LEGO Star Wars The Skywalker Saga Review: un tur de Forță copleșitor

Autor: Cosmin Aionita | 20.04.2022

Jocurile video LEGO au reușit să-și creeze propria nișă pe piață, succesul lor datorându-se în mare parte și asocierii cu unele dintre cele mai mari francize din cultura pop. Fie că vorbim de Marvel, DC, Harry Potter, Lord of the Rings sau Jurassic Park, jucători de toate vârstele au fost cuceriți de adaptările ludice cu piese de plastic virtuale. Printre cele mai populare iterații rămân însă cele bazate pe Războiul Stelelor. The Skywalker Saga sintetizează evenimentele tuturor celor nouă filme lansate până acum, devenind cel mai ambițios proiect din seria de jocuri video dedicate poate celor mai cunoscute jucării din lume.

A trecut ceva timp de când am putut butona un joc video LEGO, dar The Skywalker Saga încearcă să compenseze pauza prin faptul că debordează de conținut. Sute de personaje mai mult sau mai puțin cunoscute, mii de obiecte colecționabile, zeci de nave și nenumărate puzzle-uri și provocări fac din acest joc visul oricărui fan. Însă conținutul îmbelșugat nu înseamnă neapărat și calitate, astfel că am luat la purecat The Skywalker Saga pentru a vedea cum se compară cu titlurile anterioare.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga

Din punct de vedere narativ nu avem  parte de surprize, povestea jocului urmărind întocmai evenimentele din filme. La fel ca în cazurile producțiilor cinematografice, și The Skywalker Saga spune povestea cavalerilor Jedi sub forma a trei trilogii interconectate. Poți să începi cu care îți poftește inima, însă parcurgerea episoadelor, după alegerea trilogiei, decurge într-o manieră liniară. În timp ce acest lucru are sens din punctul de vedere al poveștii, le dă apă la moară și producătorilor care au vrut să ofere “cea mai lungă experiență LEGO de până acum”. Va trebui să aprofundezi misiunile principale pentru a debloca diferite personaje ale căror abilități speciale sunt indispensabile pentru rezolvarea diferitelor provocări.

Acest mecanism este deja bine cunoscut celor care au avut de-a face deja cu jocuri video LEGO: ești obligat să parcurgi nivelurile de cel puțin două ori pentru a putea rezolva toate puzzle-urile și misterele. Prima dată urmărind regulile impuse de dezvoltatori și încă odată cu ce personaje vrei tu. Diferența majoră față de alte titluri LEGO este imensitatea conținutului din The Skywalker Saga: doar personajele deblocabile sunt peste 300. Nu este nevoie să le colecționezi pe fiecare, dar procesul de a debloca tot conținutul face parte din farmecul acestor jocuri. Altfel, cu câteva excepții, la fel cum știi la ce să te aștepți de la poveste, știi la ce să te aștepți și de la gameplay.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga

Producătorii au reușit să introducă însă și niște schimbări care, chiar dacă nu sunt radicale, sunt mai mult decât binevenite. Primul care-ți va sări în ochi este controlul camerei care este mult îmbunătățit față de episoadele de până acum. Și nu doar perspectiva generală third person îți oferă un control mai precis, dar și țintirea a devenit mult mai ușoară datorită perspectivei care poziționează camera peste umăr. Nu mai trebuie să te chinui să aliniezi diferitele personaje într-un unghi imposibil când încerci să nimerești o țintă sau un comutator, ci vei ținti într-o manieră asemănătoare shooterelor. Astfel, pentru prima dată în istoria jocurilor LEGO, țintirea a devenit un proces complet manual și distractiv.

La prima strigare s-ar putea să nu ți se pară o caracteristică care zguduie lumea, dar The Skywalker Saga aduce un alt element regândit, care beneficiază pe deplin de acest aspect: luptele spațiale. În funcție de episo,d nu vei fi limitat doar la explorarea diferitelor scene terestre, și te vei putea cocoța și în carlinga navelor spațiale pentru a lua parte la diferite dogfights stelare. Confruntările din negura spațiului nu necesită deprinderi de simulator, dar sunt deosebit de distractive și schimbă ritmul jocului. Și da, ca să răspundem la întrebarea din mintea tuturor fanilor: vei putea retrăi și palpitantele momente ale pod racing-ului din The Phantom Menace.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga

Ca rezultat direct al acestor schimbări, The Skywalser Saga are valențe mai pronunțate de joc de acțiune. Se simte că producătorii au preferat să exploreze noile posibilități și să se concentreze pe scenele de lupte și să lase puzzle-urile pe un plan secundar. De multe ori, pentru a deschide calea către o comoară ascunsă, în The Skywalker Saga ai nevoie de un personaj cu armamentul potrivit și mai rar trebuie să manipulezi obiecte sau să dai dovadă de agilitate. Acest nou accent se simte și în cazul luptelor corp la corp, dezvoltatorii încercând să introducă și un sistem primitiv de combo-uri. Acesta poate fi distractiv doar pentru audiența mai tânără, în majoritatea cazurilor reducându-se fie la QTE-uri sau la apăsarea repetată și cât mai rapidă a aceluiași buton.

Dincolo de aceste aspecte, cea mai mare schimbare rămâne renunțarea la ideea de hub central, caracteristic majorității jocurilor LEGO de până acum, în favoarea unei lumi deschise ce poate fi explorat relativ liber. După ce termini unul dintre cele nouă episoade ești liber să te întorci pe planetele și orașele pe care le-ai vizitat deja.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga

De exemplu, dacă ai ajuns la The Empire Strikes Back în free play, ești liber să te întorci pe Coruscant sau în lumea subacvatică a Gunganilor sau chiar și în spațiu. Rezultatul este o experiență care-ți dă sentimentul de continuitate, dar care, din cauza conținutului bogat, îngreunează urmărirea diferitelor provocări rămase nerezolvate.

Jocul nu este perfect, iar, poate și din cauza conținutului formidabil, nu toate erorile au fost rezolvate până acum. Cele mai evidente rămân însă cele legate de motorul grafic. În pofida intervențiilor estetice, care fac din The Skywalker Saga cel mai arătos joc LEGO de până acum, acesta își arată vârsta și este departe de ce ne-am fi așteptat pe generația actuală de console. Și, tocmai pentru că vorbim de un engine folosit în nenumărate ocazii, lipsa optimizării este dificil de înțeles: după atâția ani și jocuri lansate, sacadările sunt de neacceptat, făcându-se simțite și în proaspăt introdusul mod 60fps.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga este cel mai mare joc video LEGO de până acum, dar este discutabil dacă e și cel mai bun. În funcție de preferințe, unii s-ar putea să încline către episoadele cu Harry Potter sau cu Guardians of the Galaxy. Noul joc este însă cel puțin la fel de distractiv precum episoadele anterioare și schimbările privind controlul camerei ușurează considerabil viața jucătorilor.

Totuși ar fi fost nevoie de puțin mai multă atenție înainte de lansare: astfel s-ar fi putut evita o mare parte din erorile, pe care, sunt încrezător, producătorii le vor remedia prin patch-uri. Fanii seriei și pasionații de Star Wars, în primul rând, vor avea parte de o experiență foarte distractivă, The Skywalker Saga reprezintând și cel mai potrivit, dar și mai copleșitor punct de pornire în lumea jocurilor video LEGO.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga
  • noul sistem de control al camerei
  • conținut incredibil de bogat