DOOM 3 VR Edition Review: amețeală pe Marte

Autor: Cătălin Niţu | 21.05.2021

DOOM 2016 și DOOM Eternal au readus clasica serie de shootere la persoana întâi înapoi în mainstream, însă apetitul gamerilor pentru mai mult Doom nu poate fi satisfăcut la viteza la care aceștia îl „consumă”. Cele două DLC-uri pentru DOOM Eternal au fost în principal bine primite de către cei care s-au bucurat de modificările aduse gameplay-ului din campania principală, însă există deja mulți fani care vor mai mult. Bethesda încearcă să satisfacă această cerere cu relansarea unui titlu mai vechi într-un format nou, cu care seria Doom a mai cochetat în trecut: DOOM 3 în VR, exclusiv pentru PlayStation VR.

DOOM 3 VR

DOOM se întoarce în VR

Desigur, DOOM VFR a fost primul titlu al seriei în acest format, lansat inițial tot pentru PSVR și abia apoi pentru PC. Acela era însă un joc de sine stătător, care folosea nivelurile și inamicii din DOOM 2016 într-un format remixat, pentru a oferi o nouă experiență în VR. DOOM 3 VR este însă jocul original, lansat în 2004, alături de expansion-ul Resurrection of Evil, împachetate într-un singur produs și puse în realitate virtuală. Singurul lucru care îi lipsește este modul multiplayer.

Din păcate, asta înseamnă că jocul nu a suferit foarte multe modificări la trecerea în mediul virtual, lucru care este, de această dată, în detrimentul său. În general, gamerii se supără atunci când un joc mai vechi este modificat semnificativ pentru a fi adus pe altă platformă, însă, în acest caz, anumite modificări erau absolut necesare.

DOOM 3 VR

Din păcate, jocul nu este bine adaptat la acest format

De exemplu, în DOOM 3 VR nu există mai multe metode de mișcare. În timp ce multe titluri de realitate virtuală au implementat metode de mișcare precum teleportarea sau dash-ul pentru o mișcare mai confortabilă, în cazul lui DOOM 3 VR, ai la dispoziție doar mișcarea „standard”, cu stick-ul analogic. Asta înseamnă că mulți dintre jucători (inclusiv eu), nu vor reuși să joace DOOM 3 VR pe perioade foarte lungi înainte să se lovească de senzația de „rău de mișcare”.

De altfel, acesta este și unul dintre motivele pentru care nu am terminat DOOM 3 VR înainte de redactarea acestui review. Pentru un joc atât de lung, care poate oferi lejer măcar 10 ore de gameplay, fără expansion, mi-ar fi trebuit probabil luni de zile pentru a-l putea termina. Și nici atunci probabil că nu aș fi reușit să o fac.

Asta pentru că jocul nu a fost deloc adaptat pentru VR din punctul de vedere al gameplay-ului. Inamicii, în special, se mișcă la fel de repede și de haotic precum în versiunea standard. Dar aceea era gândită pentru mouse și tastatură, reacții rapide și fără posibilitatea de dezorientare atunci când ai o cască pe cap. Aici însă, luptele sunt mult mai „stângace”, întrucât nu te poți mișca la fel de repede și nu poți naviga nivelurile la fel de eficient precum o faci atunci când joci pe un ecran. Măcar dacă AI-ul era programat să atace ceva mai tactic, sau mai de la distanță și nu să vină tot timpul lângă tine și tot era o îmbunătățire semnificativă.

DOOM 3 VR

Există și câteva părți bune în experiența DOOM 3 VR

Confortul în VR în momentele calme ale jocului, în care doar explorezi, este la un nivel ok, dar imediat ce încep luptele, apare și dezorientarea. Iar faptul că nu a fost luat acest lucru în considerare este o dezamăgire mare, întrucât gameplay-ul efectiv de shooting este destul de bine pus la punct.

DOOM 3 VR are suport pentru PlayStation Aim, iar acest accesoriu face echipă bună cu majoritatea armelor din joc. Senzația de shooting este satisfăcătoare, însă faptul că animațiile de încărcare sunt încă predefinite și nu folosesc un sistem mai realist este o oportunitate pierdută. Totuși, poate că este mai bine așa, având în vedere că, în lupte, inamicii nu te menajează deloc, nici pe dificultățile mai scăzute. N-ai vrea să nu poți să folosești arma pentru că ai uitat să tragi siguranța de la Plasma Gun.

Totuși, DOOM 3 VR este dovada că un joc pentru VR trebuie gândit de la început pentru asta, sau măcar că o conversie de acest gen trebuie făcută cu mai multă grijă. De exemplu, în joc, personajele și chiar inamicii par să fie foarte mici, parcă în miniatură față de personajul tău. Iar nivelurile par artificiale, asemenea unor machete în VR. Mai mult, există în joc posibilitatea de a seta înălțimea jucătorului, dar asta controlează doar înălțimea lui în niveluri, nu permite scalarea elementelor din joc pentru a părea totul „natural”.

DOOM 3 VR

Totuși avem ceva îmbunătățit la această versiune față de jocul original: sunetul armelor, care a fost modificat în anumite cazuri sau remasterizat în alte situații. Totul pare să aibă mult mai mult impact decât ce îmi amintesc din DOOM 3-ul original. Dar probabil că mai este un lucru care a contribuit la dezamăgirea mea: este practic același joc lansat acum peste 15 ani. Efortul depus pentru această portare a fost minim, iar rezultatele sunt pe măsură.

Este ciudat și faptul că jocul nu este foarte „sharp” pe PlayStation VR, nici măcar pe un PlayStation 4 Pro sau PlayStation 5. Grafica are un aspect prăfuit, însă versiuni mai recente ale lui Doom 3, inclusiv un port neoficial în VR pentru Oculus Quest, demonstrează că jocul poate arăta mai bine în VR. Aici ar putea contribui și casca PlayStation VR care începe să își arate vârsta. De altfel, Sony a început deja să vorbească despre următoarea generație, deci asistăm la ultimele clipe de viață ale acestei generații de VR.

DOOM 3 VR

DOOM 3 VR este mai degrabă o curiozitate

Per total, DOOM 3 VR pare să fie mai degrabă o curiozitate pentru cei care au deja un PlayStation VR, dar nu este un joc absolut necesar pentru platformă. De asemenea, pare să fie mai degrabă un joc pentru „veteranii” VR-ului, care și-au „câștigat” deja acele „VR legs”, care să le permită să parcurgă jocuri cu orice tip de mișcare, fără să se oprească după jumătate de oră transpirați și dezorientați și cu un început de durere de cap. Cu un mod alternativ de mișcare și cu mici ajustări, acest titlu ar fi putut fi probabil cel mai „complet” shooter de PlayStation VR, dar, din păcate, este greu de recomandat publicului larg.

În mod normal, nota ar fi semnificativ mai mică pentru un joc de acest gen, însă DOOM 3 este în continuare un joc la fel de bun precum în 2004. Sigur vor exista câțiva jucători care se simt destul de confortabil în VR pentru a-l duce la capăt, iar aceia vor primi o experiență „cât de cât” decentă. Totuși, dacă vrei să joci DOOM 3 din nou în 2021, există alternative care asigură o experiență de joc semnificativ mai bună.

DOOM 3 VR
  • întreaga experiență DOOM 3 și Resurrection of Evil în VR
  • oferă suport pentru controller-ul PlayStation Aim