Raji: An Ancient Epic Review – Princess of India

Autor: Cosmin Aionita | 03.09.2020
Raji: An Ancient Epic Review - Princess of India

În majoritatea covârșitoare a cazurilor, primul contact pe care îl avem cu un joc este fie atunci când primim acces la o versiune demo sau beta sau chiar atunci când ne sosește în redacție codul/discul pentru review. Câteodată, destul de rar, se ivesc oportunități de hands-on și suntem invitați să încercăm jocurile într-un cadru restrâns, la evenimente organizate de publisheri. În acest caz însă, publisher-ul s-a deplasat până în București pentru o astfel de prezentare, iar jocul despre care discutăm este chiar Raji: An Ancient Epic.

Raji: An Ancient Epic

Marele câștigător de la Dev.Play 2019

S-a întâmplat în toamna anului trecut, când Dev.Play, evenimentul dedicat dezvoltatorilor de jocuri din estul Europei, a poposit la Palatul Parlamentului din București. În cadrul ariei dedicate jocurilor indie, publisher-ul Super.com a avut o prezență consistentă, cel mai reușit titlu prezentat fiind, în opinia subsemnatului, Raji: An Ancient Epic. De ce? Ca mare fan Prince of Persia, Raji mi-a adus aminte de primele titluri din serie, camera fixă prin care este privită acțiunea din joc de multe reproducând unghiuri ce amintesc de platformerele anilor ’90.

Pe de altă parte, protagonista jocului realizat de Nodding Heads Games este capabilă să sară, să escaladeze și să realizeze acrobațiile caracteristice Prințului din trilogia Sands of Time. Și, pentru că așchia nu sare departe de trunchi, Raji: An Ancient Epic propune o tema narativă orientală, de această dată inspirată din mitologia indiană, o alegere deloc suprinzătoare având în vedere că echipa producătoare provine din India.

Raji: An Ancient Epic

Aceste elemente, combinate cu nivelul de finisare a graficii, a anumitor animații din joc, dar și cu “feeling”-ul de ansamblu pe care îl oferea demo-ul pe care l-am putut încerca la Dev.Play 2019, au determinat juriul acelui eveniment să ofere majoritatea premiilor Dev.Play Awards lui Raji: An Ancient Epic. Atunci însă am putut încerca o versiune preliminară pentru PC, iar apariția jocului pe console era pusă oarecum sub semnul întrebării. Acum Raji: An Ancient Epic și-a făcut debutul pe Nintendo Switch, edițiile pentru PS4, Xbox One și PC urmând să fie lansate abia luna viitoare.

Așadar, dornic să văd cum se prezintă produsul final, nu am mai avut răbdarea necesară pentru a aștepta Raji: An Ancient Epic pe “consolele mari” și am “plonjat” direct în ediția pentru Nintendo Switch. Din fericire, diferențele față de ce am apucat să încerc anul trecut pe PC sunt minime și sunt cauzate, în principal, de restricțiile tehnologice ale micuței console Nintendo.

Raji: An Ancient Epic

Prințesa Indiei

Să începem însă cu povestea, un pic mai vagă și prost închegată decât m-aș fi așteptat (din ediția de anul trecut lipseau secvențele cinematice). Pe parcursul aventurii din Raji: An Ancient Epic, jucătorii intră în pielea unei fete, Raji, un soi de acrobată de circ, nevoită să lupte pentru a-și elibera frățiorul mai mic, capturat de așa-numiții demoni. În poveste își fac apariția și o serie de zeități indiene, ce fie își arată susținerea față de Raji, oferindu-i felurite arme și abilități, fie încearcă să-i pună bețe în roate.

De altfel, pe parcursul jocului apar și secțiuni mai relaxate, în care Raji poate admira în voie tot felul de picturi sau ornamente cu zei indieni și scene importante ale mitologiei din acea regiune a globului, majoritatea fiind acompaniate și de povești relatate de zeii care o ghidează pe protagonistă. Din păcate, dacă nu ești foarte familiarizat cu legendele indiene, nu vei înțelege mare lucru, rareori aceste povestiri având legătură cu narațiunea propriu-zisă a jocului.

Trebuie să mărturisesc că, în final, nu prea am înțeles cine este de fapt antagonistul principal, și motivul pentru care l-a răpit pe fratele lui Raji. Însă nici nu mi-a păsat foarte mult de aceste aspecte, secvențele cinematice cu figurine animate în stilul păpușilor manevrate cu ajutorul sforilor servindu-mi mai mult drept timp de respiro între nivelurile jocului.

Raji: An Ancient Epic

Despre gameplay, cu bune și cu rele

Iar aceste niveluri, în special stilul artistic în care sunt realizate, reprezintă adevăratul atu al lui Raji: An Ancient Epic. Avem parte de decoruri exotice, grandioase, temple invadate de vegetație, cetăți sau palate orientale, măreția unora dintre acestea fiind accentuată de unghiurile evidențiate de camera fixă din joc. Și nici framerate-ul nu este rău, mai ales că vorbim de un joc pentru Nintendo Switch: producătorii au făcut o treabă foarte bună cu Unreal Engine.

