Mai spre începutul primăverii acestui an, am aruncat o privire asupra uneia dintre cele mai recente plăci video oferite de AMD, cu avantajele, dar și punctele sale mai puțin reușite. Evident, nu trecem cu vederea nici noua generație de la NVIDIA, astăzi prezentă în testele noastre prin intermediul modelului GeForce RTX 5080. Motivele pentru care am ales acest model sunt simple: promite îmbunătățiri față de predecesorul său din gama high-end, acces la toate tehnologiile NVIDIA de ultimă generație și are un preț care poate fi considerat acceptabil, mai ales în comparație cu sumele la care erau comercializate modelele RTX 4080 cu nu foarte multe luni în urmă.
Așadar, am ales una dintre implementările GeForce RTX 5080 disponibile pe piață și am pus-o față în față cu jocuri capabile să solicite din plin o asemenea soluție video: toate titlurile selectate pentru acest test includ suport pentru Ray Tracing, unele dintre acestea mergând și mai departe și oferind implementări de Path Tracing (Full Ray Tracing). De asemenea, am ales de la jocuri care oferă suport complet pentru tehnologiile NVIDIA de ultimă oră, cum ar fi DLSS 4 și al său Multi Frame Generation, și până la titluri care, în teorie, favorizează concurența, neincluzând nici măcar suport pentru „bătrânul” DLSS Super Resolution.
Toate însă sunt titluri AAA, titluri importante, câteva foarte recente, și reprezintă o gamă variată de genuri, pornind de la RPG-uri, shootere, jocuri de acțiune în care contează cele mai rapide reacții, aventuri open-world imense, dar și jocuri de curse auto sau povești horror liniare. Cu alte cuvinte, dacă placa le face față acestora, nu ar trebui să aibă probleme nici cu alte titluri care-și vor face apariția în viitorul apropiat.
Pentru acest test am avut la dispoziție implementarea PNY GeForce RTX 5080 OC a cipului de la NVIDIA, răcită cu ajutorul unui radiator masiv, secondat de trei ventilatoare solide. Grație sistemului de răcire, modelul de față utilizează frecvențe crescute față de cele implicite, sugerate de NVIDIA: viteza cipului în mod Boost poate ajunge până la 2730 MHz (față de 2620 MHz de pe modelele standard), pentru a pune în valoare cele 10752 de CUDA cores ale plăcii.
Nu mai este o surpriză pentru nimeni faptul că GeForce RTX 5080 este bazat pe noua arhitectură Blackwell de la NVIDIA, cu nuclee Tensor de generația a cincea (responsabile pentru procesarea AI), precum și cu foarte performantele nuclee RT de generația a patra, care facilitează activarea efectelor de Ray Tracing sau chiar Path Tracing (Full Ray Tracing). Oferta este completată de cei 16 GB de memorie video de tip GDDR7, care lucrează folosind o interfață pe 256 de biți, cu o lățime de bandă de 960 GB/s.
Evident placa se conectează folosind interfața PCI-Express 5.0 16x, este voluminoasă și ocupă trei slot-uri în carcasă. Dimensiunile sale sunt de 32,87 13,77 x 5,97 cm, cu o construcție solidă, un picioruș anti-sagging fiind inclus în pachet, alături de un cablu de alimentare auxiliar (de la trei conectori PCIe la unul PCIe 5.0 12VHPWR). Ca mențiune, deși extensibil, piciorușul menit să prevină procesul de sagging nu este foarte lung, nepotrivindu-se în anumite carcase fără a utiliza un element de extensie. Producătorul oferă trei de ani de garanție pentru acest model de placă video.
Marele avantaj al unei astfel de soluții video, în fața concurenței, este suportul complet pe care produsele din seria RTX 50 de la NVIDIA îl oferă pentru absolut toate tehnologiile importante pentru gameri: Ray Tracing, Path Tracing (Full Ray Tracing), vitalul Deep Learning Super Sampling (DLSS) cu toate facilitățile adăugate de-a lungul timpului (reconstrucție cu AI Super Resolution, DLAA – Deep Learning Anti-Aliasing –, Ray Reconstruction și Frame Generation, generarea de cadre suplimentare cu ajutorul inteligenței artificiale).
