Mafia Definitive Edition Review: cum arată un remake reușit

Autor: Cosmin Aionita | 22.10.2020

Subiectul remake-urilor și remasterizărilor este unul delicat. Cât de vechi sau popular trebuie să fie un joc pentru a se “califica” în rândul titlurilor ce merită să fie remasterizate? Dar refăcute în întregime? Cert este însă că apariția lui Mafia Definitive Edition m-a bucurat, jocul original din 2002 fiind unul dintre puținele ale acelor vremuri pe care, din păcate, le-am ratat. Este remake-ul acestei povești cu mafioți demn de primul Mafia și, în același timp, adaptat standardelor din prezent? Vom afla din acest review pentru Mafia Definitive Edition.

Având în vedere că nu am parcurs jocul original Mafia la vremea sa, trebuie să recunosc că abordez acest review cu un ușor handicap, nefiind capabil să compar “la sânge” Mafia Definitive Edition cu sursa sa de inspirație. Totuși, din postura de gamer înrăit, nenumăratele remasterizări și remake-uri din ultima vreme ar trebui să constituie o fundație destul de solidă pe baza căreia să poți face niște comparații și să tragi anumite concluzii. Și, bineînțeles, având în vedere că Mafia Definitive Edition este totuși un titlu lansat în toamna anului 2020, ar trebui privit și ca un produs de sine stătător, adaptat nivelului calitativ pe care l-ai aștepta de la un joc contemporan.

Mafia Definitive Edition Review

Povestea înainte de toate

Dacă ar fi să întrebi un fan al seriei Mafia, probabil că ar indica povestea drept cel mai important element din aceste jocuri. Iar inclinația spre narațiune pornește, fără urmă de îndoială, de la acest prim capitol al seriei. Ei bine, nostalgicii se vor bucura să retrăiască povestea lui Tommy Angelo, simplul taximetrist ajuns mafiot, inspirată parcă din istoriile similare de pe micile și marile ecrane cu Robert De Niro & co.

Și dacă tot am adus în discuție filmele similare, trebuie apreciat efortul studioului Hangar 13, responsabil pentru acest remake, care nu s-a jucat atunci când a refăcut în întregime această poveste. Personajele au fost remodelate complet, animate prin intermediul tehnologiei de motion capture, scenariul rescris (păstrând însă elementele familiare), dialogurile reînregistrate cu ajutorul unor actori profesioniști etc. Iar rezultatul final nu doar că este net superior ediției originale, ale cărei lipsuri la aceste capitole sunt și mai evidente acum, dar și multor altor jocuri contemporane.

Mafia Definitive Edition Review

Sigur, vor exista și nostalgici incurabili, a căror dragoste pentru original îi împiedică să aprecieze obiectiv meritele acestui remake. Tind să cred însă că aceștia se află într-o oarecare minoritate, modul în care este pusă în scena povestea din Mafia Definitive Edition fiind demn de un veritabil remake, depășindu-și fără probleme materialul sursă. Ajută foarte mult și dezvoltarea anumitor laturi narative pe care originalul le-a ignorat, din lipsă de timp sau buget probabil, care leagă și mai bine povestea din Mafia Definitive Edition.

Totuși, din postura de nou venit în cadrul seriei, nu ar trebui să vă așteptați la revelații din partea acestei povești. Sigur, este coerentă, bine jucată și redată, îți menține interesul viu până la sfârșit, însă, în același timp, previzibilă, bifând cam toate stereotipurile filmelor sau romanelor cu mafioți.

Mafia Definitive Edition Review

Gameplay liniar, dar modernizat

În ceea ce privește povestea, sarcina pe care Hangar 13 a avut-o de îndeplinit a fost clară și bine dusă la bun sfârșit. Totuși, când vine vorba de gameplay, doar unele “retușuri estetice” nu ar putea transforma un joc din 2002 într-unul actual, din 2020. Așadar, gameplay-ul a trebuit modificat în proporție de 90%, păstrându-se în mare însă structura și obiectivele misiunilor din titlul original.

Și aici intervine oarecum primul șoc pe care un nou venit în universul Mafia l-ar putea avea: deși seria a fost comparată mereu cu “fratele mai mare” Grand Theft Auto, jocurile Mafia fiind prezentate drept titluri open world, adevărul este altul. Un lucru pe care l-am întâlnit și în Mafia II, atunci când l-am jucat în 2010, și care se face simțit și în acest Mafia Definitive Edition este structura liniară a jocului.

