Concrete Genie Review: accesibil, educativ, perfect pentru copii

Autor: Cosmin Aionita | 28.10.2019

De-a lungul timpului, am scris despre suficiente jocuri pe care le-am considerat potrivite pentru publicul de vârste fragede, de obicei acestea abordând subiecte lipsite de violenţă, prezentate într-o manieră grafică “colorată”, potrivită pentru toată familia. Rareori, însă, aceste jocuri “pentru copii” ridică şi unele probleme educative, din rezolvarea cărora picii pot trage anumite concluzii utile pentru dezvoltarea lor ulterioară. Un astfel de titlu este recent lansatul Concrete Genie. Şi asta pentru că firul narativ din jocul celor de la PixelOpus te învaţă să-ţi învingi anumite frici, abordând subiecte sensibile precum bullying-ul, şi să-ţi foloseşti la maximum imaginaţia şi, unde este cazul, simţul artistic. Povestea din Concrete Genie te pune în pielea lui Ash, un puşti talentat la desen, terorizat de o gaşcă de alţi copii, ce îşi găseşte însă refugiul în propriile picturi. Lucrurile se complică atunci când desenele lui Ash prind viaţă, devenind singura soluţie pentru salvarea oraşului său Denska, cuprins de o “umbră” malefică.

Aventura din Concrete Genie nu este deloc lungă, aproximativ cinci ore fiind suficiente pentru a duce jocul la bun sfârşit, lucru trădat oarecum şi de preţul său redus. Totuşi, o bună parte a acestei experienţe de joc este originală, neimplicând lupte sau violenţă. Dimpotrivă, principala misiune a lui Ash este să elimine “întunericul” din Denska, acest lucru fiind posibil prin decorarea zidurilor din oraş cu tot felul de desene. Aceste ilustraţii se realizează cu ajutorul unor elemente predefinite, pagini din blocul de desen al eroului, operaţiunea propriu-zisă fiind executată prin mişcarea controller-ului de PS4, graţie senzorilor de mişcare incluşi. Alternativ, se poate opta pentru a desena direct cu stick-ul analogic, însă ce se câştigă în acest fel în materie de precizie se pierde la capitolul farmec.

Concrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Iar acest farmec va ajunge la cel mai înalt nivel atunci când, folosind o selecţie specială a acestor elemente predefinite, veţi putea picta proprii “genies”, creaturi desenate capabile să urmărească eroii pe pereţi şi să îndeplinească diferite funcţii utile. Astfel, duhurile roşii pot aprinde anumite obiecte, în timp ce duhurile galbene pot electrifica reţele de curent etc. Toate acestea, împreună cu elemente uşoare de platforming (necesar pentru a găsi noi pagini cu desene) şi stealth (un fel de v-aţi ascunselea cu ceilalţi copii) compun grosul gameplay-ului din primele aproximativ trei ori ale lui Concrete Genie. O experienţă relaxantă, accesibilă şi fermecătoare, care încurajează în primul rând latura creativă a celor care joacă.

Secvenţele cinematice extinse, bine realizate, în stilul titlurilor exclusive pentru PlayStation 4, împing însă povestea mai departe, ultimele capitole din Concrete Genie schimbând aproape complet formula jocului. Astfel, desenele inocente vor lăsa locul câtorva confruntări cu inamicii proveniţi din “întuneric”, Ash căpătând, treptat, noi abilităţi, precum mai multe tipuri de atac, dar şi o modalitate de “transport rapid”. Această schimbare de optică în ceea ce priveşte gameplay-ul poate fi deranjantă pentru cei care îşi doreau doar să-şi etaleze talentul la desen, însă întregeşte şi oferă o doză de varietate experienţei din Concrete Genie. Şi chiar dacă aceste secvenţe de luptă sunt ceva mai intense şi solicitante faţă de restul jocului, nivelul de dificultate rămâne foarte accesibil pentru mai toată lumea.

Concrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Şi, chiar dacă secvenţele cinematice sunt bine realizate, iar vocile personajelor credibile, nu toate elementele legate de prezentarea lui Concrete Genie sunt demne de laudă. O chestiune ce ţine mai mult de gustul fiecăruia este stilul vizual folosit de producători în ceea ce priveşte prezentarea personajelor propriu-zise din joc. Acestea au un aspect de păpuşi, şi animaţii sacadate, ca atunci când redai un clip video la un framerate inferior celui iniţial. Deşi avem de-a face mai mult ca sigur cu o decizie de ordin artistic a celor de la PixelOpus, acest gen de prezentare nu face decât să ştirbească din fluiditatea lui Concrete Genie. Framerate-ul nu este tocmai fluent (nici măcar atunci când modul de afişare 4K din versiunea de PS4 Pro este dezactivat), iar acest tip de animaţie contribuie la conferirea acestui sentiment de “sacadare”. În rest, decorurile din Concerete Genie arată chiar ok, producătorii implementând şi un Photo Mode cu ajutorul căruia puteţi realiza screenshot-uri artistice.

Ca o particularitate pentru publicul din România, Concrete Genie face parte din “valul” de jocuri pentru PS4 (alături de mai vechiul Hidden Agenda şi foarte recentul MediEvil) pe care Sony a decis să le traducă în limba română. Astfel, toate meniurile, indicaţiile text şi subtitrările din Concrete Genie pot fi afişate în limba română, traducerile fiind decente. Din păcate, comutarea pe limba română nu este intuitivă, această opţiune nefiind prezentă în meniul propriu-zis al jocului. În schimb, trebuie accesate setările consolei PS4, aleasă limba română pentru interfaţa întregului sistem de operare şi apoi repornit jocul. Cu alte cuvinte, nu veţi putea să păstraţi meniurile consolei în engleză şi, concomitent, să jucaţi Concrete Genie în română.

Concrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete GenieConcrete Genie

Concrete Genie include şi un bonus pentru posesorii de PlayStation VR, separat de campania principală, oferind posibilitatea de a picta din perspectivă first person prin diferite tipuri de decoruri. Evident, nu avem de-a face cu ceva vital pentru experienţa de ansamblu din Concrete Genie, accesul la acest mod de joc fiind limitat şi de faptul că, pe lângă headset-ul PS VR, ai nevoie şi de două controllere PlayStation Move separate.

Concrete Genie rămâne însă un titlu original, care încearcă şi, în mare măsură, reuşeşte să pună accentul pe aspectele mai puţin convenţionale ale jocurilor video, cu o puternică latură educaţională. Povestea şi învăţămintele trase, dar şi gameplay-ul accesibil, sunt cât se poate de potrivite pentru copii, Concrete Genie fiind indicat drept cadou pentru cei mici, mai ales în condiţiile în care sărbătorile de iarnă se apropie cu paşi rapizi.

Concrete Genie

• o experienţă de joc originală, ce pune accent pe latura creativă
  • accesibil, ca dificultate, pentru jucătorii de toate vârstele