Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint Preview: cruciadă împotriva foştilor camarazi de arme

Autor: Cosmin Aionita | 03.09.2019

Trebuie să mărturisesc că Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands nu s-a numărat printre jocurile mele preferate din 2017, în principal din cauza accentului poate prea exagerat pus pe abordarea co-op în detrimentul unui fir narativ captivant, dar şi a relativei lipse de finisare a întregii experienţe. Din fericire, Ubisoft pare să-şi fi învăţat lecţia de această dată, Ghost Recon Breakpoint promiţând să rectifice aceste neajunsuri şi să extindă, cu mult, formula de joc anterioară. Iar săptămâna trecută, în cadrul unei sesiuni de preview desfăşurate la Paris, am avut ocazia să testăm autenticitatea acestor promisiuni.

Pentru început, Breakpoint propune un fir narativ mult mai prezent şi memorabil decât predecesorul său. Insula Auroa, centrul de operaţiuni al colosului industrial Skell Technology, cade victima unei facţiuni rebele formate din foşti soldaţi Ghost – The Wolves. Conduşi cu mână de fier de carismaticul Locotenent-colonel Cole D. Walker, aceştia preiau controlul asupra întregii insule şi a sistemului de drone pus la punct de Skell Technology, doborând elicopterele forţelor Ghost trimise să intervină. Jucătorul intră astfel în pielea lui Nomad, supravieţuitor al acestor atacuri, dar şi fost camarad de arme al lui Cole Walker, nevoit să readucă la normal situaţia delicată de pe Auroa.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

În ciuda unei premise relativ simpliste la prima vedere, cu personajul lui Cole Walker (interpretat magistral de cunoscutul actor Jon Bernthal) în prim plan, firul narativ din Breakpoint se va dezvolta pe parcurs în direcţii neaşteptate, producătorii mergând până la a implementa sesiuni de dialog prelungite cu celelalte NPC-uri, cu multiple opţiuni de răspunsuri posibile din partea lui Nomad.

Este evident că studioul Ubisoft din Paris şi-a propus să puna accentul, de această dată, pe o experienţă mult mai personală, întreaga porţiune de început a jocului, pe care o puteţi urmări în continuare (înregistrată chiar de noi în format video), fiind concepută pentru fi parcursă în exclusivitate în mod single player. Abia după finalizarea acestei misiuni introductive este dezvaluită adevărata natura a experienţei din Breakpoint, jucătorii luând contactul cu baza de operaţiuni de pe insulă, concepută drept un “spaţiu social”, similar celor din Destiny. Aici fie poţi continua aventura în single player, fie poţi întâlni alţi jucatori şi forma echipe pentru a aborda campania în mod cooperativ.

Întreaga insulă Auroa este structurată sub forma unui mediu de joc open world, împărţit în mai multe regiuni, fiecare dintre acestea cu propriile tipuri de relief, decoruri, vegetaţie şi vreme. La fel ca în Wildlands, deplasarea între aceste regiuni este facilitată de multiple mijloace de transport: motociclete, maşini de teren (echipate sau nu cu arme), elicoptere etc. În privinţa obiectivelor propriu-zise, jocul aminteşte din nou de creaţia celor de la Bungie, existând atât misiuni principale, legate direct de poveste, cât şi misiuni secundare cu tot felul de tematici alternative (cum ar fi cele legate de istoria insulei Auroa), dar şi cele generate procedural, denumite Faction Missions, care promit sarcini noi de îndeplinit în fiecare zi. Nu în ultimul rând, cei de la Ubisoft promit că vor oferi conţinut suplimentar în mod constant după lansarea jocului, primul update major urmând să adauge misiunile de tip raid, o noutate absolută pentru seria Ghost Recon.

Totuşi, o diferenţă majoră faţă de alte titluri de genul acesta – cum sunt şi cele ale seriei Tom Clancy’s The Divison, tot de la Ubisoft – este accentul pus pe o abordare mai ancorată în realitate. Astfel, obiectivul producătorilor nu a fost transformarea inamicilor, pe măsură ce urci în nivel, în entităţi aproape invincibile, în care poţi goli şi două încărcătoare fără a-i afecta prea mult. Dimpotrivă, indiferent de nivelul personajului şi de armelor acestuia, un glonţ bine plasat poate reduce la tăcere şi unii dintre cei mai “fioroşi” oponenţi. Evident, vor exista însă şi misiuni speciale, ce vor încuraja abordarea în co-op, unde trebuie înfruntate drone de categorie grea, aproape imposibil de doborât atunci când joci de unul singur.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

În rest, avem parte de obişnuita “cursă” după loot mai performant, dar şi după experienţă, aceasta din urmă determinând şi deblocarea de skill-uri specifice, cum ar fi utilizarea unor item-uri precum paraşuta sau night vision goggles), dar şi opţiunea de a te specializa într-o anumită clasă (assault, medic, support etc.), fiecare conferind câte o abilitate specială. Bineînţeles, nu lipsesc materialele de crafting, cu ajutorul cărora, în baza de operaţiuni, se pot crea item-uri consumabile. Armele, de asemenea, pot fi personalizate în detaliu prin intermediul deja obişnuitului sistem Gunsmith.

