Pikmin 3 Deluxe Review: pune-i pe alții la muncă, tu nu știi decât să fluieri!

Autor: Cosmin Aionita | 28.10.2020

Recunosc că nu jucasem Pikmin 1 și 2, de pe Nintendo GameCube, deși am tot primit indicii în celelalte jocuri Nintendo, cum ar fi Super Smash Bros. Melee, unde Pikminii și Căpitanul Olimar apar sub forma unor trofee. De altfel, Olimar și Louie din Pikmin aduc aminte de mult mai cunoscuții Mario și Luigi, iar planeta Hocotate, unde are loc acțiunea jocului, este numele străzii sediului Nintendo, din Kyoto, Japonia. Asta înseamnă că Shigeru Miyamoto este un fel de Emil Racoviță al Nintendo, un adevărat arhitect, omul din spatele celor mai de succes francize din istoria jocurilor, Mario și Zelda. Pikmin este tot creația sa și este, evident, cel mai de succes titlu de la Nintendo pe partea de strategie. Iar Pikmin 3 Deluxe reprezinta debutul seriei pe Nintendo Switch.

Pikmin 3 Deluxe

Ai, n-ai fructe, sufli-n fluier

Pikmin 3 nu reprezintă o noutate, el a fost lansat în 2013, pe Wii U, iar varianta Deluxe, lansată acum, în octombrie, pe Switch, conține misiuni noi, cu Olimar și Louie, toate dlc-urile și un mod co-op de a juca întreaga poveste cu un prieten.

Trei mari exploratori, Alph, Brittany și Charlie, se prăbușesc pe misterioasa planetă Pikmin sau PNF-404, pentru că la ei acasă lumea moare de foame. Ajunși aici, dar fiecare în alt loc, pentru că nava i-a aruncat în zări albastre, cei trei descoperă că planeta are fructe și plante cam de vreo 20 de ori mai mari decât ei. Cum să culeagă o lubeniță cât un bloc de patru etaje sau o piersică de mărimea unei vile din Primăverii?

Pikmin 3 Deluxe

Norocul lor apare de la niște plante, pe care le smulgi din pământ, iar ele capătă viață. Răspund la numele de pikmini și dacă fluieri, ascultă de tine, ca Adi Mutu de Pierluigi Collina. Da, cei trei sunt echipați cu câte un fluier, legat de casca de cosmonaut, iar pikminii sunt ca niște soldați credincioși, loiali, care muncesc pentru tine.

Evident, de multe ori, dac-ai fi corect politic, vei simți că săracii pikmini sunt niște sclavi pe plantație, care îți cară ție fructele, că ești un înfometat mic și neajutorat, dar cu așa armată, sigur ai deveni milionar pe o planetă cu bani.

Pikmin 3 Deluxe

Dar să lăsăm politica, economia și globalizarea în altă parte și să ne referim strict la mesajul de pe PNF-404. Fluieri, iar sutele de pikmini fac ce le ordoni. Ei îți pot construi poduri, nu și autostrăzi, sparg ziduri și, în funcție de culoare, sunt imuni la apă sau foc, dar mai ales dau în inamici cum dădea Doroftei în adversari. Cei roșii dau bine cu pumnul, cei galbeni te ajută la obstacolele electrificate, cei albaștri stau sub apă și culeg provizii de acolo, iar cei negri sunt ca niște bombe, trec prin orice adversar și sparg gheața.

Gameplay? Strategie cu fluieru-n gură

Acțiunea din Pikmin 3 se desfășoară pe zile, iar personajele principale se vor intersecta în poveste cu cei care au dat viață acestei francize. Cei doi apar în DLC-uri, dar intră la un moment dat adânc în povestea principală, așa că vă lăsăm pe voi să explorați și să descoperiți, pentru că aici este și farmecul. După ce aduni o armată importantă, începi să explorezi planeta cu pikminii și fluierul în dotare, găsești tot felul de creaturi uriașe, care au înghițit dispozitive ce îți vor upgrada nava, plus fructe imense. Întorși pe nava spațială, cei trei se apucă să facă nectar, suc, fără chimicale, totul natural și asta reprezintă sursa ta de hrană. Nu disperați, aveți timp suficient la dispoziție, iar sfatul meu este să explorați locurile de pe planetă în voie, să adunați cât mai mulți pikmini și să strângeți toate fructele, pentru că, evident, numărul lor este limitat.

