Captain Tsubasa Rise of New Champions Review: un altfel de fotbal

Autor: Cosmin Aionita | 14.10.2020

Pasionat de fotbal fiind, oferta de jocuri disponibile dedicate sportului-rege a devenit pe cât de previzibilă, pe atât de monotonă: în toamna fiecărui an, ai de ales între fie cel mai recent FIFA, fie noul Pro Evolution Soccer (sau eFootball PES). Nu spun că aceste jocuri nu ar fi bune, însă, câteodată, parcă vrei să abordezi acest sport și în alte moduri, mai axate pe distracție decât pe simularea cât mai realistă. Iar aici intră în scena Captain Tsubasa: Rise of New Champions.

Realizat după manga-ul și anime-urile cu același nume, jocul Captain Tsubasa livrează fix ceea ce v-ați fi putut aștepta de un joc de fotbal “japonez”: gameplay-ul tradițional este simplificat și împins foarte mult către latura arcade, unii dintre fotbaliști se remarcă prin abilitățile lor ieșite din comun, evidențiate de mișcări și lovituri speciale parcă desprinse din Dragon Ball Z sau deposedări demne de wrestling, iar totul este asezonat cu o poveste plină de “dramă adolescentină”, dupa cum îi stă bine oricărui anime care se respectă.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

Arcade-ul la putere

Ca fan al altor jocuri de fotbal, primul contact cu Captain Tsubasa: Rise of New Champions îți va lăsa impresia unui joc mai direct, lipsit de finisarea și animațiile realiste din FIFA sau PES, însă mult mai ușor de abordat. Adaptarea la schema de control din Tsubasa va fi rapidă, majoritatea butoanelor având funcțiile pe care le stăpâniți deja, mai ales dacă sunteți un veteran al seriei PES. Aici se opresc însă asemănările flagrante cu un “joc serios” de fotbal.

Veți observa că, în titlul publicat de Bandai Namco Entertainment, pasele se duc în 99% dintre situații la fotbalistul vizat, sprinturile sunt mult mai eficiente (și mai puțin ancorate în realitate), driblingurile reușite mult mai dese, iar golurile… mult mai dificil de marcat.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

Și asta pentru că portarii din Captain Tsubasa sunt aproape invincibili, mecanica propusă de joc fiind ceva mai complicată decât într-un simulator sportiv tradițional. Acestora le trebuie diminuată “energia” înainte să devină vulnerabili, altfel apărând 99,9% dintre șuturile expediate spre porțile lor. Iar pentru a atinge acest obiectiv, trebuie să expediați șuturi periculoase, cât mai des. Însă și în cazul acestora, nu orice șut este considerat o amenințare pentru poarta adversă.

Pentru a fi cat mai eficienți în privința finalizărilor (dar și pentru o apărare mai bine închegată sau pentru dribling-uri mai spectaculoase), trebuie să acumulați “spirit”, iar acesta se câștigă printr-un joc de pase cât mai bun, prin deposedări reușite etc. Cu cât mai mult spirit are un fotbalist, cu atât șuturile sale ajung la puterea optimă mai repede (durata apăsării butonului de șut este mai scurtă) și puteți expedia loviturile speciale de care vorbeam mai devreme. După câteva astfel de “bombe” respinse, portarul advers va ceda și va scăpa mingea și în poartă.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

Totuși, acest sistem se bate oarecum cap în cap cu conceptul arcade al restului jocului. Degeaba totul se desfășoară într-o manieră spectaculoasă și facil de controlat dacă golurile sunt atât de rare. Iar dacă cumva una dintre echipe reușește să-și creeze un avantaj de două sau mai multe goluri, o astfel de diferență va fi aproape imposibil de remontat.