Deşi titlurile precedente ale seriei Ghost Recon şi-au făcut un obicei din a încuraja jucătorul să gestioneze, prin diferite tipuri de comenzi, coechipierii controlaţi de AI (prezenţi şi în Future Soldier, dar şi în Wildlands), Breakpoint abandonează, cel puţin pentru moment această abordare. Astfel, în momentul lansării, jocul va putea fi abordat fie solo, fie în mod co-op, fără a avea aliaţi controlaţi de AI. Pentru a acoperi însă o gamă cât mai variată de gusturi şi preferinţe, coechiperii AI vor fi adăugaţi prin intermediul unui viitor update.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Chiar şi în lipsa acestor aliaţi, tacticile caracteristice jocurilor seriei, precum obişnuitul Sync Shot, se pot aplica în continuare, existând o implementare special concepută pentru modul cooperativ, care, din păcate, nu a funcţionat însă adecvat pe parcursul sesiunii noastre de test. Totuşi, unde situaţia a cerut-o, am reuşit să ne sincronizăm “manual”, comunicând în permanenţă prin căşti.

De altfel, ediţia de preview a jocului pe care am avut ocazia să o încercăm avea destule neajunsuri caracteristice unor astfel de versiuni preliminare: schema de control nu era în întregime funcţională pe tastatură şi mouse (desi am testat Breakpoint pe PC), partea vizuală suferea de o oarecare lipsă de finisare, cu unele texturi mult prea şterse, coliziunile dintre personaje şi geometria mediului înconjurător mai dădea rateuri, iar deconectările nu au lipsit din sesiunile co-op. Nu ar trebui să ne îngrijorăm însă: de obicei, problemele de acest gen sunt corectate până la apariţia pe piaţă a versiunii finale a jocului.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Pe lângă campanie, am avut ocazia să încercăm şi peste o oră de multiplayer PvP, numit Ghost War, componenta a jocului dezvoltată chiar de către studioul Ubisoft din Bucureşti. Am putut încerca două moduri de joc: Elimination (Team Deathmatch) şi Sabotage (în care o echipă trebuie să plaseze bombe în anumite puncte-cheie de pe hartă, în timp ce adversarii încearcă să le dezamorseze). Acestea sunt abordate doar în echipe, 4 vs. 4, pe hărţi special concepute pentru a fi jucate în multiplayer competitiv (vor fi incluse 6 astfel de hărţi în versiunea finală). În cadrul acestor sesiuni multiplayer, abordarea pasivă este descurajată graţie mai multor factori, cum ar fi loot-ul presărat prin hărţi, generat aleatoriu de fiecare dată, dar şi micşorarea treptată a ariei de joc după o anumită perioadă de timp, similar cu ceea ce se întâmplă într-un titlu Battle Royale.

Totuşi, experienţa de joc din Ghost War este fundamental diferită faţă de titlurile de tip Battle Royale, cheia succesului regăsindu-se în colaborarea cât mai eficientă dintre coechipieri, indicarea poziţiilor inamicilor pe hartă cu ajutorul dronelor etc. Cel mai important aspect rămâne însă progresia comună atât pentru campanie, cât şi pentru Ghost War. Astfel, toate personajele, armele şi experienţa câştigate în single player şi co-op vor face trecerea către Ghost War şi viceversa, incurajând jucătorii să petreacă cât mai mult în multiplayer pentru a dobândi echipamente cât mai bune.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Ce putem spune este că Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint încearcă să mulţumească pe toată lumea, oferind ceea ce pare o poveste mult mai robustă, cu un antagonist memorabil, posibilitatea de a aborda jocul atât single player, cât şi co-op, looting din plin, multiplayer PvP, pregresie comună pentru toate modurile de joc etc. Rămâne de văzut însă care va fi nivelul de finisare final al întregii experienţe, dar şi pentru ce perioadă de timp va reuşi jocul să-şi ţină utilizatorii implicaţi în propriul univers.

Vom reveni în zilele următoare cu noi informaţii despre Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint, atât în ceea ce priveşte experienţa oferită de campania principală, abordabilă single player sau în co-op, cât şi în privinţa componentei multiplayer PvP, într-o serie de interviuri cu membri de vază ai echipei producătoare de la studioului Ubisoft Paris, dar şi de la Ubisoft Bucureşti. Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint va fi lansat pe 4 octombrie 2019, în versiuni pentru PlayStation 4, Xbox One şi PC.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint