Persona 5 Strikers Review: marea hoinăreală prin Țara Soarelui Răsare

Autor: Cosmin Aionita | 12.03.2021

După ce au răsfățat fanii Persona cu episodul cinci și apoi cu ediția Royal, cei de la Atlus au considerat că mai este loc de un ultim sprint al echipei de Phantom Thieves, pe fundalul peisajului pitoresc din Japonia. Deși Persona 5: Strikers poate să pară o ultimă încercare de a mai scoate bani din echipa de eroi, care în curând va fi înlocuită de alți protagoniști, acest spin-off plin de acțiune are o poveste închegată și oferă o experiență ce merită încercată.

Cei care au jucat Persona 5 sau P5 Royal vor ateriza într-un mediu familiar. Ne întoarcem din nou în Shibuya, unde îi reîntâlnim pe camarazii noștri la aproximativ patru luni după evenimentele care un pus punct unuia dintre cele mai populare JRPG-uri din ultimii ani. Yaldabaoth fiind învins și Metaverse-ul distrus, eroii noștri s-au întors la viața lor obișnuită de adolescenți și plănuiesc de zor cum să petreacă mai bine mult așteptata vacanță de vară. Momentele idilice nu durează însă prea mult, Joker, Mona, Panther și restul găștii trezindu-se în mijlocul unui nou complot, care de data aceasta amenință întreaga Japonie.

Persona 5 Strikers

Metaverse-ul reapare și e mai amenințător ca oricând, locul palatelor fiind luate de închisori. Penitenciarele tematice sunt pline de oameni ale căror dorințe au fost furate, ei transformându-se în consumatori lipsiți de discernământ. Orice asemănare cu realitatea nu este întâmplătoare, noul joc continuând tradiția seriei de a satiriza fenomenele sociale negative, atât de evidente în vremurile noastre. Este îmbucurător de observat că dezvoltatorii lui Persona 5 Strikers nu s-au ferit de a critica fenomenul de ”fanboy” și ”fangirl” dus la extrem. Ca de obicei, rolul cel mai important al eroilor noștri este să trezească oamenii din acest coșmar, confruntându-i cu consecințele propriilor acțiuni.

O schimbare majoră o reprezintă efectul extins al Metaverse-ului asupra lumii de joc, acțiunea nefiind restrânsă într-un singur oraș. Noua abordare le-a permis dezvoltatorilor să spună o poveste care se desfășoară de-a lungul unei călătorii cu multiple destinații. După ce Sojiro procură o rulotă pentru gașca de adolescenți, aceștia pornesc în explorarea Japoniei, combinând utilul cu plăcutul: distracția unei vacanțe cu eliberarea oamenilor ajunși victime. Ca jucător va trebui să vizitezi mai multe locuri, în fiecare dintre acestea existând o închisoare ce trebuie distrusă. Experiența inițiatică dezvăluie mai multe nu doar despre cultura orientală, dar și despre eroii noștri.

Persona 5 Strikers

Un sistem de luptă nou

Cea mai mare diferență față de jocurile Persona de până acum rămâne sistemul de luptă. În loc de stilul turn based, care punea accentul pe tacticile necesare învingerii unui număr mic de oponenți, Strikers propune o abordare mult mai dinamică, cu acțiune în timp real și hoarde de monștri. Deși la prima vedere rezultatul este unul haotic, există o logică în mijlocul nebuniei. Diferitele acțiuni speciale incluse ca mecanici de joc avansate îți asigură o șansă de izbândă, chiar și atunci când ești înconjurat de valuri aparent interminabile de oponenți. Rezultatul este distractiv, pe lângă combo-uri și decimarea monștrilor fiindu-ți puse la încercare și reflexele. Este nevoie de precizie pentru a putea executa cu succes acțiunile speciale. Dincolo de șirul interminabil de atacuri și eschive, Strikers are o profunzime neașteptată datorită tacticilor speciale, indiferent că vorbim de folosirea puterilor de Persona sau exploatarea mediului înconjurător.

