterul aferent. Cu ajutorul acestuia, jucătorii pot pleca în aşa-numitele expediţii, o veritabilă premieră pentru seria Far Cry, după cum sunt descrise acestea de Jean-Sebastien Decant. Pe scurt, aceste expediţii sunt niveluri separate, plasate în tot felul de locaţii ale Americii de după catastrofa nucleară, aflate sub controlul grupării The Highwaymen. Scopul jucătorului în aceste niveluri este să pătrundă în bazele The Highwaymen, să fure un colet şi să scape cu ajutorul elicopterului cu care a şi sosit. Operaţiune răsplătită cu cantităţi apreciabile de resurse, care poate fi dusă la bun sfârşit prin variate abordări (stealth, atacuri directe etc.) sau căi de acces. Aici ies în evidenţă din nou confruntările armate caracteristice seriei Far Cry, la fel de impredictibile ca întotdeauna.

Far Cry New Dawn

Mai mult, odată dusă la bun sfârşit o astfel de expediţie, aceasta poate fi reluată, pe un rank superior de dificultate, pentru şi mai multe resurse. Evident, asemenea întregului joc, şi aceste expediţii pot fi abordate în mod cooperativ, sporind astfel şansele de reuşită. Pe parcursul timpului pe care l-am avut alocat pentru testarea acestei versiuni de preview, am avut ocazia să încercăm două astfel de expediţii: una plasata pe un vapor imens, care mi-a adus aminte de primul Far Cry, cealaltă desfâşurându-se într-un canion, pe un pod controlat de Highwaymen.

Acelaşi sistem bazat pe nivelurile de dificultate superioară este prezent în Far Cry: New Dawn şi în privinţa tradiţionalelor outpost-uri ce trebuie eliberate. După eliminarea inimicilor şi “cucerirea” unui astfel de obiectiv, poţi alege dacă doreşti să-l “storci” de resurse (obţinând astfel o cantitate suplimentară de etanol), această operaţiune fiind sinonimă cu abandonarea outpost-ului şi reocuparea acestuia de către Highwaymen. Acesta va fi apărat de şi mai multe forţe inamice, jucătorii fiind astfel invitaţi să-l elibereze din nou, dacă pot, pentru şi mai multe resurse.

Far Cry New Dawn

În privinţa controlului şi a graficii, la nivel tehnologic, lucrurile stau la fel de bine precum în Far Cry 5, fiind evident faptul că New Dawn a fost construit pe fundaţia precedentului titlu din serie. Diferenţa o face însă abordarea artistică, perioada postapocaliptică din New Dawn nefiind nici pe departe întunecată şi tristă, ci mai degraba viu colorată şi optimistă. Stilul artistic aminteşte foarte mult şi de viziunea celor de la Avalanche Studios şi id Software pentru RAGE 2, fiind folosite aceleaşi culori stridente şi, câteodată, acelaşi tip de umor negru. Totuşi, Jean-Sebastien Decant ne-a asigurat că New Dawn nu a fost influenţat de viitorul joc de la Bethesda, dezvoltarea sa fiind pornită înainte ca RAGE 2 să fie dezvăluit.

În ciuda refolosirii evidente a unor elemente din Far Cry 5, New Dawn pare să aducă suficient de multe noutăţi şi “remixează” îndeajuns formula seriei pentru a capta din nou atenţia jucătorilor. Rămâne de văzut cât de lungă va fi noua campanie (descrisă de producători ca fiind mai redusă ca dimensiuni decât cea din Far Cry 5) şi dacă aceasta va reuşi să menţină viu interesul fanilor pe întregul său parcurs. Far Cry: New Dawn este aşteptat pe 15 februarie 2019, în versiuni pentru PlayStation 4, Xbox One şi PC. Cerinţele de sistem pentru versiunea de PC a jocului pot fi consultate aici.

Far Cry New Dawn