Mafia Definitive Edition Review

Da, acțiunea are loc într-un întreg oraș – Lost Heaven –, modelat după metropolele americane ale anilor ’30, pe care, în teorie, îl poți explora. Însă nu ai nevoie de așa ceva, misiunile din Mafia fiind cât se poate de liniare și scriptate în acest sens. Cel mult vei parcurge niște rute din oraș și vei admira decorul aferent la bordul mașinilor de epocă, atunci când te îndrepți către unele dintre obiective. Când ai ajuns însă acolo, jocul “curge” sub forma unui third person shooter clasic, cu mecanici de cover. Iar de multe ori, aceste obiective nici măcar nu se află în orașul propriu-zis, acțiunea desfășurându-se în niveluri complet separate.

Controlul lui Tommy, modul în care se mișcă și reacționează inamicii, precum și sistemul de cover sau manevrabilitatea mașinilor sunt la ani lumină de cele din original, Mafia Definitive Edition fiind mult, mult mai “user friendly” decât predecesorul său. Din păcate, aceste elemente nu sunt tocmai perfecte, existând în continuare o oarecare stângăcie și rigiditate în mișcări, precum și anumite elemente din misiuni scriptate excesiv. Totuși, într-un piesaj dominat de jocuri open world repetitive și seci, parcă realizate în Excel, apreciez abordarea aceasta mai liniară, mai la obiect, din Mafia Definitive Edition.

Mafia Definitive Edition Review

Cine tânjește după libertatea caracteristică unui open world tradițional are la dispoziție modul Free Ride, însă și acolo există destule limitări. Iar nostalgicii incurabili, care nu pot trăi fără controlul greoi al mașinilor și nivelul de dificultate exagerat din ediția originală, pot încerca acest Definitive Edition în modul classic.

Un remake “îmbrăcat la patru ace”

Când vorbești despre un remake complet, și nu doar de o simplă remasterizare, primul subiect care iese în evidență este grafica: a fost adus jocul original la nivelul titlurilor din ziua de azi? Din fericire, răspunsul este pozitiv în cazul lui Mafia Definitive Edition. După cum aminteam mai devreme, toate elementele jocului au fost refăcute cu grijă, au fost modernizate și adăugite, după caz, rezultatul fiind, în majoritatea cazurilor, încântător.

Mafia Definitive Edition Review

Mașinile și orașul arată superb, mai ales când apuci să-i străbați străzile atât pe soare orbitor, cât și pe vreme de ploaie sau furtună. Mai mult, Hangar 13 a făcut și un pic de “magie neagră” când vine vorba de reflexiile din acest remake. Acestea nu folosesc obișnuita tehnică screen space reflections, prin intermediul căreia suprafețele metalice sau în bălțile de apă din oraș ar putea fi reflectate doar elementele afișate în acel moment pe ecran. Dimpotrivă, aceste suprafețe reflective afișează elemente dinamice aflate în afara câmpului vizual, precum ar face-o reflexiile realizate cu ajutorul tehnologiei ray tracing. Și asta chiar și pe console, fără să fie nevoie de cine știe ce plăci video exotice. De altfel, pe o consolă PS4 Pro, jocul a arătat destul de bine, fiind redat în rezoluție 1440p (2560×1440), cu un framerate de 30fps și ușoare scăderi în momentele mai aglomerate.

Dacă ar fi ceva de criticat la capitolul grafică, este vorba de prim planurile anumitor personaje, din unele unghiuri, unde sentimentul de realism dispare complet, fiind clar că avem de-a face cu un joc video. De asemenea, unele dintre animațiile lui Tommy și modul în care acesta reacționează uneori la comenzi sunt stângace.

Mafia Definitive Edition Review

Preț accesibil și corect

Un ultim aspect legat de Mafia Definitive Edition, pe care nu puteam să-l omit înainte de încheierea acestui review, este legat de prețul acestuia. Ei bine, deși este realizat după majoritatea “regulilor” unui joc AAA contemporan (păstrând însă sursele de inspirație clasice), acest remake este comercializat la un preț “de buget”, de numai 40€ (ba chiar și mai redus, dacă scormoniți în ofertele anumitor magazine), potrivit pentru ce are de oferit povestea de 10-12 ore din joc.

Așadar, este Mafia Definitive Edition un remake perfect? Nici pe departe, însă reușește să puncteze mulțumitor la aproape toate capitolele: se prezeninta drept o opțiune potrivită atât pentru nostalgici, însă mai ales pentru cei care încă nu au luat contact cu cariera de mafiot a lui Tommy Angelo. Este fără urmă de îndoială cel mai bun joc creat de Hangar 13 (singurul contracandidat fiind repetitivul Mafia III) și, la prețul său actual, o recomandare călduroasă pentru oricine caută un titlu de acțiune “nu atât de open world”.

Mafia Definitive Edition Review
  • remake complet pentru primul Mafia
  • poveste fidelă originalului, cu secvențe cinematice refăcute și dialoguri reînregistrate