Metro Exodus – Sam’s Story Review: un american în Vladivostok

Autor: Cosmin Aionita | 26.03.2020

Mai ţineţi minte The Elder Scrolls IV: Oblivion? Lăsând la o parte calitatea incontestabilă a RPG-ului produs de Bethesda, acest joc va rămâne în istorie pentru introducerea conceptului de DLC: vestita armură pentru cal a dat startul modei acestor mini-pachete de conţinut suplimentar, comercializate, de cele mai multe ori, la preţuri exagerate vis-à-vis de aportul pe care acestea le au în gameplay-ul propriu-zis. Astfel, expansion pack-urile tradiţionale, acele “extensii” consistente pentru jocuri, care adăugau noi poveşti, niveluri, arme, personaje etc. au devenit din ce în ce mai rare, pierzându-se în marea de DLC-uri superficiale.

Bazându-mă pe experienţa ultimilor ani, denumirea de “Expansion Pass” pentru conţinutul suplimentar dedicat jocului Metro Exodus mi s-a părut un pic riscantă. Mai ales în condiţiile în care primul pachet suplimentar pentru joc – The Two Colonels –, în ciuda nivelului calitativ la care este realizat, s-a dovedit a fi oarecum superficial, din punctul de vedere al gameplay-ului, şi destul de scurt, încadrându-se mai degrabă în categoria DLC, neputând fi considerat un “adevărat” expansion pack.

Metro Exodus Sam's Story

Metro Exodus Sam's StoryMetro Exodus Sam's Story

Din fericire, proaspăt lansatul “Sam’s Story”, cel de-al doilea pachet de conţinut suplimentar pentru Metro Exodus, este mult mai consistent şi face cinste termenului “expansion” folosit de producători. În primul rand, în timp ce The Two Colonels propunea o experienţă liniară, cinematică, în subteranele atât de familiare fanilor seriei Metro, Sam’s Story preia reţeta nivelurilor deschise şi neliniare din Exodus, oferind un decor cu totul nou şi o poveste de sine stătătoare.

De această dată, jucătorii nu vor mai intra în pielea lui Artyom, ci a lui Samuel “Sam” Taylor, militar american aflat în Moscova în timpul deflagraţiilor iniţiale, supravieţuitor în metroul sovietic şi fost membru al echipei de rangeri a colonelului Miller. Sam are un vis, cel de a-si găsi tatăl pe coasta de vest a Americii, în speranţa că acesta încă este în viaţă. Pentru a străbate însă oceanul, Sam are nevoie de un mijloc de transport adecvat, iar acesta se găseşte în oraşul-port Vladivostok, la rândul său devastat de urmările dezastrului nuclear.

Metro Exodus Sam's Story

Cei care au parcurs deja aventura originală din Metro Exodus ştiu probabil la ce ar trebui să se aştepte: explorarea Vladivostokului, un mediu de joc deschis, care, pe lângă obiectivele legate de firul principal al poveştii, ascunde unele secrete nu atât de evidente. Spre deosebire însă de nivelul de pe fluviul Volga, din campania originală a lui Metro Exodus, unde libertatea de mişcare era mult mai evidentă, Vladivostokul virtual al celor de la 4A Games este mult mai îngrădit, forţându-te, în marea lui parte, să urmezi povestea gândită de producători.

Deşi firul principal al poveştii lui Sam este bine realizat, fără să exceleze însă din punct de vedere narativ, parcă mi-ar fi plăcut mai mult să nu fiu atât de “ţinut de mânuţă” şi să pot explora mai mult în aceasta versiune postapocaliptică a unui oraş sovietic emblematic.

Metro Exodus Sam's Story

Strict ca gameplay, Sam’s Story este asemănător cu ceea ce am întâlnit în povestea principală din Metro Exodus, ritmul misiunilor fiind însă o idee mai stângaci, comunicarea obiectivelor pe care le ai de îndeplinit nefiind tot timpul clară. Astfel, în unele instanţe, ajungi să călătoreşti înapoi în arii deja vizitate pentru a rezolva nişte probleme pe care iniţial nici măcar nu ştiai că trebuie să le rezolvi. Având în vedere însă că jocul păstrează funcţiile de quick save/load, acest neajuns devine neglijabil.

Un alt punct la care producătorii merită traşi de urechi un pic este reprezentat de bătăliile cu boşii, sau, mă rog, acelaşi boss întâlnit în diferite instanţe. Toate aceste secvente sunt parcurse într-o manieră similară, care nu prea depinde de stăpânirea mecanicilor de joc, ci mai degrabă de executarea eficientă a aceloraşi mişcări repetitive. La acest capitol, producătorii putea fi mult, mult mai inventivi.

Metro Exodus Sam's Story

În schimb, aspectul grafic, mai ales ales dacă aveţi norocul să deţineţi o placă grafică NVIDIA din seria GeForce RTX, este din nou la cel mai înalt nivel. Cu două menţiuni însă: ciclul dinamic noapte/zi precum şi condiţiile meteo variabile din joc pot da naştere unor scene în care iluminarea nu arată la fel de realist precum cea din campania originală. Şi lucrul acesta nu ar fi neapărat grav, dacă optimizarea jocului atunci când sunt folosite rutinele RTX ar fi fost mai bună. Din păcate, şi în Sam’s Story, performanţa rămâne la fel de problematică, existând momente când framerate-ul scade şi sub bariera psihologică de 30fps. Şi, în continuare opţiunea DLSS din Metro Exodus nu reprezintă o soluţie reală, implementarea fiind cea de generaţie veche şi nu versiunea 2.0, precum întâlnim în jocuri precum Deliver Us The Moon sau Wolfenstein: Youngblood.

În privinţa componentei audio, titlurile seriei Metro au fost mereu un pic stângace, în mod voit, cu voci într-o engleză stricată, specifică vorbitorilor din estul Europei. În acest context, vocea lui Sam, interpretată de Steve Blum într-o engleză americanizată, iese un pic prea mult în evidenţă, deranjând iniţial. Până la urmă însă, te obişnuieşti şi ajungi să te concentrezi pe alte elemente ale jocului.

Metro Exodus Sam's Story

La încheierea poveştii lui Sam (care beneficiază de două finaluri diferite), ceasul indică “pierderea” a cel puţin 6 – 7 ore în acest expansion, o durată acceptabilă, peste întregile campanii single player ale unor jocuri mult mai mediatizate (cum ar fi Call of Duty: Modern Warfare, spre exemplu). Adăugaţi-le acestora şi cele aproximativ 2 ore din The Two Colonels, iar Expansion Pass-ul pentru Metro Exodus, disponibil în schimbul unui preţ de 24,99€, reprezintă “a good deal”, după cum ar spune vorbitorii de limbă engleză.

În concluzie, Sam’s Story este o nouă aventură în universul Metro, ce completează, într-un fel, aventura din Exodus, fără a fi însă vitală pentru a înţelege povestea iniţială. Fanii înrăţi ai universului conceput de Dmitry Glukhovsky nu ar trebui să-l rateze, în timp ce restul lumii poate aştepta o reducere de preţ sau o promoţie pentru ediţia Gold, ce include ambele expansion pack-uri.

Metro Exodus Sam's Story

• dacă v-a plăcut formula de joc din Exodus, veţi aprecia şi Sam’s Story
  • poveste ok, fără a fi ieşită din comun însă