Persona 5 Strikers

Astfel, schimbarea de ritm nu a dus la simplificarea luptelor, ci, dimpotrivă, la complicarea lor. Toate atacurile speciale de la Baton Pass și până la diferitele magii conferite de măștile purtate au fost păstrate, doar că acum va trebui să fie executate țintind oponenții. În mijlocul haosului de pe câmpul de luptă există pericolul ca aceste atacuri puternice să fie executate în gol, dacă nu ai în vizor un oponent. Pe de altă parte, dacă-ți planifici atacurile în funcție de slăbiciunile monștrilor cu care te confrunți, aceștia vor cădea în fund, confuzi pentru o scurtă perioadă de timp, deschizând calea către un All Out Attack. Unul dintre cele mai devastatoare atacuri din arsenalul tău, a fost modificat și el, afectând acum o arie a câmpului de luptă, în loc de exterminarea unui singur oponent.

Există un echilibru clar între numărul crescut de oponenți și abilitățile speciale ale eroilor, chiar și atunci când vine vorba de mult mai desele confruntări cu boși. În continuare cea mai bună tactică este furișarea și atacul surpriză, dar există și lupte deschise ce nu pot fi evitate. Un rol important îl au în continuare diferitele arme, armuri și accesorii care oferă bonusuri la diferite abilități. Pe lângă acestea poți lua cu tine în excursiile de coșmar din închisori și alimente care să te ajute cu regenerarea vieții sau a punctelor de stamina, necesare pentru executarea mișcărilor speciale. Trebuie menționat că, de data aceasta, ai o libertate mai mare în explorarea închisorilor, ieșirea din ele necauzând avansarea timpului din joc.

Persona 5 Strikers

Locuri multe și variate

Această libertate a fost extinsă și asupra sistemului de calendar care gestionează activitățile din lumea ”reală” a jocului. Nu trebuie să reconstruiești relațiile personale și nici cunoștințele tale din diferite domenii. Astfel, avansarea timpului este legată în mod direct de avansarea firului epic, jucătorii având mai mult timp pentru a explora mediul înconjurător. Mai multe orașe însă se traduc prin spații mai reduse ca dimensiuni în comparație cu Persona 5. În mod tradițional însă, fiecare loc este plin de detalii și de secrete ce așteaptă să fie descoperite. Spațiul mai mic este compensat de o varietate mai mare și de noile activități. Poți să vizitezi băi și târguri, ori să organizezi picnicuri sau să te relaxezi privind focuri de artificii cu prietenii tăi. Persona 5 Strikers include nenumărate momente emoționante, relația dintre eroi fiind explorată într-o manieră mult mai detaliată.

Persona 5 Strikers

Diferitele misiuni secundare nu doar că aduc savoare poveștii, dar contribuie și la avansarea nivelurilor de experiență și de bonding. Acest sistem complex în care ce se întâmplă în viața ”reală” din joc are efecte directe asupra excursiilor din Metaverse încurajează explorarea și îndeplinirea sarcinilor. Fie că se desfășoară în orașele vizitate, fie că te poartă în închisori deja parcurse, misiunile secundare sunt distractive. Poți să alegi să te concentrezi doar asupra firului epic principal și vei avea o experiență bogată, dar ar fi păcat să pierzi nenumăratele detalii cu care au întrețesut producătorii întreaga experiență din Persona 5 Strikers.

Din punct de vedere tehnic, noul joc este din nou fără cusur. Pe lângă vocile bine-cunoscute, actorii având din nou prestații stelare, merită amintită și noua coloana sonoră care este de-a dreptul magică. Vizual totul se bazează pe ce am văzut deja în Persona 5 sau P5R, stilul artistic fiind mult mai diversificat, cel puțin din punctul de vedere al mediului înconjurător. Este de lăudat că și performanța a fost îmbunătățită pe console, framerate-ul păstrându-se în jurul valorii de 60 de cadre pe secundă, fără scăderi abrupte.

Persona 5 Strikers

Deși am avut câteva rețineri legate de Persona 5 Strikers, din cauza schimbărilor aduse sistemului de luptă, noul joc s-a dovedit a fi la fel de captivant precum predecesorii săi. Ca dimensiuni, se simte că este o iterație secundară și nu un nou capitol major al seriei Persona, dar, din punctul de vedere al conținutului, nu s-a făcut niciun rabat. Strikers este un omagiu înduioșător adus adolescenților din Shibuya și metoda perfectă de a pune punct aventurilor acestora. Este greu de anticipat dacă un eventual Persona 6 va avea același efect asupra jucătorilor precum Persona 5, dar, până să fie anunțați noi protagoniști, poți parcurge o ultimă mare aventură cu Joker și prietenii săi.

Persona 5 Strikers
  • un nou sistem dinamic de lupte
  • o poveste completă