Pikmin 3 Deluxe

Gameplay-ul este destul de liniar, chiar dacă tu îți poți organiza ca, în trei zile din joc, să golești o locație de toate fructele sau resursele posibile. Locurile sunt neschimbate, inamicii sunt aceiași, iar a doua zi, cu excepția boss-fight-urilor, se respawnează, pentru mai multă experiență. La fel și pikminii. Aici intervine și repetitivitatea, cel mai enervant și agasant aspect într-un titlu de acest gen, fie el și de strategie. Nu este deloc un joc greu, ai nevoie de un pic de exercițiu și dacă n-ai experimentat încă strategii, Pikmin 3 poate fi prima experiență, fiind foarte ușor de manevrat. Cu cât avansezi în poveste, există posibilitatea să ai nevoie de 3-4 cicluri pentru a ajunge la un boss și pentru a-l învinge, și, tocmai de aceea, sfatul nostru este să adunați cât mai mulți pikmini și să culegeți toate fructele posibile. Dacă vă plângeți că nu se aude suficient fluierul arbitrului în FIFA sau în Liga 1, ei bine, în Pikmin 3 sufli non-stop din el, ești stăpânul lui și al pikminilor, iar zgomotul lui nu te va enerva nici după 40 de ore.

La fiecare final de nivel există și un boss-fight, iar aici Nintendo excelează. Există o strategie diferită, iar jocul nu te ia de mână să-ți spună ce trebuie să faci, vei învăța pe parcurs, după cum se descurcă fiecare categorie de pikmin. Credeai la început că băieții-n roșu sunt super buni la bătaie? Ei bine, la unii adversari, ai nevoie de cei negri sau de cei albaștri, ș.a.m.d. Și recompensele sunt pe măsură, la finalul epuizant al unei lupte cu un boss, pentru că trebuie să aduni și să te întorci la navă cu tot ce lasă o creatură uriașă. Ei, aici, în luptele importante, unii pikmini devin confuzi și trebuie să tot fluieri sau să-i iei la palme, dac-ar exista această opțiune.

Pikmin 3 Deluxe

Dar, în final, există o satisfacție, mai ales când îi vezi pe pikmini ce ușor răspund la fluier și te ajută să readuci hrana pe planeta ta care moare de foame. Manevrabilitatea este foarte accesibilă, chiar și pe un Switch Lite, nu trebuie să te rotești cu joy-con-ul pentru a-ți da mâinile peste cap, așa cum faci la Luigi’s Mansion 3 sau Paper Mario: The Origami King.

Și, în final de nivel, nu uita să-ți chemi pikminii la navă, pentru că noaptea devin hrană pentru jivinele cu pene și lighioanele planetei.

Pikmin 3 Deluxe

Concluzie: Pikmin 3 este șlefuit în detaliu

Pikmin 3 Deluxe este unul dintre cele mai bune jocuri pe care le-am jucat în 2020 pe Nintendo Switch. Are acel element de distracție, povestea este excelentă, glumele sunt la tot pasul, iar limbajul indescifrabil al personajelor are un farmec aparte. Așa cum mai vedem și în Luigi’s Mansion, unde un doctor vorbește foarte des cu “sucu-sucu”, dacă mai ești pasionat și de viața mondenă din România, cu vedete ce știu doar 6-7 cuvinte, cu siguranță vei râde și în Pikmin 3. Nu există probleme la framerate, precum în Super Mario 3D All-Stars, grafica este excelentă pentru un titlu Nintendo, iar posibilitatea de a explora planeta PNF-404 îți poate aduce și peste 50-60 de ore de gameplay.

Față de titlul din 2013, putem spune că Pikmin 3 Deluxe oferă prea puțin în plus, iar asta ar putea fi un impediment pentru cei care l-au jucat deja pe Wii U. Însă, dacă nu sunteți familiari cu seria Pikmin, atunci merită să vă încercați veleitățile de strateg cu fluieru-n gură în acest joc.

Pikmin 3 Deluxe
  • boss-fights provocatoare
  • elementul de fun și drăgălășenia pikminilor