Crash Bandicoot 4 It’s About Time Review: fix ce așteptau fanii

Autor: Cosmin Aionita | 05.11.2020

În ultimii ani, pe lângă nelipsitele jocurile Call of Duty, strategia de lansări a celor de la Activision a pus un accent evident pe factorul nostalgie, publisher-ul publicând numeroase remake-uri și remasterizări ale unor titluri clasice. Iar, dintre acestea, pachetul Crash Bandicoot N.Sane Trilogy s-a bucurat de cel mai însemnat succes, de departe. Așadar, studioul Toys for Bob a primit “aprobarea” de a realiza o continuare oficială pentru această serie, iar rezultatul este Crash Bandicoot 4: It’s About Time.

Iar Crash Bandicoot 4 își ia in serios rolul de continuare veritabilă a trilogiei inițiale: povestea sfârșita în Crash Bandicoot: Warped (1998) este reluată aici din același loc, iar gameplay-ul se întoarce la formula tradițională din jocurile seriei dezvoltate de Naughty Dog. Practic, Activision șterge cu buretele mai toată istoria seriei Crash de după 1999, un lucru nu neapărat rău având în vedere că jocurile intermediare nu au fost niciodată pe placul fanilor vechi al marsupialului năzdrăvan.

Crash Bandicoot 4

Gameplay: old school evoluat

Și când spun că acest Crash Bandicoot 4 se întoarce la formula clasică de gameplay, nu glumesc: It’s About Time! va fi familiar fanilor încă de la primul contact, Crash (sau Coco, sora lui, puteți juca cu oricare dintre cei doi) se mișcă și se controlează fix așa cum te-ai aștepta, perspectivele din care este privită acțiunea sunt fix cele cu care te-ai obișnuit deja, iar săriturile, atacurile și alte mișcări speciale se execută la fel precum în jocurile vechi.

Iar întreaga filosofie de design caracteristică seriei inițiale Crash Bandicoot a fost preluată de Toys for Bob, inclusiv nivelul de dificultate câteodată frustrant, cu puncte în care nu poți aproxima lungimea unei sărituri din cauza perspectivei oferite de cameră, plasarea aiurea a unor inamici, porțiuni de platforming unde îți vine să arunci controller-ul pe fereastră etc. Astfel, această abordare, deși pe placul fanilor cu vechime, s-ar putea să nu fie prea “primitoare” cu nou-veniții în cadrul seriei, ce-ar putea fi alienați de nivelul de dificultate destul de crescut.

Crash Bandicoot 4

Totuși, Toys for Bob a făcut eforturi deosebite pentru a face Crash Bandicoot 4 mult mai accesibil decât predecesorii săi: există acum un mod de joc Modern, unde ai la dispoziție un număr infinit de vieți pentru a termina un nivel, iar, dacă mori, reiei acțiunea de la ultimul checkpoint (iar dacă termini nivelul cu maximum trei “vieți” consumate, primești și bonusuri). Alternativ, modul Retro păstrează mecanicile din titlurile vechi, cu un număr limitat de vieți, ce poate fi crescut culegând câte 100 de fructe din niveluri (dacă le pierzi însă pe toate, reiei nivelul de la zero).

Tot pentru a îmbunătăți orientarea jucătorilor în spațiul 3D din joc, Toys for Bob au adăugat și posibilitatea de a afișa o umbră circulară sub Crash (sau Coco), pentru a determina mai ușor dacă aterizezi bine sau nu, în urma săriturilor mai dificile. Pentru puriști însă, și această opțiune poate fi dezactivată.

Crash Bandicoot 4

Să nu vă închipuiți însă că noul Crash Bandicoot 4: It’s About Time este doar o simplă clonă a precursorilor săi: jocul aduce numeroase elemente noi la nivel de gameplay. În primul rând, platforming-ul propriu-zis a fost îmbogățit cu tot felul de noutăți, unele întâlnite și prin alte jocuri: posibilitatea de a fugi pe unii pereți sau alunecarea pe tot felul de sine (à la Ratchet & Clank).

De asemenea, pe parcursul poveștii, Crash și Coco vor face cunoștință cu o serie de măști cuantice (quantum masks), ce le vor conferi eroilor noi abilități precum mersul pe tavan, încetinirea timpului, materializarea unor obiecte sau platforme din alte dimensiuni etc. Iar după scurte stagii de acomodare, vei intra “în pâine”, și vei fi nevoit să parcurgi, în timpi record, porțiuni imposibile la prima vedere, în care trebuie să comuți, “din mers”, între toate aceste abilități pentru a termina unele niveluri.

Crash Bandicoot 4

Și pentru că tot am adus vorba de niveluri, Crash Bandicoot 4 nu duce lipsă de o ofertă bogată în domeniu, cu multiple “lumi” împărțite în mai multe niveluri, fiecare dintre acestea fiind “patronată” de un boss impunător. Iar, pe lângă firul principal al poveștii, jocul include și tone de bonusuri, skin-uri pe care le poți debloca, niveluri “secrete” și mai dificile, stagii jucate cu alte personaje în afară de Crash și Coco, fiecare cu alt stil de gameplay, mișcări și abilități proprii.

Desen animat jucabil

Aspectul grafic din Crash Bandicoot 4: It’s About Time este fix cum ți-ai fi imaginat, copil fiind, că ar arăta un desen animat cu Crash, realizat în maniera celor de la Pixar. Stilul artistic caracteristic titlurilor vechi este păstrat în întregime, dar și modernizat, personajele și animațiile acestora fiind acum mult mai expresive, iar mediile de joc mult mai detaliate.

Crash Bandicoot 4

Decizia celor de la Toys for Bob de a trece, pentru acest joc, la Unreal Engine 4 merită, de asemenea, aplaudată. Pe lângă faptul că avem parte de un nivel al detaliilor crescut, efecte noi, post procesare modernă, jocul rulează pe consolele PlayStation 4 Pro și Xbox One X cu un framerate de 60 de cadre pe secundă, extrem de util în secvențele sale complicate de platforming. Posesorii modelelor de baza PS4 sau Xbox One (S) vor fi nevoiți, din păcate, să se mulțumească cu 30fps.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time este o veritabilă scrisoare de dragoste la adresa fanilor trilogiei inițiale, îmbunătățindu-i formula din aproape toate punctele de vedere. Pe de altă parte, nivelul de dificultate specific seriei se poate dovedi neiertător cu începătorii, cărora le-aș recomanda să încerce mai întâi jocul la un prieten, dacă au posibilitatea, înainte de a-l achiziționa.

Crash Bandicoot 4
  • mecanicile de joc clasice și look-ul specific au fost păstrate
  • noi elemente au fost adăugate, precum puterile conferite de măști