În plus, seria RTX 50 vine cu suport pentru DLSS 4, ce include reconstrucție îmbunătățită, bazată pe un noul model de AI (Transformer), precum și Multi Frame Generation, posibilitatea de a genera până la trei cadre suplimentare pentru fiecare frame renderizat în mod tradițional. Mai multe detalii despre tehnologiile incluse în DLSS 4 și avantajele oferite găsiți aici. Mai mult, viitorul se anunță de asemenea interesant pentru posesorii unor asemenea soluții video, GeForce RTX 5080, alături de restul membrilor familiei RTX 50, oferind suport pentru Neural Shaders și NVIDIA Reflex 2, tehnologii pe care le vom regăsi, mai mult ca sigur, în viitoarele generații de jocuri video.
Pentru a nu îngrădi în vreun fel potențialul lui PNY GeForce RTX 5080 OC, am cuplat placa, în cadrul unei noi configurații de test, cu componente cel puțin la fel de performante.
Scopul testului a fost de a verifica performanța de gaming a soluției GeForce RTX 5080 în rezoluție 4K (3840×2160), cu cât mai puține compromisuri grafice posibil. Așadar, toate titlurile au fost testate în rezoluție 4K, cu toate detaliile împinse la maximum, inclusiv Ray Tracing sau Path Tracing acolo unde a fost cazul, cu DLSS pornit pe profilul de calitate maximă (Quality). Excepție au făcut Black Myth: Wukong și Cyberpunk 2077, utilizarea Full Ray Tracing / Path Tracing fiind deosebit de solicitantă. Așadar, în aceste cazuri am insistat cu mai multe preset-uri pentru DLSS. Titlurile care au oferit suport nativ pentru Multi Frame Generation au fost testate folosind toate cele trei “trepte” posibile (2X, 3X și 4X), precum și fără Frame Generation.
Titlurile fără suport nativ pentru MFG, dar cu suport pentru (Single) Frame Generation, au fost testate atât cu această opțiune activată, cât și cu ea dezactivată. Drept o ultimă mențiune, am semnalat clar unde au fost utilizate alte particularități de test (precum DLAA sau altă metodă de upscaling în loc de DLSS).
Ca mențiune specială, prin intermediul NVIDIA App, jocurile cu suport pentru Frame Generation, care nu oferă însă opțiunile legate de Multi Frame Generation în cadrul opțiunilor acestora, pot fi “forțate” să folosească preset-urile MFG 3x și 4x. Această metodă este ușor de aplicat: porniți NVIDIA App, selectați tab-ul „Graphics”, apoi jocul vizat, scrollați în jos până în secțiunea „Driver Settings”, iar acolo găsiți setarea „DLSS Override – Frame Generation”. O puteți modifica de pe „Use 3D application setting” (adică valoarea implicită), pe 3X sau 4X, în funcție de dorință. Multi Frame Generation poate fi utilizat astfel în zeci de jocuri fără suport nativ.
Pe configurația de mai sus a fost instalat Windows 11 64-bit 24H2, cu update-urile aduse la zi, cât și driverele NVIDIA Game Ready v576.26 Hotfix.
Rularea în condiții bune a unora dintre cele mai pretențioase titluri ale momentului – precum Black Myth: Wukong – la detalii maxime, în rezoluție 4K, cu Full Ray Tracing activat nu mai este doar un vis. Trebuie să fiți însă conștienți de faptul că, pentru a atinge un framerate confortabil, va fi nevoie să apelați la soluții precum DLSS sau (Multi) Frame Generation, elemente definitorii de altfel pentru experiența de gaming oferită de GeForce RTX 5080.
În rest, pentru jocurile cu implementări parțiale de Ray Tracing (doar iluminare globală ray-traced sau doar reflexii/umbre ray-traced sau combinații între acestea), o soluție precum RTX 5080 nu ar trebui să aibă probleme în a livra framerate-uri fluente chiar și la cele mai solicitante setări video, folosind cel mai înalt calitativ preset disponibil pentru DLSS (Quality).
Tragem astfel concluzia că, indiferent de complexitatea grafică a jocului pe care doriți să-l abordați, cu sau fără Ray Tracing complet sau parțial, o implementare GeForce RTX 5080, precum este cea de la PNY, ar trebui să fie capabila sa livreze rezultate optime, inclusiv în cazul optării pentru cele mai ridicate setări grafice, în orice rezoluție până la 4K inclusiv.
Modelul PNY GeForce RTX 5080 OC cu 16 GB memorie video este disponibil acum la prețuri care pornesc de la aproximativ 6600 lei și dispune de o garanție de 3 ani din partea producătorului.