Mi se pare o ocazie ratată, meciurile clasice de fotbal din Captain Tsubasa: Rise of New Champions devenind mai degrabă o idee frustrante și nu neapărat “fun” și accesibile, așa cum păreau inițial. Din fericire, aceste concepte de gameplay se potrivesc mult mai bine pentru porțiunea de poveste a jocului.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

“Drama” fotbalistului nipon

Da, ați citit corect, Captain Tsubasa: Rise of New Champions are în spate o poveste destul de stufoasă, pe care o puteți aborda în două modalități diferite: Episode: Tsubasa și Episode: New Hero. Ar trebui să-l parcurgeți mai întâi pe primul, care, pe lângă expunerea poveștii tânărului și talentatului fotbalist nipon Tsubasa Ozora, include și numeroase segmente de tutorial capabile să familiereze jucătorii cu particularitățile jocului.

Într-o manieră asemănătoare cu ceea ce am întâlnit în modurile Story din jocurile FIFA recente, Episode: Tsubasa plasează meciurile de fotbal într-un context narativ, cu echipa lui Tsubasa Ozora încercând să câștige campionatele naționale ale Japoniei. Numeroase alte cluburi urmăresc însă același trofeu, iar fiecare dintre acestea au jucători exponențiali. Secvențele cinematice și schimburile de replici dintre aceștia vor umple spațiul dintre meciuri, aceste “interludii” fiind, de cele mai multe ori, mai lungi decât un meci propriu-zis.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

De asemenea, pe parcursul anumitor partide vor interveni și momente scriptate, precum accidentări neașteptate sau goluri pe care le primești automat, nevoit fiind să revii apoi pe tabela de marcaj. Per total, dacă vă plac în primul rând nuvelele vizuale japoneze, vă veți simți ca acasă în Episode: Tsubasa. Dacă puneți fotbalul însă pe prim plan, unele dialoguri excesiv de lungi (și oarecum penibile în privința subiectelor abordate sau a atitudinii unor personaje) s-ar putea să vă calce pe nervi.

Totuși, modul Episode: Tsubasa merită parcurs în întregime, capitolele încheiate cu succes deblocând și o serie de scurte secvențe animate, ce dezvăluie mai multe detalii despre trecutul personajului principal.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

În schimb, Episode: New Hero este dedicat jucătorilor ce au acumulat deja un pic de experiență în Captain Tsubasa. Aici vă veți putea crea propriul fotbalist și îl veți putea “înrola” în loturile mai multor cluburi ce vizează supremația în fotbalul nipon. În funcție de alegerile făcute, veți ajunge să interacționați cu personajele întâlnite și în Episode: Tsubasa, în diferite maniere însă. De asemenea, Episode: New Hero implică și o componentă de RPG, abilitățile fotbalistului controlat putând fi îmbunătățite pe parcursul campaniei.

În privința prezentării, Captain Tsubasa: Rise of New Champions este aproape perfect, mai ales dacă stilul grafic anime vă este pe plac. Secvențele intermediare pot fi confundate fără probleme cu un veritabil desen animat, iar meciurile propriu-zise sunt redate într-o manieră asemănătoare. Iar totul a rulat fără probleme și sacadări pe o consolă PS4 Pro.

Captain Tsubasa Rise of New Champions

Sunetul este de asemenea de calitate, cu muzică și voci desprinse din desenele animate japoneze. O bilă neagră ar putea fi acordată însă din cauza lipsei unei opțiuni de a schimba limba în care sunt redate dialogurile: acestea sunt vorbite doar în japoneză, iar traducerea în engleză este disponibila doar prin intermediul subtitrărilor.

Porțiunea de poveste din Captain Tsubasa: Rise of New Champions, cu cele două episoade ale sale, este interesantă, mai ales în contextul unui joc de fotbal. Din păcate, în privința meciurilor separate de campanie, orientarea arcade a jocului nu este exploatată suficient, obiectivul numărul 1 al acestui sport (înscrierea de goluri) fiind îngreunat artificial. Ceea ce putea fi cu adevărat special devine astfel doar un experiment, captivant pentru o perioadă de timp destul de scurtă. Treptat, distracția se transformă, ușor-ușor, în frustrare, iar interesul față de Captain Tsubasa dispare.

Captain Tsubasa Rise of New Champions