După cum spuneam, dacă ești fan al seriei Prince of Persia, nu poți să rămâi indiferent la modul în care Raji “navighează” aceste medii: poate sări, poate fugi pe pereți, se poate agăța de margini și escalada coloane precum o veritabilă prințesă… a Indiei. Deși majoritatea secvențelor de platforming sunt bine realizate, apar și câteva momente în care unghiurile din care este privită acțiunea te impiedică să percepi corect direcția în care trebuie să sari sau momentul în care trebuie să o faci. Aceste situații sunt însă rare și nu creează frustrare, jocul salvând foarte des.

Raji: An Ancient Epic

Din păcate, restul elementelor de gameplay nu se ridică la nivelul design-ului de nivel. Luptele impotriva celor câtorva tipuri de oponenți nu beneficiază de același nivel de finisare, animațiile, în special în privința “execuțiilor” acestor inamici, lăsând de dorit. De asemenea, modul în care dobândești, folosești și alegi să aplici upgrade-uri armelor trădează experiența limitată a echipei producătoare.

Raji: An Ancient Epic nu este deloc un joc lung, iar în fiecare nivel protagonista obține o armă nouă: toiag, arc, sabie cu scut (cu două variații), precum și o surpriză, pe care vă las să o descoperiți singuri aproape de finalul jocului. Ajungi astfel să petreci foarte puțin timp cu unele dintre arme, acestea fiind înlocuite rapid de “jucării noi”, mai eficiente și spectaculoase. Pe lângă atacurile rapide și cele “heavy”, precum și combo-urile aferente, fiecare armă beneficiază și de un super-atac, capabil să reducă la tăcere “un ecran” plin de inamici. De asemenea, modul în care se realizează țintirea automată cu ajutorul arcului lasă foarte mult de dorit.

Raji An Ancient Epic

 

Nu în ultimul rând, fiecare armă are un soi de skill tree, în care poți investi puncte dobândite după descoperirea anumitor “secrete” ascunse în cotloane mai puțin evidente ale nivelurilor. Design-ul interfeței prin care atribui aceste puncte este însă de-a dreptul odios și foarte greu de înțeles în primă fază. Abia după ce am dobândit mai multe arme și unele dintre variațiunile acestora am priceput, cât de cât, cum funcționează acest meniu. Dar nici în momentul în care, pe ecran, s-a scurs lista de credits, nu puteam să bag mâna în foc că am descifrat, pe de-a-ntregul, ce vrea acel meniu de la mine. Ambigue sunt, câteodată, și secvențele de tutorial în care ești învățat cum să realizezi anumite mișcări ale lui Raji, încercând să reproduci manevrele efectuate de o siluetă fantomatică.

În Raji: An Ancient Epic își fac apariția și puzzle-urile, majoritatea însă repetitive, reluând de fiecare dată aceleași formule, cu vreo două excepții când trebuie, cât de cât, să-ți pui și creierul la muncă. Nu lipsesc nici luptele cu boșii, ce-și fac apariția, de obicei, la finalurile de nivel: aceștia pot părea amenințători la prima vedere, însă au mișcări predefinite, foarte ușor de anticipat și contracarat.

Raji: An Ancient Epic

Nu cred că unui jucător cu experiență în astfel de titluri îi poate lua mai mult de cinci ore pentru a duce la bun sfârșit întreaga aventură din Raji: An Ancient Epic. Un pic cam puțin pentru cei 24,99€ pe care producătorii îi pretind pentru acest joc, mai ales în condițiile în care povestea se termină într-o coadă de pește deranjantă.

Când trag linie însă și ajung la concluzia finală, nu mi-a părut rău că am parcurs Raji: An Ancient Epic. Jocul are un potențial apreciabil și se vede că s-a investit multă muncă în el, chiar dacă anumite dintre elementele sale duc o evidentă lipsă de finisare. La un preț cu aproximativ 10€ mai mic, aș fi recomandat Raji fără nicio ezitare. În aceste condiții însă, mai bine așteptați o reducere de preț sau apariția jocului pe celelalte platforme.

Raji: An Ancient Epic
Părţi pozitive
  • stil artistic foarte reușit
  • design de nivel atrăgător din punct de vedere vizual
  • platforming bine realizat, în general
  • aduce aminte de titlurile seriei Prince of Persia
Părţi negative
  • poveste confuză și cu final în coadă de pește
  • lupte nu la fel de finisate precum porțiunile de platforming
  • puzzle-uri repetitive
  • cam scurt pentru prețul său
Urmărește Go4Games.ro pe Google News